Nu är jag tillbaka hemma och kan berätta min (går)dagens vägkantsreparationshistoria.
Cirka 80 km in på turen gav upp den nedre trissan på växelföraren. Det visade sig att patronlagret som den rullade på åt upp sig själv. Det fanns bara lagerkulor och metallspån som fastnade mellan dem kvar. De yttre och inre lagerbanorna fanns också kvar. Men trissan vägrade snurra fritt.
Jag försökte rengöra lagret och lämna lösa kulor kvar. Men jag tappade ett fåtal och de räckte tydligen inte.
Det värsta problemet var sidospelet i trissan vilket orsakade att kedja hoppade av och fastnade mellan växelkorgen och trissan.
På bilden nedan ser man ett kugghjul som synligt skadats av kedjan innan jag förstod vad som hade hänt, samt två distanser som var lite böjda men i övrigt i gott skick.
Visa bilaga 794774
Hemläxan här är att en enkel bussning hade inte exploderat på såpass våldsamt sätt.
Jag behövde någonting för att åtgärda sidospelet i trissan.
Jag borde trolla fram en bit plast för att linda runt den inre lagerbanan och fylla intet. En bit buntband kom till min undsättning.
Här kan man se den på plats:
Visa bilaga 794775
Jag tror inte att jag var först att uppfinna detta. Hursomhelst, zip tie äger.
Den här kreativa lösningen räckte till ytterligare 80+ km. Sedan hade kugghjulet blivit såpass slitet att kedjan inte längre ville samarbeta med det. Då tog jag bort kugghjulet och kröp sista 16+ km med kedjan glidande på den inre lagerbanan inklämd mellan dem två distanserna. Det gick också bra och det lät inte så illa, ungefär som en dålig smord kedja.
Väl hemma tog jag isär även den övre trissan för inspektion innan jag bytte ut dem båda. Den övre trissan såg mycket bättre ut och den hade sitt patronlager kvar. Men det fanns också en del aluminiumspån från distanserna.
Visa bilaga 794776