[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Subventionerat av tillverkaren, antagligen mot garanterat restvärde för leasinggivaren.
Det är ett sätt att ge rabatt i smyg utan att behöva sänka nybilspriserna. Och de får en andra chans att tjäna pengar när de säljer bilen begagnad (faller nog inte alltid väl ut, undrar hur det gått med allae MGs som leasades ut billigt för ett par år sen).

Tycker leasingpriserna ser ut lite så över lag.

Alla rimliga bilar jag skulle kunna tänka mig att köpa leasas för dryga 5k/månad (det kan jag däremot inte tänka mig)
Dyra bilar som jag inte vill ha, oavsett om det är lyxiga elbilbar eller offroadmonster, ligger på 6-7k/månad.

Känns som ett lönsamt koncept för den som vill ha dyra bilar.

Det är ett sätt att ge rabatt i smyg utan att behöva sänka nybilspriserna. Och de får en andra chans att tjäna pengar när de säljer bilen begagnad (faller nog inte alltid väl ut, undrar hur det gått med allae MGs som leasades ut billigt för ett par år sen).
Lär nog inte ha funkat för BYD heller misstänker jag...

Subventionerat av tillverkaren, antagligen mot garanterat restvärde för leasinggivaren.
Ja, det blir ju intressant med följande jämförelse:
* Privatleasing 5999 för 1500 mil/år inkl moms inkl vinterhjul
* Företag 5995 kr exkl moms, exkl vinterhjul och med 20% första förhöjd hyra (ca 138k). Visserligen är det finansiell leasing med 50% restvärde, så det finns en chans att företagaren får något tillbaka, men ändå...

Edit: även företagsleasingen är "tillfälligt erbjudande", leverans innan årsskiftet...

Ja, det blir ju intressant med följande jämförelse:
* Privatleasing 5999 för 1500 mil/år inkl moms inkl vinterhjul
* Företag 5995 kr exkl moms, exkl vinterhjul och med 20% första förhöjd hyra (ca 138k). Visserligen är det finansiell leasing med 50% restvärde, så det finns en chans att företagaren får något tillbaka, men ändå...
Helt klart, det är såklart mycket pengar för att hyra en bil. Men kontra köp är det ju antagligen rena rama rånet. Hade jag inte redan leasat en bil hade jag nog slagit till..

Du bör nog ha lite grundläggande kunskap iaf eftersom du ställer in kretsarnas avsäkring. Kanske klurigare att hänga med i om man har ett större system.

Vår installation har sex kretsar - två med 10 boxar i varje som är avsäkrade med 32A och fyra med tre boxar i varje som är avsäkrade med 16A. Sen delar allt på en huvudsäkring på 120A men den reglerar vi manuellt ner till en lägre nivå för att parera effektavgifterna.

Jag kan dock ställa om själv utan att vara inne på installatörskontot, det behöver man nog bara tillgång till för att stoppa in nya boxar.

Intressant nog så är det inga problem alls att klara våra 10-12 laddande bilar med 32A i fiktiv huvudsäkring. Nu är det ganska många hemmajobbare och pensionärer, hade alla varit bilpendlare hade det antagligen behövts skruva upp lite.

Ja det där är väl lite gråzon. Om man beroende på vad man installerat kan påverka selektiviteten via appen t ex så kräver det en installatör. Men jag tror mest det handlar om att binda upp elföretagen som utförare och slippa ta helhetsansvar för produkten mot slutkund.

Som exempel skulle man kunna förlägga en kabel som bara klarar 16A, ansluta en 32A laddare och begränsa laddaren till 16A. Men då måste den inställningen verkligen vara låst för slutkund.

Ja det där är väl lite gråzon. Om man beroende på vad man installerat kan påverka selektiviteten via appen t ex så kräver det en installatör. Men jag tror mest det handlar om att binda upp elföretagen som utförare och slippa ta helhetsansvar för produkten mot slutkund.

Som exempel skulle man kunna förlägga en kabel som bara klarar 16A, ansluta en 32A laddare och begränsa laddaren till 16A. Men då måste den inställningen verkligen vara låst för slutkund.
Precis så är ju min installation utförd, och det är precis det jag vill ändra på, eller nästan.
Installatören gjorde allt för 16 A men låste till 13A "för säkerhets skull, annars kanske säkringarna går".
Nu hade jag ju velat prova med 15 eller 16 A, medveten om risken (som borde vara noll).
Om installationen hårdvarumässigt är rätt utförd är det ju helt ofarligt för mig att ställa upp till 32A också? Men korkat eftersom säkringen skulle gå hela tiden. Jag ser alltså ingen säkerhetsrisk med att låsa upp denna inställning som ESV eller vem som hanterar detta behöver lagstifta om.
Jag förstår däremot att Easee och konkurrenterna vill låsa för att slippa alla supportsamtal.

Senast ändrad:
I min box sitter det dip-switchar som definierar max. Sen kan man minska under det i webgränssnittet. Den har ingen molnuppkoppling öht.

Hur menar du? Jag kan minska så mycket jag vill under den inställda maxgränsen. Ja, ner till 6A som brukar vara det minsta som bilar vill ha för att ladda.
Aha missade webbgränssnittet. Men ändå. När Tibber styr min box säger jag åt dem hur mycket huset får förbruka per timme, och när bilen skall vara laddad. Det som inte går åt till värme mm används till laddning om/när elen är billig. Sen dubblar de automatiskt taket på natten (halv effektavgift). Fungerar inte perfekt men förvånansvärt bra.
Att göra samma sak utan molnuppkoppling blir jobbigt... Antar att du i praktiken väljer en effekt och möjligen justerar om du har bråttom?

Aha missade webbgränssnittet. Men ändå. När Tibber styr min box säger jag åt dem hur mycket huset får förbruka per timme, och när bilen skall vara laddad. Det som inte går åt till värme mm används till laddning om/när elen är billig. Sen dubblar de automatiskt taket på natten (halv effektavgift). Fungerar inte perfekt men förvånansvärt bra.
Att göra samma sak utan molnuppkoppling blir jobbigt... Antar att du i praktiken väljer en effekt och möjligen justerar om du har bråttom?

Ja, jag har satt en "normal" effekt, sen kastar jag ett öga på priskurvan när jag parkerar och sätter timer efter den.
Det tar drygt 3h att ladda det mina 12 mil per dag drar.

Jag har tänkt att automatisera med Homeassistant någon gång... Hmm var fanns den där prokastrineringstråden 😂

Ja, jag har satt en "normal" effekt, sen kastar jag ett öga på priskurvan när jag parkerar och sätter timer efter den.
Det tar drygt 3h att ladda det mina 12 mil per dag drar.

Jag har tänkt att automatisera med Homeassistant någon gång... Hmm var fanns den där prokastrineringstråden 😂
Så gjorde jag förr effektavgift och före Tibber. Känslan säger att jag sparar en hel del pengar på att låta dem styra, särskilt nu med kvartspris och effektavgift. Men det är ju svårt (eller snarare jobbigt) att räkna på.

Nu köpte vi en bil med kontant / lågräntelån men en polestar 4 hade ju verkligen varit grejen. Som en SUV enligt Polestar själv.

Nu blev det en MEB återigen :) Vi får se TCO över tid...

Precis så är ju min installation utförd, och det är precis det jag vill ändra på, eller nästan.
Installatören gjorde allt för 16 A men låste till 13A "för säkerhets skull, annars kanske säkringarna går".
Nu hade jag ju velat prova med 15 eller 16 A, medveten om risken (som borde vara noll).
Om installationen hårdvarumässigt är rätt utförd är det ju helt ofarligt för mig att ställa upp till 32A också? Men korkat eftersom säkringen skulle gå hela tiden. Jag ser alltså ingen säkerhetsrisk med att låsa upp denna inställning som ESV eller vem som hanterar detta behöver lagstifta om.
Jag förstår däremot att Easee och konkurrenterna vill låsa för att slippa alla supportsamtal.

Vad har du för huvudsäkring? 16A är inte alltid bara 16A, man kan uppnå selektivitet med olika medel. En av anledningarna till att ha diazedsäkringar som huvudsäkringar t ex.

Ja, så länge du har ett skydd för överström och kortslutning som begränsar vid 16A så spelar det ingen roll för anläggningens skull om du ställer upp laddaren. Men det finns som du säger inte heller någon mening med det.

Vad har du för huvudsäkring? 16A är inte alltid bara 16A, man kan uppnå selektivitet med olika medel. En av anledningarna till att ha diazedsäkringar som huvudsäkringar t ex.

Ja, så länge du har ett skydd för överström och kortslutning som begränsar vid 16A så spelar det ingen roll för anläggningens skull om du ställer upp laddaren. Men det finns som du säger inte heller någon mening med det.
25A huvudsäkring som redan nu överbelastas ibland, men på en fas så det är en balansfråga mellan faserna. Säkringen har aldrig löst ut så jag har inte orkat ta tag i det.
Att ställa upp till 16A från 13 hade ju varit meningsfullt och egentligen det jag betalt för...

25A huvudsäkring som redan nu överbelastas ibland, men på en fas så det är en balansfråga mellan faserna. Säkringen har aldrig löst ut så jag har inte orkat ta tag i det.
Att ställa upp till 16A från 13 hade ju varit meningsfullt och egentligen det jag betalt för...

Ja det var ett lite märkligt val i så fall.

De såldes för långt under restvärdet från leasingen. Som billig bil absolut - om Hedin Bil hade fixat rosten som de själva hittat men aldrig faktiskt åtgärdade…

Hade känt mig lite tveksam till hur länge märket har representation i Sverige.

Skulle jag köpt bil idag utan att öht bry mig om något annat än vad man får för pengarna hade nog Zeekr legat bra till, riktigt snygga och verkar vettiga.

Hade känt mig lite tveksam till hur länge märket har representation i Sverige.

Skulle jag köpt bil idag utan att öht bry mig om något annat än vad man får för pengarna hade nog Zeekr legat bra till, riktigt snygga och verkar vettiga.

På plussidan är ju också att den är konstruerad i Sverige.

Nu är väl iofs amerikanska börsnoterade bolag inte heller asroliga alltid. Med det sagt vet jag inte hur kinesisk företagskultur är.

En stor anledning till Hedins nuvarande ekonomiska situation.
En anledning till borde vara att de verkar inte så serviceminded när det kommer till kommunikation med potentiella kunder heller? (Baserat på anekdoter samt självupplevt.)

Nog om det: vilken bil ska jag köpa 2026? Nu har det för mig passerat drygt 8000 svar, 3 år och en Kia EV6 och en DS3 e-tense. Nu ser tankarna ut så här:
- INTE elbil.
- familjekompatibel dvs fru, tonåring plus kompis och hundbur (=i praktiken SUV)
- möjligen laddhybrid
- pris ca 250-400’, ska gå som förmånsbil i mitt bolag, 7-2 år gammal känns rimligt.
- ”körglädje” är totalt oviktigt (där har jag cykel och mc)
- tillförlitlighet och tillgänglig verkstad är viktigt (bor i stockolhmsförort)
- dragkrok, plant lastutrymme för övernattning och rattvärme är krav

NEJ på följande: VW, kinesiskt (inkl Volvo), vit lack, för mycket skärmstyrning i kupén,

Har kollat Mazda CX-5 och CX-60. Den sistnämnda kändes tyvärr lite ”ofärdig” som bil - stötig och ryckig. Gillar Mazda som märke med bra kvalitet och trevligt utseende. CX5 är en kandidat fortfarande. Just nu lutar jag mest åt Lexus NX300h eller ev RX450h. Jag gillar deras kvalitetsrykte, utseendet är sådär men ändå sekundärt.
Bubblare: Alfa Stelvio, Citroën C5 PHEV, Honda CRV. DS 7 kunde varit aktuell om deras fruktansvärt dåliga verkstäder vore hälften så dåliga.
Vilka modeller + ANNAT har jag inte tänkt på?

En anledning till borde vara att de verkar inte så serviceminded när det kommer till kommunikation med potentiella kunder heller? (Baserat på anekdoter samt självupplevt.)

Nog om det: vilken bil ska jag köpa 2026? Nu har det för mig passerat drygt 8000 svar, 3 år och en Kia EV6 och en DS3 e-tense. Nu ser tankarna ut så här:
- INTE elbil.
- familjekompatibel dvs fru, tonåring plus kompis och hundbur (=i praktiken SUV)
- möjligen laddhybrid
- pris ca 250-400’, ska gå som förmånsbil i mitt bolag, 7-2 år gammal känns rimligt.

NEJ på följande: VW, kinesiskt (inkl Volvo), vit lack, för mycket skärmstyrning i kupén,

Har kollat Mazda CX-5 och CX-60. Den sistnämnda kändes tyvärr lite ”ofärdig” som bil - stötig och ryckig. Gillar Mazda som märke med bra kvalitet och trevligt utseende. CX5 är en kandidat fortfarande. Just nu lutar jag mest åt Lexus NX300h eller ev RX450h. Jag gillar deras kvalitetsrykte, utseendet är sådär men ändå sekundärt.
Bubblare: Alfa Stelvio, Citroën C5 PHEV, Honda CRV. DS 7 kunde varit aktuell om deras fruktansvärt dåliga verkstäder vore hälften så dåliga.
Peugeot 3007/5007? Tråkiga men ganska mycket för pengarna? Antar att Skoda/Cupra går bort med VW

- INTE elbil.
- möjligen laddhybrid

Låter som du skall ha en Lexus. Har aldrig hört någon vara missnöjd med en Lexus. Stellantis bilar är väl ungefär motsatt ände av skalan.

Låter som du skall ha en Lexus. Har aldrig hört någon vara missnöjd med en Lexus. Stellantis bilar är väl ungefär motsatt ände av skalan.
Jo Lexus har ju sitt fantastiska rykte, antagligen på goda grunder. Stellantis bilar är jag dock inte rädd för, bla baserat på ägande av två olika senaste åren, men även begtester och andra rapporter har i alla fall gjort att jag tror de är bättre än åtminstone VW-koncernens bilar och Volvo i genomsnitt. Men några gedigna produkter är det kanske inte…

AI tycker du skall köpa en Kia, det är nog inget dåligt alternativ

AI-översikt

Vilken SUV ett "lejon" (antagligen en stark person) ska köpa beror på behov, men populära och välbetygande alternativ är prisvärda Kia Sportage för allsidighet, rymliga Mazda CX-80 för familjer, och för premiumbegär finns klassiker som Volvo XC90 (7-sitsig) eller en mindre Volvo EX30 för stadskörning, medan Peugeot 5008 ofta vinner familjetester.
För olika behov:
Prisvärd och pålitlig: Kia Sportage{/Link}, särskilt hybridversionerna, erbjuder bra pris, garanti och är problemfri.
Stor familj/7-sits: Mazda CX-80{/Link} och Volvo XC90{/Link} är rymliga alternativ med stort lastutrymme och plats för många passagerare.
Smidig i stan: Renault Captur{/Link} och Volvo EX30{/Link} är mindre och smidigare SUV:ar.
Svenska premiumalternativ: Volvo XC60{/Link} och Polestar 4{/Link} är också populära val.

Nu vet jag vilken bil man skall köpa. Vår Cupra har helt magiskt uppgraderats av Tibber till runt 1500 kWh batteri. Borde ge en räckvidd runt 800 mil.

Bilagor

• Screenshot_20251206-111240~2.webp
    Screenshot_20251206-111240~2.webp
    11.1 KB · Besök: 56
Kollade just på Lexus: NX300h - den kändes omodern och lite dyr för vad man får. NX450h kändes modern men blir nog för oprisvärd i slutändan även om kalkylen förbättras av eldriften. Kikade även på Citroën C5X PHEV, den var en bil i min smak. Stor, ytterst bekväm, laddbar, rimligt pris och ok förmånsvärde. Signalerar i min inskränkta hjärna fransk elegans och överlägsenhet. Mycket bra!

Verkstad finns nära (kanske behövs) men det är minst ett års garanti på alla som finns på marknaden. Återstår att sälja in modellen hemma.

Kollade just på Lexus: NX300h - den kändes omodern och lite dyr för vad man får. NX450h kändes modern men blir nog för oprisvärd i slutändan även om kalkylen förbättras av eldriften. Kikade även på Citroën C5X PHEV, den var en bil i min smak. Stor, ytterst bekväm, laddbar, rimligt pris och ok förmånsvärde. Signalerar i min inskränkta hjärna fransk elegans och överlägsenhet. Mycket bra!

Verkstad finns nära (kanske behövs) men det är minst ett års garanti på alla som finns på marknaden. Återstår att sälja in modellen hemma.
Snygg bil, tyvärr har jag svårt för Citroens interiörer i allmänhet och stolarna i synnerhet. Utseendemässigt då.
Står man ut med det, och att alla Franska bilar är så brutalt undermotoriserade, är det nog ett helt ok val. (Ok Clio sport V6 är väl inte direkt undermotoriserad, men normala bilar...)

Snygg bil, tyvärr har jag svårt för Citroens interiörer i allmänhet och stolarna i synnerhet. Utseendemässigt då.
Står man ut med det, och att alla Franska bilar är så brutalt undermotoriserade, är det nog ett helt ok val. (Ok Clio sport V6 är väl inte direkt undermotoriserad, men normala bilar...)
Ja PSAs 1,6a är ingen inspirerande värstingmotor direkt, men den duger bra för vardagsbruk, speciellt i en komfortinriktad bil. Tyckte den drivlinan (PHEV och 1,6) var väldigt funktionell i C5 Aircrossen PHEV jag hade för några år sen. Eller minns knappt iofs så det innebär nog att den varken var irriterande klen eller minnesvärd på annat sätt.

Tillbaka
Topp