[OT] OT-frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Varför kan jag inte köpa mjölk på en logaritmisk skala?
Ur ett paketeringsperspektiv är logaritmiska skalor ju värdelösa, tack vare ett gäng elitistiska forskartyper som satte standardskalorna är det t ex omöjligt för oss i allmänheten att intuitivt förstå skalskillnader på såväl jordbävningar som ljudvolym.

Är väl fler skalor som jobbar lite med storheten på enheten? Du kan köpa 1 liter mjölk eller gå vidare i butiken och köpa 33 cl läskeblask. En cykelventil kan vara 42 mm och inte behöver vara 0,042 meter.
Kanske gör det logaritmiska i ljudvolymskalan att just tiondelar gör att den blir lättare att uttrycka? För det är troligen vanligare att saker är mellan 0-99 dB än 100 dB och uppåt?
Målet är alltså att undvika decimaler i de vanligaste kvantifieringarna för enheten? Låter ju fair.

Varför har du kantiga stolpar och rundad grind? Och en bredd för altangolvet och en annan för grinden?
Det var det som fanns snabbt och billigt tillgängligt hos lokala bygghandlarn. Altanen sjunger på refrängen och nuvarande 95mm kommer då att bli 120mm. En ”korrekt” grindlösning kommer installeras då med istället för hastverket som sitter där nu.

Varför lyser en 8 wattslampa svagare än en på 4,8 watt? (4,8an är från Bauhaus, den andra vet jag inte)

Varför lyser en 8 wattslampa svagare än en på 4,8 watt? (4,8an är från Bauhaus, den andra vet jag inte)
Av flera faktorer.
1. Det är inte det ljus som strålar från lampan som är viktigt, utan det som kommer tillbaka från dem belysta objekt och framkallar bild i våra ögon. Med andra ord, geometriska ljusbilden, hur (o)jämn, koncentrerad eller diffus den är på den belysta ytan. En dålig lampa kan stråla för starkt på en punkt och strunta i att täcka en annan 0.1° i sidled.

2. Nominala watt kan förbrukas på olika sätt. En större del slösas till värme (=osynligt infraljus), och bara en bråkdel förvandlas till fotoner i synliga spektrumet. T.ex., en 10% effektiv 4W lampa ger mer ljus än 1% 10W lampa.

3. Till sist, kan det också vara att angivna wattagen inte stämmer med verkligheten. Äldre trötta LED:er tappar i effekten (dess halvledare "åldras", så att säga). Det kan också vara att vare sig 8 eller 4,8 W är ren lögn från början.

Min nya gamla garagekyl+frys som jag fick mot upphämtning på Marketplace levererar inställda -18 grader i frysen men endast 5,5 grader (mot inställda 4) i kylen. Uppenbarligen cirkulerar ju kylan upp från frysen till viss grad som tänkt, men inte tillräckligt. Ingen större fara då kylendelen främst är till för att kyla dryck, men om någon kan tipsa om åtgärd vore jag tacksam.

Ibland när jag är ute och cyklar i utkanten av militära övningsområden (på tillåten tid såklart) så ser jag ibland skyltar med texten BRYTPUNKT. Vad betyder brytpunkt egentligen, inom det militära?
Har googlat utan resultat.

Bild för exempel på skylt:

Screenshot_20250926-180725.Chrome.webp

Definition av "brytpunkt": I ett operativt sammanhang kan en "brytpunkt" vara en bestämd linje, som till exempel en gräns för ett avlyst område, eller en kritisk punkt i en stridsituation. Det är en gräns som inte får korsas.

Det är ju en väg, liksom. Och var det riktat till allmänheten så hade det ju varit vettigt med ett annat ord.

Det är ju en väg, liksom. Och var det riktat till allmänheten så hade det ju varit vettigt med ett annat ord.
Ja jag har sett skyltar med "Brytpunkt" även placerade längs en vanlig landsväg, med allmän trafik. Därav blev jag nyfiken på betydelsen. Men det kanske mest är internt inom militär och hemvärn, och kanske ingenting för civil allmänhet att bry sig om.

Jag har tydligen aktiverat 2-faktor på en sida som jag nu blivit utloggad ifrån. När jag försöker logga in efterfrågar den användarnamn, lösenord och 2-faktorskod redan i första steget.

Jag är van vid att man loggar in med namn och lösen och att det sedan kommer mejl eller sms med en engångskod som steg två, som det funkar här t ex. Vad är det jag förväntas peta in under 2-faktorskod nu i första steget?

Edit: Visst fan, man behöver ju en app, typ Google Authenticator. Hade helt glömt bort hur detta funkar

Senast ändrad:
Ibland när jag är ute och cyklar i utkanten av militära övningsområden (på tillåten tid såklart) så ser jag ibland skyltar med texten BRYTPUNKT. Vad betyder brytpunkt egentligen, inom det militära?
Har googlat utan resultat.

Bild för exempel på skylt:

Visa bilaga 795860
Fick upp detta: En brytpunkt inom Försvarsmakten är en exakt punkt för att ange position på en karta, oftast med hjälp av ett koordinatsystem som MGRS (Military Grid Reference System), som bygger på UTM (Universal Transverse Mercator)

Min nya gamla garagekyl+frys som jag fick mot upphämtning på Marketplace levererar inställda -18 grader i frysen men endast 5,5 grader (mot inställda 4) i kylen. Uppenbarligen cirkulerar ju kylan upp från frysen till viss grad som tänkt, men inte tillräckligt. Ingen större fara då kylendelen främst är till för att kyla dryck, men om någon kan tipsa om åtgärd vore jag tacksam.
Ett knep som brukar funka på kyl å frys är att stänga av dom och vända dom helt upp å ner.
Låt den stå så i minst 12 timmar.
Vänd det sedan rätt igen och vänta 24 timmar innan du startar igen.

Fick upp detta: En brytpunkt inom Försvarsmakten är en exakt punkt för att ange position på en karta, oftast med hjälp av ett koordinatsystem som MGRS (Military Grid Reference System), som bygger på UTM (Universal Transverse Mercator)
Aha, tack för det. (y)

Middagsställe på Kungsholmen?
Har besökt Tapas 28 2 ggr med gott resultat, ätit på Mackinlays Inn, släckt törsten på Löwenbrau.
Söker ett ställe med mat som man kan bli mätt på, bra ölutbud och pratbar ljudnivå.
La Patagonia?

Middagsställe på Kungsholmen?
Har besökt Tapas 28 2 ggr med gott resultat, ätit på Mackinlays Inn, släckt törsten på Löwenbrau.
Söker ett ställe med mat som man kan bli mätt på, bra ölutbud och pratbar ljudnivå.
La Patagonia?
Har lunchat på Patagonia ett gäng gånger. Aldrig blivit besviken.

Går det att datera denna glasflaska?
Hittad under gammalt trägolv när hantverkare bytte ut några golvbrädor.
Osäkert när golvet lades. Påbyggd del bakom lada från 1700-talet, brädor som huggits till för att passa. Kan lika gärna ramlat in där långt senare.
27 cm hög, cirka 8 cm diameter.
IMG_3283.webp

Väldigt klar glasmassa, om än bubblor i. Slutet på 1800-talet?

Fråga: Har du undersökt botten på buteljen/flaskan?

Senast ändrad:
Litet off: Många inklusive jag själv har menat att glas i t ex en fönsterruta flyter som en vätska. Erika Ågren menar i sin bok om fönster- och dörr-renovering att så inte är fallet: Det rinner inte.

På övnings- och skjutfält används brytpunkter som fasta punkter för att möta upp ambulans vid eventuella olyckor. Istället för att försöka samordna en omärkt mötesplats inne på fältet ställer man ambulansen till närmaste brytpunkt och möter där för att sedan leda in den till olycksplatsen. Platserna är kända på förhand och väl märkta, vilket gör att såväl ambulanspersonal som en stressad övningsledare snabbt och lätt hittar dit.

Vill också landa på slutet av 1800-talet.
Tidigare 1800-tal verkar det vara fler spretigare former och sämre kvalitet på glaset.
Redan 1920-talet är glaset ännu bättre och någon sorts standardiserad tillverkning.

Någon törstig släkting utan återvinningstänk som slängde in den under golvet.

Vill också landa på slutet av 1800-talet.
Tidigare 1800-tal verkar det vara fler spretigare former och sämre kvalitet på glaset.
Redan 1920-talet är glaset ännu bättre och någon sorts standardiserad tillverkning.

Någon törstig släkting utan återvinningstänk som slängde in den under golvet.

Återbruk som prydnad är ju inte fy skam det heller!

I trossbottnar lade man litet vad man hade, mest för att bättra isoleringen. Själv har jag hajat till för tapetschabloner, sten och skolböcker. Jag tolkar det som att nån velat spara buteljen din på samma sätt. Låg liket i trossbotten?

Varför kommer jag (ännu en gång) hem från däckbytet med alldeles för lite luft i samtliga däck? Vad vet proffsen som inte jag vet? Tror de att mitt huvudsyfte med min 11 år gamla dieselkombi är att köra bana?

IMG_1626.webp

Tillbaka
Topp