Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag blir inte riktigt klok på dina inlägg; kör du med slang eller med utan? Slang kräver högre tryck än slanglöst såklart.Skulle aldrig köra så låga tryck, skulle kännas dåligt, bäst resultat (om jag kollar watt och tider och tro mig - jag kollar för mycket på sånt) får jag med omkring sju bar på 25 millimeter på hyggligt fin asfalt (inte oljegrus eller kass asfalt på typ cykelbana med rötter som spräckt ytan osv.).
Att köra under fem bar på landsväg har jag såklart testat men upplever minskad kontroll i kurvor. Sen är det nåt med att däcken ger sig i väg åt sidorna vid ståcykling i backe som är j-t otrevligt.
Nu är jag ju gammal ”tävlings”cyklist (jag är 44 år) och ska vara lite konservativ enligt klyschan men allvarligt, i verkliga livet, på vägen och i ett lopp och vid olika väder, underlag osv, är cykling långt från GCN och marknadsföringssnack om brett/smalt, skivor/fälgbroms osv. Sånt här spelar så fruktansvärt liten roll och det är så mycket placebo. Egentligen tror jag man väljer det som man själv tycker är enklast och snyggast och det man är van vid.
För alla mer fundamentalistiska människor som blir arga framför datorn är det väl bäst att tillägga att skivor och slanglöst definitivt verkar vara överlägset i skogen. Jag pratar landsväg nu, inget annat.
Asch, läs en annan tråd i ämnet och du skall se att det är helt rätt.Att man ska fortsätta att lära sig fastän man är gammal, mina ca 4 bar i lvgsdäck och 3 bar i gravel är tydligen helt fel.
Tack Happy![]()
Vem meddelar Pogacar att han måste börja ha 12 Bar?Asch, läs en annan tråd i ämnet och du skall se att det är helt rätt.
Jag kör slang, har kört slanglöst tidigare.Jag blir inte riktigt klok på dina inlägg; kör du med slang eller med utan? Slang kräver högre tryck än slanglöst såklart.
Släta slanglösfälgar lär (har inte så’na själv) kunna släppa däcken om trycket blir för högt och det vill man ju inte gärna uppleva.
Klart du får köra med högt tryck i dina sulor. Inte så ofta man träffar på folk nuförtiden som gör det bara.Jag kör slang, har kört slanglöst tidigare.
Exakt, skulle vara ohyggligt otrevligt att råka ut för i 80-90 kilometer i timman nedför ett berg. Eftersom många fälgar är hookless är de inte aktuella för mig och utbudet minskar jättemycket. En av anledningarna till att jag gick tillbaka till slang, finns andra anl. som jag redan har skrivit.
F ö konstigt att det alltid är nån som ska ”veta” vad som är bäst för andra, försökte vara ödmuuk i mina inlägg. Tur att cyklingen & resultaten inte påverkas så mycket men klart att det är lite tråkigt att folk ska vara dryga när man själv försöker vara lite trevlig. Är inte det rätt vanligt på det här forumet ändå? Eller kanske mest från vissa personer? Man blir inte så sugen på att bidra tycker jag
Jaja.
Tackar för erbjudandet, men jag har slutat med punktering.Visa bilaga 799344
Köpte slang och fick med lagningskit vilket jag redan har. Bortskänkes mot porto till nån som bidrar med inlägg på forumet
Akta dig för att vara för säker.Klart du får köra med högt tryck i dina sulor. Inte så ofta man träffar på folk nuförtiden som gör det bara.
Är mer orolig för annat när jag susar utförs i full fart med slanglöst på hookless. Inte att däcket skall flyga av.
Var glad att du inte får utslag.Jag funderar på TPU i grusdäcken också. Hur jag än offrar till latex-gudarna blir det aldrig riktigt tätt.
Jag väger dubbelt så mycket som dig! Jag har liknande uppsättning: Continental GP 5000, 25mm. Fälgarna har 20,5mm innermått. TPU-slangar och kör 6,6 BAR fram och 6,8 BAR bak på min racer. Jag har även tävlingserfarenhet...Skulle aldrig köra så låga tryck, skulle kännas dåligt, bäst resultat (om jag kollar watt och tider och tro mig - jag kollar för mycket på sånt) får jag med omkring sju bar på 25 millimeter på hyggligt fin asfalt (inte oljegrus eller kass asfalt på typ cykelbana med rötter som spräckt ytan osv.).
Att köra under fem bar på landsväg har jag såklart testat men upplever minskad kontroll i kurvor. Sen är det nåt med att däcken ger sig i väg åt sidorna vid ståcykling i backe som är j-t otrevligt.
Nu är jag ju gammal ”tävlings”cyklist (jag är 44 år) och ska vara lite konservativ enligt klyschan men allvarligt, i verkliga livet, på vägen och i ett lopp och vid olika väder, underlag osv, är cykling långt från GCN och marknadsföringssnack om brett/smalt, skivor/fälgbroms osv. Sånt här spelar så fruktansvärt liten roll och det är så mycket placebo. Egentligen tror jag man väljer det som man själv tycker är enklast och snyggast och det man är van vid.
För alla mer fundamentalistiska människor som blir arga framför datorn är det väl bäst att tillägga att skivor och slanglöst definitivt verkar vara överlägset i skogen. Jag pratar landsväg nu, inget annat.
Dubbelt? Undrar var jag ligger på den skalan... Jag har nästan samma tryck i mina sörjefria däckJag väger dubbelt så mycket som dig! Jag har liknande uppsättning: Continental GP 5000, 25mm. Fälgarna har 20,5mm innermått. TPU-slangar och kör 6,6 BAR fram och 6,8 BAR bak på min racer. Jag har även tävlingserfarenhet...
Du är fjäderviktare i detta sammanhang.Dubbelt? Undrar var jag ligger på den skalan... Jag har nästan samma tryck i mina sörjefria däck![]()
Äntligen! (Som Fylking hade sagt.)Du är fjäderviktare i detta sammanhang.![]()
Jag får inte ihop det riktigt, det är gravel-däck vi pratar om? När jag körde butyl på mtb innan slanglöst, med med däck runt eller drygt 2,5 tum (vad blir det, 65 mm?) och 2 bar eller lite mer, fick jag genomslagspunka lite då och då..... Blir det inte trögt/tungt med så lågt tryck i gravel-däck?Kör 1.7bar i TPU på 45-50mm och har som sagt aldrig haft punka. Känner spontant att jag inte vill ha lägre. Är det mer komfort som eftersträvas så skulle jag personligen kolla på dämpare istället.
Men som med allt är det bara personliga preferenser.
1,7 kilo är väl inte så lågt om det är 50 mm som vi pratar om?Jag får inte ihop det riktigt, det är gravel-däck vi pratar om? När jag körde butyl på mtb innan slanglöst, med med däck runt eller drygt 2,5 tum (vad blir det, 65 mm?) och 2 bar eller lite mer, fick jag genomslagspunka lite då och då..... Blir det inte trögt/tungt med så lågt tryck i gravel-däck?
Nja, beror nog på systemvikten, väger man 65kg och hojen 10kg så kan det vara ok rull på däcken fortfarande. Men jag skulle personligen på egen vikt på 88kg tycka att det blir trögttrampat med däcktryck under 2bar på hårda vägar. Skulle kanske gå bättre vid klättrig på steniga och rotiga stigar med krav på extra bra grepp. Inget mer vetenskap än min egen åsikt bakom detta svar.1,7 kilo är väl inte så lågt om det är 50 mm som vi pratar om?
30 psi (2 bar) kan omöjligen vara ett medianvärde bland cyklister för "hårda däck", eller är gravel så annorlunda? (Jag är inte begåvad m ngn gravel-cykel) Jag menar det är väl inte ens "jättehårt" om vi pratar mtb-däck ens.(?)Allt beror nog väldigt mycket på terrängen och såklart vikten på systemet.
Tycker man ofta ser folk byta till tubeless för att få lägre tryck, och sen pumpar de stenhårt jämfört med vad man själv har i slang. Medans andra kör i princip med platta däck.
Jag upplever snabbare rull med lite lägre tryck då man får bättre kontakt med underlaget. Sen blir det mindre stötigt. Men håller på och ska installera stötdämpare, så då kanske man börjar experimentera med hårda däck igen, typ 30psi och uppåt (fortsatt med TPU såklart).
Kanske är det så, det är däck-dimensioner som jag har noll erfarenheter av, men det låter lågt om jag relaterar till mina ytterligheter som är en mtb med 2,5-tumsdäck (jag kör runt 2 bar) och Lvg med 28 mm. (jag kör runt 5-6 bar). Sedan är det ju en halvdan manometer jag har, och vid tryck runt 2,5 bar och neråt är jag tveksam till om jag får särskilt korrekta siffror. Mtb:n är ju i regel manuell med handen jag känner av trycket, även om jag slänger en första blick på manometern.1,7 kilo är väl inte så lågt om det är 50 mm som vi pratar om?
Har aldrig haft punka, så nej, slanglöst är verkligen inget för mig.30 psi (2 bar) kan omöjligen vara ett medianvärde bland cyklister för "hårda däck", eller är gravel så annorlunda? (Jag är inte begåvad m ngn gravel-cykel) Jag menar det är väl inte ens "jättehårt" om vi pratar mtb-däck ens.(?)
Och så kör du med TPU som väl är mer punkteringskänsligt än tex en lätt butylslang. Vore det inte läge med slanglöst för din del?
Vad innebär det att du ska installera dämpare?
Vad har du fått det ifrån?Och så kör du med TPU som väl är mer punkteringskänsligt än tex en lätt butylslang.
Av egen erfarenhet av tubolitos slangar så håller trycket bra mycket längre än conti butyl slangarna jag körde med förr. Tubolito själva hävdar också att deras slangar har 2x bättre punkteringskydd än en standard butyl. Bara kolla deras hemsida.Vad har du fått det ifrån?
Jag känner inte till ngt sådant test åtminstone
Men enl min egen erfarenhet så verkar det snarare tvärtom, jmf med tex ~55g Conti supersonicslangar,
dessutom verkar ~46g TPU-slangar tappa trycket långsammare jmf med ~75g butylslangar.
Känns ju tillförlitligt och objektivt.… Tubolito själva hävdar också att deras slangar har 2x bättre punkteringskydd än en standard butyl. Bara kolla deras hemsida.
Påstod aldrig att det var sanning. Ville bara visa att det finns info där det sägs att tpu har bättre punkteringsskydd än butyl. Av egen erfarenhet så har jag haft några punkor med butyl och endast en gång med tpu när jag råkade cykla rakt över en större gammal flishög. I övrigt så har jag hittat flisor och annat skräp inne i däcket men det har inte punkterat tpu slangen. Antingen så var det ren tur eller så är det starkare än butyl.Känns ju tillförlitligt och objektivt.
Slanglöst har 10X bättre punkteringsskydd än Tubolito. Bara att kolla min hemsida där sanning och objektivitet är ledstjärna.![]()
Jaha, då var det en felaktig killgissning från den korta erfarenhet jag har av det. Ibland gör man mer eller mindre kvalificerade antaganden utan att gräva ner sig i tester vet du @HåkanC .Vad har du fått det ifrån?
Jag känner inte till ngt sådant test åtminstone
Men enl min egen erfarenhet så verkar det snarare tvärtom, jmf med tex ~55g Conti supersonicslangar,
dessutom verkar ~46g TPU-slangar tappa trycket långsammare jmf med ~75g butylslangar.
Näe, men om en av erfarenheterna är vad jag beskrev längre upp när första rundan på landsväg med någon som körde med TPU resulterade i tydlig genomslagspunka för TPU-cyklist men inte för mig med Butyl. Adderat med livserfarenheten om att de flesta mynt har två sidor så att det borde finnas någon baksida för alla framsidor med TPU. Så, nä, det var inte rakt av från höften..... Och kanske även det man känner när man tar i en TPU att det känns tunt och ömtåligt. Men som sagt, tydligen hade jag väl fel i mina antaganden"Skjuter från höften"?
Det handlar nog om att det är svårt för folk att fatta du skämtar när det saknas inslag av humor.TL verkar vara ett lättkränkt gäng, så det är klart du ska komma över till oss i Team TPU![]()
Att TPU-slangar är tunna och lätta är ju den stora anledningen till att så många gillar dem, köper man dem från Kina är de dessutom billigare än åtminstone de butylslangar jag brukar köpa.Adderat med livserfarenheten om att de flesta mynt har två sidor så att det borde finnas någon baksida för alla framsidor med TPU. Så, nä, det var inte rakt av från höften..... Och kanske även det man känner när man tar i en TPU att det känns tunt och ömtåligt.
Jag har läst ikapp i tråden och det där verkar framgå lite här och var. Ömtåligt/lätt att skada vid montage men tåligt när det väl är på plats. Vilket ju är lite spännande, men kanske beror på olika typer av åverkan.Att TPU-slangar är tunna och lätta är ju den stora anledningen till att så många gillar dem, köper man dem från Kina är de dessutom billigare än åtminstone de butylslangar jag brukar köpa.
Men även om de inte är ömtåliga(re) när de sitter inuti däcket har ju några skrivit här tidigare att de har fått skador på TPU-slangar när de har haft dem i sadelväskan o likn. Tex det @glitch skrev tidigare i tråden, här
Så det verkar som om TPU-slangar kan vara ömtåligare än butylslangar, men kanske inte när de är monterade inuti ett däck
1.Att sekunderna man vinner på läggning av däck med slang i verkstaden eller hemma skulle ge någon fördel är ändå ganska liten.Jag fattar att det är enklare/smidigare/snabbare att montera slang jämfört med att lägga TL, här borde vi kunna enas? Det är också självklart bra i sammanhanget att TPU-slangar är lätta.
Å andra sidan tycker jag också vi borde kunna enas om att en korrekt utförd TL installation ger en mer punkteringssäker lösning? Sedan att vissa hävdar att de aldrig någonsin haft punktering, det må så vara.
Det är farligt dock att skriva i trådar som dessa, sannolikheten att jag får någon typ av TL sammanbrott på vägen hem idag har ökat betydligt.![]()
Var läser du det? Länka gärna. Jag har bara sett nån skämtar påstå att trycket är högre med TL. Som jag förstår det, främst indirekt för att användarna är idioter.Finns nackdelar med TPU-slang och det verkar dom som kör det erkänna.
Finns nackdelar med slanglöst och det verkar dom som kör det inte erkänna.
Jättekonstigt