Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Om vi pratar om sådana hål i fälgar som de kommer med, förstår jag inte riktigt hur de ska fungera för vattenborttagning.

Visa bilaga 796558

Det hålet sitter för högt för att vatten skulle evakuera sig från fälgen genom det när cykeln står stilla. Samtidigt måste man se till att ställa cykeln jättenoggrant för att hålet hamnar just i lägsta läget.

De centrifugalkrafter som uppstår när hjulen rullar pekar radialt ut och inte mot hålet. Vilket betyder att vatten kommer att flyga upp och hamna i kanalen vid tejpen, några millimeter högre upp från hålet.

Om fälgen blir helt nedsänkt i vatten under lång tid (flera minuter) och sedan plockad upp, självklart kommer stor mängd vatten att rinna ut ur hålet, men inte helt. Kanske en stark blåst tryckluft genom ena hålet kan hjälpa att ventilera vattenrester ur det andra hålet, men vem gör det egentligen?

Men just hålet du visar upp här sitter precis rätt: mot fälgbotten. Mina Flucrum-hjul har också hålet mot fälgbotten. Jag tror att jag har sett hål som sitter mer i mitten av fälgen, men nu är jag inte längre säkert på det.

Men just hålet du visar upp här sitter precis rätt: mot fälgbotten. Mina Flucrum-hjul har också hålet mot fälgbotten. Jag tror att jag har sett hål som sitter mer i mitten av fälgen, men nu är jag inte längre säkert på det.
Jag har ett oanvänt Fulcrum-hjul liggandes i källaren, med hålet i fälgen, utan däck och allt. Jag bör väl genomföra experimentet för min och andras skull ☺ och se för mig själv om hålet fungerar eller inte.

Det är (väl?) tänkt att fukt ska evaporera ut ur de hålen, över lite längre tid. Inte rinna ut.

Både, skulle jag tänka. Även ett litet håll är effektiv för att slänga ut vatten när hjulet roterar snabbt. Evaporation tar riktigt långt när det är mycket vatten i hjulet. Funkar dock när bara lite har kommit i, eller när det finns lite vatten kvar som inte blev slängt ut.

Jag letade efter ett sånt hål på mina fälgar men såg inget, det är ett MTB-hjul och det är väl att förvänta sig att de blir nedsänkta i vatten lite då och då? Håller dom mer tätt än landsvägshjul?
När jag tänker lite på det borde man ju kunna ställa hjulet med ventilen nedåt och lossa på ventilen, då bör det rinna ner i däcket.

Jag letade efter ett sånt hål på mina fälgar men såg inget, det är ett MTB-hjul och det är väl att förvänta sig att de blir nedsänkta i vatten lite då och då? Håller dom mer tätt än landsvägshjul?
När jag tänker lite på det borde man ju kunna ställa hjulet med ventilen nedåt och lossa på ventilen, då bör det rinna ner i däcket.

Men hör du vatten i fälgarna? Jag har aldrig ens tänkt på vatten i fälgarna på MTB och har aldrig uppmärkt något. Jag vet inte om mina nipplar håller tät mot fälgen.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet men Shimanos Compatibility Map har hjälpt mig i andra sammanhang: https://productinfo.shimano.com/en/compatibility/C-454
Kanske den kan ge lite vägledning. Låter märkligt att du skulle behöva byta bromsar, har aldrig varit med om att anslutningen till handtagen skulle skilja.
Jag jämförde snabbt ST-RX610, ST-RX820 och ST-RX825 (Di2) och samtliga anger SM-BH90-JK-SSR som bromsslang.
Det blev köp av endast handtag och växelförare. Tar helt enkelt en sak i taget.

Är det bara jag som är gnällig, eller är andra alldeles förskräckta över hur låg nivå det är på arbetet som rullar ut från många verkstäder?

Utöver mina egna erfarenheter från i somras då jag inte hade verktygen och lät en verkstad i åre försöka lufta bromsarna så tittade jag på en väns cykel.

Hade fått veta att den växlade dåligt för att kedjan var utnött. Den mätte 0.5 och skulle behöva bytas för att cykeln skulle växla bra igen.
Tog inte många sekunder att se att höljet till växeln var knäckt och det spretade ut vajrar ”strands” från det uppe vid reglaget. Det nämnde dom inte. Trots att deras lilla ”protokoll” hade bockat i en kontroll av vajrar och höljen.

Byta kedja till en M7100 skulle gå lös på 699kr. Vilket känns rätt saftigt då nuvarande kedja mäts till 0.5 och en lös, likadan kedja går lös på 229kr på TCM.

Är det bara jag som är gnällig, eller är andra alldeles förskräckta över hur låg nivå det är på arbetet som rullar ut från många verkstäder?

Jag var lite missnöjd med en LBS idag, men det är en lite konstigt historia. Förra gång fick jag bra service och en mekaniker, jag tror ägaren, förklarade gärna vad som var fel. Nu fick jag en annan mekaniker att titta på min Alfine 8 nav som växlade dåligt (jag gör allt mek själva, förutom att öppna växelnav). Det visade sig att någon plupp på vajern satt fel, så jag kunde har fixat det enkelt själva, om jag hade upptäckt det. Men idag verkade det som att alla växlarna var för lätta. Förra gång hade dom bytt växelringen på navet så att den växlade åt andra hållet. Så 1 är 8 och 8 är 1. Nu visade det sig att de hade ställt i växel 4 på 4 på displayen, men det är fel. Så jag behövde lossna vajern och ställa i rätt ...

Jag korsade flera bäckar med cykeln, hjulen var nere i vattnet medan jag hoppade på stenar. Är det nu vatten i fälgen? Hur får jag isåfall ut det? Fälgarna är tejpade men jag använder slang i däcken.
som nämnts i tråden brukar dubbelbottnade fälgar förses med två evakueringshål. de fungerar med hjälp av centrifugalkraften.

om inte fälgen har dessa hål borrar jag själv.

berättade om det nyligen i hjulbyggartråden. kan vara trixigt sikta in hålet så det träffar mest perifert i utrymmet mellan bottnarna.
.
IMG_2272.webp

Har den här kassetten mer att ge?
Vissa drev ser rätt trötta ut, men låt den smaka på filen så ska den vara på banan igen:

Vissa drev ser rätt trötta ut, men låt den smaka på filen så ska den vara på banan igen:

Den har aldrig kuggat över men har rullat några hundra mil… tänkte slippa fila på den 😆 brukar byta kedjor, sen säljer jag cykeln… ungefär.

Min GX AXS fick en smäll på en spång nyss och började växla svindåligt.. hur bör jag felsöka på bästa sätt? Det tråkiga är att det är typ fjärde gången jag cyklar med AXS sen nytt.

Växelörat ser rakt ut ockulärt men kanske är väldigt små toleranser?

Ska man testa att justera om allt på nytt helt enkelt? Den växlar ju och reagerar precis som innan så hoppas slippa köpa en helt ny bakväxel åtminstone 😅

Felsökningen görs väl helst med bakhjulet upphängt, så det går att kolla att ram och bakhjul vill åt samma håll. Om det är bra, föreslår jag att du med handen testar växlarna en i taget.
Ibland slås bakhjulet ur "haken" litet grand.

Fick hem alla saker för att köra tubeless i veckan. Är det värt att fixa däcken denna säsong för mtb i Sthlm eller bättre att vänta till våren och behålla slang till dess?
Tänker att säsongen snart är över och cykeln mest kommer stå fram till mars-april

Fick hem alla saker för att köra tubeless i veckan. Är det värt att fixa däcken denna säsong för mtb i Sthlm eller bättre att vänta till våren och behålla slang till dess?
Tänker att säsongen snart är över och cykeln mest kommer stå fram till mars-april
Den här årstiden börjar det ju bli viktigt med lite extra grepp varför möjlighet till lite lägre tryck borde göra det värt det.

Om allt funkar med konverteringen är det ju gjort på någon timme, klart värt det. Men om något krånglar, ja då är det väl inte värt det...

Felsökningen görs väl helst med bakhjulet upphängt, så det går att kolla att ram och bakhjul vill åt samma håll. Om det är bra, föreslår jag att du med handen testar växlarna en i taget.
Ibland slås bakhjulet ur "haken" litet grand.

Justerat upp nu så gott det gick, nu funkar den igen men inte lika krispigt som innan, b-skruven var helt åt helvete fel så den har flyttat sig på något sätt, men antar att problemet är växelöra eller att ”cagen” är lite sned ändå, beställt ett nytt öra från Propain så får vi se vad det blir av det.

Nu blir det kanske lite väl många frågor jag inte vågar ställa men jag började med min tubelesskonvertering och det rullade på bra.
När jag just poppat på bakdäcket bestämde jag mig för att låtsas vara en spexig youtuber och studsa hjulet i marken, jag fumlade lite och däcket ramlade med kassetten neråt. Döm om min förvåning när hela kassetten och frihjulskuggarna lossnade ( 2 kuggar och en fjäder).
Så vitt jag vet så skruvas kassetter fast och detta skall inte kunna hända? Något fel med mitt hjul eller någon typ av montering som jag inte känner till?
Cykeln kom ny från butik för lite över ett år sedan.
Baknav: Mavic, Boost 12x148mm, ID360 Ratchet system, IS 6 bolts
Kassett: Sram PG-1210, 11-50T, 12s

Senast ändrad:
Så vitt jag vet så skruvas kasetter fast och detta skall inte kunna hända?

Kassetter sitter fastskruvad på frihjulskroppen. Frihjulskroppen sitter oftast inte fastskruvad på navet. Det var frihjulskroppen som ramlade av, med kassetten på. Lite otrevligt att den kan ramla av så enkelt. Det är ofta mögligt med DT Swiss nav, men kanske då också med Mavic nav med ratchet. Bara att sätta ihop igen, i rätt ordning.

Kassetter sitter fastskruvad på frihjulskroppen. Frihjulskroppen sitter oftast inte fastskruvad på navet. Det var frihjulskroppen som ramlade av, med kassetten på. Lite otrevligt att den kan ramla av så enkelt. Det är ofta mögligt med DT Swiss nav, men kanske då också med Mavic nav med ratchet. Bara att sätta ihop igen, i rätt ordning.
Okej, tack. Jag lyckades sätta ihop det (efter att ha satt det åt fel håll först) men då är allt som det ska med andra ord, allt har känts normalt vid cykling så det borde väl vara okej antar jag.

Har sett på några äldre touringcyklar att det sitter en slags liten bygel eller flärp monterad på nederröret som fälls fram och liksom låser framhjulet i position, antagligen för att göra det enklare att luta cykel mot någonting utan att styret svänger och cykeln går i backen.

Vad heter denna anordning? Lyckas uppenbarligen inte hitta rätt sökord för att Google ska hjälpa mig.

Eller lås frambromsen vid handtaget med en strap

Eller lås frambromsen vid handtaget med en strap
Mja, inte riktigt vad jag menar. Varianten jag sett är mycket simplare. Bara en enkel metallbygel som fälls fram och lägger sig mot däcket och håller hjulet på plats.

Låter som nåt transportskydd... Du skulle inte kunna bildifiera din fråga?
Till mekställ - i alla fall mitt - medföljer en hållare för att framhjulet ska peka rakt framåt. - Litet åt nieves modell.

Senast ändrad:
Låter som nåt transportskydd... Du skulle inte kunna bildifiera din fråga?
Till mekställ - i alla fall mitt - medföljer en hållare för att framhjulet ska peka rakt framåt. - Litet åt nieves modell.
Har letat febrilt och nu äntligen hittade jag en yt-video med en cykel som har exakt en sådan jag menar.

Tänkte byta till nytt framdrev på en av barncyklarna. Det sitter inte ett narrow-wide idag och jag gissar att det kan bidra till de många kedjehoppen fram. Hur vet man vilka narrow-wide-klingor som passar och inte?

Bonusfråga: Vilken body kan det sitta på ett bakhjul som har en SRAM X4 bakväxel? (Har tyvärr inte tillverkaren på kassetten)

Tänkte byta till nytt framdrev på en av barncyklarna. Det sitter inte ett narrow-wide idag och jag gissar att det kan bidra till de många kedjehoppen fram. Hur vet man vilka narrow-wide-klingor som passar och inte?

Du behöver veta typ av infästning av drevet. Och om du har otur är drevet svetsat ihop med vevarmen.

Bonusfråga: Vilken body kan det sitta på ett bakhjul som har en SRAM X4 bakväxel? (Har tyvärr inte tillverkaren på kassetten)

Vanlig Shimano HG.

Tack! Ska ta en närmare titt på det sen.

Nu när jag kollar på bilden håller jag med, jag fick höra att det inte var NW när jag köpte den, och eftersom kedjan hoppar av så lätt tänkte jag att det stämde.
Om det inte står xsync på den så kan det vara nåt Kina som kom med veven.
Kanske hjälper att byta i alla fall.

Och om växeln inte har clutch så kanske det hjälper men tappar den på asfalt är nåt fel

Tack! Ska ta en närmare titt på det sen.

Nu när jag kollar på bilden håller jag med, jag fick höra att det inte var NW när jag köpte den, och eftersom kedjan hoppar av så lätt tänkte jag att det stämde.
Hoppar kedjan från framdrevet även med kedjestyraren som sitter monterad? Sänk den så den hamnar närmare drevet, då skall inte kedjan ha någon möjlighet att hoppa.

Allmän instruktion:
Skärmbild 2025-10-14 075849.webp

Senast ändrad:
Om det inte står xsync på den så kan det vara nåt Kina som kom med veven.
Kanske hjälper att byta i alla fall.

Och om växeln inte har clutch så kanske det hjälper men tappar den på asfalt är nåt fel
Den hoppar inte på asfalt utan under lite stök och hoppande, men allt för ofta i mitt tycke. Men du hade rätt om att det var NW, men är kedjan feldimensionerad? Den ser för "bred" ut för att passa bra i länkarna. Infästningen ser ut vara utan bolts?

Hoppar kedjan från framdrevet även med kedjestyraren som sitter monterad? Sänk den så den hamnar närmare drevet, då skall inte kedjan ha någon möjlighet att hoppa.
Ja, den har jag justerat lite bättre nu också, mer utåt också så inte kedjan lägger sig på insidan.

Bilder:
IMG_3301.webpIMG_3302.webp

Tack! Hittade en bild, cykel är BMC AL 24. Kan det vara direct mount tro?

Konstigt att kedjan skulle kunna hoppa av där. Som Weldion skriver ser det ut som man skulle kunna sänka kedjestyraren.

En bakväxel med clutch skulle lösa problemet helt, men det blir en dyr bakväxel eller byta av både bakväxel och växelreglage.

Den hoppar inte på asfalt utan under lite stök och hoppande, men allt för ofta i mitt tycke. Men du hade rätt om att det var NW, men är kedjan feldimensionerad? Den ser för "bred" ut för att passa bra i länkarna. Infästningen ser ut vara utan bolts?

Ja, den har jag justerat lite bättre nu också, mer utåt också så inte kedjan lägger sig på insidan.

Bilder:
Visa bilaga 798798Visa bilaga 798799
8s bör funka. Har kört shimanokedja på original sram eagle. Utan guide men med clutch.
Även barnens kusin som kör stökigt har kört den.

8s bör funka. Har kört shimanokedja på original sram eagle. Utan guide men med clutch.
Även barnens kusin som kör stökigt har kört den.
Alright, jag får testa lite till då. Har justerat kedjeföraren med 2.5mm insex mellan.

Har börjat kika på en Microshift Advent/Acolyte för att ersätta och få clutch. Tack för all hjälp allihop.

växelgrupp kan man alltid ta med till nästa cykel också...så kostar inget. Om man går på 11-42 så bör det funka på 26'' också.

Jag fick tag på en gratis 11s 11-42 så jag bytte 8s mot den så vi har 11s på alla.

Om jag har två gravelcyklar, en aluminium 700c, och en stål 650b, vilken bör jag sätta dubbdäck på och ha som vintercykel?

växelgrupp kan man alltid ta med till nästa cykel också...så kostar inget. Om man går på 11-42 så bör det funka på 26'' också.

Jag fick tag på en gratis 11s 11-42 så jag bytte 8s mot den så vi har 11s på alla.
Kanske skulle leta upp en begagnad 11s, det blir inte för lång cage på dem? Om man kör 11s så blir kedjan smalare också? Förresten, klingan jag skickade bild ser ut att vara direct mount, men är den bara påtryckt på vevarmen eller vilket verktyg krävs för alla dem splinesen? Har googlat runt på klingor men inte hittat liknande.

Tillbaka
Topp