den här tråden behöver bumpas oftare.
igår tog jag av en kedja som började närma sig 0,75 % efter 1100 mil åretruntcykling. kort testtur utanför verkstan gav att kassetten kuggade över på fyra minsta kuggen. dessa slipade jag snabbt till på max 10 minuter inkl av- och påmontering av hjul och kassett.
sen cyklade jag en runda där jag märkte att kedjan fortfarande kuggade över när jag lade full kraft stående på pedalerna. med mer av ett rassel. rasselöverkuggning säger att det är framklingan som släpper. så idag innan cyklingen slipade jag lite på den utan att ta av den från cykeln. två-tre minuter för ett litet drag med slipstiftet på varje kugg. sen var klingan som ny. det var inte jobbigare än att justera lufttrycket i däcken.
det här har blivit vardag för mig nu. att slippa köpa nya dyra klingor och kassetter. slippa beställa och vänta, slippa jaga rabatter och testa billiga alternativ som visar sig växla dåligt eller slitas snabbt, slippa chansa på begagnat som någon påstår är i "fint skick" men som inte är det. och kombinerat med vaxning har det blivit så billigt att cykla. en kedja för hundra spänn går 1000 mil, jag behöver inte mäta den stup i kvarten, jag behöver inte byta den bums när den är 0,5 % i hopp om att rädda kassett och klingor. jag behöver inte "köra in" saker. bara köra slut kedjan: sen identifiera vad som kuggar över, slipa, cykla.
och tanken på vilket slöseri det är när alla slänger kassetter och klingor! det måste upphöra. börja slipa, om du inte gör det redan!
om du bor i norrköpingstrakten och tycker det känns jobbigt att lära sig själv från information på internet, så kan jag lära dig irl. bara höra av sig. god kväll.