Tubelesseländet

Tubelesseländet
Just innan jag hann posta min fråga så skrev du 2.5", tänkte att det kanske handlade om racer.
En del fälgar är knepiga att få tejp att ligga kvar mot, kan vara tejp, materialyta eller profil. Eller flera av dessa orsaker. Men då det är från tillverkare så låder det som att ventilen är huvudmisstänkt som övriga är inne på.
Själv brukar jag klippa ut en liten bit av en gummitejp avsedd för t.ex. kedjestag, stansa ett litet hål i mitten för ventilen och låta tejpen agera packning istället för de o-ringar som följer med ventilen.
Bra tips, ska ha det i åtanke när jag försöker igen!
Har också hört om folk som sätter en bit gorillatejp över ventilhålet för att få lite extra försegling just där.

Tubelesseländet
Ventilhålen är inte helt centrerade vilket gör att det inte blir helt tätt på utsidan, detta gör det enkelt för luft i fälgen att komma ut där.
Låter som du har fälgband och inte tejp. Väldigt vanligt att de sk tlr fälgbanden läcker. Tejp med klister läcker inte. Ventilhålen görs lämpligen med en syl samt mothåll, tillräckligt stort för att ventilröret skall kunna tryckas genom. Bra att kontrollera hålet i fälgen och avgrada på insidan vid behov.
Ventiler med koniska tätningar brukar täta bäst.

TLR däck läcker genom väggarna, men det kan vara svårt att uppfatta pga att hålen är små och många.

Senast ändrad:
Tubelesseländet
Låter som du har fälgband och inte tejp. Väldigt vanligt att de sk tlr fälgbanden läcker. Tejp med klister läcker inte. Ventilhålen görs lämpligen med en syl samt mothåll, tillräckligt stort för att ventilröret skall kunna tryckas genom. Bra att kotrollera hålet i fälgen och avgrada på insidan vid behov.
Ventiler med koniska tätningar brukar täta bäst.

TLR däck läcker genom väggarna, men det kan vara svårt att uppfatta pga att hålen är små och många.
Hmm det har känts väldigt "tejpigt" när jag hållt på med den men det kan kanske vara så som du säger. Ska kolla när det är dags, tack!

Tubelesseländet
Alltså, för 14e gången.
Gör ren fälgbanan med sprit, tejpa 1 lager med tunn fälgtejp ( typ dt swiss)(typ 2mm bredare än fälgen) ca 2 dm omlott om ventilhålet ( tunn tejp formar sig efter fälgen varje gång), gör ett runt litet hål i tejpen, sätt i din ventil med konisk gummikägla, montera tubelessdäcket fritt från ojämnheter i kanttråden, i med latex om du inte har i vid montering, blås upp. Skaka hjulet fram/åter ett helt varv så att det kommer latex i kanten runt om och du är färdig .
Tätt varje gång!

Tubelesseländet
Alltså, för 14e gången.
Gör ren fälgbanan med sprit, tejpa 1 lager med tunn fälgtejp ( typ dt swiss)(typ 2mm bredare än fälgen) ca 2 dm omlott om ventilhålet ( tunn tejp formar sig efter fälgen varje gång), gör ett runt litet hål i tejpen, sätt i din ventil med konisk gummikägla, montera tubelessdäcket fritt från ojämnheter i kanttråden, i med latex om du inte har i vid montering, blås upp. Skaka hjulet fram/åter ett helt varv så att det kommer latex i kanten runt om och du är färdig .
Tätt varje gång!
Sen ska fälgtejp för tubeless dras så tejpen sträcks ut och spänner ordentligt runt om.

Tubelesseländet
Alltså, för 14e gången.
Tätt varje gång!
- och glöm inte 3-milarundan (minst. ju längre desto bättre. För dig alltså) direkt efteråt så att däcket sätter sig.

Tubelesseländet
Dagen efter var däcken tomma på luft
Jag har samma erfarenhet med ett par däck, men på samma fälgar och samma ventiler har andra däck funkat utan problem. Redan från butik var det tubeless (då Ardent Race) och fälg+ventil från bontraeger. Efter det har det monterats Forekaster och Barzo Trail utan problem och ventilerna har bytts till Reserve Fillmore.

Undantaget är ett par vintersulor från Suomi Tyres. Jag tror jag pumpade och fyllde gucka i en månad innan de till slut höll tätt och har efter det fungerat utmärkt. Det underliga är att jag aldrig kunde se var de läckte utan luften bara sakta gick ur.
Det kan med andra ord vara så att du har ett par däck som är så otäta att de läcker luft med så täta att du inte ser var (ingen synlig tätningsvätska som läcker). Efter ett tag kommer de att tätas av vätskan men det kräver tålamod.

Tubelesseländet
Jag har samma erfarenhet med ett par däck, men på samma fälgar och samma ventiler har andra däck funkat utan problem. Redan från butik var det tubeless (då Ardent Race) och fälg+ventil från bontraeger. Efter det har det monterats Forekaster och Barzo Trail utan problem och ventilerna har bytts till Reserve Fillmore.

Undantaget är ett par vintersulor från Suomi Tyres. Jag tror jag pumpade och fyllde gucka i en månad innan de till slut höll tätt och har efter det fungerat utmärkt. Det underliga är att jag aldrig kunde se var de läckte utan luften bara sakta gick ur.
Det kan med andra ord vara så att du har ett par däck som är så otäta att de läcker luft med så täta att du inte ser var (ingen synlig tätningsvätska som läcker). Efter ett tag kommer de att tätas av vätskan men det kräver tålamod.
Okej, jag provade efter tips från Park tool att låta däcken ligga ner i några timmar på vardera sida men det tycktes inte hjälpa. Jag kanske måste låta dom ligga längre. Ska ge det ett försök igen när snön kommer och man kan ge det lite mer tid. Däcken sitter väldigt tajt, även med krängningstång så får jag kämpa för att få dem på plats så det känns som att passformen borde vara bra.

Tubelesseländet
Jag kanske måste låta dom ligga längre.
Jag tror på att cykla så mycket som möjligt och med jämna mellanrum kontrollera så det finns tätningsvätska kvar. Segt att behöva fylla luft inför varje tur men jag tror det kommer ge sig.

Det kan så klart vara problem med tejpen eller ventilen men min erfarenhet är att man ser det ganska snabbt. Då bubblar det tätningsvätska vid nipplarna till ekrarna eller där ventilen sitter.

Tubelesseländet
Jag har två cyklar med samma däck, fälg och ventiler fram som bak och i båda fallen läcker det ena däcket (tappar kanske 30% av trycket över en natt) medan det andra är helt tätt. Tubeless kan vara lite lynnigt.

Jag kollar ändå tryck inför varje tur med tanke på temperatur/väder/underlag/humör så inte värt att debugga.

Tubelesseländet
Jag har två cyklar med samma däck, fälg och ventiler fram som bak och i båda fallen läcker det ena däcket (tappar kanske 30% av trycket över en natt) medan det andra är helt tätt. Tubeless kan vara lite lynnigt.

Jag kollar ändå tryck inför varje tur med tanke på temperatur/väder/underlag/humör så inte värt att debugga.
Och inte bara det. Efter ett tag kan de bytt plats och däcket som plötsligt höll luften bättre blir sämre och vice versa på andra. Det är det som är så kul med tubeless.

Tubelesseländet
Laddar mentalt för att köra tubeless igen efter förra tubelessdäcket som slitbanan lossnade på (Vittoria) men har kanttrådsdäck överallt så jag kör slut på dem först. Kör just nu kanttrådsdäck/latexslang med pyttelite tätningsvätska i <10 ml, då slipper man det där eviga pumpandet. Slangen klibbar dock ihop om man tappar tryck så man får hålla trycket uppe. Tappade från 6 till 3 bar på 2 veckor med kanttråd/latex/tätnvätska, det är OK jämfört med latex utan tätningsvätska. Köpte en sån där spruta man använder för att mata fåglar; med olika metallmunstycken, perfekt för att få i vätskan utan spill.

Tubelesseländet

Är det inte besvärligt att ha samma däck på två cyklar?😁

Tillbaka
Topp