Berk
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Om vi pratar om sådana hål i fälgar som de kommer med, förstår jag inte riktigt hur de ska fungera för vattenborttagning.
Visa bilaga 796558
Det hålet sitter för högt för att vatten skulle evakuera sig från fälgen genom det när cykeln står stilla. Samtidigt måste man se till att ställa cykeln jättenoggrant för att hålet hamnar just i lägsta läget.
De centrifugalkrafter som uppstår när hjulen rullar pekar radialt ut och inte mot hålet. Vilket betyder att vatten kommer att flyga upp och hamna i kanalen vid tejpen, några millimeter högre upp från hålet.
Om fälgen blir helt nedsänkt i vatten under lång tid (flera minuter) och sedan plockad upp, självklart kommer stor mängd vatten att rinna ut ur hålet, men inte helt. Kanske en stark blåst tryckluft genom ena hålet kan hjälpa att ventilera vattenrester ur det andra hålet, men vem gör det egentligen?
Men just hålet du visar upp här sitter precis rätt: mot fälgbotten. Mina Flucrum-hjul har också hålet mot fälgbotten. Jag tror att jag har sett hål som sitter mer i mitten av fälgen, men nu är jag inte längre säkert på det.