Visa din Fatbike

Visa din Fatbike
Japp ja gillar att hålla det så underhållsfritt som möjligt , jag känner att cykeln är felfri och underbar just nu , att ja lyckats få den att känna riktigt skön för min typ av cykling jag gör

Men kanske slänger på en dämpad gaffel om ja hittar något prisvärt begagnat

Men nya däck ser ja fram emot längre fram

Och kanske ja faller ner i bickepacking hålet med vem vet 😅👍😊

Men i nuläget så njuter ja mest av att cykla fatbike och att jag funnit den världen 👍

Världens roligaste cykel enligt mig

Är du nöjd med cykeln så ser jag inte mycket orsak till att ändra den annat än att byta ut slitdelarna när det är dags

Visa din Fatbike
Ja så är det 👍😊 ja cyklar mest teknisk cykling i låga hastigheter , så en dämpad gaffel är inget måste , mer för komforten dom gångerna ja cyklar lite snabbare och i stökigare terräng

Då skulle kanske Lauf Carbonaran vara ett alternativ ändå? Så länge vi inte pratar drops på några meter och rejäla hopp...

Hittar du en begagnad i bra skick den dagen du bestämt dig, så är det lika bra du slår till.

Det är ingen riktig dämpgaffel per se, utan den är mest till för att jämna ut det värsta stöket så man får en behagligare åktur

Visa din Fatbike
Då skulle kanske Lauf Carbonaran vara ett alternativ ändå? Så länge vi inte pratar drops på några meter och rejäla hopp...

Hittar du en begagnad i bra skick den dagen du bestämt dig, så är det lika bra du slår till.

Det är ingen riktig dämpgaffel per se, utan den är mest till för att jämna ut det värsta stöket så man får en behagligare åktur
Ja just det den har ja sett innan 👍😊 det är en sån Ali clarkson har på sin fatbike i början innan han knäcker den 😅 men han kör extremt hårt med

Visa din Fatbike
IMG_20250804_165426.webp

Äntligen... Nu väntar jag bara på en sak, sen blir det ny framgaffel...

Visa din Fatbike
IMG_20250806_133843.webp

titta inte för noga, för det vart inge bra... ;)

Och lite irritation på det:
Punka på bakdäcket, igen...
Vetef*n om det är fälgen eller om jag bara har otur och kör över en massa skräp (glas osv)
Men när jag skulle ut på en kvällstur så var bakdäcket tomt, så det här blir 3e punkan inom 6mån och samtliga är bak...
Gick igenom fälgen minutiöst innan jag satte på däck och slang som sitter där nu, och hittade absolut ingenting. och jag kollade däcket nu, när jag upptäckte det och jag ser inte ut att ha kört över något (som har fastnat iaf)

Edit: Verkar som om det är satans påfund till presta ventil som har fått sig en kyss...
Får bli till att flytta över innanmätet från ventilen från den gamla slangen och inom en snar framtid byta till Schwalbes Clik valve system...

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Visa bilaga 785453

titta inte för noga, för det vart inge bra... ;)

Och lite irritation på det:
Punka på bakdäcket, igen...
Vetef*n om det är fälgen eller om jag bara har otur och kör över en massa skräp (glas osv)
Men när jag skulle ut på en kvällstur så var bakdäcket tomt, så det här blir 3e punkan inom 6mån och samtliga är bak...
Gick igenom fälgen minutiöst innan jag satte på däck och slang som sitter där nu, och hittade absolut ingenting. och jag kollade däcket nu, när jag upptäckte det och jag ser inte ut att ha kört över något (som har fastnat iaf)

Edit: Verkar som om det är satans påfund till presta ventil som har fått sig en kyss...
Får bli till att flytta över innanmätet från ventilen från den gamla slangen och inom en snar framtid byta till Schwalbes Clik valve system...
Fan vad segt när man får punka gång på gång , men skönt att du verkar hittat orsaken till det

Visa din Fatbike
Nu börjar ja bli riktigt nöjd med cykeln
Bytt till kortare styrstam
Bytt styre
Nya pedaler
Nya handtag
Dropper post
Nytt fram däck minion maxxis

Har även för bak

Men funderar starkt på att behålla jumbo Jim bak för ha den mer lättrullad

Så kanske ja sätter det andra minion bak när jumbo Jim är helt slut

Bilagor

• IMG_2713.webp
    IMG_2713.webp
    197.7 KB · Besök: 86
Visa din Fatbike
Till alla som bor i närheten av Göteborg eller som kan ta sig dit , jag bor ju som sagt på Tjörn och vill bara säga att det hade varit kul att testa cykla ihop med någon annan som kör fatbike någonstans utanför eller närheten av Göteborgs området

Alla ja känner och cyklar med kör vanliga Mtb

Hade varit kul att köra ihop med någon som har fattat grejen och kärleken för fatbike 👍

Visa din Fatbike
Vad kör du med för lampor då ? 😊

Fram så är det Knog PWR 1100 trail. Tror inte de tillverkas längre, vilket är lite synd då de är rejält mångsidiga. (funkar som batteribank samt att de sålde en campinglampa avsedd för batterierna)

Bak så är det någon billig lampa från Amazon

Edit: Länk till test av framlampan

Visa din Fatbike
IMG_20250908_163030.webp

Utökat lastförmågan lite... ;)

Edit:
Den där lilla vagnen kommer att skänka mig mycket glädje framöver, speciellt när det kommer till matinköpen.

Jungfruturen till affären gick utan problem (behöver bara komma ihåg vilken sida som är bredare, då den inte är centrerad pga älskarinnans breda bakdel)
Viktmässigt så hamnade jag runt 10-15kg och kärran rullade på helt obekymrat, visst det gick lite trögare att trampa, troligen i nivå med att ha D5orna monterade. (de däcken har andra fördelar, lättrullade är inte en av dem dock)

Så ännu ett steg i rätt riktning för ett bilfritt liv mitt ute i ödemarken i Västerbotten ;)

Senast ändrad:
Visa din Fatbike
Idag fick jag till min idé som jag har haft länge i huvudet . köpte ett par slitna läder aktiga byxor på loppis , måla detaljerna lila undertill på sadeln och kläde om hela sadeln . Det är en gammal svart sadel från början , så ja har kvar originalet

Kläde även över lite mer där kedjan slår i ramen ibland

Men nu är ja riktigt nöjd med finishen på cykeln 😊👍

Bilagor

• IMG_3092.webp
    IMG_3092.webp
    528.9 KB · Besök: 81
  • IMG_3094.webp
    IMG_3094.webp
    482.1 KB · Besök: 84
  • IMG_3093.webp
    IMG_3093.webp
    425.8 KB · Besök: 78
Visa din Fatbike
Idag fick jag till min idé som jag har haft länge i huvudet . köpte ett par slitna läder aktiga byxor på loppis , måla detaljerna lila undertill på sadeln och kläde om hela sadeln . Det är en gammal svart sadel från början , så ja har kvar originalet

Kläde även över lite mer där kedjan slår i ramen ibland

Men nu är ja riktigt nöjd med finishen på cykeln 😊👍

Läckert, tycker dock du kan ha kvar den biten du har som kedjeskydd, det tjänar både du och cykeln på i längden.
Åtminstonde fram tills du har hittat en lösning som du är nöjd med

Visa din Fatbike
Är spekulant på en White 6Fat Lite NX från 2018. Är detta något man vill kasta pengar på 2025 för att testa på om fatbike är något kul? Alltså som förstacykel inom disciplinen. Har även en White 7Fat Interceptor ram på G. Enbart ram (saknas hjul, gaffel, drivlina ja allt egentligen) så det hade blivit till att bygga från scratch. Är den ramen betydligt roligare? Har förstått att 6Fat har QR medan Interceptor har genomgående axlar så där har man väl delvis svaret?

Visa din Fatbike
Är spekulant på en White 6Fat Lite NX från 2018. Är detta något man vill kasta pengar på 2025 för att testa på om fatbike är något kul? Alltså som förstacykel inom disciplinen. Har även en White 7Fat Interceptor ram på G. Enbart ram (saknas hjul, gaffel, drivlina ja allt egentligen) så det hade blivit till att bygga från scratch. Är den ramen betydligt roligare? Har förstått att 6Fat har QR medan Interceptor har genomgående axlar så där har man väl delvis svaret?

Skulle vilja påstå att båda är bra som testbänk, för att se om man gillar fatbikes el inte (de är ganska speciella)
Tror inte det skiljer så mycket mellan de två ramarna, så imho är det hugget som stucket vilken du väljer.

Tillbaka
Topp