Vart är Strava på väg?
Lite underlig artikel, kanske, men rubriken säger en del:
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo det ligger faktiskt nåt i det. Får folk glädje utav det, och fysisk aktivitet, ja då finns det ju en positiv sida. Trots avarterna.Det är enkelt att sitta på höga hästar och fnysa åt pöbeln, men strava-segment är icke desto mindre en succe. Det ger faktiskt svetto svenne bl.a möjligheten att skapa ett segment runt några soptunnor i äppelviken och få sig ett kom för att det är roligt!
(Tycker ändå Strava är på fel väg.)
Det är ju söndag, du är väll inte full? It’s not about the bike (inom rimliga gränser). Ingen köper några pallplatser. Typiskt nedvärderande skitsnack från någon som inte har någon egen erfarenhet?jag skulle aldrig ha råd att tävla i klubb och köpa klubbkläder, licens och tävla i tävlingsklass, men med strava går det att vara med och leka cykel på segmenten ändå, utan att betala en krona.
sen skulle jag byta direkt om nån lanserade ett decentraliserat strava baserat på mastodon eller nåt. det skulle vara en demokratisering av både strava och cykelsporten som helhet. tänk vad fint om cykelklubbarna kunde ha sina egna mastodon-strava-instanser.
men vi vet ju sedan tidigare, efter diskussionerna om att standardisera material, att många rika gubbar inte vill demokratisera cykelsporten. de gillar att det är dyrt så att inte vem som helst kan peta ner dem från deras tolfteplats i herrar 50, och att de kan köpa sitt barn en pallplats i upplands cup.
det jag reagerade på främst var "Vill man mäta sig, så finns tävlingskalendern att tillgå, och vara med på race. I mitt fall i age group/master's klass."Det är ju söndag, du är väll inte full? It’s not about the bike (inom rimliga gränser). Ingen köper några pallplatser. Typiskt nedvärderande skitsnack från någon som inte har någon egen erfarenhet?
”Om jag hade råd, då skulle jag minsann visa de rika knösarna”. Reality check, du skulle bli lika frånåkt i p13-14 som H60.
Är det här en kulturkrock mellan mtb/landsväg?tävlingskalendern är en jättekul lek för folk med pengar, men det är svindyrt. och som vanligt på detta forum är det ingen som är kritisk till att det är dyrt. vilket är helt sjukt.
Vem är du? Var får du dina grejer ifrån? Är det fria fantasier eller har du NÅGON erfarenhet att luta dig mot?det jag reagerade på främst var "Vill man mäta sig, så finns tävlingskalendern att tillgå, och vara med på race. I mitt fall i age group/master's klass."
tävlingskalendern är en jättekul lek för folk med pengar, men det är svindyrt. och som vanligt på detta forum är det ingen som är kritisk till att det är dyrt. vilket är helt sjukt.
dyra barncyklar som gör sporten orättvis är för övrigt en väldigt verklig sak, som du förhoppningsvis inte förnekar.
jag skulle aldrig ha råd att tävla i klubb och köpa klubbkläder, licens och tävla i tävlingsklass, men med strava går det att vara med och leka cykel på segmenten ändå, utan att betala en krona.
sen skulle jag byta direkt om nån lanserade ett decentraliserat strava baserat på mastodon eller nåt. det skulle vara en demokratisering av både strava och cykelsporten som helhet. tänk vad fint om cykelklubbarna kunde ha sina egna mastodon-strava-instanser.
men vi vet ju sedan tidigare, efter diskussionerna om att standardisera material, att många rika gubbar inte vill demokratisera cykelsporten. de gillar att det är dyrt så att inte vem som helst kan peta ner dem från deras tolfteplats i herrar 50, och att de kan köpa sitt barn en pallplats i upplands cup.
Ja, och kilometerpriset gör det hela riktigt prisvärt!En hel randoserie kostar 500 kr per säsong![]()
I alla mindre sporter, och individuella sporter på högre nivå är ju tiden den största grejen. Min svåger hade ett par hundra kördagar per år när hans döttrar tävlade i utförsåkning ute i Europa. Samma för min kompis som tävlade i motocross.det finns problem och flaskhalsar
Ja, fast precis samma sak gäller ju om man ska "jaga KOMs istället för att tävla".I alla mindre sporter, och individuella sporter på högre nivå är ju tiden den största grejen. Min svåger hade ett par hundra kördagar per år när hans döttrar tävlade i utförsåkning ute i Europa. Samma för min kompis som tävlade i motocross.
För mig utan körkort och bil hade det tagit oändligt lång tid.
I alla mindre sporter, och individuella sporter på högre nivå är ju tiden den största grejen. Min svåger hade ett par hundra kördagar per år när hans döttrar tävlade i utförsåkning ute i Europa. Samma för min kompis som tävlade i motocross.
För mig utan körkort och bil hade det tagit oändligt lång tid.
exakt, just för att det saknas rättvisa begränsningar av utrustningen.- En sport som kräver en cykel och hjälm på tävling är otillgängligt för mindre bemedlade?
bra att kostnaden är med på listan, synd att det inte görs något åt saken. jag tror det är för att de ideellt engagerade inte har några större ekonomiska begränsningar. och kanske för att en bemöts som mig när en säger nåt om att det är dyrt.ibland ser jag absolut att det finns problem och flaskhalsar om man vill att många ungdomar ska tävla (Vill man det? Räcker det inte att cykla och ha roligt?). Kostnaden kommer en bit ned på listan.
exakt, just för att det saknas rättvisa begränsningar av utrustningen.
samma argument kan användas för rättvist material. att eftersom som cykeln inte gör så stor skillnad förstörs inte sporten eller nöjet av begränsad prylhets.Du som cyklist måste ju veta att det mesta sitter i cyklisten och inte cykeln? En bra cyklist på en begagnad 8000 sek cykel kommer 9 ggr av 10 vara snabbare än en cyklist som saknar talang, träning och teknik oavsett cykel. En välskött och välservad cykel är det man behöver, inte den dyraste cykeln.
Det är ingen motorsport vi håller på med, där finns dessa begränsningar om jag inte har fel, men på slagvolym och ev även moment och utväxling.
när det gäller barncyklar tycker jag det är rakt av osmakligt att barnen har så olika material, och jag tror att det är psykologiskt avskräckande, och att föräldrar har svårt att stå emot känslan och barns tjat att de måste lägga mer pengar på cykeln. och jag tror att fattigare inte öht känner sig inkluderade. jag förstår inte hur det kan vara kontroversiellt.
senast jag stod på startlinjen, häromveckan, pekade grannen på linjen på en person som kom med billig cykel och sa något hånfullt.
en fattigmanstävling, typ som strava :)Det där är riktigt trist ... Men det är inget materialproblem men ett attitydproblem. Tävlingar kan tyvärr kalla fram det värsta i folk. Fotbollsföräldrar är bra (dålig) exempel av det. Det är ännu tristare för att det är barn inblandande, annars skulle jag säga att det är en bra motivation för att köra ännu hårdare.
Rolig kan det vara också. När jag var ung följde jag (i Nederländerna) med en vän till skate events. Vi cyklade på billiga, begagnade lvgcyklar. Min vän i stora skatebyxor med en ryggsäck med skateboard på ryggen. Vi körde ofta om nån med riktig dyr kolfibercykel, som alltid försökte att hänga på. Vi tog en tit över axeln, tog i lite och dar var den snabb avhängt.
samma argument kan användas för rättvist material. att eftersom som cykeln inte gör så stor skillnad förstörs inte sporten eller nöjet av begränsad prylhets.
när det gäller barncyklar tycker jag det är rakt av osmakligt att barnen har så olika material, och jag tror att det är psykologiskt avskräckande, och att föräldrar har svårt att stå emot känslan och barns tjat att de måste lägga mer pengar på cykeln. och jag tror att fattigare inte öht känner sig inkluderade. jag förstår inte hur det kan vara kontroversiellt.
senast jag stod på startlinjen, häromveckan, pekade grannen på linjen på en person som kom med billig cykel och sa något hånfullt.
Men dina argument kommer liksom ingen vart.en fattigmanstävling, typ som strava :)
det den här diskussionen handlar främst om att betaltävlingar och dyr byråkrati inte är ett alternativ för alla. och lite om meningslös prylhets som enkelt kan regleras bort.
Om man "tävlar" på Strava i form av att jämföra sin tid med andras tider har man dessutom ofta en faktor som ger betydligt större skillnad än material, nämligen olika vindförhållanden. I alla fall om man snackar lvg.Du har precis lika mycket/lite materialfördel av dyra prylar på tävlingar som på strava.
Och klungor som drar fram genom landet och skövlar leaderboardsen.Om man "tävlar" på Strava i form av att jämföra sin tid med andras tider har man dessutom ofta en faktor som ger betydligt större skillnad än material, nämligen olika vindförhållanden. I alla fall om man snackar lvg.
Om man "tävlar" på Strava i form av att jämföra sin tid med andras tider har man dessutom ofta en faktor som ger betydligt större skillnad än material, nämligen olika vindförhållanden. I alla fall om man snackar lvg.
det är lite av tjusningen med segment/strava också, att det går att ta ett kom av nån supersnabb om en planerar det lite. eller hittar ett obskyrt grussegment där snabbisarna varit ute och kört zon 2 på isgata i januari. rena lvg-segment på vanliga stråk är svårt förstås.Och klungor som drar fram genom och skövlar leaderboardsen.
Så det handlar inte om att Strava hjälper dom stackars fattiga barnen med att kunna tävla gratis, utan att vissa (du) föredrar att "tävla" där man kan fuska.om en planerar det lite.
förstår inte alls den första meningen, du har klistrat ihop saker som inte hör ihop.Så det handlar inte om att Strava hjälper dom stackars fattiga barnen med att kunna tävla gratis, utan att vissa (du) föredrar att "tävla" där man kan fuska.
Ja, jaga KOM är något vi alla tycker är roligt. Inget att skämmas för och försöka trolla fram ideologiska anledningar till.
Jag har skapat några "benchmark" segment åt mig själv som alla innebär att jag cyklar ett varv, så att det inte skall finnas den här massiva vindeffekten. När andan faller på testar jag mig ibland på dessa, bäst tider verkar det bli när det blåser väldigt lite, så vindeffekten är ju inte neutraliserad....vinden väsentligen avgjorde om det över huvud taget var meningsfullt att ens försöka ta ett PB på ett segment eller inte.
Ja, rundbana är rimligen ett sätt att minska, men inte eliminera, effekten. Och det bör rent teoretiskt vara fördelaktigt med vindstilla om vinden kommer åt lika mycket på alla delar av rundan. Om det är så att vissa delar är mer skyddade för vinden än andra kan man dock tänka sig att det är fördel med vind om den kommer från lämpligt håll medan det kan bli väldigt slitigt vid andra vindriktningar.Jag har skapat några "benchmark" segment åt mig själv som alla innebär att jag cyklar ett varv, så att det inte skall finnas den här massiva vindeffekten. När andan faller på testar jag mig ibland på dessa, bäst tider verkar det bli när det blåser väldigt lite, så vindeffekten är ju inte neutraliserad.
Men att strava säger "Your fastest 10K!" kan man ju bortse från på landsväg, då handlar det i regel om att man cyklade 1 mil åt mer eller mindre samma håll och hade medvind.
Jag vet inte om jag outar mig som någon form av värdenihilist nu, men jag tycker nog att man kan argumentera för att alla segrar kan placeras i facket för självbedrägeri.Sen kan jag väl erkänna att om jag skulle ta en KOM på ngt obskyrt segment som det visade sig att Pogacar cyklat och stannat och fikat på halvvägs in s.a. jag hade en bättre tid skulle jag väl tycka att det var lite kul i sin absurdhet. Om man ser Strava i ett tävlingshänseende skulle det dock vara det ultimata självbedrägeriet att tillskriva en sådan "seger" något värde.
Känns som lite filosofiskt, men nog tusan är det ändå skillnad på att (om man ska gå till extremerna) vinna ett VM-guld och att ta en obskyr KOM med ett gäng inhyrda proffscyklister som hjäpryttare och med full storm i ryggen om det man tävlar i är att vara den bästa cyklisten?Jag vet inte om jag outar mig som någon form av värdenihilist nu, men jag tycker nog att man kan argumentera för att alla segrar kan placeras i facket för självbedrägeri.
det är kanske roligt att vinna i tp även om det inte föresvävar en att en kan ta hem the magnificent glass bowl i mastermind uk.Känns som lite filosofiskt, men nog tusan är det ändå skillnad på att (om man ska gå till extremerna) vinna ett VM-guld och att ta en obskyr KOM med ett gäng inhyrda proffscyklister som hjäpryttare och med full storm i ryggen om det man tävlar i är att vara den bästa cyklisten?
I Skåne finns ingen lä!Om det är så att vissa delar är mer skyddade för vinden...
Ja. Och?det är kanske roligt att vinna i tp även om det inte föresvävar en att en kan ta hem the magnificent glass bowl i mastermind uk.
Som jag skrev ovan "Om man tycker det är roligt att försöka optimera sitt segmentcyklande utifrån att få så mkt medvind som möjligt och att åka i bästa möjliga sällskap är det förstås helt ok."tror inte det krävs så himla avancerad psykologi eller postoperaistisk värdekritik för att förstå att det är kul att ta en avsnitt väg eller stig och se om en kan cykla snabbare än alla andra på den. det är en kul lek, varken mer eller mindre. inte så suspekt.
en standardiserad helstel aluminiumcykel behöver inte bli så tung, och kan ha ett brett omfång av växlar. singelklinga och 8-delat finns med 11-45. rätt utformat skulle det kunna pressa priserna på cyklar, när det blir enklare att jämföra priser på likartade cyklar.
-
kopplingen till barnen är att jag tycker att det inte verkar finnas ett intresse av att sänka trösklarna för deltagande, varken i äldre åldersklasser eller för ungdomar. och det fick vi bevisat.
den här premissen gäller inte alltid. men rena lvg-segment är inte jättekul på strava, eftersom premissen gäller oftare. men det är ju ändå inte dötråkigt att cykla snabbast i världen (på strava) på ett landsvägssegment även om det blåst en del.om jag vet att anledningen är att jag lyckats tajma in den bästa medvinden någonsin