Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Tycker man Cinellin är prisvärd måste ju Fairlight framstå som rena rama reafyndet
Inte nödvändigtvis prisvärd men en ram som är byggd av Cinellis egna rambyggare i Milano, av Spirit-rör? Det är ju inte konstigt att det kostar en slant. Cinelli är ett lyxmärke. Det är en påkostad ram. Lite för dyr för mig, men jag menar bara att om man känner att man har råd med den så blir man nog rätt nöjd.

Stål!
Hur är din inställning till monokromt och svarta komponenter?
IMG_5604.webp

Vad säger du nu va?! (Svarta var slut och jag stör mig jättemycket på dom)

Stål!
Får man fråga var ni handlar, eller för all del internetcyklar, era fina stålramar ifrån? Jag känner till Justpedal, Urban bike wear, att Bike Components har ibland och sen några olika märken som Nordest och Sour. Jag är för egen del mest intresserad av sånt som är mer lättillgängligt. Det går säkert att köpa Rivendell från Blue Lug i Japan men såna kostnader är jag inte redo för.

Ps. Jag har kikat en vända till på nya Straggler och jag vet inte om jag är så skeptisk. Men det kanske är överspelat nu?

Stål!
Får man fråga var ni handlar, eller för all del internetcyklar, era fina stålramar ifrån? Jag känner till Justpedal, Urban bike wear, att Bike Components har ibland och sen några olika märken som Nordest och Sour. Jag är för egen del mest intresserad av sånt som är mer lättillgängligt. Det går säkert att köpa Rivendell från Blue Lug i Japan men såna kostnader är jag inte redo för.

Ps. Jag har kikat en vända till på nya Straggler och jag vet inte om jag är så skeptisk. Men det kanske är överspelat nu?
Skvallra lite vad det är du letar eftee, vad ska du ha den till? Budget?

Stål!

Jag har köpt mina antingen begagnade, svetsats själv (med MYCKET hjälp på kurs) eller direkt från producenten ( i det här fallet en Singular Peregrine Mk3 i samband med den första crowdfundade/förbetalda batchen).

Om jag skulle köpa fler stålramar så skulle det kanske vara direkt från Fairlight, svetsad av Lafraise eller (troligtvis) en Singular Kookaburra också direkt från leverantör.

Stål!
Jag har köpt mina antingen begagnade, svetsats själv (med MYCKET hjälp på kurs) eller direkt från producenten ( i det här fallet en Singular Peregrine Mk3 i samband med den första crowdfundade/förbetalda batchen).

Om jag skulle köpa fler stålramar så skulle det kanske vara direkt från Fairlight, svetsad av Lafraise eller (troligtvis) en Singular Kookaburra också direkt från leverantör.
Tips på en sådan kurs?:))

Stål!

Här har du ännu en. Fransk

Stål!

Tycker att Goldsprint i Berlin är värt att nämna i det här sammanhanget.

Stål!

Cyclopath här i Göteborg säljer Bombtrack och Cinelli och diverse annat.

Stål!
Stål!
Skvallra lite vad det är du letar eftee, vad ska du ha den till? Budget?
Jag har lite olika idéer. Inget som är konkret just nu. Men två spår som jag inte kommer att arbeta efter utan en vettig stålram som grund är: Ny kul pendlare för nästa år. Ny charmig utflyktscykel för dagsturer eller övernattning. Jag ska testa de här idéerna genom att byta lite delar på min 1x1 så fort jag får energi till det. Om det faller väl ut så kanske någon av idéerna blir verklighet.
Men mest ville jag veta om jag missat något bra inköpsställe.

Stål!
Tÿska budget märket Intec erbjuder kunden att välja färg och delar.

Stål!
Tÿska budget märket Intec erbjuder kunden att välja färg och delar.
Budget och budget…. Iaf inga 10’ cyklar utan minst det dubbla. 🤔

Stål!
Fick tag på något ganska ovanligt idag. En Eddy Merckx Corsa Extra med plats för feta däck, cantilever-bromsar, fästen för skärmar och pakethållare, byggd av Columbus New SLX-rör och en Ultegra-grupp med tredelad framklinga och long cage på bakväxeln.

Ska rengöras, putsas upp och servas. Sen blir det provtur och utvärdering om vad jag ska göra med den.

Stål!
Äntligen färdig med det här helvetesarbetet. Kommer aldrig någonsin lacka en cykel hemma igen, men resultat är i alla fall helt klart godkänt!

Redan fått lite genomslag på kedjestaget eftersom jag glömde att man behöver något slags kedjeskydd, men som tur är har jag en bil i exakt samma kulör och därmed också ett matchande lackstift att fylla i med.

Gillar inte alls moderna cyklar men den här är väl nästan så bra det kan bli med skivbromsar och 700c-hjul? Bekväm geometri och relativt lätt med sina 9,8 kg utan dyra lättviktsprylar (förutom Tune-styrstammen). Jag tror den kommer få framväxel med 48/34 av den enkla anledningen att 1x10 är helt värdelöst 😮‍💨

IMG_9555.webp

Stål!
Dubbelpostar lite idag (Retro MTB-tråden)

1992 Diamond Back Axis Pro med lite anpassning efter mina behov och tankar. Igår blev den klar och idag tog jag första turen. Den är ju tänkt att användas för skojs skull på grus- och traktorvägar omkring där jag bor. Det kommer den bli galet bra till. Alla originaldelar finns kvar och sparas om någon nörd i framtiden vill återställa den.

Stålet är True Temper double butted "OX" oversize.

54836144729_9d0b5ae13d_h.jpg

Övriga ändringar från original = Mavic Dakar sadelstolpe, Brooks Swift, svart Tange Prestige styre (från en Bridgestone MB1 jag hade tidigare), no name styrstam i Cr Mo, Chris King nedre styrlager och original XTR övre. Hjulen är Ryde Sputnik fälgar, XT 737 36 ekrar bak och 36 ekrar Mavic 501 framtill. DT Alpine III ekrar. Ergon GP4 handtag. Pedaler är Shimano PD-EH500 - som är praktiska till det mesta och passar bra i kulör till M900 XTR.

Hjulen är egentligen till ett annat projekt men jag har delar till ett par till likadana - så...

54836145104_359f380f6e_h.jpg

54835621692_33d6bba5a1_h.jpg

54835912426_5c58a179b6_h.jpg

54836144964_4c6fa424e3_h.jpg

Mer bilder här:

Stål!
Dubbelpostar lite idag (Retro MTB-tråden)

1992 Diamond Back Axis Pro med lite anpassning efter mina behov och tankar. Igår blev den klar och idag tog jag första turen. Den är ju tänkt att användas för skojs skull på grus- och traktorvägar omkring där jag bor. Det kommer den bli galet bra till. Alla originaldelar finns kvar och sparas om någon nörd i framtiden vill återställa den.

Stålet är True Temper double butted "OX" oversize.

54836144729_9d0b5ae13d_h.jpg

Övriga ändringar från original = Mavic Dakar sadelstolpe, Brooks Swift, svart Tange Prestige styre (från en Bridgestone MB1 jag hade tidigare), no name styrstam i Cr Mo, Chris King nedre styrlager och original XTR övre. Hjulen är Ryde Sputnik fälgar, XT 737 36 ekrar bak och 36 ekrar Mavic 501 framtill. DT Alpine III ekrar. Ergon GP4 handtag. Pedaler är Shimano PD-EH500 - som är praktiska till det mesta och passar bra i kulör till M900 XTR.

Hjulen är egentligen till ett annat projekt men jag har delar till ett par till likadana - så...

54836145104_359f380f6e_h.jpg

54835621692_33d6bba5a1_h.jpg

54835912426_5c58a179b6_h.jpg

54836144964_4c6fa424e3_h.jpg

Mer bilder här:
NOS XTR M900-grupp och allt, cykeln är otroligt fin. Du får bygga en till, mera normal som man vågar använda :)

Senast ändrad:
Stål!
Absolut inte NOS XTR - men i bra skick. Och den kommer användas. Lite senare idag på en skogsväg. Jag samlar inte på MTB så jag ser ingen anledning till att "spara på den". Är dock helt kass på terrängkörning och har kommit till den åldern när man inte ska ramla omkull i onödan - så den kommer bara se vanlig grusvägsåka - inget tekniskt.

Stål!
Fick tag på något ganska ovanligt idag. En Eddy Merckx Corsa Extra med plats för feta däck, cantilever-bromsar, fästen för skärmar och pakethållare, byggd av Columbus New SLX-rör och en Ultegra-grupp med tredelad framklinga och long cage på bakväxeln.

Ska rengöras, putsas upp och servas. Sen blir det provtur och utvärdering om vad jag ska göra med den.

Hur fet som helst ju! Den hade jag gjort till rando- eller pendlarhoj. Hur stor är den?

Stål!
Absolut inte NOS XTR - men i bra skick. Och den kommer användas. Lite senare idag på en skogsväg. Jag samlar inte på MTB så jag ser ingen anledning till att "spara på den". Är dock helt kass på terrängkörning och har kommit till den åldern när man inte ska ramla omkull i onödan - så den kommer bara se vanlig grusvägsåka - inget tekniskt.
NOS relativt hur mina cyklar ser ut, kan inte mycket om de här cyklarna bara att den lär vara bland de finaste serieproducerade som gjordes vid den tiden. Kul att du känner att du kan använda den, kommer ihåg att du skrev innan om en cykel du byggde på för längre turer, bikepacking, var det denna?

Stål!
Nix det är en annan.

Mock up - skärmen bara ligger på däcket och det blir Tange Struts-gaffeln från ovanstående Axis - samt annan lack. Ska vara klar till maj 2026. Det var mitt ursprungliga pensionsdatum. En av anledningarna till att jag byggde klart den ovan var att jag kunde gå redan nu i oktober (och fick tid över) - då min ersättare blev min COO och därmed inte hade någon uppsägningstid. Lycklig som en speleman och bara 61 fyllda.

52288218146_0654fdf777_b.jpg

Stål!
Nix det är en annan.

Mock up - skärmen bara ligger på däcket och det blir Tange Struts-gaffeln från ovanstående Axis - samt annan lack. Ska vara klar till maj 2026. Det var mitt ursprungliga pensionsdatum. En av anledningarna till att jag byggde klart den ovan var att jag kunde gå redan nu i oktober (och fick tid över) - då min ersättare blev min COO och därmed inte hade någon uppsägningstid. Lycklig som en speleman och bara 61 fyllda.

52288218146_0654fdf777_b.jpg
Då är jag helt med, blev lite konfunderad där för den översta är inte riktigt ett förstahandsval för långturer med packning (saknar fästen för hållare) :)

Senast ändrad:
Stål!
Tog dryga 2 mil grusväg idag i torrt och fint väder. Svampplockning på vägen...

Den är otroligt bekväm. Jag sitter perfekt. Normalt brukar jag få pilla lite med inställningarna - även om jag har bra koll på måtten när jag bygger. Den här gången var det som att komma hem. Ergon GP4-handtagen kommer jag ha på allt med sådana här styren från och med nu.

54841149496_1cae05fbe6_h.jpg

Tillbaka
Topp