Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
60Ml gucka väger 88 gram det är inte helium man häller iVätskan gör just det att du inte vet om du får punka.
60ml/60g i lvg däck. Så viktskillnaden finns även den är liten. Så det kan man inte fibbla bort.
Man kan ha 60 ml i racerdäck, men det är inte rätt.60Ml gucka väger 88 gram det är inte helium man häller i
Vad menar du?Ska vikten vara lägre ska man inte ha samma däck som till TL. OBS gäller inte dem som fyller hela däcket. Då är allt lättare än TL.
Har guckan högre densitet än vatten? Det hade jag inte gissat, så det var upplysande.60Ml gucka väger 88 gram det är inte helium man häller i
Har du kommit på eller mätt hur mycket vätska du fyller på MTB däck?Ska vikten vara lägre ska man inte ha samma däck som till TL. OBS gäller inte dem som fyller hela däcket. Då är allt lättare än TL.
Hur mycket fyller du på racedäck?Man kan ha 60 ml i racerdäck, men det är inte rätt.
Använder ni 25 tpu-slangar?
30-40, beror på bredd och typ av cykling.Har du kommit på eller mätt hur mycket vätska du fyller på MTB däck?
Hur mycket fyller du på racedäck?
Ok intressan, hur varierar du? Grov eller slät underlag? Byter du dimension på däck då med? Vilka dimensioner kör du på?30-40, beror på bredd och typ av cykling.
Har guckan högre densitet än vatten? Det hade jag inte gissat, så det var upplysande.
Edit: letade lite själv, verkar ju ligga ganska nära vatten, så det där med 88 gram för 60 ml kan väl inte stämma?
Visa bilaga 799983
Uppemot dubbla vikten mot en TPU-slang alltså? (Med samma densitet som vatten)30-40, beror på bredd och typ av cykling.
Jaha?Uppemot dubbla vikten mot en TPU-slang alltså? (Med samma densitet som vatten)
![]()
Mer att jag gärna har 40-ish i 29mms klättrarhjulen på GC, inte så kul att stå nedskiten i botten på Vott med latex till armbågarna.Ok intressan, hur varierar du? Grov eller slät underlag? Byter du dimension på däck då med? Vilka dimensioner kör du på?
Coola gubbar kör TLUtökad lista med argument för och mot:
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck något lägre än med butylslang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck minimalt lägre än TPU-slang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Vikt är oftast lägre med butylslang, än TL.
• Vikt är oftast mycket lägre med TPU-slang än TL.
• TL är oftast bökigare att montera och kräver ibland svordommar och att man torkar svetten från pannan.
• TL kräver ibland en speciell golvpump eller kompressor.
• TL kräver ibland mer underhåll.
• TL val är oftast lite bekvämare då du kan köra lägre tryck.
• TL val är tack vare möjligheten till lägre tryck att föredra, då man behöver maximalt grepp.
• TL ger mer säkerhet mot punktering.
• TL blir krångligare när vätskan inte tätar.
• TL är lite dyrare.
• TL kräver att fälgbandet är perfekt och tätt monterat, så att tätningsvätskan inte rinner och förstör en lätt fälg. Några missöden och plötsligt har man en dyr fälg som är 50 gram tyngre och obalanserad.
• TL kräver att man rengör däckets och fälgens insida, efter säsongen och fyller på ny tätningsvätska. Det är en procedur som ofta är bökig och kräver ibland att man torkar svett från pannan.
Sen får var och en välja utifrån sina egna preferenser. Lägg gärna till eller ta bort det ni anser vara helt fel.
Kul att du labbar även med guckan.Mer att jag gärna har 40-ish i 29mms klättrarhjulen på GC, inte så kul att stå nedskiten i botten på Vott med latex till armbågarna.
Hemma i 28/30 kör jag nog 30/35-40
Stor respekt för alla som testar, bygger och fixar!Kul att du labbar även med guckan.![]()
Om jag förstått saken rätt så finns det för lvg TL och icke TL varianter och TL är tyngre. Ska man köra slang finns det däck för det alltså.Vad menar du?
Det är inte säkert att det stämmer i verkligheten på grövre underlag än en rullmotståndstrummaUtökad lista med argument för och mot:
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck något lägre än med butylslang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck minimalt lägre än TPU-slang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Vikt är oftast mycket lägre med TPU-slang än TL.
Att generalisera kan lätt bli fel jmf med konkreta exempel, tex• TL är lite dyrare.
Inte rätt och och inte lätt.Man kan ha 60 ml i racerdäck, men det är inte rätt.
Använder ni 25 tpu-slangar?
Bra HåkanC, rätt ska vara rätt och gärna tydligt. Ville mest skapa en enkel lista. Men den kan självfallet förtydligas i detalj.Det är inte säkert att det stämmer i verkligheten på grövre underlag än en rullmotståndstrumma
Att generalisera kan lätt bli fel jmf med konkreta exempel, tex
Slangdäcket Conti GP 5000 väger 290g och kostar under 479 SEK
Den slanglösa varianten GP 5000 S TR väger 343g och kostar över 578 SEK
En prisökning på 99 SEK (~21%) är väl knappast "lite dyrare"?
Du ska tajma utslitet däck mot säsongsavslutning. :)• TL kräver att man rengör däckets och fälgens insida, efter säsongen och fyller på ny tätningsvätska. Det är en procedur som ofta är bökig och kräver ibland att man torkar svett från pannan.
Det är inte säkert att det stämmer i verkligheten på grövre underlag än en rullmotståndstrumma
Att generalisera kan lätt bli fel jmf med konkreta exempel, tex
Slangdäcket Conti GP 5000 väger 290g och kostar under 479 SEK
Den slanglösa varianten GP 5000 S TR väger 343g och kostar över 578 SEK
En prisökning på 99 SEK (~21%) är väl knappast "lite dyrare"?
Men har den inte högre rullmotstånd?Är fortfarande lättare än conti![]()
Shop Vittoria Corsa N.EXT Folding Road Tyre Tube Type now | Rose Bikes
Vittoria Corsa N.EXT Folding Road Tyre Tube Type at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Enligt vad då trumman och den ger verkligen riktiga watt! vad ger en tankbeläggning i watt?Men har den inte högre rullmotstånd?
Conti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.Är fortfarande lättare än conti![]()
Shop Vittoria Corsa N.EXT Folding Road Tyre Tube Type now | Rose Bikes
Vittoria Corsa N.EXT Folding Road Tyre Tube Type at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Det är väl bara för att skygglapparna är på och att dom inte vågar gå imot strömen eller vågar testa något annat om dom inte har läst vad aluminium trumman ger för resultat vilket motsvarar verkligen verkligheten.Conti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.
Vittoria Corsa N.EXT finns även för slanglöst och är då ~56 SEK dyrare än slangversionen
men det skiljer även i vikt
![]()
![]()
TLR-versionen är som synes hela 74g tyngre
Men jag antar att de flesta tycker att Conti GP 5000 är ett bättre däck?
Mina 29mms tubelessdäck väger 214gConti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.
Vittoria Corsa N.EXT finns även för slanglöst och är då ~56 SEK dyrare än slangversionen
men det skiljer även i vikt
![]()
![]()
TLR-versionen är som synes hela 74g tyngre
Men jag antar att de flesta tycker att Conti GP 5000 är ett bättre däck?
Det är inget svar igentligen utan det är bättre att komma med länk eller något som bevisar din tesMina 29mms tubelessdäck väger 214g
Det är inget svar igentligen utan det är bättre att komma med länk eller något som bevisar din tes
Det är fortfarande inget som bevisar något vad är det för däck?du visar en bild på en våg
Och de nya Schwalbe Aerothan-däcken 29mm för slang skall vara uppmätta till 176g av tidningen Tour i nr 5-25Mina 29mms tubelessdäck väger 214g
Bra syn!Tycker att det ser ut som ett par Enve SES Race Day men det kanske är svårt att se för ett otränat öga.
Det kan finnas ännu lättare däck på AliExpress (Nad kommer med en URL när som helst).Bra syn!
Men vafaan Helge, mina klättrarhjul har Enve raceday för att dom är lätta och går få mil.Det kan finnas ännu lättare däck på AliExpress (Nad kommer med en URL när som helst).
Hur gick det här till, du har skiftat till Enve utan att meddela mig?![]()
Nä dom har för högt rullmotstånd enlig djuneltrumman i dyskland herregud med sina 9,3 wattDet kan finnas ännu lättare däck på AliExpress (Nad kommer med en URL när som helst).
Hur gick det här till, du har skiftat till Enve utan att meddela mig?![]()
Nä dom har för högt rullmotstånd enlig djuneltrumman i dyskland herregud med sina 9,3 watt
![]()
Road Bike Tire Test: Enve SES Raceday 29
Tire lab test of a Enve SES Raceday 29 road bike tire. Includes rolling resistance tests, puncture resistance tests, wet grip tests, and detailed weight and size measurementswww.bicyclerollingresistance.com
Kanske det gör, men det är faktiskt mitt gamla ormskinsbälte du ser, prydligt hopvikt.Tycker att det ser ut som ett par Enve SES Race Day men det kanske är svårt att se för ett otränat öga.
Ah, snake tyres instead of snake oil. Love it.Kanske det gör, men det är faktiskt mitt gamla ormskinsbälte du ser, prydligt hopvikt.![]()
Om du blivit hotad så är det väl bara att bjuda hem tomten alternativt anmäla till admin!Hoppla.
Detta tog en obehaglig sväng.
Om jag inte slutar kommer det att komma tillbaka mycket värre och att @Nad ska ta reda på vem jag är i verkligheten. Jag ber om ursäkt för om jag har varit för retsam.
Eftersom du lägger ut pm på forum delen så kanske du skall reflektera hur det började och det var du som började med att gnälla över min stavning med att börja med person mobbning och jag är så trött på folk som tror att dom är bättre än andra.Hoppla.
Detta tog en obehaglig sväng.
Om jag inte slutar kommer det att komma tillbaka mycket värre och att @Nad ska ta reda på vem jag är i verkligheten. Jag ber om ursäkt för om jag har varit för retsam.