[OT] Datafrågor - En samlingstråd

My bad, det finns ju ett erbjudande där ja. Ok.

Hur funkar det med online konto? Jag har för mig att jag råkat fippla någon gång så jag får in email i nån windows email app. Det vill jag absolut inte. Det borde vara ett mindre problem om man har gmail eftersom ett MS passport inte har access till gmail även om fanskapet heter @gmail.com?

Så länge vi kör win 10 är det nog ett icke problem eftersom jag borde kunna enrolla på ett konto men sen fortsätter att använda andra lokala konto.
Tyvärr verkar det bli svårare och svårare på win11 och på xbox har det helt kört

Mitt email I onlinekontot har inga kopplingar till MS. Det är en egen domän, som sedan "pekar" (heter det så) på ett gmailkonto.

Du du kan ju skapa ett skräpkonto i gmail och använda.

Mitt email I onlinekontot har inga kopplingar till MS. Det är en egen domän, som sedan "pekar" (heter det så) på ett gmailkonto.

Du du kan ju skapa ett skräpkonto i gmail och använda.
ja, det som eventuellt förvirrar mig är att jag själv har ett hotmail.com konto som MS konto och då kan jag tänka mig att kopplingen är starkare.

Det spelar ingen roll för win10 men jag är inne på att byta konto för xbox och win11

Det verkar vara kört på så gamla grejor som vi har. Rufus funkar inte. installations iso kan inte hitta diskarna.
Möjligen fungerar inplace upgrade med reg hack. Jag testade bara med annan disk eftersom jag inte orkar förstöra win 10 installationen.

Jag tror jag gett upp. Kommer att uppgradera en dator, hårdvara menar jag och köra linux på en annan. Sen har jag jag en laptop som jag kanske får försöka fixa. Den är nyare men har en xeon.

Har man inte viss programvara som man är låst till, tack vare arbete och liknande (adobes svit, t.ex)
Så skulle jag nog vilja påstå att någon form av de större och mer välkända linux distarna är rätt väg att gå, speciellt som att man kan köra dem tills hårdvaran ger upp och inte som med windows där Microsoft bestämmer att en viss typ av hårdvara inte längre är ok...

Har man inte viss programvara som man är låst till, tack vare arbete och liknande (adobes svit, t.ex)
Så skulle jag nog vilja påstå att någon form av de större och mer välkända linux distarna är rätt väg att gå, speciellt som att man kan köra dem tills hårdvaran ger upp och inte som med windows där Microsoft bestämmer att en viss typ av hårdvara inte längre är ok...
Precis. Min personliga desktop kommer att få någon Ubuntu version. Vad jag vet har jag numera inget behov av Windows. Hyper-v är smidigt men använder sällan. Finns väl inga rimliga server versioner för Linux vad jag vet. (Jo jag vet att ett antal desktop och client lösningar finns)

Problemet för barnen är roblox och fortnite.

Precis. Min personliga desktop kommer att få någon Ubuntu version. Vad jag vet har jag numera inget behov av Windows. Hyper-v är smidigt men använder sällan. Finns väl inga rimliga server versioner för Linux vad jag vet. (Jo jag vet att ett antal desktop och client lösningar finns)

Problemet för barnen är roblox och fortnite.

SteamOS kanske funkar för ungarna och deras spel?
Har inte provat att installera det än, så jag vet inte hur knepigt det kan vara, eller hur supporten för spel ser ut.

Okej, så jag har begåvats med en jobbdator som strömförsörjs via USB-C.

Ansluter jag min mobilladdare (för snabbladdning) så gnäller datorn på låg effekt. Så jag antar att det finns flera standarder för strömförsörjning > 5 V * 1,5 A via USB. Och då undrar jag givetvis om jag riskerar att steka telefonen om jag ansluter den till datorladdaren, eller reder USB-standarden ut lämplig effekt på egen hand?

Nej, det handskakas vid anslutning mellan enheterna vad telefonen klarar av. Så du ska inte riskera något.
Detta gäller seriösa leverantörer av laddare. Köper du nåt billigt no-name från Ali, Temu eller CDON så tar jag inget ansvar för mina råd.

Okej, så jag har begåvats med en jobbdator som strömförsörjs via USB-C.

Ansluter jag min mobilladdare (för snabbladdning) så gnäller datorn på låg effekt. Så jag antar att det finns flera standarder för strömförsörjning > 5 V * 1,5 A via USB. Och då undrar jag givetvis om jag riskerar att steka telefonen om jag ansluter den till datorladdaren, eller reder USB-standarden ut lämplig effekt på egen hand?
Så länge enheterna följer standarden är det alltid riskfritt med en för stor laddare.

De flesta mindre modeller av dator går att köra på en lite för klen laddare så länge den är modern nog att följa USB-PD standarden och inte bara är en extra stark 5V-laddare.

Det är också ganska säkert så att uttagen i din dator är tvåvägs så du kan snabbladda enheter från datorn i samma uttag också.

Så länge enheterna följer standarden är det alltid riskfritt med en för stor laddare.

De flesta mindre modeller av dator går att köra på en lite för klen laddare så länge den är modern nog att följa USB-PD standarden och inte bara är en extra stark 5V-laddare.

Det är också ganska säkert så att uttagen i din dator är tvåvägs så du kan snabbladda enheter från datorn i samma uttag också.

Det här är verkligen det bästa som hänt sen skivat bröd.

Har någon uppdaterat min Samsung Mobile så den bara fungerar med USB-PD?

Edit. Egentligen är problemet att bara USB-C till USB-C funkar. Efter nån uppgrade slutade USB-A till C funka oavsett strömmen

Senast ändrad:
Försöker få till en schemalagd backup av filer, för att dagligen slippa flytta filerna mellan olika diskar.

Jag har en m.2 ssd som jag anväder för redigering av video.

Jag vill ha en schemalagd backup till en hdd i samma dator och en schemalagd backup till min synology nas.

Har hittat snapshot replication, den sparar bara ny info så slipper dubbel data? Men är det verkligen en backup om orginalfilen krashar?

Har kikat på robocopy med chatgpt, verkar bökigt.

Youtube, reddit, google får jag inte upp rätt guide.

Någon som har lite koll? Är det något begrepp jag ska söka på för att hitta rätt guide?

Trevlig söndag!

Försöker få till en schemalagd backup av filer, för att dagligen slippa flytta filerna mellan olika diskar.

Jag vill ha en schemalagd backup till en hdd i samma dator och en schemalagd backup till min synology nas.

Har hittat snapshot replication, den sparar bara ny info så slipper dubbel data? Men är det verkligen en backup om orginalfilen krashar?

Någon som har lite koll? Är det något begrepp jag ska söka på för att hitta rätt guide?

Trevlig söndag!
Robocopy funkar bra. Har för mig att man kan få problem med timesstamps mellan olika filsystem.
Jag har också kört rsync men det är lite krångligare på Windows.

Det är säkert en backup men vad händer när original blir korrupt?
Med rsync la jag varje diff i en egen katalog

Trevlig söndag!
FreeFileSync (https://freefilesync.org/) har jag använt under perioder.

Numera gör jag full backup av os-disken med wbadmin till extern hd som byts ut (gäller windows, wbadmin start backup -backupTarget:D: -include:c:). Tar en stund men på min privata dator har jag inte behovet av daglig backup.

Kör två äldre datorer med Windows 11 utan några som helst problem sedan något år. Min Zwiftdator är t.ex. en gammal Dell Optiplex 7010! Har bara bytt grafikkort och kör på två skärmar med 2560x1440 upplösning med låg CPU. Hämta ner senaste Windows 11 från Microsoft och lägg det på en USB-sticka. Gör sedan nedanstående och kör sedan setup.exe en gång till. Då installeras det fint!

1. Mount "Win11_24H2_Swedish_x64.iso" eller vad nu den sista heter!
2. Run setup.exe
3. It fails but creates HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup in the Registry.
4. Run the Registry editor: regedit.exe
5. Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
6. Right-click in the right panel, select New > DWORD (32-bit) Value,
and enter the following text as the name:
AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
7. Double-click the "AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU" value here, set it to "1", and click "OK."

Kör två äldre datorer med Windows 11 utan några som helst problem sedan något år. Min Zwiftdator är t.ex. en gammal Dell Optiplex 7010! Har bara bytt grafikkort och kör på två skärmar med 2560x1440 upplösning med låg CPU. Hämta ner senaste Windows 11 från Microsoft och lägg det på en USB-sticka. Gör sedan nedanstående och kör sedan setup.exe en gång till. Då installeras det fint!

1. Mount "Win11_24H2_Swedish_x64.iso" eller vad nu den sista heter!
2. Run setup.exe
3. It fails but creates HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup in the Registry.
4. Run the Registry editor: regedit.exe
5. Navigate to HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
6. Right-click in the right panel, select New > DWORD (32-bit) Value,
and enter the following text as the name:
AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
7. Double-click the "AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU" value here, set it to "1", and click "OK."
Så gjorde jag på min gamla Lenovo laptop.
Men senare tror jag inte ens det behövdes när jag installerade på min Lenovo
desktop.
Det verkar som Microsoft släpper mer på HW kraven ju närmare Win10 går ut?

Så gjorde jag på min gamla Lenovo laptop.
Men senare tror jag inte ens det behövdes när jag installerade på min Lenovo
desktop.
Okej, det låter troligt. Har inte provat på länge då jag gjorde ovanstående för något år sedan och har inga fler äldre datorer jag vill använda. Men Windows 11 rullar på bra på "gamlingarna".

Jag har av olika anledningar just två Lenovo-datorer kopplade till samma HP USB-C-docka: En ThinkPad X13 G2 och en ThinkPad T14 G6.

T14 kan jag väcka med dockans powerknapp, men inte X13. Alla sistnämndas drivrutiner är up to date enligt Lenovo's serviceverktyg. Vad är grejen?

Jag har av olika anledningar just två Lenovo-datorer kopplade till samma HP USB-C-docka: En ThinkPad X13 G2 och en ThinkPad T14 G6.

T14 kan jag väcka med dockans powerknapp, men inte X13. Alla sistnämndas drivrutiner är up to date enligt Lenovo's serviceverktyg. Vad är grejen?
Det finns vad jag vet inga bra standarder för sånt som på/av knappar på usb-dockor. Din ena dator fattar vad av/på knappen försöker säga, den andra inte

Det finns vad jag vet inga bra standarder för sånt som på/av knappar på usb-dockor. Din ena dator fattar vad av/på knappen försöker säga, den andra inte
Jag tänker att då det inte är samma tillverkare på docka och dator så borde dockans på/av-funktion inte funka alls, det som förvånade mig initialt var att den ens funkade på en av maskinerna.

Jag tänker att då det inte är samma tillverkare på docka och dator så borde dockans på/av-funktion inte funka alls, det som förvånade mig initialt var att den ens funkade på en av maskinerna.
Kan kontra med att lenovodockan här hemma inte kan stänga av/på varken HP eller Apple datorn jag testade med. Det är tydligen en djungel det där med på/av. Bara vara glad att knappen funkar

Egentligen är det väl inte konstigt att Microsoft inte kan supporta HW som tillverkaren inte längre supportar? Tex har flera osupportade CPUer kända säkerhetsproblem och därför vill Microsoft inte vara ansvariga om någon blir hackad.
TPM 2.0 tycks enbart användas vid diskkryptering och kanske inte så vanligt bland privatpersoner?

Gissar att de datorer som Microsoft dissar pga säkerhetsproblem är lika osäkra med Linux.

Kan kontra med att lenovodockan här hemma inte kan stänga av/på varken HP eller Apple datorn jag testade med. Det är tydligen en djungel det där med på/av. Bara vara glad att knappen funkar
Jag hör också till dom som haft problem med docka av annat märke än laptop. Min gamla Dell-docka krävde mycket speciellt handlag för att fungera med min HP-laptop, jag gav upp och köpte en HP-docka istället.

Har för mig att du kan välja att ladda ned ISOn via windows installation assistant.
Ok, resultatet med Rufus blev rätt bra efter lite pillande och initiala fel..

IMG_1492.webp

Gjorde om och..

IMG_1497.webp

Det blev bra efter lite segande med drivisar, i synnerhet Synaptics' touchpad där jag till sist hittade en egen applikation från Synaptics för att få till multi touch (och därmed högerklick och scroll).

Enda jag saknar är möjligheten att invertera scroll med pekplattan, inställningen saknas både i Windows (förmodligen drivrutinsrelaterat) och i Synaptics Force Pad-appen. Men det är ok, den skall ju ändå doneras till någon i familjen, om någon vill ha den..

Visa bilaga 800230
Gjorde om och..

Visa bilaga 800231
Det blev bra efter lite segande med drivisar, i synnerhet Synaptics' touchpad där jag till sist hittade en egen applikation från Synaptics för att få till multi touch (och därmed högerklick och scroll).

Enda jag saknar är möjligheten att invertera scroll med pekplattan, inställningen saknas både i Windows (förmodligen drivrutinsrelaterat) och i Synaptics Force Pad-appen. Men det är ok, den skall ju ändå doneras till någon i familjen, om någon vill ha den..
Snyggt

Visa bilaga 800230
Gjorde om och..

Visa bilaga 800231

Ändrade du till till UEFI på laptop eller till Legacy i Rufus?
Jag har inte UEFI och fick det inte att funka

MBR och GPT är väl bara olika sätt att partionera en disk?
I så fall så bör det funka med valfri Linux distro om man vill blåsa skiten helt

GPT kräver iofs UEFI så se till att det funkar först isf

Har inte UEFI. Tror jag inte, har enorma mängder gammal skot att hålla reda på.
Jag får testa igen. Om jag minns rätt så kunde jag inte spara förändringar i pationeringen, alternativt jag såg ingen disk.
Om det första är det möjligt jag kan komma förbi det om jag wipar disken först. En annan väg är att testa inplace upgrade men jag ville testa på annan disk först.

Är vinsten i detta så stor att det motiverar arbetsinsats och risk? Om man har en hårddisk över kan man säkerhetskopiera viktiga saker - glöm inte adresser, tillsända bilder och filer samt inställningar - lagrade i t ex mailprogrammet. Be sedan grannen, om han inte är hacker eller pyroman, att förvara den så gott han kan. - Eller hon.

Idag lade jag flera timmar på att få igång ESU för två datorer med Windows 10. Skapa ett Microsoft-konto, skapa lokala "offer-konton" med administrativa rättigheter som sedan konverterades till mitt Microsoft-konto och sedan en massa felsökning. Det visade sig att båda mina datorer hade DeviceRegion satt till United States i registret, fastän de hade Sverige inställt i Inställningar. Först därefter erbjöds gratisalternativet inom EEA för ESU. På ena datorn behövde jag dessutom köra några andra kommandon för att ens komma åt ESU från Windows Update. Nu borde det fungera, men det är enbart när jag loggar in med Microsoft-kontot som det ser ut som att jag har ESU, så det behöver jag alltså göra återkommande och definitivt var 60:e dag.

Idag lade jag flera timmar på att få igång ESU för två datorer med Windows 10. Skapa ett Microsoft-konto, skapa lokala "offer-konton" med administrativa rättigheter som sedan konverterades till mitt Microsoft-konto och sedan en massa felsökning. Det visade sig att båda mina datorer hade DeviceRegion satt till United States i registret, fastän de hade Sverige inställt i Inställningar. Först därefter erbjöds gratisalternativet inom EEA för ESU. På ena datorn behövde jag dessutom köra några andra kommandon för att ens komma åt ESU från Windows Update. Nu borde det fungera, men det är enbart när jag loggar in med Microsoft-kontot som det ser ut som att jag har ESU, så det behöver jag alltså göra återkommande och definitivt var 60:e dag.
Det bör fortfarande gå som en tjänst i backgrunden men vi får välse.

Eftersom det verkar bli svårt i win 11 så är jag nog mer inne på att skaffa online-offerkonto så jag inte är på loggad med de konto jag faktiskt använder.
Men jag är inte riktigt 100 på vad det innebär. Jag vet bara att det irriterar mig att jag är påloggad på xbox så tänkte skifta det till annat konto.

Igår provade jag en browserbaserad flygsimulator:

FPS på min W11-dator (11e gen i5/16GB/integrerad grafik): 3
FPS på min iPhone 16: 50

Hur kan det vara en så otrolig diff?

Igår provade jag en browserbaserad flygsimulator:

FPS på min W11-dator (11e gen i5/16GB/integrerad grafik): 3
FPS på min iPhone 16: 50

Hur kan det vara en så otrolig diff?
Upplösning, samma på båda?

Tillbaka