Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så vad säger vi, SRAM AXS batterier i handbaggaget?
Hur ska stackarna som kör Di2 göra? Måste dem pilla loss allt ur sadelröret?
Batterierna i reglagen?
Cykeldatorn?
Hursomhelst så får man ICKE ha med sig Assos Chamois Creme i handbagaget ety det räknas som vätska. Tydligen. Orkade inte argumentera emot ("det där smörjer man in sig med i rumpan för att minska friktionen!!") så det var bara att slänga den nyinköpta burken.
Och undvik lithium jon batterier.
Så vad säger vi, SRAM AXS batterier i handbaggaget?
Batterierna i reglagen?
Cykeldatorn?
Cykeldatorbatteri kan man väl ta inne i kabinbagaget om det skulle vara ett problem. Om mobilbatterier får passera borde inte ett cykeldatorbatteri vara ett problem.Så vad säger vi, SRAM AXS batterier i handbaggaget?
Batterierna i reglagen?
Cykeldatorn?
Cykeldatorbatteri kan man väl ta inne i kabinbagaget om det skulle vara ett problem. Om mobilbatterier får passera borde inte ett cykeldatorbatteri vara ett problem.
Detsamma borde egentligen kunna gälla med Di2-batteri. I alla fall för oss som har gamla icke integrerade varianter som är lätta att ta loss. Sen ser de kanske lite skumma ut i väskskanningen.
Lampbatterier skulle väl f.ö. kunna vara ett minst lika stort problem.
Föremål som måste transporteras i ditt handbagage
Elektroniska cigaretter och liknande föremål
E-cigaretter, e-cigarrer, vapes och liknande föremål är endast tillåtna i ditt handbagage.
De får inte användas eller laddas ombord.
Extra batterier & powerbanks
Extra eller lösa batterier och powerbanks är inte tillåtna i incheckat bagage och får endast transporteras i ditt handbagage.
Du får ta med upp till 20 extra batterier eller powerbanks.
Extra litiumjonbatterier och powerbanks får ha en kapacitet på upp till 100 Wh (dvs. telefoner, surfplattor, små bärbara datorer och vanliga powerbanks).
Du får ta med dig upp till 2 större litiumjonbatterier, med upp till 160 Wh i kapacitet vardera.
Extra batterier och powerbanks måste skyddas mot kortslutning genom att transportera dem i originalförpackningen, placera tejp över polerna eller lägga varje batteri i en separat väska eller påse.
De får inte placeras i bagageutrymmet, utan måste förvaras under sätet framför dig eller på en annan plats som anvisas av kabinpersonalen.
Powerbanks får inte användas eller laddas ombord.
Rullstolar & mobilitetshjälpmedel (när litiumbatteriet är uttaget)
Ett uttaget batteri för en rullstol eller ett mobilitetshjälpmedel får ha en kapacitet på upp till 300 Wh.
Du kan ta med 1 extra batteri på upp till 300 Wh eller 2 extra batterier på upp till 160 Wh vardera.
Uttagna batterier och extra batterier måste skyddas mot skador, dvs. i en skyddande påse eller säkrade så att de inte kan krossas eller kortslutas.
Detta batteri rönte ett visst intresse i säkerhetskontrollen för ett femtontal år sen.Så här skriver SAS:
![]()
Farligt gods, förbjudna och begränsade föremål
Särskilda begränsningar gäller för transport av vissa föremål, medan andra föremål inte får tas ombord alls. Se riktlinjer »www.sas.se
Detta batteri rönte ett visst intresse i säkerhetskontrollen för ett femtontal år sen.
Visa bilaga 806668
Om du hade det i ändtarmen så kan jag förstå deras intresse.Detta batteri rönte ett visst intresse i säkerhetskontrollen för ett femtontal år sen.
Visa bilaga 806668
Jag gissar att det i scanningen blev en stor svart "blobba" med en sladd ut vilket nog såg rätt suspekt ut. Lyckades dock förklara för personalen på Arlanda att det var batteri till ett cykellyse. Underlättades nog av att jag lyckligtvis hade lyset bredvid i väskan och kunde visa hur det kopplades till batteriet.Ser ut som ett vapen![]()
Mina drug mule skills är inte på den nivån.Om du hade det i ändtarmen så kan jag förstå deras intresse.
Hade samma erfarenhet på Landvetter respektive Alicante i år. På landvetter var det OK, de ansåg att de bara gällde "stora batterier till elcyklar". I Spanien fick jag ta loss sadelrör med sadel och batteri och ta det i handbaget.Det beror på var man flyger ifrån
Enligt SAS får man checka in sådant som inte är "extra eller lösa batterier och powerbank"
Så från Arlanda hade jag diverse batterier monterade i lampor osv.
Men när jag flög från Gran Canaria (också SAS), sa de "no battery at all" i det incheckade. Ingen lust att debattera i kön, så det var bara att plocka ur...
Verkar vara lite lotteri, jag har flugit ett flertal gånger till och från Alicante, och även Bilbao, de senaste åren och aldrig behövt ta bort DI2 batteriet.Hade samma erfarenhet på Landvetter respektive Alicante i år. På landvetter var det OK, de ansåg att de bara gällde "stora batterier till elcyklar". I Spanien fick jag ta loss sadelrör med sadel och batteri och ta det i handbaget.
Det kan ju ha att göra med hur ärlig man är vid incheckningen. Jag svarade ärligt på frågan. Vet inte vad som händer om man "glömmer" bort DI2-batteriet när väskan röntgas.Verkar vara lite lotteri, jag har flugit ett flertal gånger till och från Alicante, och även Bilbao, de senaste åren och aldrig behövt ta bort DI2 batteriet.
Jag har ärligt talat aldrig fått frågan om det funnits något batteri i väskan, CO2 patroner har man frågat om men inte batteri.Det kan ju ha att göra med hur ärlig man är vid incheckningen. Jag svarade ärligt på frågan. Vet inte vad som händer om man "glömmer" bort DI2-batteriet när väskan röntgas.