Barncykling

Barncykling
Tog en morgontur (med bil) till stallarholmen idag, tur att vi fick se museijärnvägens ångtåg och glass på hemvägen för de tyckte inte att pumpen var värd resan 😕
Bortskämda barn….

Bilagor

• IMG_2159.webp
    IMG_2159.webp
    1,016.8 KB · Besök: 74
  • IMG_2158.webp
    IMG_2158.webp
    1 MB · Besök: 63
  • IMG_2164.webp
    IMG_2164.webp
    133.6 KB · Besök: 67
  • IMG_2165.webp
    IMG_2165.webp
    84 KB · Besök: 66
Barncykling
Du får fråga mina barn !!?🤪
Den är ju lite mindre å smalare , kortare mellan guppen , man får två vänstersvängar å en höger,
Vi tyckte allihop att högern var besvärlig i början (för att vi bara kör vänster i hökarängen) .
Nåväl nu har vi varit där .
Förra året så var Lindvallens pumptrack det enda som dög åt grabben, han vägrade cykla i Stallarholmen. Men i år gick det bra
Den i Stallarholmen så måste man ha mer fart för att komma upp ur kurvan, och komma dit där bänkarna står.

Barncykling
Dagens barncykling gick av i kungsbergets backar (vi pallade inte att gå upp tidigt nog för att rulla till Järvsö) .
Regnigt hela vägen upp och hem men inget öht på plats.
Vi körde på gröna å blå leder,det passade oss tre bra. Lite spårigt här å där efter mycket regn men annars fint.
Diskussionerna här på forumet dämpat vs stelt så såg vi flera knattar som rullade helstelt å det verkade funka fint tror att det beror mest på barnens vana . Första sittningen i liften var det läskigaste för lillkillen i övrigt gick det mycket bra .
Hjälpsam och trevlig personal som hjälpte till i liften både på och av 😃👍
IMG_2170.webp
IMG_2185.webp
IMG_2174.webp
IMG_2172.webp
IMG_2187.webp
IMG_2188.webp
IMG_2189.webp

Svårt med bilder när de vägrar vänta på att jag ska rulla förbi och de väntar i 10 sekunder innan de kommer 🤪

Barncykling
Wow vad du har runt med grabben

Jag förstår inte. Skrev du fel eller är det min svenska som är undermålig?

Vi varxi trakten för en grustur med familjen och efter inlägg i tråden tyckte vi att det var bra att prova pumptracken. Jag provade också, men vågar inte dubbla.

Vi cyklade med sonen sedan har var fem, så du behöver inte vänta ;)

Barncykling
Jag får skylla på mina stora fingrar. Skulle stå Wow vad du far runt med grabben.

Jo, visst kör vi, han körde Lindvallens pumptrack förra året nyss fyllda 3.
Men luftburen cykling får nog vänta tills han är 6-7år :)

Barncykling
Det teknik vi använt på grabben och våra vänner snappat upp och testat på deras barn med framgång;

Rollerblades/inlines bakom barnet och händerna på barnets bål/höft. Absolut inte en stadig grepp om barnet, absolut inte mot armhålorna, låt barnet falla lite eller tappa balansen innan du stöttar upp.

Skulle barnet ramla, leta efter skador (inte på cykeln) och säg men det blev ju inga skador, upp på cykeln igen för att barnet inte ska bli "traumaiserad". Detta då vi stött på föräldrar vars barn ramlat och inte velat cykla igen på ett par år.

Barncykling
Grabbarna har varit på mtb skolan i hellas i veckan och självklart ville de dit i helgen oxå .
stora killen visade mig flera spår igår som jag inte cyklat på tidigare (de ligger ju på ”fel” sida om vägen) men det är kul att prova nya ställen oxå .
Idag följde gumman med oxå , fast badkläderna var med så hon vilade vid sjön medans jag och grabbarna trampade runt i skogen. Efterfika på gamla enskedeparkens bageri var det enda jag kunde locka de med hemåt i motvinden då de är duktigt slitna efter veckan ….
IMG_2213.webp

Senast ändrad:
Barncykling
IMG_2239.webp
IMG_2240.webp
IMG_2241.webp
IMG_2236.webp

Trevlig dag i Kungsberget, hela familjen var med idag . Provade ersättningsbirden idag , funkar bra för mig som inte kör så aggro, hade dock behövt lite grövre däck , lite för mycket släpp framförallt fram , men en bra avslutning på sommarlovet blev det.

Barncykling
Första besöket för mig på bromma/Bällsta lilla pumptrack . Vi cyklade iväg så fort det värsta regnet hade avtagit stannade och ””provianterade” lite innan vi trampade ut i medvinden blir ett intressant hemtramp😜!?
IMG_2405.webp
IMG_2406.webp
IMG_2407.webp
image.webp
IMG_2409.webp
image.webp

Senast ändrad:
Barncykling
Barncykling
Jag och stora grabben trampade lite stig i hellas och jag har tjatat på honom att sänka trycket i däcken och självklart så burpade framdäcket på en rot och blev platt men han klarade sig från att vurpa och vi pumpade lite hårdare efter det….
(Han är inte helt övertygad att lägre tryck är en bra grej🤪)Visa bilaga 799623
Min pappa tjatade på mig om lågt däcktryck på 90-talet.
Jag tyckte bara det kändes långsamt för det lät inte BRRRR när man cyklade fort på asfalt. Dessutom var stenhårda däck ett bra botemedel mot snake bite, och jag orkade knappast ha med mig laglappar eller slang ut i skogen.

Let the kids be kids och halka runt på blöta rötter.

Barncykling
Min son är ju egentligen inte längre ett barn, med 12 år, men jag tycker om den här tråden.

På söndag stannade sonen halvvägs var tur i Hellas. Han sade till mig att det var en bra ställe för att öva att drar upp hjul. Jag var inte tillräckligt bra på det. Jag kör sedan några månader plattisar isf SPD och behövde, enligt sonen, öva med att drar fram och bakhjul upp på hinder. Stället var verkligen bra med val mellan olika höjd, och dessutom i solen. Efter första försöket fick jag kommentar att jag behövde att drar upp bakhjulet tidigare. Det funkade efter några försök! Trevligt med personal trainer.

Sonen lekar, såklart, på en helt annan nivå:

2026-03-10-18-50-03-363.webp

Senast ändrad:
Barncykling
Barncykling
Dax för ny cykel till grabben. Han är 9 år och 132cm lång. Idag har han en merida Matts 20 som han är sjukt nöjd med.
Vi funderade först på att köpa en likadan ny då begagnat är svårt att hitta. Men så såg jag denna men riktig luftgaffel. Vad tror ni om den? https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.462.80576/superior-barncykel-team-2423-gloss-dark-red
Den ser fin ut.
Själv köpte jag en Orbea Laufey 24 H30 till dottern för ett par år sedan. Då fanns modellen med stel gaffel. Nu verkar den endast finnas med luftgsffel, och kostar strax över 8000kr.

Tillbaka
Topp