Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
1000005636.webp

1000005637.webp

La i en rimlig växel för transporten hem.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 794651
Visa bilaga 794652
La i en rimlig växel för transporten hem.

Ah, samma problem som @N_sandstrom har:

Dagens fulmek-tråden
Jag behövde någonstans att fästa upp vajern till bakväxeln efter att den gått av vid växelreglaget. Jag kom på att fästkruvarna för flaskhållaren kunde vara rätt lämpliga. Nu kunde jag köra på näst minsta drevet, vilket funkade bättre än att köra på största. Det kändes ungefär som att ha en vanlig treväxlad cykel.

20250920_173955 - Copy.webp

Dagens fulmek-tråden
Nu är jag tillbaka hemma och kan berätta min (går)dagens vägkantsreparationshistoria.
Cirka 80 km in på turen gav upp den nedre trissan på växelföraren. Det visade sig att patronlagret som den rullade på åt upp sig själv. Det fanns bara lagerkulor och metallspån som fastnade mellan dem kvar. De yttre och inre lagerbanorna fanns också kvar. Men trissan vägrade snurra fritt.

Jag försökte rengöra lagret och lämna lösa kulor kvar. Men jag tappade ett fåtal och de räckte tydligen inte.
Det värsta problemet var sidospelet i trissan vilket orsakade att kedja hoppade av och fastnade mellan växelkorgen och trissan.

På bilden nedan ser man ett kugghjul som synligt skadats av kedjan innan jag förstod vad som hade hänt, samt två distanser som var lite böjda men i övrigt i gott skick.
IMG_20250920_231328532.webp

Hemläxan här är att en enkel bussning hade inte exploderat på såpass våldsamt sätt.
Jag behövde någonting för att åtgärda sidospelet i trissan.
Jag borde trolla fram en bit plast för att linda runt den inre lagerbanan och fylla intet. En bit buntband kom till min undsättning.
Här kan man se den på plats:
IMG_20250920_231335426.webp

Jag tror inte att jag var först att uppfinna detta. Hursomhelst, zip tie äger.
Den här kreativa lösningen räckte till ytterligare 80+ km. Sedan hade kugghjulet blivit såpass slitet att kedjan inte längre ville samarbeta med det. Då tog jag bort kugghjulet och kröp sista 16+ km med kedjan glidande på den inre lagerbanan inklämd mellan dem två distanserna. Det gick också bra och det lät inte så illa, ungefär som en dålig smord kedja.

Väl hemma tog jag isär även den övre trissan för inspektion innan jag bytte ut dem båda. Den övre trissan såg mycket bättre ut och den hade sitt patronlager kvar. Men det fanns också en del aluminiumspån från distanserna.
IMG_20250920_231403559.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Nu är jag tillbaka hemma och kan berätta min (går)dagens vägkantsreparationshistoria.
Cirka 80 km in på turen gav upp den nedre trissan på växelföraren. Det visade sig att patronlagret som den rullade på åt upp sig själv. Det fanns bara lagerkulor och metallspån som fastnade mellan dem kvar. De yttre och inre lagerbanorna fanns också kvar. Men trissan vägrade snurra fritt.

Jag försökte rengöra lagret och lämna lösa kulor kvar. Men jag tappade ett fåtal och de räckte tydligen inte.
Det värsta problemet var sidospelet i trissan vilket orsakade att kedja hoppade av och fastnade mellan växelkorgen och trissan.

På bilden nedan ser man ett kugghjul som synligt skadats av kedjan innan jag förstod vad som hade hänt, samt två distanser som var lite böjda men i övrigt i gott skick.
Visa bilaga 794774

Hemläxan här är att en enkel bussning hade inte exploderat på såpass våldsamt sätt.
Jag behövde någonting för att åtgärda sidospelet i trissan.
Jag borde trolla fram en bit plast för att linda runt den inre lagerbanan och fylla intet. En bit buntband kom till min undsättning.
Här kan man se den på plats:
Visa bilaga 794775

Jag tror inte att jag var först att uppfinna detta. Hursomhelst, zip tie äger.
Den här kreativa lösningen räckte till ytterligare 80+ km. Sedan hade kugghjulet blivit såpass slitet att kedjan inte längre ville samarbeta med det. Då tog jag bort kugghjulet och kröp sista 16+ km med kedjan glidande på den inre lagerbanan inklämd mellan dem två distanserna. Det gick också bra och det lät inte så illa, ungefär som en dålig smord kedja.

Väl hemma tog jag isär även den övre trissan för inspektion innan jag bytte ut dem båda. Den övre trissan såg mycket bättre ut och den hade sitt patronlager kvar. Men det fanns också en del aluminiumspån från distanserna.
Visa bilaga 794776

MacGyver-klass!

Dagens fulmek-tråden
Quick fix av mitt jättefulmekade riktställ...
Orkade inte använda buntband som mätpryl utan gjorde snabbast möjliga fullösning med en skruv och diverse skräp istället.
Justerbart så man kan köra olika hjulstorlekar och olika navstandarder också 😅

1000022810.webp

Edit. Kanske vore trevligt med en helhetsbild 🙂
1000022811.webp

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden

SLX 11-delad växel, men har inte haft problemet förr. Det var nog en helg i JBP som åt den, sen gick sista biten av nästa hellastur. Det började växla skumt efter att jag skrapade emot nåt på gula ovanför källtorpssjön, sen gick det av helt en stund senare.

Dagens fulmek-tråden
IMG_9307.webp

Kan inte ens förklara hur mycket jag hatar det här vansinnigt dyra och lätta vevpartiet från Tune. Har varit arg på det i snart tio år utan att komma ihåg varför. Igår skulle jag bara ”kolla en grej” och monterade loss drivsidan. Inga problem att få loss det, men att montera tillbaka det hade jag såklart helt glömt bort hur man gör.

Efter ungefär två timmars våldsamt fulmekande med skruvmejsel, hammare, Loctite och en avsågad insexnyckel (som sågades av för att jag skulle byta växellådaolja på Saab 9-5 vilket är en helt annan, mycket, mycket mer komplicerad fulmeksanekdot) var de felvända gängorna i låsbulten slut. Inte nog med att detta är en specialpryl utan motstycke - den är också en del av en bärande konstruktion och är inget man ersätter med valfri M10 från järnaffären.

Till slut tog jag en paus, läste den värdelösa manualen en tionde gång och insåg att jag gjort fel exakt hela tiden. Att hälften av gängorna i bulten är borta verkar spela förvånansvärt lite roll. Men för att dra den tillräckligt hårt behöver jag förlänga insexnyckeln som nu börjar ge upp efter för mycket våld. Nu har jag nästan fått på vevpartiet igen med bara några millimeters felaktig kedjelinje och kunde i alla fall cykla till jobbet i morse utan att tappa vevarmen.

Tror ni det var allt? Nej! De usla maskinlagrena i det åttakantiga vevlagret från samma usla tyska tillverkare knastrar och måste bytas. Enkelt? Säkert för den som har specialverktyget för att montera loss vevlagret ur ramen!

Dagens fulmek-tråden
Glöm inte att ff finns Pneumatiskt handhanterade stenborrar att köpa. Dessa är numera förbjudna i yrkesmässig hantering pga vibrationsskador. Men förekommer då och då i olika filmer. Effekten är garanterad till 100%!

Dagens fulmek-tråden

Intressant
Jag har samma erfarenhet på min DH hoj. Där är det sällan jag växlar speciellt ofta men min wire brister på samma sätt

Dagens fulmek-tråden
Ska för första gången kapa ett styre i stål. Jag har en bågfil hemma, räcker det? Finns en snickarbänk att låna i grannskapet också, så kanske kan klämma fast det där när jag sågar. Men behöver jag såg-guide också? Eller kan man såga rakt på egen hand?

Dagens fulmek-tråden
Ska för första gången kapa ett styre i stål. Jag har en bågfil hemma, räcker det? Finns en snickarbänk att låna i grannskapet också, så kanske kan klämma fast det där när jag sågar. Men behöver jag såg-guide också? Eller kan man såga rakt på egen hand?

Du behöver ingen snickarbänk, du kan lämna styret på cykeln. För riktigt OnT-fullmek ska du inte använda en såg-guide. Om du har handtag som täcker av styränden ser man inte ens vad man har gjort.

Köp en

Inte roligt på stål. Dessutom trycker man upp lite material som man ska fila bort, också jobbet vid stål. Jag föredrar såg på stål och rörkap på alu (OT dock).

Dagens fulmek-tråden
Du behöver ingen snickarbänk, du kan lämna styret på cykeln. För riktigt OnT-fullmek ska du inte använda en såg-guide. Om du har handtag som täcker av styränden ser man inte ens vad man har gjort.

Inte roligt på stål. Dessutom trycker man upp lite material som man ska fila bort, också jobbet vid stål. Jag föredrar såg på stål och rörkap på alu (OT dock).
Har handtag som täcker, vore bara jobbigt om man fick en sned yta där man sågat? Men det kanske inte är så svårt att såga någorlunda rakt? Har aldrig gjort det tidigare!

Dagens fulmek-tråden
Har handtag som täcker, vore bara jobbigt om man fick en sned yta där man sågat? Men det kanske inte är så svårt att såga någorlunda rakt? Har aldrig gjort det tidigare!
Lite snett är också rakt!

Har aldrig kapat stålstyren med annat än bågfil (eller vinkelslip iofs). Varierande grad av ambition i form av frihand eller mall, men aldrig blivit så snett så det faktiskt synts när det väl monterats.

Dagens fulmek-tråden

Eftersom du frågar i fulmektråden:

Bestäm dig för ungefär hur mycket du behöver kapa för att få rätt bredd. Mät med en tumstock eller använd lämplig kroppsdel för att få ungefär hälften av den totala kapade längden på den yttre delen av styret på vardera sida. Memorera var du vill att snittet ska göras. Placera styret på lämplig plan yta (exempelvis köksbordet) och börja såga där du tidigare memorerade att snitt #1 ska göras. När du sågat igenom så mycket att det ser ut som att du kan bryta loss änden gör du det. Upprepa ovanstående steg på den andra sidan.

Om du följt instruktionerna kommer du nu märka att de avkapade ändarna har något olika längd och att snittytorna inte är helt jämna. Det gör inget. Eftersom du inte vet vilken sida som blivit för kort upprepar du helt enkelt stegen för snitt #1 på valfri sida av styret. Detta ger dig 50% chans att det är den längre sidan du kapar en andra gång och inte den kortare sidan som blir kortare. Upprepa tills du känner dig nöjd eller styret är för kort och kom ihåg att du kan kapa två gånger men aldrig mäta mer än en gång!

Dagens fulmek-tråden
Slängde upp en cykel på bjälkarna i garaget för att få lite mer plats och ordning.

Dagen efter var motorcykeln rakt under kladdig av bromsvätska från frambromsen på cykeln.

Pallar inte att ta ner den igen.... Trasa runt och en kartongbit så får det sluta droppa när vätskan är slut.

Både fult och lat.

20251011_160515.webp

20251011_160540.webp

Dagens fulmek-tråden
Slängde upp en cykel på bjälkarna i garaget för att få lite mer plats och ordning.

Dagen efter var motorcykeln rakt under kladdig av bromsvätska från frambromsen på cykeln.

Pallar inte att ta ner den igen.... Trasa runt och en kartongbit så får det sluta droppa när vätskan är slut.

Både fult och lat.

Visa bilaga 798369

Visa bilaga 798370

Den här kabeln gör mig ont att se på:

1760199469197.webp

Dagens fulmek-tråden

Både fult och lat.

Visa bilaga 798369

Visa bilaga 798370
Hoppas att det är mineralolja annars kommer inte lacken på hojen må bra😕

Tillbaka
Topp