Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
jag har personligen svårt att tänka mig något annat än tubus. känns som att den enda teoretiskt möjliga överraskningen är att det är sämre kvalitet.

det här kanske är en jättedålig idé, men tänk om sådana här clips smider sig perfekt runda vid första åtdragningen runt ett tubus-stag, och sen med lite tur klämmer fast sig helt tajt utan att rotera när pryl skruvas fast i dem: https://www.aliexpress.com/item/1005005932596306.html

kanske är fulmekstråden på det, men fördelen skulle vara att en kan flytta fästena upp och ned efter behag.

Bikepacking
Det funkar annars okej att montera cargocages till rack med slangklämmor. Om man utgår ifrån Tubusracket ovan ser det ut att gå att montera en cargocage på det bakre staget med två slangklämmor och för att förhindra rotation kan man dra dit en tredje mellan rackets främre stag och cargocagens yttre del. En kass illustration med tveksam skala:
B9FF83E7-C997-42D6-86C3-8243ED11260E.webp

Jag körde den här varianten på sommarens långtripp med en 1.5l petflaska i cargocagen och det funkade fint:
31E2E86A-78A1-4495-8E28-7E16C8A42D0B.webp

Budgetvänligt och bra, men inte så praktiskt om man vill kunna ta bort cargocagen enkelt

Bikepacking
jag har personligen svårt att tänka mig något annat än tubus. känns som att den enda teoretiskt möjliga överraskningen är att det är sämre kvalitet.

det här kanske är en jättedålig idé, men tänk om sådana här clips smider sig perfekt runda vid första åtdragningen runt ett tubus-stag, och sen med lite tur klämmer fast sig helt tajt utan att rotera när pryl skruvas fast i dem: https://www.aliexpress.com/item/1005005932596306.html

kanske är fulmekstråden på det, men fördelen skulle vara att en kan flytta fästena upp och ned efter behag.
Har du haft en sån där i handen någon gång, så du sett och känt? Jag skulle inte montera dom på nåt som är runt. Och rostfria är nog rätt hårda också. Ska se om jag hittar nån i verkstan, så ska jag pröva på nåt runt. Men min erfarenhet av sådana där clips är sådär.

Bikepacking
Topeak har släppt ett nytt rack som känns lite tailfin-inspirerat. Har inte grävt ner mig allt för mycket i vad det erbjuder.

Bikepacking
Jag ser inte riktigt nyttan med skruvfästen för ytterligare packhållare på en bakpakethållare, väskor fyller det behovet bättre och det är nog anledningen till att det inte funnits tidigare trots att pakethållaren varit med under lång tid.

Skriver under på att Tubus är bra med enda minus att de rostar och nog inte förstahandsvalet för en cykel som skall stå ute. Sen kostar de en del också, om än inte hutlöst dyra.

Senast ändrad:
Bikepacking
Har alltid förespråkat en rejäl pakethållare. Den väger inte så mkt, (inte ett bra ställe att snåla på), och då har man flexibilitet att ta med vad man vill & behöver. Stora eller små väskor, en drybag eller ryggsäck ovanpå, osv.

Bikepacking
Har alltid förespråkat en rejäl pakethållare. Den väger inte så mkt, (inte ett bra ställe att snåla på), och då har man flexibilitet att ta med vad man vill & behöver. Stora eller små väskor, en drybag eller ryggsäck ovanpå, osv.
För min del är planen att trampa runt med tältet på pakethållaren.
Lockar med extrafästena på sidan för att få fast något till om det skulle önskas.

Bikepacking
Kanske Racktime ride+ vara ett alternativ?
Fattar bara inte riktigt hur infästningen fram mot sadelstagen funkar. Billigt och kanske lätt?

För lätt packning med tält och/eller drybag där bak vill man kanske ha lite bredare platform än de mer traditionella pakethållare för sidoväskor. OMM, Mica och TW har ju det.

Bikepacking
Kanske Racktime ride+ vara ett alternativ?
Fattar bara inte riktigt hur infästningen fram mot sadelstagen funkar. Billigt och kanske lätt?

För lätt packning med tält och/eller drybag där bak vill man kanske ha lite bredare platform än de mer traditionella pakethållare för sidoväskor. OMM, Mica och TW har ju det.

Söker på Racktimes hemsida för att få fram mer info om den där pakethållaren. Ingen framgång!
Funderar på att komplettera med någon plast (typ tallriksunderlägg från IKEA) för att förlänga ytan som tältpåsen vilar mot plus lite skvättskydd. Den skall följa formen på tältpåsen och inte bara ligga plant mot pakethållaren.

Bikepacking
De kostar premium, men Aeroe spiderrack kanske kan vara något om man bara skall ha tält eller sovsäck på hållaren? (går att komplettera med fler hållare senare)

Finns bla hos Rose

Bikepacking
De kostar premium, men Aeroe spiderrack kanske kan vara något om man bara skall ha tält eller sovsäck på hållaren? (går att komplettera med fler hållare senare)

Finns bla hos Rose
Nä. Skitfult. Stål är lätt om man kan bygga så att det triangulerar väl. Typ som alla klassiska racks. Spider och liknande kan väl vara funkis på FS om man måste.

Bikepacking
Jag snålar aldrig på pakethållaren. Har byggt hur många som helst semestercyklar på olika budget men snåla på pakethållare finns inte på karten hos mig.
Har för ett år sedan byggt om en gammal GT MTB till rescyklel.
Men jag tar allting med mig - tält, sovsäck, kök etc, och då blir det en del plats man behöver.

Bilagor

• IMG_3964.webp
    IMG_3964.webp
    1.3 MB · Besök: 93
Bikepacking
Söker på Racktimes hemsida för att få fram mer info om den där pakethållaren. Ingen framgång!
Funderar på att komplettera med någon plast (typ tallriksunderlägg från IKEA) för att förlänga ytan som tältpåsen vilar mot plus lite skvättskydd. Den skall följa formen på tältpåsen och inte bara ligga plant mot pakethållaren.
Nä det är skumt. Inte jag heller.

Något typ av skydd är nog att föredra också för att fördela vikt. Går nog lätt att klippa till i valfri mjukare plast. Gör hål och trä skistraps igenom samt under pakethållaren så sitter lasten nog riktigt bra.

Hår är ett exempel men det du snackar om ska kanske vara lite mer robust.

Obs, blev engagerad för jag går i samma tankar som du.

Edit: eller bygg ett i kolplast! Men då går 3-pack hållare bort.

Senast ändrad:
Bikepacking
Nä det är skumt. Inte jag heller.

Något typ av skydd är nog att föredra också för att fördela vikt. Går nog lätt att klippa till i valfri mjukare plast. Gör hål och trä skistraps igenom samt under pakethållaren så sitter lasten nog riktigt bra.

Hår är ett exempel men det du snackar om ska kanske vara lite mer robust.

Obs, blev engagerad för jag går i samma tankar som du.

Edit: eller bygg ett i kolplast! Men då går 3-pack hållare bort.
Ja, som den där Armadillo har jag tänkt mig att det skall se ut. Få lite spänst i tältsäcken så att ingen del får för sig att ligga och nöta mot däcket. Plus minskat slitage och väta med denna ”stänkskärm”.
Tumbleweed och Elkhorn ligger bra till.

Ser ut att vara ett Tumbleweed i produktbilden för Armadillo.
IMG_0687.webp

Bikepacking
Jag sökte med, men lärde mig åtminstone att Racktime är ett dotterbolag till Tubus numer.

Bikepacking
Fick frågan i PM för några veckor sedan om vilken utrustning som behövs för bikepacking och mitt svar var: en varm sovsäck - resten kan man ta det man redan har och en vanlig standardcykel, damtralla eller herr är en alldeles utmärkt cykel för ändamålet, bara den är i ordning och rätt inställd. Funderade lite på det under senaste turen nu i helgen som gick till Österlen (var annars) och det är verkligen så, en varm sovsäck är guld men sen behövs inte så mycket mer i utrustningsväg :)

Första december, Österlenkusten söder om nationalparken Stenshuvud med huvudet längst bort
lz45kMD.jpeg

Bikepacking
Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
Jag har kört med en anything-ish cage under downtube, håller den på plats med voilestrap.
Edit. Har också kört med en klassisk vattenflaskhållare i alu som jag böjt ut, men den andra lösningen känns bättre

Bikepacking
Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
Jag har kört Blackburn Outpost-ställ på sadelröret (mest för att jag saknade fästen under diagonalröret). Gillade inte lösningen något vidare, och med en stor vanlig flaska handlar det bara om någon deciliters differens.

Bikepacking
Jag kör också Blackburn Outpost. Dom är funkis. Remmarna som följer med är inga höjdare. Kräver 2 händer för att spänna och något fippliga. Bättre att uppgradera remmarna till Fixplus som Jormvngandr säger.

Jag skulle köra 2 anything cages med 1l flaskor, antingen 1 flaska på vardera gaffelben eller på sidan av pakethållare om man har skruvhål där. Dessa flaskor blir då reserv för att ha till matlagningen och till att fylla på flaskorna man dricker ur. Flaskorna behöver inte vara Nalgene. Dom är överdrivet tunga och inte jättekul att dricka ur. Pet-flaskor är lättare och stryktåliga nog.

Jag brukar ha 2 snack bags, 1 på vardera sida av styrstammen där man har antingen 1 eller 2 vanliga cykelflaskor att dricka ur medan man cyklar. Väljer man att bara ha 1 flaska på styrstammen kan man utnyttja den andra snack bagen till just snacks, rätt trevligt att ha sånt nära till hands

Då får man med sig ca 2.5-3l vatten.

Jag gillar den här approachen för då håller jag ramtriangeln fri och kan istället utnyttja den platsen helt med en fullstor ramväska.

Bikepacking
Jag kör också Blackburn Outpost. Dom är funkis. Remmarna som följer med är inga höjdare. Kräver 2 händer för att spänna och något fippliga. Bättre att uppgradera remmarna till Fixplus som Jormvngandr säger.

Jag skulle köra 2 anything cages med 1l flaskor, antingen 1 flaska på vardera gaffelben eller på sidan av pakethållare om man har skruvhål där. Dessa flaskor blir då reserv för att ha till matlagningen och till att fylla på flaskorna man dricker ur. Flaskorna behöver inte vara Nalgene. Dom är överdrivet tunga och inte jättekul att dricka ur. Pet-flaskor är lättare och stryktåliga nog.

Jag brukar ha 2 snack bags, 1 på vardera sida av styrstammen där man har antingen 1 eller 2 vanliga cykelflaskor att dricka ur medan man cyklar. Väljer man att bara ha 1 flaska på styrstammen kan man utnyttja den andra snack bagen till just snacks, rätt trevligt att ha sånt nära till hands

Då får man med sig ca 2.5-3l vatten.

Jag gillar den här approachen för då håller jag ramtriangeln fri och kan istället utnyttja den platsen helt med en fullstor ramväska.
Nalgeneflaskan har jag redan och den gillar jag, därför har jag tänkt att den skall med ut på trampandet.
Anything cages, är det någon speciell modell som du menar eller menar du any anything cage?

Okej, bra att veta att Outpost-remmarna är kass och bör bytas ut.

Senast ändrad:
Bikepacking
Nalgeneflaskan har jag redan och den gillar jag, därför har jag tänkt att den skall med ut på trampandet.
Anything aches, är det någon speciell modell som du menar eller menar du any anything cage?

Okej, bra att veta att Outpost-remmarna är kass och bör bytas ut.
Rent allmänt brukar man kalla dessa flaskställ för anything/ cargo cages samt diverse andra namn, jag syftar inte på någon speciell modell när jag skriver så.

Skulle inte vilja hävda att remmarna som följer med Blackburns anything cages är kassa, dom håller fast flaskor och gör det man kan önska sig av remmar. Bara att man kan bli ganska lack på remmarna när man är ute på långtur och måste fippla med dom varje dag flera månader i sträck. Fixplus är trevligare att använda.

Bikepacking
Rent allmänt brukar man kalla dessa flaskställ för anything/ cargo cages samt diverse andra namn, jag syftar inte på någon speciell modell när jag skriver så.

Skulle inte vilja hävda att remmarna som följer med Blackburns anything cages är kassa, dom håller fast flaskor och gör det man kan önska sig av remmar. Bara att man kan bli ganska lack på remmarna när man är ute på långtur och måste fippla med dom varje dag flera månader i sträck. Fixplus är trevligare att använda.
Blir man less på dem känns det som det ingår i kass.

Bikepacking

Just spännet på blackburn remmarna har jag mina dubier om (inga problem med själva remmen, för den håller)
Har haft liknande spännen på ryggsäckar och andra frilufts prylar och efter ett tag så blir de så pass utnötta att de klarar inte av att hålla låsningen. Och tappa prylar alt behöva fippla för att få sakerna att sitta fast när man är ute på äventyr är definitivt inget kul.

Edit:
Inte riktat till någon specifik.

Just Blackburns Outpost prylar verkar vara riktigt bra "bang for the buck". Visst, vill man ha deras egna matchande dry bag till deras cargo cages, då blir det dyrare (om man kan hitta den påsen, till att börja med)
Men kombon funkar riktigt bra, och påsen sitter stadigt fast pga öglorna som man kan trä spännbandet igenom.

Senast ändrad:
Bikepacking
Jag har kört de rätt små varianterna från Decathlon till nalgene, funkar med voilestrap. Har också kört med versacage (tror jag de heter), funkar med voilestrap. Jag tycker strappen alltså är det viktigaste för att få en nalgene att sitta. Fördelen med nalgene är ju också att den är hård även när den är halvfull..

Bikepacking
Tycker att den Cargo Cage S från Fixplus ser fin ut. Tillverkaren har även ett utbud av fina färger på remmarna att välja bland.

IMG_0702.webp

Plus att man kan välja om man vill ha den där lilla bygeln monterad eller ej.

Bikepacking
1l Nalgene väger 177g, medan 1l PET väger ca 25g. Nalgene kostar 200kr, medan 1l PET kostar 20kr. PET-flaskan köper du till och med fylld med god dricka, till exempel hallonsoda :)

Inom ultralätt vandring har jag förstått att det främst är PET som gäller för att Nalgene är för tungt

Edit: Men som cyklist kanske några 100g hit eller dit är lite fånigt att bry sig om :)

Bikepacking
Fördelen med Nalgene är ju framförallt under den kalla delen av året då den tål kokande vatten och kan användas som värme i sovsäck eller under tröjan. Annars för tung imho.

Bikepacking
Om man vill ha en sovsäck för att sova runt Göteborg vid den här tiden på året (runt nollan) och vill att den ska vara lätt att packa ner - är det då en Cumulus man ska ha? Eller borde jag kolla på något annat märke? Köper gärna tillverkat i Europa!
IMG_8561.webp

- Jag snurrar mycket i sömnen så vågar inte chansa på quilt även om det lockar.
- jag snurrar så mycket att huvan brukar vara ett problem men finns det sovsäck utan huva?
- gissar att -6r skönt om man ändå köper en så dyr säck. Kallare än så kommer jag inte vara ute.
- är det här en jättedålig idé? Ser så mysigt ut och inte överdrivet tung. Men lite sval kanske.
IMG_8560.webp

Bikepacking
Om man vill ha en sovsäck för att sova runt Göteborg vid den här tiden på året (runt nollan) och vill att den ska vara lätt att packa ner - är det då en Cumulus man ska ha? Eller borde jag kolla på något annat märke? Köper gärna tillverkat i Europa!
Visa bilaga 807090

- jag snurrar så mycket att huvan brukar vara ett problem men finns det sovsäck utan huva?
- gissar att -6r skönt om man ändå köper en så dyr säck. Kallare än så kommer jag inte vara ute.
- är det här en jättedålig idé? Ser så mysigt ut och inte överdrivet tung. Men lite sval kanske.
Visa bilaga 807091
RockFront https://rockfront.eu/ tillverkas i Ukraina. Får bra betyg och de har väldigt bra priser.

Bikepacking
Visa bilaga 807090

Visa bilaga 807091
Quilt! Köp en från Vilse, då är den ju sydd i Malmö. https://www.vilseequipment.com/
Kan du inte testa någons en gång så du vet om du gillar det. Vikt och snurrandet talar ju till quiltens fördel.
Annars är ju Cumulus både prisvärda och erkända. Går också att konfigurera som du vill.

Senast ändrad:
Bikepacking
Sen till festen om pakethållare ovan. Finns det några jordnötsringar kvar?

Jag kör nästa uteslutande Tubus, och dels kommer jag inte på något med dem som jag inte gillar, dels kan jag inte se hur jag skulle kunna köra sönder dem.

Med det sagt dock, och inte som kritik mot Tubus eller andra utan bara som ren upplysning ("Jag hade också en härlig syster till min mormor i Kanada som levde med en häst, säger Jens Orback"), så bleknar både Tubus och allt annat jag har sett när de ställs jämte en Thorn bakpakethållare. Den väger som en 83 års Mitsubishi Colt, men den torde också kunna bära ett medelstort cikussällskap och en trollingbåt utan att vika ned sig.

Bikepacking
Quilt! Köp en från Vilse, då är den ju sydd i Malmö. https://www.vilseequipment.com/
Kan du inte testa någons en gång så du vet om du gillar det. Vikt och snurrandet talar ju till quiltens fördel.
Annars är ju Cumulus både prisvärda och erkända. Går också att konfigurera som du vill.
Riktigt riktigt sugen men svårt utan att testa. Känner ingen med quilt och vet inte hur nära man hamnar med ett vanligt täcke?

Edit:
Får kanske till slut ta tag i mitt liv och åka till en butik jag drömt om länge.

Tillbaka
Topp