Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hur länge bör man minst köra för att snittpulsen ska vara på den aeroba tröskelpulsen? Måste man köra en hel VR och ta snittpulsen därifrån? Som exempel har jag i år även snittat 130 bpm under ett "tretimmarsmax". Med 165 som max HR motsvarar det 79%.Svårt att veta.
Kör du "två-timmarsmax" så kan du definitivt hamna närmre anaeroba än aeroba tröskelpulsen. Sen är det även möjligt att de ligger ganska tätt hos dig.
Kan det vara så att din maxpuls är högre än vad du fått ut på trainern?Tröskelpuls tror jag är väldigt individuellt och att den skulle vara 80-90% av maxpuls stämmer dåligt, i alla fall för mig. Kort om mig: 47 år och har en vilopuls på 60 +/- något slag beroende på när jag mätt på dagen. På trainern så når jag en maxpuls på 185 bpm vilket borde göra att tröskelpulsen skall ligga i intervallet 148 till 167 bpm.
När jag cyklar eller konditionstränar på annat vis så når jag snabbt hög puls utan att ansträngningen nödvändigtvis behöver känns överdrivet jobbig. Tittar jag i strava så ser det generellt ut som att jag ligger och nöter i zon 4 för det mesta och lite i zon 5, men då borde jag flåsa rätt bra vilket jag inte tror att jag gör, dvs jag ligger inte och bygger mer mjölksyra än vad kroppen kan ta hand om och därför så borde min tröskelpuls ligga över 90% av maxpuls. En vanlig landsvägsrunda i hyfsat tempo för mig brukar kunna se ut ungefär så här:
Visa bilaga 792664
Det är den garanterat.Kan det vara så att din maxpuls är högre än vad du fått ut på trainern?
Är själv långdistanscyklist/rando upplever mig som vältränad och som alla andra. Tröskelpuls för mig beror på. Jag har en puls jag kan hålla i en timma och en jag kan hålla i 12 timmar. Min tröskelpuls när jag började med rando för typ 20 år sedan på en timma låg på typ 170 (och 190 med nummerlapp) och 12 h på 150 och 160 (med nummerlapp). Maxpuls 200. Idag lite osäker på var jag ligger, har dessvärre tappat lite av smaken av blod.Jag har 143 s/m som tröskelpuls max under en timme. Det är 88% av min maxpuls(163 s/m). Vid en av de senaste träningsrundorna hade jag en snittpuls på 138 s/m i 1.50 h. Det är fem slag under tröskelpulsen. Men nästan dubbelt så länge.
Undrar hur nära tröskelpuls ni som är vältränade (och alla andra) har efter två, tre timmar?
Någonting i dina pulszons-inställningar eller uppskattad maxpuls är fel, för det där kan omöjligt stämma.En vanlig landsvägsrunda i hyfsat tempo för mig brukar kunna se ut ungefär så här:
Visa bilaga 792664
När jag var ny på klinik sedan genom erfarenhet. Min erfarenhet är att det är ruggigt svårt att hitta maxpuls och tröskelpuls på kliniken. Var för mig en kul upplevelse med klinik men kostar lite väl mycket och tar lite väl mycket och blev därför mer som en ögonblicksbild än normalfallet.Hur har ni kommit fram till maxpuls och tröskelpuls?
Mätt på klinik, uppskattat från träningspass eller kört på någon formel?