Test av rullmotstånd

BovikTest

Aktiv medlem
Test av rullmotstånd
Jag har testat rullmotstånd på flera cykeldäck genom att rulla ned för en asfalterad backe i låg fart och ta tid. Däcken är testade under olika förutsättningar men man bör ändå kunna göra ganska rättvisa jämförelser. Alla däck är pumpade till max däcktryck enligt vad som står på respektive däcks sidovägg. En del däck är gamla andra är nya. Vid varje testsession så växlas två däck flera gånger, ett referensdäck och det testade däcket. Vinden mäts flera gånger eller kontinuerligt. Grafen visar skillnaden mot referensdäcket.

Speed difference watermarked.webp

Tags:
Bicycle rolling resistance test
Continental - Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C)
Continental RIDE Tour 42-622
Continental TourRide 37-622
Kenda Slant six wire bead 60-584
Michelin Lithion 23-622
Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC
Schwalbe G-One Speed Pro Raceguard Addix Race TLR 60-622
Schwalbe Ice Spiker Pro RaceGuard DD Folding 57-584
Schwalbe Lugano K-guard 32-622
Schwalbe Marathon Reflex Green Guard 37-622
Schwalbe Marathon Winter Plus Smartguard 42-622
Schwalbe Maraton Winter RaceGuard 35-622
Schwalbe Winter K-Guard 30-622
WTB Riddler 700 x 37C non foldable

Test av rullmotstånd
Jag har testat rullmotstånd på flera cykeldäck genom att rulla ned för en asfalterad backe i låg fart och ta tid. Däcken är testade under olika förutsättningar men man bör ändå kunna göra ganska rättvisa jämförelser. Alla däck är pumpade till max däcktryck enligt vad som står på respektive däcks sidovägg. En del däck är gamla andra är nya. Vid varje testsession så växlas två däck flera gånger, ett referensdäck och det testade däcket. Vinden mäts flera gånger eller kontinuerligt. Grafen visar skillnaden mot referensdäcket.

Visa bilaga 797280

Tags:
Bicycle rolling resistance test
Continental - Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C)
Continental RIDE Tour 42-622
Continental TourRide 37-622
Kenda Slant six wire bead 60-584
Michelin Lithion 23-622
Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC
Schwalbe G-One Speed Pro Raceguard Addix Race TLR 60-622
Schwalbe Ice Spiker Pro RaceGuard DD Folding 57-584
Schwalbe Lugano K-guard 32-622
Schwalbe Marathon Reflex Green Guard 37-622
Schwalbe Marathon Winter Plus Smartguard 42-622
Schwalbe Maraton Winter RaceGuard 35-622
Schwalbe Winter K-Guard 30-622
WTB Riddler 700 x 37C non foldable
Kul med test! Och att min favorit för vardagscykling, Schwalbe Marathon Greenguard klarade sig bra :)

Test av rullmotstånd
Värdena i grafen är alltså någon form av medelvärden? Om så, hur ser variansen ut?
Jag har inte någon färdig sammanställning av spridningar.

Här är två exmpel som kan ge ett hum om tillförlitligheten:
Sämst är Schwalbe Winter K-Guard 30-622 som är två testsessioner kombinerat med resultaten -3.8 och -5.5 där var det pinsamt dålig repeterbarhet.
Bäst är Rene Herse Barlow Pass Svart 700x38 Extralight TC som är tre testsessioner kombinerat med resultaten -0.9, -1.0 och -1.25.

Test av rullmotstånd
Som nämnts, att köra på maxtryck är ovanligt idag (som tur är) vilket förtar värdet av att testa där en del. Men det är oklart i vilken grad det kanske ändå skalar relativt proportionerligt mot det tryck som man i praktiken använder på resp däck? Du kan inte tänka dig att göra om allt men med rekommenderat tryck från en tryckrekommendator (Japp, det är ett ord. Nu är det det iaf.) på nätet för de enskilda däcken 😃? Då skulle man få ett hum om hur de relativa motståndsskillnadena ändrar sig (om de gör det) med trycket. (På samma underlag, vilket är en annan faktor att väga in i ett val till slut.)

Test av rullmotstånd
Kul, jag gjorde något liknande för länge sen. Starta ovan en brant backe, och se hur långt man rullar. Med två olika cyklar. Blev ju lite skillnad iallafall.

Test av rullmotstånd
Jag har testat rullmotstånd på flera cykeldäck genom att rulla ned för en asfalterad backe i låg fart och ta tid. Däcken är testade under olika förutsättningar men man bör ändå kunna göra ganska rättvisa jämförelser. Alla däck är pumpade till max däcktryck enligt vad som står på respektive däcks sidovägg. En del däck är gamla andra är nya. Vid varje testsession så växlas två däck flera gånger, ett referensdäck och det testade däcket.
Tack för att du delar med dig och för ett ambitiöst genomfört test
Det enda jag har synpunkter på är att du enbart har använt maxtryck, precis som flera andra redan har skrivit.
Har du gjort ngt motsv test där du har varierat däckstrycket?

Vinden mäts flera gånger eller kontinuerligt.
Hur mkt, om ngt, inflytande hade vinden på resultatet?

Som jag har skrivit här tidigare hör även jag till de som har gjort liknande rulltest i låg hastighet och för att helt eliminera inflytandet från varierande vind gjorde jag mitt test inomhus, i ett parkeringsgarage en em/kväll utan att bli störd av andra. Men mitt var mkt enklare: jag provade enbart tre olika däck och för det snabbaste däcket provade jag även med tre olika tryck; "optimalt och ±1 bar med tydlig skillnad mellan däcken men väldigt liten pga ändrat tryck. Men det var länge sedan på en fälgbromsad cykel med smala hårt pumpade däck.

Jan Heine har förstås synpunkter på rullmotståndstest som är intressant läsning
och

Kul, jag gjorde något liknande för länge sen. Starta ovan en brant backe, och se hur långt man rullar. Med två olika cyklar. Blev ju lite skillnad iallafall.
Eftersom du gjorde experimentet med två olika cyklar och en brant back sa gissningsvis resultatet mer om skillnaderna i din aeroposition på de olika cyklarna än öht ngt om skillnader i rullmotstånd.

Test av rullmotstånd
Jag har funderat att göra däck och trycktest på grus i Erstavik, Nacka. Men behöver lite assistans. Tjoa till om det lockar dig att vara med.

Test av rullmotstånd
Det sitter ett minustecken - på x-skalan för speed. Hur ska man tolka det? Vore det inte enklare att ha en tidsskala, som visar hur lång tid det tog för ett däck-ekipage att nå...
Skulle också vilja se ett uppförande-test, hihi!

Test av rullmotstånd
Minustecknet torde väl rimligen vara för att det som visas är

fart för aktuellt däck - fart för referensdäcket

Om referensdäcket rullar snabbare blir differensen negativ.

Edit: Sen är det rimligen normerat med fart för referensdäcket då det står %. Ändrar dock inte tecknet då farten är positiv.

Test av rullmotstånd
Att faktiskt cykla med maxtrycket som anges på däcket har man väl inte gjort sedan det glada 90-talet?
Jag har även testat olika däcktryck och högre däcktryck har varit snabbare i alla mina test.

Här är resultat för Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC. Testet är gjort på liknande sätt som däckjämförelsen i första inlägget och är uppdelat i två testsessioner för att det inte ska bli för mycket arbete på en gång.

Graf för lägre tryck:
Visa bilaga 797389

Graf för högre tryck:
Barlow Pass Hi watermark.webp

Om jag försöker skarva ihop dessa två grafer så blir det så här:
Barlow Pass Lo +Hi.webp

Små variationer kan vara mätfel men den stora bilden stämmer.

Continental Grand Prix 5000 28'' (700 x 25C):
GP5000 pressure Watermark.webp

Här måste jag säga att jag är lite osäker, det är inte lätt att mäta skillnader på bråkdels procent.

Jag även har ett annat test som jag kallar för "sprinttest" där jag cyklar 500 meter så fort jag kan. Här är resultat med Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC med två olika däcktryck. Det lägre trycket ska vara snabbast "soft" enligt tillverkarens kalkylator:
Barlow Pass sprint pressure watermark.webp

Jag gjorde om testet en gång till, det blåste mycket under detta test:
Barlow Pass sprint pressure 2 watermark.webp

Anledningen till att jag testar med max däcktryck är att jag är vill cykla fortare. Jag litar på mina egna tester i första hand.

Bilagor

• Barlow Pass Hi watermark.webp
    10.2 KB · Besök: 41
  • Barlow Pass Hi watermark.webp
    10.2 KB · Besök: 51
Test av rullmotstånd
Jag har även testat olika däcktryck och högre däcktryck har varit snabbare i alla mina test.

Här är resultat för Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC. Testet är gjort på liknande sätt som däckjämförelsen i första inlägget och är uppdelat i två testsessioner för att det inte ska bli för mycket arbete på en gång.

Graf för lägre tryck:
Visa bilaga 797389

Graf för högre tryck:
Visa bilaga 797392

Visa bilaga 797393

Visa bilaga 797394
Här måste jag säga att jag är lite osäker, det är inte lätt att mäta skillnader på bråkdels procent.

Jag även har ett annat test som jag kallar för "sprinttest" där jag cyklar 500 meter så fort jag kan. Här är resultat med Rene Herse Barlow Pass 700x38 Extralight TC med två olika däcktryck. Det lägre trycket ska vara snabbast "soft" enligt tillverkarens kalkylator:
Visa bilaga 797395

Visa bilaga 797396

Anledningen till att jag testar med max däcktryck är att jag är vill cykla fortare. Jag litar på mina egna tester i första hand.
Kul och intressant. Får även känslan att du gjort fler tester än dessa :)

Test av rullmotstånd
Det första jag tänker på är underlaget, grus, och hur stor spridning och risk för outliers det ger, tror man måste börja med att ordentligt kolla den biten och om resultaten inte är tillräckligt repeterbara fundera på att byta till asfalt.
Måste hitta lämpligt dålig asfaltsbacke i så fall.

Test av rullmotstånd

Graf för lägre tryck:
Visa bilaga 797389

Graf för högre tryck:
Visa bilaga 797392

Visa bilaga 797393

Visa bilaga 797394

Visa bilaga 797395

Visa bilaga 797396

Grymt kul att du delar med dig av ditt ambitiösa testande!

Om jag inte minns helt fel så sägs (långsammare) däck med kraftigare sidoväggar tappa en del fart med lägre tryck medan däck med tunna sidor är i princip lika snabba oavsett tryck inom rimliga gränser.

Test av rullmotstånd

Graf för lägre tryck:
Visa bilaga 797389

Graf för högre tryck:
Visa bilaga 797392

Visa bilaga 797393

Visa bilaga 797394

Visa bilaga 797395

Visa bilaga 797396

mycket ambitiöst och beundransvärt.

gjorde liknande rulltest i mindre skala längre tillbaka, och fann att luftmotståndet var en för stor joker i farter jag testade kring 30kmh. start från stillastående var inte heller bra, för stor variabilitet.

men fick en del kunskaper som jag dragit nytta av.

en sådan är att för snabbt rull i verkliga livet är inte optimering vid orealistiskt höga tryck grejen, utan lutningen på kurvan alltså hur mycket testmotståndet ökar vid ett mer moderat tryck; gör större verkan på normalgrov svensk asfalt och inte minst makadam. d_anders är inne på detta. den här varabeln spelar också roll för hur mycket extra broms det blir när man svänger. vissa däck närmast tvärbromsar i det läget. massivt gummimönster i däckens skuldra är här ofta ett tema.

att ditt test så tydligt premierar rull vid högre tryck tyder på att underlaget är för slätt. i fallet tröga läs dåliga däck brukar denna effekt vara en extra tydlig faktor. de kräver överhöga tryck för att öht fungera.

vill uppmuntra ditt idoga arbete.

Test av rullmotstånd
Kul att du testar! Mycket mer än jag orkar ta mig för och lutar mig mot Rene Herse, John Kerrasch Dylan Johnson med fler som utför tester IRL.

Jag tänker som flesta andra tidigare att om detta ska vara värt din tid så måste du sänka däcktrycket.

Mitt förslag är att använda en kalkylator från exempelvis Silca, Wolftooth eller Zipp för ett utvalt däck i din lista, kanske något som du tror rullar bra. Beräkna sedan trycket för andra däck för att uppnå samma hoop stress för övriga däck i listan. Eller använd samma kalkylator för samtliga däck.

Skickar med en artikel från LZ

Test av rullmotstånd
Måste hitta lämpligt dålig asfaltsbacke i så fall.
Jag tror mer på jämn men belagd med grov sten. Men samma för asfalt som grus, jag tror det är smart att börja med att mäta hur tillförlitliga resultaten blir, lättare att göra det först med samma däck och tryck för det blir för många test om det istället skall göras för alla kombinationer..
Och att underlaget grus ger större spridning är bara en teori från min sida, det kanske visar sig att det inte alls är så när man väl provar.

Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
De här tryckkalkylatorerna som finns på nätet är ett kapitel för sig, Silcas är totalt värdelös och ger helt fel tryck när belastningen ökar, hur de kommit fram till sina värden kan man undra.

Test av rullmotstånd
De här tryckkalkylatorerna som finns på nätet är ett kapitel för sig, Silcas är totalt värdelös och ger helt fel tryck när belastningen ökar, hur de kommit fram till sina värden kan man undra.

IMG_5773.webp

Vilken av viktfördelningarna valde du på silcas kalkylator?

Jag tror den funkar bättre om man har en setup närmre vad dom designat kalkylatorn för.
Jag tycker den ger ett bra utgångsläge

Test av rullmotstånd
Testa att ändra systemvikt i Silcas kalkylator, skillnaden mellan t.ex. 70 och 180 kg i systemvikt är bara 0,5 bar för 40mm (mitt däck) och 3 bar som Silca ger för 90 kg på bakdäcket (180 i system) är alldeles för lågt, 90 kg är vad jag har när jag lastar som mest på bakpakethållaren. Den är inte seriös, tror Rene Herse som propagerar för låga tryck har en kalkylator som ger mycket rimligare värden.

Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Testa att ändra systemvikt i Silcas kalkylator, skillnaden mellan t.ex. 70 och 180 kg i systemvikt är bara 0,5 bar för 40mm (mitt däck) och 3 bar som Silca ger för 90 kg på bakdäcket (180 i system) är alldeles för lågt, 90 kg är vad jag har när jag lastar som mest på bakpakethållaren. Den är inte seriös, tror Rene Herse kalkylator som propagerar för låga tryck ger mycket rimligare värden.
Den är seriös, men inriktar sig mot (och är baserad på data) från proffscykling. Ditt användningsområde täcks nog inte av modellen så bra, vilket får algoritmerna att blir knasiga i ytterlägen. 90 kg på bakdäcket är ganska ovanligt mycket för den modellen och algoritmerna.

Test av rullmotstånd
Den är seriös, men inriktar sig mot (och är baserad på data) från proffscykling. Ditt användningsområde täcks nog inte av modellen så bra, vilket får algoritmerna att blir knasiga i ytterlägen. 90 kg på bakdäcket är ganska ovanligt mycket för den modellen och algoritmerna.
Man kan tycka att de indata som ger orimliga utdata borde blockeras.

Test av rullmotstånd
Testa att ändra systemvikt i Silcas kalkylator, skillnaden mellan t.ex. 70 och 180 kg i systemvikt är bara 0,5 bar för 40mm (mitt däck) och 3 bar som Silca ger för 90 kg på bakdäcket (180 i system) är alldeles för lågt, 90 kg är vad jag har när jag lastar som mest på bakpakethållaren. Den är inte seriös, tror Rene Herse som propagerar för låga tryck har en kalkylator som ger mycket rimligare värden.
Hur får du den att ge 3 bar i bakdäcket?
Fyllde i 180kg systemvikt och att du cyklade på en TT cykel med 50/50 i viktfördelning?

Det känns kanske inte som en jättebra indata att bedöma kalkylatorn på om man jämför med hur din cykel ser ut?

Provade mixtra med kunde inte landa på 3 bar vid 90kg på bakhjulet om jag valde MTB

IMG_5783.webpIMG_5784.webpIMG_5785.webp

Rene herse kalkylatorn ger sjukt höga tryck för mig,
Kör 23/25bar och är helnöjd. Skulle jag gå efter RH skulle jag köra 35/35 Soft & 43/43 Hard
Vilket åtminstone för mig är jääätttttehårt

Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Då borde det väl framgå? De har ju dessutom lagt in valet rekreationscykling så det blir ännu mera oseriöst i så fall. Sen skiljer sig även proffs i vikt, finns nog de som väger in på runt 50 kg i systemvikt och de som väger det dubbla.

Senast ändrad:
Test av rullmotstånd
Hur får du den att ge 3 bar i bakdäcket?
Fyllde i 180kg systemvikt och att du cyklade på en TT cykel med 50/50 i viktfördelning?

Det känns kanske inte som en jättebra indata att bedöma kalkylatorn på om man jämför med hur din cykel ser ut?

Provade mixtra med kunde inte landa på 3 bar vid 90kg på bakhjulet om jag valde MTB

Visa bilaga 797436Visa bilaga 797437Visa bilaga 797438

Rene herse kalkylatorn ger sjukt höga tryck för mig,
Kör 23/25bar och är helnöjd. Skulle jag gå efter RH skulle jag köra 35/35 Soft & 43/43 Hard
Vilket åtminstone för mig är jääätttttehårt
Tog det från minnet, testade nu igen och fick 2,55 bar för 70kg och 3,1 bar för 180 kg i systemvikt, så det stämmer att kalkylatorn ger en skillnad på bara 0,5 bar mellan flugvikt och tungvikt, för den låga vikten vet jag inte men för den höga är det helt klart alldeles för lågt tryck. Om jag skall spekulera tror jag också att de hämtat värden från en snäv grupp av ganska lätta cyklister men sen har det gått fel när de extrapolerat till andra grupper

Test av rullmotstånd
Däcktrycket bör rimligtvis vara proportionellt mot systemvikten annat än vid extremt låga vikter.

Ser man bara till rull kan man applicera samma princip på bakdäck/framdäck vilket ger väldigt lågt tryck i framdäcket på många cyklar. Det fungerar bra på slät väg med konstant hastighet osv. Men om man kör på något / kör ner i något / bromsar hårt / svänger tvärt osv så märker man att alltför lågt tryck fram inte är så roligt.

Test av rullmotstånd
Om jag kommer ihåg rätt utgår Rene Herse från hur mycket däcket trycks ihop och anpassat trycket för att ge samma vid olika vikt, så har man också gjort traditionellt och det känns rimligt som utgångspunkt tycker jag

Test av rullmotstånd
Däcktrycket bör rimligtvis vara proportionellt mot systemvikten annat än vid extremt låga vikter.

Ser man bara till rull kan man applicera samma princip på bakdäck/framdäck vilket ger väldigt lågt tryck i framdäcket på många cyklar. Det fungerar bra på slät väg med konstant hastighet osv. Men om man kör på något / kör ner i något / bromsar hårt / svänger tvärt osv så märker man att alltför lågt tryck fram inte är så roligt.
Hur duktig/snabbt/aggresivt man cyklar spelar också jättemycket roll i vilket däcktryck man använder.

jäkla skillnad i vilket däcktryck som krävs ifall man ska ta en skarp kurva i 10km/h eller 40km/h. Även om systemvikten är densamma

Test av rullmotstånd
Att faktiskt cykla med maxtrycket som anges på däcket har man väl inte gjort sedan det glada 90-talet?
Jodå men det beror på om man vill ha optimalt rullmotstånd, optimalt grepp eller optimal ekonomi (minimalt slitage på däck/slang). Det sista, Ekonomi är viktigast för många pendlare där 36 sek besparing i tid inte är värt 1000 kr mer per år i däck/slangbyten.
Oavsett ambition så är däcktrycket alltid relativt till belastningsindex där cyklistens vikt spelar en stor roll. De flesta cyklister är ju flugviktare och ligger långt ifrån däckets Maximala belastning och kan därför ligga en bra bit under maxtrycket. Jag som väger 90-93 kg kanske har ett optimalt däcktryck (oavsett syfte) som tom. är ÖVER maximalt däcktryck och har alltså att välja på att bara köra maxtryck eller byta däck/dimension.

Nöter man 1000 mil/år enbart till och från jobb så blir det MYCKET friktion på både däck och slang ju mer däcket deformeras vid kontakt med marken så det är helt enkelt en smakfråga. På en vanlig damjonne i city finns ingen anledning att köra på något annat än maxtrycket för att få bra ekonomi.

Test av rullmotstånd
Om jag kommer ihåg rätt utgår Rene Herse från hur mycket däcket trycks ihop och anpassat trycket för att ge samma vid olika vikt, så har man också gjort traditionellt och det känns rimligt som utgångspunkt tycker jag
Inte längre, nu är det "tire pressure calculator based on real-road rolling resistance measurements."
Läs mer här

Men han skriver en intressant avslutning
"The ‘right’ pressure will make your bike a little faster and more comfortable, but the difference isn’t huge. You won’t get dropped by your friends because you’re running your tires at too high pressures. More important than tire pressure is choosing supple tires that offer both more speed and more comfort than stiff tires."

Test av rullmotstånd
Nöter man 1000 mil/år enbart till och från jobb så blir det MYCKET friktion på både däck och slang ju mer däcket deformeras vid kontakt med marken så det är helt enkelt en smakfråga. På en vanlig damjonne i city finns ingen anledning att köra på något annat än maxtrycket för att få bra ekonomi.

Minimeras slitaget verkligen vid högsta trycket? Det brukar vara kontaktytan mellan däck och underlag som slitas ut först. Om man kör maxtryck sliter man bara en smal del i mitten av däcket. Då sliter det genom till stommen snabbare än när man har en bredare kontaktyta vid lägre tryck.

Test av rullmotstånd
Man kan tycka att de indata som ger orimliga utdata borde blockeras.

Sen är det väl kanske lite upp till användaren att vara uppriktig när man anger indatan.

Säger man att man har en systemvikt på 180kg, använder en TT cykel och cyklar recreational hastighet till en kalkylator som är en black box.

Då kanske man inte ska klaga på att resultaten man får inte lämpar sig jättebra till en jättetungt lastad touringcykel

Test av rullmotstånd
Sen är det väl kanske lite upp till användaren att vara uppriktig när man anger indatan.

Säger man att man har en systemvikt på 180kg, använder en TT cykel och cyklar recreational hastighet till en kalkylator som är en black box.

Då kanske man inte ska klaga på att resultaten man får inte lämpar sig jättebra till en jättetungt lastad touringcykel
Kanske istället tänka efter lite själv innan man anklagar andra för att inte vara uppriktiga.

Test av rullmotstånd
Silcas kalkylator ger väldigt liten skillnad i tryck mellan lätta och tunga cyklister, alldeles för liten enligt min och de flesta andras erfarenhet inklusive däcksfabrikanter som t.ex. Schwalbe. De värden jag använde var de närmaste utifrån förvalen, och de är inte som någon tror extrema eller jättetunga jag möter många cyklister som belastar cykeln betydligt mer.

Tillbaka
Topp