byggtråd: Renovering av sliten kassett

1764674479605.webp

min mesta pendlarbrompton fick åter ny kedja idag, och förstås renoverades rutinmässigt kassetten.

senast var maj 2022, inlägg 90 och följande, sidan 2-3. har denna gång låtit kedjeslitaget gått åt det längre hållet 0,75%. kändes då ändå fortfarande krispig och lättgående när jag ställde undan cykeln på senhösten.

får jämfört med tidigare oljebaserad smörja numera ungefärligen dubbla livslängden på kedjan med doppvax 1-2 ggr per säsong, däremellan tru tension banana slip all weather lube utan 'tungsten'.

den här 2300-kronors dura ace-kassetten köptes begagnad 2012, och har renoverats fler gånger än jag hållit räkning på. en 12-27 med fem större dreven av titan, ganska mjukost om man säger så.

en fördel med detta sett ur trådens synvinkel, är att det går att visa att det funkar att renovera även drev med makabert slitage, på vissa drev här över halva taggarnas bredd.

det gick som vanligt smidigt, hoppfritt och distinkt direkt ur startblocken.

före/efter. tredje och fjärde växeln har bra tunna tänder nu, men ytterligare ett kedjebyte bör de orka med:)

2300 sekiner. ka-shing!
.
IMG_3313.webp

IMG_3314.webp

Senast ändrad:
Återvinning i all ära!
Rekommenderar ändå alla att byta kassett, när denna är nedsliten. På sikt sparar detta kedjebyten och onödiga stopp. Vidare riskerar filning av kassettens kuggtoppar, alltid snedvridet slitage på rulltrissorna i bakväxeln, om jobbet inte utförs med stor precision.

Återvinning i all ära!
Rekommenderar ändå alla att byta kassett, när denna är nedsliten. På sikt sparar detta kedjebyten och onödiga stopp. Vidare riskerar filning av kassettens kuggtoppar, alltid snedvridet slitage på rulltrissorna i bakväxeln, om jobbet inte utförs med stor precision.
byt gärna kassett om du vill, men det här är roligare, och utan noterbara driftmässiga nackdelar.

man kan förresten säga att kassetten inte slits 'ner', utan snarare 'upp'. upp på tänderna. problemet är när den nya kedjan kommer på, att det är för lite slitage längre ner på taggen där den nya kedjerullen skall driva. det är därför det fungerar att slipa 'ner' i zonen ca kl 4 till halv 6, alltså där den gamla kedjan inte slitit (tillräckligt).

därigenom kan den nya kedjans rullar efter slipningen var och en driva mot en återställd cirkulär kurva, och på korrekt avstånd mellan varje kedjerulle. hoppandet som annars en ny kedja gör på ett slitet drev - upphör.

operationen behöver inte ens göras särskilt noggrannt, bara kedjerullen har en chans att lägga sig på ungefärligen korrekt djup istället för att hamna en bit upp på kälkbacken som den tidigare förlängda kedjan åsamkat. eventuella inkongruenser jämnar till sig på kort tid via smide.

kuggtopparna slipas normalt sett inte, och effekten av en eventuell snedslipning kl 4 till halv sex påverkar rulltrissorna noll och nada, iom att det bara är rena transportkrafter på kedjan där den går genom växeln.

när det gäller växelns jobb blir resultatet närmast att det underlättas, iom att kedjesegmenten inte sitter fast i bakkant lika hårt.

Återvinning i all ära!
Har du provat att renovera en kassett och misslyckats eller gissar du bara att det inte funkar? Om du provat och det ej blev bra föreslår jag att du ber om råd, om du bara gissar att det inte funkar så föreslår jag att du ändå provar. Tänk att du gör det för miljöns skull om du inte har behov av att spara pengar!

Senast ändrad:
Imponerande arbete. Kan dock inte låta bli att påpeka att du skulle tjäna på att byta utväxling - det ser ut som att enbart de fyra-fem största dreven används? Känns lite onödigt, kanske bättre att bygga ihop en egen kassett där du får 21-27 i mitten - du kommer att spara på kedjan med rakare kedjelinje = behöver inte byta lika ”ofta”.

Ska vi ändå satsa på att köra så långt som möjligt med befintlig drivlina kan den således optimeras ytterligare!

Imponerande arbete. Kan dock inte låta bli att påpeka att du skulle tjäna på att byta utväxling - det ser ut som att enbart de fyra-fem största dreven används? Känns lite onödigt, kanske bättre att bygga ihop en egen kassett där du får 21-27 i mitten - du kommer att spara på kedjan med rakare kedjelinje = behöver inte byta lika ”ofta”.

Ska vi ändå satsa på att köra så långt som möjligt med befintlig drivlina kan den således optimeras ytterligare!
har ju kommit riktigt långt redan:) 13 år och x antal kedjor på en dura ace-kassett där de fem största dreven är av mjuk titan, får ses som godkänt. och det är inte slut än:)

ytterligare stimuleras möjligen slitaget av de större drrven av att användningen sker i uppförsbackar, med lite högre effekt? tvåan till exempel, används förhållandevis sällan i jämförelse med 5-6 vilka är arbetshästar för körning rakt fram.

växlarna däröver är ju rena spurtväxlar, används rätt sällan. rätt onödiga på en dedicerad landsvägare.

desto mer kul att ha med sig på en stealth pendlare.

sedan, ska man oroa sig över växlingarna med en så genomrenoverad kassett? du har ju provat;)?

Renovering i all ära!

Om vi nu förutsätter att vi talar om en 11 delad kassett. Kommer alla elva dreven uppvisa ett varierande slitage, beroende på hur ofta utväxlingarna används.

Genom att fila dom flest använda kuggarna i kassetten, kommer då kedjan att belastas och slitas i olika grad. I synnerhet om kedjan är ny.

Renovering i all ära!

Om vi nu förutsätter att vi talar om en 11 delad kassett. Kommer alla elva dreven uppvisa ett varierande slitage, beroende på hur ofta utväxlingarna används.

Genom att fila dom flest använda kuggarna i kassetten, kommer då kedjan att belastas och slitas i olika grad. I synnerhet om kedjan är ny.
men du fortsätter gissa bara va? jag får inte låga mil av kedjorna efter kassettrenovering. jag är tveksam till ditt resonemang i teorin, och i praktiken finns inte problemet.

Renovering i all ära!

Väldigt oväntat att du är motståndare till att renovera och istället förordar slit-och-släng-spåret!

Renovering i all ära!

precis. dreven slits olika, och renoveringen återställer dreven så att kedjan har jämna förutsättningar för varje drev. situationen blir i närhet som ny.

inte som taktiken att byta kedjan vid t ex 0,5% och köra vidare med den halvslitna kassetten. då får den nya kedjan kämpa på bäst den kan.

kurrandet, minskade smörjintervall och ökat slitage av både kedja och kassett får man då på köpet:)

jag hittar inga belägg nu vid snabbgoogling, men jag har fått uppfattningen att nästan all kraft överförs på en eller två tänder på kassetten, de som är längst "fram" liksom. isf är kedjan byggd för att tåla full belastning på en enda rulle. det som gör att kedjor slits är som jag förstår kontamination av glidytorna inuti kedjan, och nån slags felbelastning för att kedjan inte "passar" i drevet ska inte spela avgörande roll för slitaget. som jag förstår det för tillfället.

och därför är det typ bara viktigt att kuggen är tillräckligt branta så kedjan inte rullar av det kugg som för tillfället tar den mesta belastningen.

rätta mig gärna om jag fattat fel, jag vill förstå detta bättre.

Renovering i all ära!

Har du läst tråden eller skriver du mest lite på måfå?

Själv går jag i väntans tider på att slita ut en kassett så jag ska prova renovera men innan jag cyklat så långt som krävs på så många cyklar jag har så blir det liksom aldrig något behov. Närmast just nu är den tiodelade kassetten på lastcykeln som gått 7 329 km utan åtgärd, men den bara fortsätter växla precis som vanligt så det dröjer nog ett tag till... Tror det kräver en hel del finess att få det riktigt bra, men fullt görbart om man är händig tänker jag. Skriver i tråden så fort jag renoverat en kassett!

Har inte bytt kassett på någon cykel på flera år, men det är till följd av en kombination av mindre cykling än önskvärt men däremot önskvärt antal cyklar i garaget.

Har du läst tråden eller skriver du mest lite på måfå?

Själv går jag i väntans tider på att slita ut en kassett så jag ska prova renovera men innan jag cyklat så långt som krävs på så många cyklar jag har så blir det liksom aldrig något behov. Närmast just nu är den tiodelade kassetten på lastcykeln som gått 7 329 km utan åtgärd, men den bara fortsätter växla precis som vanligt så det dröjer nog ett tag till... Tror det kräver en hel del finess att få det riktigt bra, men fullt görbart om man är händig tänker jag. Skriver i tråden så fort jag renoverat en kassett!

Har inte bytt kassett på någon cykel på flera år, men det är till följd av en kombination av mindre cykling än önskvärt men däremot önskvärt antal cyklar i garaget.
En bekants bekant gjorde åtta kedjebyten innan han var tvingad att byta kassett. Det blev +3000 mil på en kassett. Många byter kassett när kedjan är slut.

Ja visst är det så om man byter kedjan i tid. Kanske ligger en del säljtrick i det hela.
Hur menar du med säljtrick?

Själv har jag och sambon (den får jag oftast tvätta också...) de senaste åren varit duktig på att tvätta av kedja och kassett med trädgårdsslang efter nästan varje runda. Det har resulterat i oändligt mycket längre hållbarhet på kedja och kassett.

Hur menar du med säljtrick?

Själv har jag och sambon (den får jag oftast tvätta också...) de senaste åren varit duktig på att tvätta av kedja och kassett med trädgårdsslang efter nästan varje runda. Det har resulterat i oändligt mycket längre hållbarhet på kedja och kassett.
Tänkte mest om man klickar in på någon cykelsida så kan det stå typ. Är kedjan sliten bör kassetten bytas med. ”Ajuste jag ska ha en ny sån också”. Eller om man haft cykeln inne på verkstad och det rekommenderas att byta den med.

Men många gånger håller den betydligt fler mil.

Själv är jag rätt noga att hålla ren kedja och Kasset det bör öka livslängden betydligt.

Senast ändrad:
Tänkte se om det går att rädda en kassett jag nyss plockat av.
Men innan dess, hur rengör man den bäst, utan att skita ner sig själv om omgivningen totalt?

Jag har renoverat ett flertal kassetter och tycker att det funkar utmärkt. Tendenser till överkuggning försvinner helt.

Kvaliteten och känslan på växlingen efter renoveringen är svårare att jämföra. Jämförelsen sker (oftast) mot den sen innan slitna kassetten som nu har fått uppfräschning. Hur detta ställs mot en helt ny drivlina på samma cykel vet jag inte. Jag har aldrig testat back to back med renoverade grejer och nya, på samma cykel. Den gradvisa försämringen gör också att man glömmer hur drivlinan kändes när den var ny.

Fabrikaten har (väl) ett fönster där de anser att funktionen uppnås, när prylarna når ett visst slitage anser dom att sakerna ska bytas. Vad vi anses är funkis är individuellt och överskrider troligen oftast tillverkarens rekommendationer. Men det är helt klart så att man kan få ut många fler mil ur kassett och kedjeringar med hjälp av en fil.

En allmän fråga kring detta. Kör alla med dremel? Blir det mycket "flis" eller små partiklar, hur man tänker på risk för inandning etc?

En allmän fråga kring detta. Kör alla med dremel? Blir det mycket "flis" eller små partiklar, hur man tänker på risk för inandning etc?
med skärande hårdmetallstift blir det synligt småflis, ungefär som om man hade filat.

risken för inandning skulle jag säga är ringa, däremot kan metallpartiklar leta sig in i lager, om man inte tar loss kassetten från hjulet.

med slipstift är de här aspekterna tydligare.

Jag har renoverat ett flertal kassetter och tycker att det funkar utmärkt. Tendenser till överkuggning försvinner helt.

Kvaliteten och känslan på växlingen efter renoveringen är svårare att jämföra. Jämförelsen sker (oftast) mot den sen innan slitna kassetten som nu har fått uppfräschning. Hur detta ställs mot en helt ny drivlina på samma cykel vet jag inte. Jag har aldrig testat back to back med renoverade grejer och nya, på samma cykel. Den gradvisa försämringen gör också att man glömmer hur drivlinan kändes när den var ny.

Fabrikaten har (väl) ett fönster där de anser att funktionen uppnås, när prylarna når ett visst slitage anser dom att sakerna ska bytas. Vad vi anses är funkis är individuellt och överskrider troligen oftast tillverkarens rekommendationer. Men det är helt klart så att man kan få ut många fler mil ur kassett och kedjeringar med hjälp av en fil.
det går ju att spekulera kring detta, men den kraftigt slitna och renoverade kassetten i inlägg 364 växlar bättre än någonsin.

t ex från 4an till 3an i en brant backe med fullt pådrag sker med ett knappt märkbart klick.

fabrikanterna är medvetna om detta, och förutom ramper brukar de här och var öppna halvcirkeln där kedjerullen skall ligga i riktning bakåt. det blir liknande form på dessa platser som det blir när man renoverar.

Med vaxet har jag slutat slita kedja. Kassetterna är mer slitna. Växlar bra men den på racern låter illa på klätterväxlarna och den på trainern rappar på de tyngsta.

Med vaxet har jag slutat slita kedja. Kassetterna är mer slitna. Växlar bra men den på racern låter illa på klätterväxlarna och den på trainern rappar på de tyngsta.
Dave Rome hävdade just detta på Geek Warning här om sistens. Med vax och moderna kromade kedjor så slits kassetten snabbare än kedjan — den gamla sanningen om tre kedjor per kassett ska tydligen inte gälla längre.

Jag kör inte vax men sliter väldigt lite kedja och kassett ändå. Har såklart rutiner och olja och så som är utarbetade och ganska noggranna utan att jag lägger så mycket tid på det. Men jag blir smutsig om fingrarna om jag tar på kedjan, såklart. Varför man nu skulle vilja göra det.😛

Jag kör inte vax men sliter väldigt lite kedja och kassett ändå. Har såklart rutiner och olja och så som är utarbetade och ganska noggranna utan att jag lägger så mycket tid på det. Men jag blir smutsig om fingrarna om jag tar på kedjan, såklart. Varför man nu skulle vilja göra det.😛
Har du delat de rutinerna någonstans? Blir ju nyfiken :)

Tycker inte kedjan blir så smutsig. Det som stör mig är att det byggsupp mög på trissorna och i viss mån på kassetten.

Haha, säkert! Men jag pallar inte diskutera det där eftersom det finns så mycket tycke och smak (och sekter, förmodligen...). För svartvitt ämne, även för mig.😛 Ledord: överarbeta inte!
Jag smörjer ibland. Ibland drar jag en wet wipe över kedjan. Men så jävla drygt att slabba med kedjor i -15 som det varit. Får up my game nu när det är lite varmare. Gäller pendlaren.

intressant observation att bra smörja glesar ut kedjebytena och synbarligen ökar kassettslitaget. men räknat per mil skulle det högst förvåna om så är fallet.

iaf gör det att en rutinmässig kassettrenovering i samband med kedjebyte ter sig naturligare. alltså inte vänta tills slitaget nått så långt att det börjar kugga över efter kedjebytet.

men vi kanske kan hålla tråden utanför alltför djupgående diskussioner om själva smörjan?

Senast ändrad:
intressant observation att bra smörja glesar ut kedjebytena och synbarligen ökar kassettslitaget. men räknat per mil skulle det högst förvåna om så är fallet.
Hållbarhet mätt i mil på kassetten verkar vara i samma bollpark som tidigare, det är välskötta och välkonstruerade kedjor som håller längre.

Och ja samma slutledning som du gör då, dags att renovera redan efter första kedjan för att inte få problem.

Jag tänkte förära racern en ny kassett. Lyssnade på rasslet på tröskel-drevet hela förra säsongen. Kör 11-delad mek SRAM Force så så blodigt blir det inte.

På trainer bygger jag ihop en fungerande av två halvdåliga kassetter.

Hur jag ska få kedjan att slitas vet jag inte. Den har gått två säsonger.

jag har lite svårt att förstå syftet med att renovera innan det kuggar över. är tanken att en ej nyrenoverad kassett sliter mer kedja (det skulle jag gärna få en förklaring till varför isf), eller att bara slippa läskiga överkuggningar?

för mig är det en no brainer att bara renovera de drev som kuggar över, när de gör det. oftast blir det i samband med kedjebyte.

jag har lite svårt att förstå syftet med att renovera innan det kuggar över. är tanken att en ej nyrenoverad kassett sliter mer kedja (det skulle jag gärna få en förklaring till varför isf), eller att bara slippa läskiga överkuggningar?

för mig är det en no brainer att bara renovera de drev som kuggar över, när de gör det. oftast blir det i samband med kedjebyte.
jag går igenom kassetten i samband med kedjebyte och renoverar endast dreven som är slitna, dvs de där rullens angreppsyta inte längre är cirkulär.

väntar alltså inte tills slitaget är så uttalat att ny kedja börjar hoppa. och tycker det är lättare och smidigare få till en bra kvartscirkel när slitaget är måttligt.

tänker mig också att det är bättre för den nya kedjan och dess smörjning att arbeta i en nyfräsch situation rakt över alla dreven, apropå det jag skrev till koltrasten i inlägg 374.

man kan förstås istället göra som du, endast renovera vid behov dvs när det hoppar med ny kedja. men jag har efterhand kommit att föredra vara mer proaktiv. när man ändå är där liksom.

om man däremot väntar så länge att det hoppar med en sliten kedja, har man en tekniskt sett svårare renovering framför sig.

jag går igenom kassetten i samband med kedjebyte och renoverar endast dreven som är slitna, dvs de där rullens angreppsyta inte längre är cirkulär.

väntar alltså inte tills slitaget är så uttalat att ny kedja börjar hoppa. och tycker det är lättare och smidigare få till en bra kvartscirkel när slitaget är måttligt.

tänker mig också att det är bättre för den nya kedjan och dess smörjning att arbeta i en nyfräsch situation rakt över alla dreven, apropå det jag skrev till koltrasten i inlägg 374.

man kan förstås istället göra som du, endast renovera vid behov dvs när det hoppar med ny kedja. men jag har efterhand kommit att föredra vara mer proaktiv. när man ändå är där liksom.

om man däremot väntar så länge att det hoppar med en sliten kedja, har man en tekniskt sett svårare renovering framför sig.
ah, jag fattar. jag har inte reflekterat så mycket över att rejält slitna tänder är så mycket svårare, men de flesta rejält slitna jag fixat har nog varit i aluminium, och då har det gått smärtfritt.

ah, jag fattar. jag har inte reflekterat så mycket över att rejält slitna tänder är så mycket svårare, men de flesta rejält slitna jag fixat har nog varit i aluminium, och då har det gått smärtfritt.
det finns fördelar och nackdelar med det mesta. jag är för all del ingen frekvent topsare, utan sammanfaller mer med mottot 'set and forget'.

denna gång var det snart fyra år sedan senaste kedjebyte och nu åtföljande renovering, och det tyder väl inte på att jag gör kassettrenoveringen överdrivet ofta, trots att jag alltså gör den proaktivt varje gång jag byter kedja. snarare att jag lyckats göra en bra renovering som räcker länge.

genom att inte vänta tills överhängande problem uppstår, ser jag dels det som lättare ta lagom mycket, och över tid kör man större andel med perfekt eller nära nog perfekt drivlina. och man kan möjligen gissa att mängden material att ta bort, sas per avverkad körsträcka eller timme är relativt konstant? så inte som att det i längden borde gå åt 'mer kassett' för att man återställer den oftare. snarare borde slitaget vara mindre när systemet är optimerat snarare än halvslitet.

iaf en tanke.

man märker när det är dags inte bara på kedjemätaren eller i värsta fall hoppande kedja, utan att man får smörja oftare för att komma närmare den där smidiga motståndslösa känslan man önskar sig.

den känslan infinner sig gärna efter nyrenoverad kassett. lika roligt varje gång.

det finns fördelar och nackdelar med det mesta. jag är för all del ingen frekvent topsare, utan sammanfaller mer med mottot 'set and forget'.

denna gång var det snart fyra år sedan senaste kedjebyte och nu åtföljande renovering, och det tyder väl inte på att jag gör kassettrenoveringen överdrivet ofta, trots att jag alltså gör den proaktivt varje gång jag byter kedja. snarare att jag lyckats göra en bra renovering som räcker länge.

genom att inte vänta tills överhängande problem uppstår, ser jag dels det som lättare ta lagom mycket, och över tid kör man större andel med perfekt eller nära nog perfekt drivlina. och man kan möjligen gissa att mängden material att ta bort, sas per avverkad körsträcka eller timme är relativt konstant? så inte som att det i längden borde gå åt 'mer kassett' för att man återställer den oftare. snarare borde slitaget vara mindre när systemet är optimerat snarare än halvslitet.

iaf en tanke.

man märker när det är dags inte bara på kedjemätaren eller i värsta fall hoppande kedja, utan att man får smörja oftare för att komma närmare den där smidiga motståndslösa känslan man önskar sig.

den känslan infinner sig gärna efter nyrenoverad kassett. lika roligt varje gång.
100%. Proaktiv service är fördelaktig på alla cykeln komponenter. Tror också att slitaget blir totalt sett lägre om man underhåller allteftersom. Och man slipper bli överraskad av överkuggning. Att slipa till rätt form är också svårare när tändernas ursprungsform är svår att tyda.

Tänker också att om man slipar lite och ofta så ligger tändernas placering närmare original vilket kanske uppehåller kvaliteten i växlingar. För det har jag tänkt kanske är en bov här, att känslan förändras när tänderna successivt flyttas framåt/roterar på kassetten när vissa drev slits mer än andra.

iaf en tanke.

Renoverar du alla dina kassetter, ex även på "fincyklar"?

johnboy, få arrangemang kan väl vara 'finare' än en dura ace-kassett med titandrev på en möjligen världsunik 2x10 brompton? 🤣

så no limits, men i början kan man ju öva upp sig på enklare modeller?

ser inte renoverad kassett som något nerköp, snarare kommit att föredra den lättväxlade känslan i en kassett som renoverats ett par gånger. det är som att den öppnar upp sig.

t ex på min nyare vinterbrompton sitter en ny kassett, visserligen av enklare snitt. den känns lite klonkig och tvär mellan några av växlarna. räknar med att det blir bättre när kassetten renoverats i samband med första kedjebytet.

Tillbaka
Topp