Behöver lite input, funderar på att skaffa nya cyklar inför nästa år till barnen.
Sonen 123 cm sittet idag på en Woom 3, fungerat utmärkt men lär nästa år börja bli liten.
Tänkte köpa en BMC Twostroke AL 20, aningen tung (jämfört med Woom 3) men borde fungera 2 år iallafall.
Dottern är 7, och 137cm, och lär vara en bit över 140 nästa vår. Hon sitter idag på en Islabikes Beinn 20 L (som sonen hade kunnat få om den inte varit lila) som fungerar bra men som kommer vara aningen liten nästa år.
Helst skulle jag köpa någon ram+gaffel i kinakol och sätta ihop. Men 24 tums ramarna kommer alla utan gaffel, och alternativet blir då (stel) 26" gaffel med 24 hjul. Ser ingen poäng med en 24" dämpad gaffel, blir för tungt.
Har någon testat 26 gaffel (stel) på 24 tum?
Fördelen är att jag kan bygga en lättare hoj, men geometrin kanske blir lidande.
Givetvis kan jag köpa en färdig 24" cykel från någon av de beprövade modellerna från typ white, Puky, Academy, Woom, KUbikes (om de levererar till Sverige), ny eller beg. Lite tyngre men troligen vettig geo. Kanske bästa alternativet.
Ett annat alternativ är att låta henne köra 20 tummaren ett år till, och satsa på en xs 27.5 med stel gaffel när hon är 9. Dämpargaffel senare om hon visar intresse för skogsåkning.
Är en något för liten hoj (ett år) något större problem? Generellt sett verkar hon ha svårare med cyklar som är på gränsen till för stora än motsatsen.
Rätt färg är viktigt för dottern, vilket försvårar begagnatköp.