byggtråd: Renovering av sliten kassett

Jag har ett drev, tredje största, 22t på en PG1170, som låter illa. Inser att det är den växel jag matar slakmotor på.

Med en dremel borde man väl kunna slå det med häpnad enligt de riktlinjer tråden föreskriver?

Jula-maskinen kändes väl funkis?

Jag har ett drev, tredje största, 22t på en PG1170, som låter illa. Inser att det är den växel jag matar slakmotor på.

Med en dremel borde man väl kunna slå det med häpnad enligt de riktlinjer tråden föreskriver?

Jula-maskinen kändes väl funkis?
Lite OT men fattade inte vad du menade med slakmotor först. Blev rätt förvånad att det fanns med i SAOL lol.

Tycker även näst största rasslar mer och mer, dvs två av de tre som sitter ihop. Går det att fixa till eller är kassetten att beteckna som skrot?
utveckla vad du menar med "rasslar". jag slipar bara kassetter för att de kuggar över när jag trampar hårt. "rassel" så som jag begriper det ordet låter mer som nitar som blivit slappa, eller dåligt åtdragen kassett.

den här tråden behöver bumpas oftare.

igår tog jag av en kedja som började närma sig 0,75 % efter 1100 mil åretruntcykling. kort testtur utanför verkstan gav att kassetten kuggade över på fyra minsta kuggen. dessa slipade jag snabbt till på max 10 minuter inkl av- och påmontering av hjul och kassett.

sen cyklade jag en runda där jag märkte att kedjan fortfarande kuggade över när jag lade full kraft stående på pedalerna. med mer av ett rassel. rasselöverkuggning säger att det är framklingan som släpper. så idag innan cyklingen slipade jag lite på den utan att ta av den från cykeln. två-tre minuter för ett litet drag med slipstiftet på varje kugg. sen var klingan som ny. det var inte jobbigare än att justera lufttrycket i däcken.

det här har blivit vardag för mig nu. att slippa köpa nya dyra klingor och kassetter. slippa beställa och vänta, slippa jaga rabatter och testa billiga alternativ som visar sig växla dåligt eller slitas snabbt, slippa chansa på begagnat som någon påstår är i "fint skick" men som inte är det. och kombinerat med vaxning har det blivit så billigt att cykla. en kedja för hundra spänn går 1000 mil, jag behöver inte mäta den stup i kvarten, jag behöver inte byta den bums när den är 0,5 % i hopp om att rädda kassett och klingor. jag behöver inte "köra in" saker. bara köra slut kedjan: sen identifiera vad som kuggar över, slipa, cykla.

och tanken på vilket slöseri det är när alla slänger kassetter och klingor! det måste upphöra. börja slipa, om du inte gör det redan!

om du bor i norrköpingstrakten och tycker det känns jobbigt att lära sig själv från information på internet, så kan jag lära dig irl. bara höra av sig. god kväll.

20251009_150237.webp

Fler konkreta tips på exakt vilka slipstift ni använder önskas. Länk till produkt :)
jag kör med detta, efter att ha helt misslyckats med de som följde med biltemas billigaste slip. funkar väldigt bra:
Om du har vägarna förbi clasohlson någon gång kan jag i alla fall rekommendera att köpa med dig ett hårdmetallslipstift "dremel 9903". Det är som gjort för att slipa kassetter med.

vissa verkar tycka att det är för smalt. men jag tror inte en ska stirra sig blind på att försöka få exakt samma radie som rullarna i kedjan. min preliminära uppfattning är att det inte gör nåt om tanden blir för brant, tvärtom. med det lilla stiftet är det lätt att ta ett svepande drag.

när jag försökte med de kassa större stift som följde med maskinen, som var mer lika kedjans rullar, tyckte jag det var svårt att pricka exakt rätt. men det kanske går bättre med bättre stift.

jag kör med detta, efter att ha helt misslyckats med de som följde med biltemas billigaste slip. funkar väldigt bra:

vissa verkar tycka att det är för smalt. men jag tror inte en ska stirra sig blind på att försöka få exakt samma radie som rullarna i kedjan. min preliminära uppfattning är att det inte gör nåt om tanden blir för brant, tvärtom. med det lilla stiftet är det lätt att ta ett svepande drag.

när jag försökte med de kassa större stift som följde med maskinen, som var mer lika kedjans rullar, tyckte jag det var svårt att pricka exakt rätt. men det kanske går bättre med bättre stift.
Håller helt med. Ett för stort slipstift blir svårt att få precision med och svårt att känna var man egentligen slipar.. Eftersom det är ett väldigt litet område av tänderna man behöver slipa år det i mitt tycke en fördel med ett litet slipstift som man liksom snabbt sveper fram och tillbaka i precis det område där det behövs slipas. Aldrig hålla det stilla bara utan det måste vara i rörelse hela tiden.

Jag tycker att det här är intressant. Däremot har jag svårt att förstå exakt hur slipningen går till. Jag har inte haft någon större lycka om att hitta youtube videos som visar. Istället för att åka till Norrköping och få en kurs, skulle inte någon av er kunna göra ett litet videoklipp eller liknande?

Edit: Eller länka till någon sida som ni använt er av för att få tips?

Det är nog den här tråden som är källornas källa.
Hmm, jag tyckte inte det var så mycket ren info, men å andra sidan har jag inte läst genom allt så noga. Det är väll de första inläggen jag får utgå ifrån.

Det spelar egentligen mindre roll, kassetten jag tänker testa på är körd ändå. Gör jag den värre så har jag inte direkt pajat något av värde.

Jag tycker att det här är intressant. Däremot har jag svårt att förstå exakt hur slipningen går till. Jag har inte haft någon större lycka om att hitta youtube videos som visar. Istället för att åka till Norrköping och få en kurs, skulle inte någon av er kunna göra ett litet videoklipp eller liknande?

Edit: Eller länka till någon sida som ni använt er av för att få tips?
testa bara! utslitna kassetter är gratis och det är chockerande enkelt. branta på kugget lite, fördjupa inte dalen.

Hmm, jag tyckte inte det var så mycket ren info, men å andra sidan har jag inte läst genom allt så noga. Det är väll de första inläggen jag får utgå ifrån.

Det spelar egentligen mindre roll, kassetten jag tänker testa på är körd ändå. Gör jag den värre så har jag inte direkt pajat något av värde.
jag försökte förenkla det här: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-renovering-av-sliten-kassett.3561462/page-7#post-4588417

Det ska finnas bilder men kanske kräver att man bläddrar alla 8 sidor

Det ska finnas bilder men kanske kräver att man bläddrar alla 8 sidor
Jag hade missat bilden som 'bekväm grop hejdå' hade postat, den är enkel nog.

Jag hade någon slags "jag vill inte råka förstöra den" mentalitet... men polletten trillade ned efter att jag skrev mitt inlägg... den är ju redan förstörd.

Jag hade missat bilden som 'bekväm grop hejdå' hade postat, den är enkel nog.

Jag hade någon slags "jag vill inte råka förstöra den" mentalitet... men polletten trillade ned efter att jag skrev mitt inlägg... den är ju redan förstörd.
jag tycker själv att det är svårt att se men kommer helt klart att testa vid tillfälle

när det gäller slipstift föredrar jag hårdmetall.

ligger storleken nära kurvaturen på kedjerullen blir det lätt otäcka kast. det är bättre om stiftet är smalare. 5-6 mm fungerar bra.

för att få ett användbart resultat måste man förstå principerna bakom hur slitaget ser ut från början, och vad som skall göras åt det.

detta framgår av de första posterna i tråden. de har också redigerats i takt med att frågor och synpunkter kommit in.

Jag brukar göra så här. Litet hårdmetallslipstift, kör dremeln medelfort. Håll stiftet i rörelse dvs stanna inte till någonstans för då riskerar du ta för mycket. Ta ett större svep, sedan mindre och mindre, enligt nedan.. Då tar du mer material mitt i det röda området och det brukar bli rätt bra. 5-6 "vickningar" per tand, med ett lätt tryck på handen. Och undvik att ta botten på dalen. Det röda ska bort, med tonvikt på syd-ost ungefär.
Behövs en youtubevideo för att förstå är detta nog överkurs.Fast å andra sidan kostar det ju inget att prova.
Tänk också på att det far runt massor av sylvassa jättetunna små spånor som sätter sig precis över allt.

1760476703240.webp

Jag tycker det är lättast att köra med en handfil för alla lösa drev i kassetten och dreven fram. Får bättre kontroll och känsla för hur mycket jag tar av. Går också riktigt fort. Dremel endast på de drev i kassetten som sitter ihop på en spider.

Har renoverat flera kassetter med framgång tack vare den här tråden.

Jag tycker det är lättast att köra med en handfil för alla lösa drev i kassetten och dreven fram. Får bättre kontroll och känsla för hur mycket jag tar av. Går också riktigt fort. Dremel endast på de drev i kassetten som sitter ihop på en spider.

Har renoverat flera kassetter med framgång tack vare den här tråden.
efter revolutionen ska alla drev i alla kassetter vara lösa.

Gick över en kassett ikväll. Första gången, tog typ en timme. Blir kul att prova senare i veckan om det lirar bättre än innan.

Före:
IMG20251118211157.webp

Efter:
IMG20251118221211.webp

Körde med en billig slip från Classe. Ca 30% kvar av batteriet efter en slipning.
IMG20251118221505.webp

Vill man inte köpa en handminislip (Dremel) funkar en vanlig rundfil bra om man delar på kassetten. Har många kedjor i rotation så sällan dreven behöver slipas, bara behövt det en gång (plus på några kasserade skrotkassetter för att lära mig) och två lätta drag med filen på varje tand med drevet fastspänt i skruvstädet gav önskat resultat. Tror faktiskt det är enklare med fil än med slipmaskin.

Senast ändrad:
Vill man inte köpa en handminislip (Dremel) funkar en vanlig rundfil bra om man delar på kassetten. Har många kedjor i rotation så sällan dreven behöver slipas, bara behövt det en gång (plus på några kasserade skrotkassetter för att lära mig) och två lätta drag med filen på varje tand med drevet fastspänt i skruvstädet gav önskat resultat. Tror faktiskt det är enklare med fil än med slipmaskin.
Mycket möjligt! Även ett bra tillfälle att ta isär allt och göra rent ordentligt.

Halv-OT: det tog lite tid innan jag insåg att jag inte behövde leta över hela Europa efter ett lämplig frihjul till sonens dirt. Med den här tråden som inspiration var det enkelt att fila på de få tänderna.

2025-12-01-21-07-05-558.webp

Jag har ingen Dremel men kanske är det snabbt värt det nu vi sliter ut Sram kassetter där alla drev sitter ihop.

Tillbaka
Topp