En QC är mycket riktigt inblandad i leken. En som till och med kan sägas ha återuppstått. Men vad just superhjältefrukosten beträffar så är det stål som gäller. Jag ber i det sammanhanget att, så ogudaktig jag är, få erinra om Matteusevangeliet kapitel 7:24-25:
Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sin cykel på krommolybdenstål. Och slagregn föll, och vattenströmmarna kommo, och vindarna blåste och kastade sig mot den cykeln; och likväl föll den icke itu, eftersom den var grundad på krommolybdenstål.
Ja, ni känner förstås till dessa ord. Men en påminnelse skadar aldrig.
Föremålet för de nu aktuella svärmerierna är en TripleCross i storlek 56 cm. Den gick för några månader sedan till den gode Slajsar'n, och när den gjorde sin stolta entré i hans stall så började de andra stutarna att rycka i sina grimmor och skrapa med sina hovar. Slajsar'n har på ett föredömligt sätt själv redogjort för dessa eskapader, men det bar sig i korthet inte sämre än att hans QC kom i rull igen och att 56 cm TripleCross:en återbördades till la Casa.
Här befinner den sig nu sedan ett par dagar. Planerna för både den och min andra 56:a, dvs Mustaschkryssar'n, är på intet vis huggna i sten. Men kanske, kanske att Mustaschkryssar'n äntligen ska få bli kvitt sitt hemska mustaschstyre och istället få en bock med styrändsreglage. Förhoppningsvis funkar en hederlig randobock bättre än mustaschstyret - snacka om knasstyre! - så att cykeln blir användbar. Mustaschstyret har redan bockstyrebromsreglage och styrändsväxlar så det blir ett enkelt byte.
Slajsar-trippeln då? Och alu-hybriden med avbrutet växelöra?
Visa bilaga 791435
Jo, nu ska ni få höra.
Hybriden med det sönderslagna örat kom till la Casa i ett bedrövligt skick från en granne som hade haft ett röj bland skrotcyklarna på jobbet. Jag var inne på att fixa till den som den alu-hybrid den var, men det var för mycket som var för dåligt för att jag skulle orka med det. Däremot hade den ett par risiga och maskinbyggda men ännu huvudsakligen runda hjul. Och som sagt, cykeln hade skivbromsar, men fälgarna var för fälgbroms. Så av med skivorna, eventuellt byter jag ut ett par tre krokiga ekrar, och vips så har jag ju ett par hjul att sätta på 56:a-ramen. Kanske att jag tom. behåller de torrspruckna Schwalbe-38:orna och kör den utan skärmar. Det kommer inte på något vis att att bli något påkostat bygge utan huvudsakligen bottenskrapet från de LWB:ska bra att ha-lådorna. Men om jag bara får ihop den till en rullande cykel så får den stå hemma som utlåningscykel.
I dagsläget är den inte mer än ram, gaffel och styrlager, stam och styre, sadelstolpe och hjul. Men ni känner mig, jag kommer att rapportera vartenda steg i processen.
När lut-Jesus hade slutat detta tal, häpnade folket över hans förkunnelse; ty han förkunnade sin lära för dem med makt och myndighet, och icke såsom deras skriftlärde.