Hjälp mig välja komponentgrupp

Simon L

Aktiv medlem
Jag planerar att bygga en ny gravelhoj runt en stålram (som har UDH). Det stora bryderiet jag har just nu är val av komponentgrupp. Jag siktar på något som kostar runt €1000 i näthandeln. Tanken är att det skall funka bra för grus och lättare touring (jag kommer inte cykla upp för en alptopp med 50 kg packning). Stort omfång och hög högsta utväxling (typ 4:1 eller så) är skapligt prioriterat. Varianter jag tittat på, samt lite tankar:

1. Sram Apex XPLR/Eagle AXS
De mekaniska SRAM-grupperna är marginellt billigare än AXS, men skillnaden är såpass liten att jag lutar åt trådlöst. Eagle har bättre omfång än XPLR men jag utgår från att de är tyngre också (pga större kassett och gissningsvis större växelförare).

2. Shimano GRX 820
Mekaniskt känns som både en fördel och en nackdel. Vill jag verkligen ha fler elektroniska saker i mitt liv? Hur inlåst i appar blir man av AXS? Jag kan underhålla och indexera mekaniska växlar själv utan några större svårigheter så det är verkligen ingen dealbreaker. De elektroniska GRX-grupperna är säkert bra men de ligger utanför min komfortzon vad gäller pris.

3. Nya Rival E1 XPLR
Marginellt dyrare än Apex XPLR, men 13 växlar istället för 12 och hela "full mount"-grejen. Bromsarna skall vara mycket bättre. Är det värt? Hur bra funkar den där växelöronlösa upphängningen? Det blir ju verkligen en massa nya saker här som jag inte är bekant med sen innan så jag är lite osäker. Dessutom har gruppen sämre omfång än de andra (460% max). Inte en dealbreaker, men jag hade hellre haft 10-51 där bak och en större klinga än 10-46 och en mindre klinga. Och de växlar jättelångsamt?

4. Wheeltop/Rotor
Helt nya grejer? Rotor Uno plus vevarmar etc blir snarlikt pris som de andra alternativen, men hur bra är de? De icke-sponsrade recensionerna av Wheeltop jag har sett har ju inte direkt varit förtroendeingivande (batterier som glappar och sådant). Är Rotor-gruppsetet omarbetat från Wheeltops egna grejer, eller är det bara ompaketerat? Poängen med de kinesiska prylarna brukar ju vara att de är mycket billigare, men i det här fallet är det inte mycket billigare. Idel frågor.

Sammanfattningsvis:
Hur värt är det med trådlösa växlar? Är Srams monterade-direkt-på-ramen-växlar bra? Jag har gott om vana av att skruva av och på komponenter och byta saker allt eftersom men det här är första gången jag får starta från grunden och välja själv, så jag har rejält med beslutsångest. Värt att nämna är att det inte är någon brådska. Ramen levereras inte förrän till våren. 🙃

För längre turer är det tillförlitlighet, robusthet och servicevänlighet som är det klart viktigaste, färre växlar bättre än fler så GRX400 då säger jag.

Själv funderar jag på ett GX Eagle AXS kit, med ett udda set Force (höger) och Rival (vänster) reglage (billigare) för att lätt kunna byta mellan mtb och monstergravel på min nya hardtail. Verkar najs i teorin, och enda sättet att få det stora växelomfånget på 1x med lvg-reglage. Kostar sammanlagt 720€ på Bike-discount för tillfället. Sen Shimano vevparti, kassett och kedja till det. Man kanske kommer sakna mekandet lite, men verkar det inte gött med trådlöst?

GRX och så kan du rätt enkelt uppgradera till elektronisk GRX alt Rotor senare. Då behöver du bara byta växelförare och handtag.

Med det sagt, efter att ha provat elektroniska kommer du ha svårt att gå tillbaka. Ladda gör du typ en gång i månaden. Måste ändå ladda cykeldator och i mitt fall pedaler, så tar alla på samma gång.

Med en budget på tio papp hade jag nog kört elektroniskt. SRAM med nya reglagen för att komma åt bromsarna som har fått så otroligt bra omdöme. Sen enklare växelförare och vevparti. Nya reglagen ska vara bakåtkompatibla men nån annan får checka mig på den. E1 Xplr hade inte gett mig tillräckligt omfång, å så gillar jag 2X.

AXS funkar väldigt bra, men jag är inget fan av srams gravel-kassetter. Onödigt stort omfång och för glest mellan stegen när man ligger och matar på snabba grusvägar. Nya 13s är ju lite bättre med en 12T, men det hade vartit ännu bättre om dom även bytt ut 10T drevet mot ett 14T.
Jag skulle gått på 13s AXS xplr eller 12s AXS med ultegra kasssett.
MTB kassetter går fetbort på en gravel om det inte är en bikepacking-traktor. :)

Skulle inte fundera på något annat än SRAM AXS. Fungerar hur fint som helst, nyare prylar kompatibla med äldre (går att blanda lite hej vilt), funnits ett tag nu så bra utbud på begmarknaden.
Tycker att Eagle-bakväxlar drar lite mer batteri än vanliga Road och XPLR. Om du prioriterar tid mellan laddningarna väljer du t.ex. XPLR framför Eagle.

Satsa på de nya reglagen om du har möjlighet, för utformningen på dem är bättre än de gamla.

3. Nya Rival E1 XPLR
Marginellt dyrare än Apex XPLR, men 13 växlar istället för 12 och hela "full mount"-grejen. Bromsarna skall vara mycket bättre. Är det värt? Hur bra funkar den där växelöronlösa upphängningen? Det blir ju verkligen en massa nya saker här som jag inte är bekant med sen innan så jag är lite osäker. Dessutom har gruppen sämre omfång än de andra (460% max). Inte en dealbreaker, men jag hade hellre haft 10-51 där bak och en större klinga än 10-46 och en mindre klinga. Och de växlar jättelångsamt?
Ja, det är värt det. Nej, de växlar inte alls långsamt. Det är endast MTB-grupperna marknadsförda som Transmission/T-type som växlar långsammare då de vad jag förstår på något magiskt vis försöker matcha växelns rörelse till att inte ske förrän kassettens ramper är i rätt läge? Även det skall dock vara uppsnabbat via en firmware-uppdatering i somras.

Kör nya Red XPLR på min landsvägshoj och kan inte se att jag någonsin kommer gå tillbaka till framväxel ens där. Red givetvis lite overkill/onödigt dyrt men det enda som fanns att köpa vid tillfället, Force/Rival släpptes först ett par månader senare men cykeln behövde vara klar till påsk. Byggde precis om min fars landsvägshoj från mekanisk Force 22 också, men den har inte UDH så han fick förra generationens Rival XPLR men parat med de nyaste reglagen. Ja de nya reglagen är klart bättre ergonomiskt, men bromskraften har jag aldrig känt mig begränsad av på tidigare generation heller. Nästa cykelprojekt blir antagligen en ny customgravel och då givetvis med Force XPLR…

Jag körde GRX förut, bytte till Sram Rival/Force AXS 12sp, så nöjd över bytet.. !
Byggde om min ena gravel också från GRX. Körde på de nya reglagen och vevpartiet. Eftersom att ramen saknar UDH fick det bli 12-växlad XPLR.
Väldigt nöjd med den nya utformningen på de nya reglagen och är sugen på att byta på mina andra AXS-cyklar, men känns kanske som en onödig kostnad för lite bättre känsla.

Jag var nöjd med SRAM Rival AXS, men trådlösa GRX är i en egen liga. Växlar snabbare, skönare reglage, bättre precision. Går också att blanda samt längre batteritid.

Men bägge funkar, ta den du hittar bra pris på.

Med AXS blir ju den extra kostnaden för 2x inte försumbar. För bikepacking borde 10-44 med typ en 40T klinga definitivt räcka.

Tack för hjälpsamma svar!

Är inte äkta original-Wheeltop ett alternativ? https://wheeltop.com/products/wheel-top-eds-gex 600 euros (plus kassett, kedja och vevparti)?
Jo eventuellt. Det har dessutom fördelen att jag kan uppgrade allt eftersom. Hjulen jag tänkt använda är HG, men med Wheeltop kan jag ju köra med en 11-växlad kassett först och sen byta freehub och kassett till 12 eller 13 senare, om jag känner för det. Det är framförallt en del negativa recensioner som talar emot det, med batterier som ramlar ur och grejer som slutar synka och sådant.

Ekar verkar nice och jag har hört att bromsarna är fantastiska, men så vitt jag kan hitta finns det inga N3W-freehubs för hjulen jag tänkt återanvända. Då hade jag behövt köpa nya hjul också (eller nya nav och bygga om), vilket ökar kostnaden för Ekar rätt rejält. Ska inte Ekar vara ett helvete att indexera? Jag är lite orolig över tillgång till reservdelar och sådant också. Men definivt värt att överväga. Det är den sexigaste komponentgruppen av de jag tittat på.

För längre turer är det tillförlitlighet, robusthet och servicevänlighet som är det klart viktigaste, färre växlar bättre än fler så GRX400 då säger jag.
Lättare touring. Jag behöver inte optimera för ultimat pålitlighet och reparationer i fält. Vill kunna åka snabbt också. :) Jag ser inte framför mig mer än typ tredagarsturer i någorlunda civiliserade trakter.

AXS funkar väldigt bra, men jag är inget fan av srams gravel-kassetter. Onödigt stort omfång och för glest mellan stegen när man ligger och matar på snabba grusvägar. Nya 13s är ju lite bättre med en 12T, men det hade vartit ännu bättre om dom även bytt ut 10T drevet mot ett 14T.
Jag skulle gått på 13s AXS xplr eller 12s AXS med ultegra kasssett.
MTB kassetter går fetbort på en gravel om det inte är en bikepacking-traktor. :)
När jag kört gravel med min mtb (36 fram, 11-42 bak) får jag slut på växlar "uppåt" stup i kvarten. Med 14 tänder bak som högsta växel hade jag velat ha allra minst 50 tänder fram. :D Jag har inte upplevt problem med att det är glest mellan stegen på mtb:n trots att den bara är 11-växlad. Jag har några lättrullande touringdäck och med de på tänker jag att jag ganska lätt kommer vara uppe i normala landsvägshastigheter. Vill därför ha sisådär 4:1 i högsta utväxling.

Sen har det kommit firmware till Transmission för snabbare växlingar.
Men jag hade kört 1x AXS också.
Menar du "gamla" Apex AXS med klassisk upphängning eller nya full mount-E1-AXS?

Jag kommer med ett nytt alternativ och slår ett slag för Shimano Cues U8000 2x11 Linkglide med Dropbars från U6000-serien. Finns i Di2 för rakt styre.

Cues RD-U8020 har spannet 11-45T.
Cues FD-U8010 har max 46T, 2 tänder lägre än GRX FD-RX820 som har 48T. Dessa två tänder gör att topphastigheten sänks med 2 km/h.
Du efterfrågar stort spann och hög högsta hastighet. Cues 2x11 ger 627% spann, Rival XPLR AXS 1x13 ger 460% räknat med ett 40T framdrev.

Topphastigheter vid 90 cadence:
Cues: 49,5 km/h
GRX: 51,5 km/h
XPLR: 47 km/h

Jag uppgraderade min packåsna till Cues U8000 2x11 för rakt styre i augusti. Har cyklat ca 30 mil på den och tycker den gruppen fungerar alldeles utmärkt.

Ekar verkar nice och jag har hört att bromsarna är fantastiska, men så vitt jag kan hitta finns det inga N3W-freehubs för hjulen jag tänkt återanvända. Då hade jag behövt köpa nya hjul också (eller nya nav och bygga om), vilket ökar kostnaden för Ekar rätt rejält. Ska inte Ekar vara ett helvete att indexera? Jag är lite orolig över tillgång till reservdelar och sådant också. Men definivt värt att överväga. Det är den sexigaste komponentgruppen av de jag tittat på.
bromsarna är verkligen bra på Campa Ekar! Ljusår bättre än GRX 800-serien åtminstone. Men du har en poäng med krånglet med en annan sorts body. Helt klart en nackdel.
Angående reservdelar tror jag inte det spelar nån större roll. Lär gå att få tag på hos tyska näthandlare åtminstone och det är knappast så att LBS sitter på nåt större lager ens av Shimano eller SRAMs nyare/finare landsvägsgruppers reservdelar.

Jag kommer med ett nytt alternativ och slår ett slag för Shimano Cues U8000 2x11 Linkglide med Dropbars från U6000-serien.
Ok, men skulle en 2x funka med rejält feta däck? Jag planerar att köra 2,15-tumsdäck. Tänker att det kan bli trångt med den främre växelföraren.

Min mtb har bara 380% och min nuvarande "all road" (2x11) har ungefär 450% (50-34 fram; 11-34 bak). XPLR har marginellt större spann men skiftat nedåt så att säga. Jag hade gärna haft lite mer än 460% men ingenting av det jag tänker använda cykeln till fordrar ett spann på 600%.

(...) och det är knappast så att LBS sitter på nåt större lager ens av Shimano eller SRAMs nyare/finare landsvägsgruppers reservdelar.
Nej det är ju verkligen sant. Jag skulle köpa en ny kedja till min (andra) mtb och min lbs hade inte en enda 12-växlad kedja i lager. Det finns gott om mer välsorterade butiker här i Göteborg, men reservdelar är lättare att få tag på online, helt klart.

Med det sagt, efter att ha provat elektroniska kommer du ha svårt att gå tillbaka.
Jag håller inte alls med, iaf inte om vi pratar lvg grupp som 105. Jag kör lika gärna om inte hellre på en välinställd mek 105 11d än på di2 105 12d. Något halleluja moment att köra di2 var det ju knappast, och var tog landsvägskassetterna vägen? De försvann. Idag ska alla köra på 11-34 eller 11-36, oavsett om det är 2x lvg eller 2x gravel.

Menar du "gamla" Apex AXS med klassisk upphängning eller nya full mount-E1-AXS?

Nu blev det lite knepigt citerat - pratar vi firmware eller AXS? Gällande nya AXS med T-mount har jag inte kört på någon sådan så jag kan inte uttala mig om funktion. Däremot gillar jag de nya reglagen skarpt.
Vet inte om jag tolkar dig rätt att du menar att du önskar lättare växlar när du skriver att växlarna tar slut uppåt?

I så fall käns ju mullet givet med mtb bakväxel och pizzakassett. Det är fult, men väldigt nice :)

Vad är det för ram du har beställt? Mullet på modern kolfibergravel är fult. Mullet på slank stålram är jättefult.

När jag kört gravel med min mtb (36 fram, 11-42 bak) får jag slut på växlar "uppåt" stup i kvarten. Med 14 tänder bak som högsta växel hade jag velat ha allra minst 50 tänder fram. :D Jag har inte upplevt problem med att det är glest mellan stegen på mtb:n trots att den bara är 11-växlad. Jag har några lättrullande touringdäck och med de på tänker jag att jag ganska lätt kommer vara uppe i normala landsvägshastigheter. Vill därför ha sisådär 4:1 i högsta utväxling.
Menade inte att du skulle ha 14T som minsta kugg utan att den skulle sitta mellan 13T och 15T för tätare steg mellan dom tyngre växlarna. :)
Av srams 12-delade gravelkassetter hade jag nog valt HG-varianten med 11-12-13 som tyngsta i stället för XD som har 10-11-13. Tycker hoppet mellan 11 och 13 är riktigt irriterande när man ligger på tröskel och försöker hålla upp kadensen. 😄

Men utväxling är väldigt individuellt, om du tycker det funkar bra att cykla grus med mtb:n, så kommer det funka bra med en xd-xplor kassett också.

Nu blev det lite knepigt citerat - pratar vi firmware eller AXS? Gällande nya AXS med T-mount har jag inte kört på någon sådan så jag kan inte uttala mig om funktion. Däremot gillar jag de nya reglagen skarpt.
Vet inte om jag tolkar dig rätt att du menar att du önskar lättare växlar när du skriver att växlarna tar slut uppåt?
Nej, tvärt om. Uppåt i bemärkelsen högre utväxling.

Grus/lvg komponenter fram (vevparti) och mtb bak (växelförare och kassett), oftast med elektroniska reglage på bockstyre.

Jättekassetter är jättefula, ja. Ge mig 12-25 any day...
12-25 där bak och, vad, en trippelklinga där fram så man får vettig utväxling för backar? Jag har ingen lust att köra branta backar på dåligt underhållna vägar med 34-25 i lägsta växel. 😓

Håller väl med om att små kassetter är snyggare men om det bara var det jag brydde mig om hade jag byggt en single speed för det är ännu snyggare.

Vad är det för ram du har beställt?

Man vill ju ha god funktion men form är också viktigt. Det tråkiga med sram axs 2x är att vevpartiet är riktigt fula de med. GRX vinner på den punkten tycker jag.

SRAM axs med något exotiskt vevparti hade varit trevligt. Men då kanske växlingen lider.

SRAM axs med något exotiskt vevparti hade varit trevligt. Men då kanske växlingen lider.

Är det vevarmarna eller/och drev som är problemet? Man kan köpa andra vevarmar med 8-bults infästning, t.ex. Alugear som finns i många färger (blir bara lite dyrare):

alugear-vega-al-crank-arm-set-1-mocha-1935593.webp

Tack för beslutsunderlaget!

Jag lutar åt att köra nya Rival XPLR. Lagom stort omfång (460%) och de 13 växlarna gör att mellanrummen mellan växlarna är rätt små. Trådlöst blir säkert trevligt och bromsarna sägs ju vara fenomenala.

Tack för beslutsunderlaget!

Jag lutar åt att köra nya Rival XPLR. Lagom stort omfång (460%) och de 13 växlarna gör att mellanrummen mellan växlarna är rätt små. Trådlöst blir säkert trevligt och bromsarna sägs ju vara fenomenala.
Om det är en Jeronimo du skall bygga på så är det stor fördel och nackdel att köra trådlöst :) Det är rätt tråkig semi intern vajerdragning som du slipper. Nackdelen är att du har en hel del hål som du måste försöka plugga igen. Jag har förra versionen av ramen och då följde i alla fall inte några lock med till de oanvända hålen. De får man försöka hitta själv. Jag hittade hyffsat bra passform på Ali Express

Om det är en Jeronimo du skall bygga på så är det stor fördel och nackdel att köra trådlöst :) Det är rätt tråkig semi intern vajerdragning som du slipper. Nackdelen är att du har en hel del hål som du måste försöka plugga igen. Jag har förra versionen av ramen och då följde i alla fall inte några lock med till de oanvända hålen. De får man försöka hitta själv. Jag hittade hyffsat bra passform på Ali Express
Jag har också hittat bra ”lock” till hålen. Eftersom det var typ hundrapack så är det bara att hojta om du behöver.
Den nya modellen har ju dock ett T47 vevlager där vajrarna kan gå förbi vevlagret i ramen istället för ut och runt och sen in igen, så det borde bli en hel del mindre hål i den nya versionen.

Senast ändrad:
Jag lutar åt att köra nya Rival XPLR. Lagom stort omfång (460%) och de 13 växlarna gör att mellanrummen mellan växlarna är rätt små.
Du skrev ju i #1 att du även övervägde GRX 820 och med den får du både större omfång, tätare steg och en hel del billigare slitdelar, XPLR-kassetten är väl (minst) dubbelt så dyr som CS-HG701-12
XPLR-13 vs GRX-12 2025-10-12.webp

Jmf själv och prova olika utväxlingar här:

<REDIGERAT>
Missförstå mig rätt
Du skall naturligtvis skaffa precis den grupp/delar du vill av precis den anledning som passar dig
Men jmf med det du skrev i #1 så verkar det som du nu har prioriterat trådlösa växlar och enkel installation över stort omfång, hög högsta utväxling, tätare steg, lägre inköpskostnad och lägre kostnader för slitdelar.

Senast ändrad:
Du skrev ju i #1 att du även övervägde GRX 820 och med den får du både större omfång, tätare steg och en hel del billigare slitdelar, XPLR-kassetten är väl (minst) dubbelt så dyr som CS-HG701-12 Men jmf med det du skrev i #1 så verkar det som du nu har prioriterat trådlösa växlar och enkel installation över stort omfång, hög högsta utväxling, tätare steg, lägre inköpskostnad och lägre kostnader för slitdelar.
Planen med GRX var 1x12 (inser nu att jag glömde poängtera det i trådstarten), så tätare steg blir det ju knappast. Däremot större omfång om jag kör mulletversionen (10-51). Billigare slitdelar blir det ju definitivt med GRX. Det är ungefär halva priset per kassett. Men jag brukar inte behöva byta ofta (särskilt inte med vaxad kedja), så det känns inte som en dealbreaker.

Rival XPLR 1x13 blir ungefär 300€ dyrare än GRX 1x12 (820 & 610-kombo). Ingen milsvid skillnad, med tanke på vad hela cykeln kommer kosta.

Ok, men skulle en 2x funka med rejält feta däck? Jag planerar att köra 2,15-tumsdäck. Tänker att det kan bli trångt med den främre växelföraren.

Min mtb har bara 380% och min nuvarande "all road" (2x11) har ungefär 450% (50-34 fram; 11-34 bak). XPLR har marginellt större spann men skiftat nedåt så att säga. Jag hade gärna haft lite mer än 460% men ingenting av det jag tänker använda cykeln till fordrar ett spann på 600%.
Bifogar foto på distans mellan däckstorlek 622-42 samt lägsta växel fram och bak.

Dock tänkte jag inte på att fotografera min mtb med 2x11 och 2,35-40 tum bakhjul. Där har jag aldrig uppfattat att kedjan tar i i däcket.

Bilagor

• 2025-10-12-19-01-37-190.webp
    2025-10-12-19-01-37-190.webp
    359.6 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp