tröskelpuls?

tröskelpuls?
Tröskelpuls eller mjölksyratröskel. Det är gränsen där din kropp inte kan göra sig av med mjölksyran. I mitt fall 162 slag. Den går att räkna ut, men bäst är att låta nån kunnig testa dig. Typ Aktivitus.
/Johan

tröskelpuls?
Edit: lite sen.

Svarar på ovanstående inlägg istället. Nej det finns ingen bra formel som stämmer till närmelsevis lika bra som ett riktigt test. Tröskeln är väldigt individuell.

Senast redigerad av en moderator:
tröskelpuls?
Ungefär den puls du har om du kör mer än 10 min så fort du kan i ett jämnt tempo utan att stumna. Tröskelpulsen är grenspecifik, dvs ofta t ex högre om du springer jfrt med om du cyklar.

tröskelpuls?
Jag har några funderingar om tröskelpuls. Jag tänkte att det kanske kunde passa att ta upp dem i den här tråden, även om den är gammal. Jag hittar ingen bättre, så jag passar på att helt fräckt bumpa den här tråden.

För det första finns det ju minst två trösklar, i vart fall som jag känner till. De har många olika namn

aerob vs. anaerob tröskel
LT1 vs. LT2
AT vs. LT
osv.

När man pratar om tröskelträning är det väl kanske främst den anaeroba tröskeln man pratar om, men jag intresserar mig för båda. Som jag förstått det motsvarar den anaeroba tröskeln ungefär vad man max kan prestera under en timmes arbete, t.ex. i form av snitteffekt, snittpuls etc (snittfart kanske, om man pratar löpning). Bland cyklister är det väl vanligt att prata om FTP i det här sammanhanget.

Den aeroba tröskeln däremot, som ligger lägre än den anaeroba, motsvarar vad man max kan prestera (snitteffekt, snittpuls) under längre tid, som jag förstått det, 2 timmar och längre. Korrekt?

Jag har testat att köra lite tröskelträning några veckor, baserat på puls eftersom jag inte har gjort några fysiologiska tester där jag mätt upp mina trösklar osv. Jag har inte heller några effektpedaler (motsv) för att kunna mäta effekt. Inte heller någon laktatmätare.

Jag tror att min maxpuls ligger på ca. 165 bpm. Pulsklockans algoritmer har gett mig detta värde baserat på ett inbyggt ortostatiskt test och den högsta puls jag uppmätt i år är 163 bpm. De tröskelpass jag kört har jag legat på ca. 81-85% (av 165 bpm) under upp till 30 min, så jag gissar att min tröskelpuls för den övre (anaeroba) tröskeln ligger däromkring.

Jag roade mig nyss med att gå igenom mina loggfiler från träningspass i år (löpning och cykling) för att se vilken som var den högsta snittpulsen jag haft för pass som varat längre än en timme (motsv. anaerob tröskel) och längre än två timmar (motsv. aerob tröskel). Jag tänkte att det borde kunna ge mig en fingervisning om vilka snittpulsvärden jag har vid de två trösklarna.

Jag blev dock lite förvånad över att upptäcka att av de pass som varade > 1 timme var det pass där jag hade högst snittpuls ett pass där jag cyklat drygt 2 timmar (2:08) med en snittpuls på 138 bpm (83,6% av 165 bpm). Hur kan man förklara detta? Betyder det att jag har samma tröskelpuls för både aerob och anaerob tröskel? Till saken hör att jag har kört rätt mycket lågintensiv träning senaste året. Kan det vara det som gjort att jag pushat upp den aeroba tröskeln ända upp till den anaeroba tröskeln?

Senast ändrad:
tröskelpuls?
Svårt att veta.
Kör du "två-timmarsmax" så kan du definitivt hamna närmre anaeroba än aeroba tröskelpulsen. Sen är det även möjligt att de ligger ganska tätt hos dig.

tröskelpuls?
Nej, det betyder bara att din beräknade maxpuls är sannolikt felaktig och földaktigen samtliga av dina beräkningar. Var din LT2 ligger är inte heller så enkelt som att det är xx% av maxpuls. Det beror helt på hur effektiv du är på att ligga nära över tid. Där kan det skilja sig avsevärt mellan individer och även kön kan spela in.

Sen är trösklar också ett "moving target" din tröskel två timmar in på en tur är inte densamma som när du började.

Spelar det sen jättestor roll om man har en exakt mätning? ne troligtvis inte förutsatt att man kommer hyfsat nära / det går alldeles utmärkt att träna utifrån RPE till exempel.
Men om du har samma snittpuls på två timmar som när du kör "tröskelpass" så ligger din estimerade åt skogen för lågt.

tröskelpuls?
Svårt att veta.
Kör du "två-timmarsmax" så kan du definitivt hamna närmre anaeroba än aeroba tröskelpulsen. Sen är det även möjligt att de ligger ganska tätt hos dig.
Hur länge bör man minst köra för att snittpulsen ska vara på den aeroba tröskelpulsen? Måste man köra en hel VR och ta snittpulsen därifrån? Som exempel har jag i år även snittat 130 bpm under ett "tretimmarsmax". Med 165 som max HR motsvarar det 79%.

tröskelpuls?
Vad har snittpulsen med saken att göra? Du behöver nog läsa på lite mer om vad som händer fysiologiskt respektivt vad de olika trösklarna man pratar om avser för fysiologiska förändringar.

tröskelpuls?
Kör du dig dödstrött kan du kanske (är individuellt) prestera runt 90% av din teoretiska en-timmes-maxeffekt under två timmar. Då kommer du andas väldigt ansträngt och ligga en bra bit över din aeroba tröskelpuls förutsatt att du har rimligt normal diff mellan trösklarna.

tröskelpuls?
Hur nära tröskelpuls (max 1h) kan vara realistiskt när man kör två timmar? Ett, två, fem, tio slag under tröskelpuls?

1757500461586.webp

tröskelpuls?
Tröskelpuls tror jag är väldigt individuellt och att den skulle vara 80-90% av maxpuls stämmer dåligt, i alla fall för mig. Kort om mig: 47 år och har en vilopuls på 60 +/- något slag beroende på när jag mätt på dagen. På trainern så når jag en maxpuls på 185 bpm vilket borde göra att tröskelpulsen skall ligga i intervallet 148 till 167 bpm.

När jag cyklar eller konditionstränar på annat vis så når jag snabbt hög puls utan att ansträngningen nödvändigtvis behöver känns överdrivet jobbig. Tittar jag i strava så ser det generellt ut som att jag ligger och nöter i zon 4 för det mesta och lite i zon 5, men då borde jag flåsa rätt bra vilket jag inte tror att jag gör, dvs jag ligger inte och bygger mer mjölksyra än vad kroppen kan ta hand om och därför så borde min tröskelpuls ligga över 90% av maxpuls. En vanlig landsvägsrunda i hyfsat tempo för mig brukar kunna se ut ungefär så här:
1757505054521.webp

Bilagor

• 1757505110656.webp
    1757505110656.webp
    6.6 KB · Besök: 18
tröskelpuls?
Jag har 143 s/m som tröskelpuls max under en timme. Det är 88% av min maxpuls(163 s/m). Vid en av de senaste träningsrundorna hade jag en snittpuls på 138 s/m i 1.50 h. Det är fem slag under tröskelpulsen. Men nästan dubbelt så länge.

Undrar hur nära tröskelpuls ni som är vältränade (och alla andra) har efter två, tre timmar?

tröskelpuls?
Tröskelpuls tror jag är väldigt individuellt och att den skulle vara 80-90% av maxpuls stämmer dåligt, i alla fall för mig. Kort om mig: 47 år och har en vilopuls på 60 +/- något slag beroende på när jag mätt på dagen. På trainern så når jag en maxpuls på 185 bpm vilket borde göra att tröskelpulsen skall ligga i intervallet 148 till 167 bpm.

När jag cyklar eller konditionstränar på annat vis så når jag snabbt hög puls utan att ansträngningen nödvändigtvis behöver känns överdrivet jobbig. Tittar jag i strava så ser det generellt ut som att jag ligger och nöter i zon 4 för det mesta och lite i zon 5, men då borde jag flåsa rätt bra vilket jag inte tror att jag gör, dvs jag ligger inte och bygger mer mjölksyra än vad kroppen kan ta hand om och därför så borde min tröskelpuls ligga över 90% av maxpuls. En vanlig landsvägsrunda i hyfsat tempo för mig brukar kunna se ut ungefär så här:
Visa bilaga 792664
Kan det vara så att din maxpuls är högre än vad du fått ut på trainern?

tröskelpuls?
Jag har 143 s/m som tröskelpuls max under en timme. Det är 88% av min maxpuls(163 s/m). Vid en av de senaste träningsrundorna hade jag en snittpuls på 138 s/m i 1.50 h. Det är fem slag under tröskelpulsen. Men nästan dubbelt så länge.

Undrar hur nära tröskelpuls ni som är vältränade (och alla andra) har efter två, tre timmar?
Är själv långdistanscyklist/rando upplever mig som vältränad och som alla andra. Tröskelpuls för mig beror på. Jag har en puls jag kan hålla i en timma och en jag kan hålla i 12 timmar. Min tröskelpuls när jag började med rando för typ 20 år sedan på en timma låg på typ 170 (och 190 med nummerlapp) och 12 h på 150 och 160 (med nummerlapp). Maxpuls 200. Idag lite osäker på var jag ligger, har dessvärre tappat lite av smaken av blod.

tröskelpuls?
Hur har ni kommit fram till maxpuls och tröskelpuls?
Mätt på klinik, uppskattat från träningspass eller kört på någon formel?
När jag var ny på klinik sedan genom erfarenhet. Min erfarenhet är att det är ruggigt svårt att hitta maxpuls och tröskelpuls på kliniken. Var för mig en kul upplevelse med klinik men kostar lite väl mycket och tar lite väl mycket och blev därför mer som en ögonblicksbild än normalfallet.

tröskelpuls?
Dagsform, tid på dagen och vad som hänt den närmaste tiden gör nog att man behöver mäta många många gånger, och sedan ta ut ett medelgenomsnitt.
Försöker själv undvika trösklar när jag är ute och cyklar.

Tillbaka
Topp