TPU innerslang

TPU innerslang
60Ml gucka väger 88 gram det är inte helium man häller i
Har guckan högre densitet än vatten? Det hade jag inte gissat, så det var upplysande.
Edit: letade lite själv, verkar ju ligga ganska nära vatten, så det där med 88 gram för 60 ml kan väl inte stämma?
1761066420471.webp

Senast ändrad:
TPU innerslang
Utökad lista med argument för och mot:

• Rullmotstånd har generellt ett TL däck något lägre än med butylslang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck minimalt lägre än TPU-slang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Vikt är oftast lägre med butylslang, än TL.
• Vikt är oftast mycket lägre med TPU-slang än TL.
• TL är oftast bökigare att montera och kräver ibland svordommar och att man torkar svetten från pannan.
• TL kräver ibland en speciell golvpump eller kompressor.
• TL kräver ibland mer underhåll.
• TL val är oftast lite bekvämare då du kan köra lägre tryck.
• TL val är tack vare möjligheten till lägre tryck att föredra, då man behöver maximalt grepp.
• TL ger mer säkerhet mot punktering.
• TL blir krångligare när vätskan inte tätar.
• TL är lite dyrare.
• TL kräver att fälgbandet är perfekt och tätt monterat, så att tätningsvätskan inte rinner och förstör en lätt fälg. Några missöden och plötsligt har man en dyr fälg som är 50 gram tyngre och obalanserad.
• TL kräver att man rengör däckets och fälgens insida, efter säsongen och fyller på ny tätningsvätska. Det är en procedur som ofta är bökig och kräver ibland att man torkar svett från pannan.

Sen får var och en välja utifrån sina egna preferenser. Lägg gärna till eller ta bort det ni anser vara helt fel.

TPU innerslang

• Rullmotstånd har generellt ett TL däck något lägre än med butylslang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck minimalt lägre än TPU-slang med likvärdigt däck för kanttråd.
• Vikt är oftast lägre med butylslang, än TL.
• TL är oftast bökigare att montera och kräver ibland svordommar och att man torkar svetten från pannan.
• TL kräver ibland en speciell golvpump eller kompressor.
• TL kräver ibland mer underhåll.
• TL val är oftast lite bekvämare då du kan köra lägre tryck.
• TL val är tack vare möjligheten till lägre tryck att föredra, då man behöver maximalt grepp.
• TL ger mer säkerhet mot punktering.
• TL blir krångligare när vätskan inte tätar.
• TL är lite dyrare.
• TL kräver att fälgbandet är perfekt och tätt monterat, så att tätningsvätskan inte rinner och förstör en lätt fälg. Några missöden och plötsligt har man en dyr fälg som är 50 gram tyngre och obalanserad.
• TL kräver att man rengör däckets och fälgens insida, efter säsongen och fyller på ny tätningsvätska. Det är en procedur som ofta är bökig och kräver ibland att man torkar svett från pannan.

Sen får var och en välja utifrån sina egna preferenser. Lägg gärna till eller ta bort det ni anser vara helt fel.
Coola gubbar kör TL
Töntiga ungar kör TPU

TPU innerslang

Det är inte säkert att det stämmer i verkligheten på grövre underlag än en rullmotståndstrumma
• TL är lite dyrare.
Att generalisera kan lätt bli fel jmf med konkreta exempel, tex
Slangdäcket Conti GP 5000 väger 290g och kostar under 479 SEK
Den slanglösa varianten GP 5000 S TR väger 343g och kostar över 578 SEK
En prisökning på 99 SEK (~21%) är väl knappast "lite dyrare"?

TPU innerslang
Det är inte säkert att det stämmer i verkligheten på grövre underlag än en rullmotståndstrumma

Bra HåkanC, rätt ska vara rätt och gärna tydligt. Ville mest skapa en enkel lista. Men den kan självfallet förtydligas i detalj.

TPU innerslang
1761072947904.webp

Vet inte om jag förstår din bild rätt, men du har en flaska som upp till brädden innehåller 60 ml?
Nåja, det enda jag hittar pekar väl emot att de flesta vätskor ligger nära vatten är denna artikel, för jag gissar att det är densitet som avses i tabellen under kolumnen "Specific gravity".

1761073706980.webp

TPU innerslang

Är fortfarande lättare än conti

TPU innerslang
Är fortfarande lättare än conti
Conti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.

Vittoria Corsa N.EXT finns även för slanglöst och är då ~56 SEK dyrare än slangversionen
men det skiljer även i vikt
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-tlr-schwarz-schwarz~5.jpg
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

TLR-versionen är som synes hela 74g tyngre

Men jag antar att de flesta tycker att Conti GP 5000 är ett bättre däck?

TPU innerslang
Av den här tråden att döma verkar Tubeless vara mer för de som gillar att pilla på cyklarna istället för att använda dem. Lite excel- och 3D-skrivar-aura. Inget fel i det, men kanske en förklaring till svårigheten för bägge läger att mötas. TPU är lite mer set&forget, lite mer hårdrock.

Tydligaste tecknet är nog att TL trollar TPU-trådar men inte tvärt om. Det rimmar bra med en aspigare attityd till cykling.

TPU innerslang
Conti GP5000 är ett vanligt, kanske tom happykorrekt(?), däck.

Vittoria Corsa N.EXT finns även för slanglöst och är då ~56 SEK dyrare än slangversionen
men det skiljer även i vikt
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-tlr-schwarz-schwarz~5.jpg
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

TLR-versionen är som synes hela 74g tyngre

Men jag antar att de flesta tycker att Conti GP 5000 är ett bättre däck?
Det är väl bara för att skygglapparna är på och att dom inte vågar gå imot strömen eller vågar testa något annat om dom inte har läst vad aluminium trumman ger för resultat vilket motsvarar verkligen verkligheten.

TPU innerslang
Det kan finnas ännu lättare däck på AliExpress (Nad kommer med en URL när som helst).

Hur gick det här till, du har skiftat till Enve utan att meddela mig? 🥲
Nä dom har för högt rullmotstånd enlig djuneltrumman i dyskland herregud med sina 9,3 watt

TPU innerslang
TPU innerslang
Hoppla.
Detta tog en obehaglig sväng.
Om jag inte slutar kommer det att komma tillbaka mycket värre och att @Nad ska ta reda på vem jag är i verkligheten. Jag ber om ursäkt för om jag har varit för retsam.
Eftersom du lägger ut pm på forum delen så kanske du skall reflektera hur det började och det var du som började med att gnälla över min stavning med att börja med person mobbning och jag är så trött på folk som tror att dom är bättre än andra.
Och på det sättet du agerar hela tiden och det är snart på allt så frågar jag dig ,är forumet bara för dom som har rätt åsikter.
Jag har rotat fram allt som du har postat när det gäller mig och det under sdx också och det är ingen trevlig läsning som du skriver så allt finns sparat som skärm dumpar och det är ren person mobbning du håller på med.
Det hänger på dig nu vill du eskalera.
För jag sätter dig på ignor och hoppas du gör det samma så slipper vi varandra
Ha en trevlig dag.

Tillbaka
Topp