Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En fundering finns att få dit gängade fästen på Tubus-stället.Mica och Tubleweed tycker jag är både snyggast och mest funkis för lättare packning. OMM ser så klumpigt ut. Mycket märkligt att Tubus inte har halat på tåget än!
Eller löda ett eget?
Har du haft en sån där i handen någon gång, så du sett och känt? Jag skulle inte montera dom på nåt som är runt. Och rostfria är nog rätt hårda också. Ska se om jag hittar nån i verkstan, så ska jag pröva på nåt runt. Men min erfarenhet av sådana där clips är sådär.jag har personligen svårt att tänka mig något annat än tubus. känns som att den enda teoretiskt möjliga överraskningen är att det är sämre kvalitet.
det här kanske är en jättedålig idé, men tänk om sådana här clips smider sig perfekt runda vid första åtdragningen runt ett tubus-stag, och sen med lite tur klämmer fast sig helt tajt utan att rotera när pryl skruvas fast i dem: https://www.aliexpress.com/item/1005005932596306.html
kanske är fulmekstråden på det, men fördelen skulle vara att en kan flytta fästena upp och ned efter behag.
då backar jag på det förslaget.Har du haft en sån där i handen någon gång, så du sett och känt? Jag skulle inte montera dom på nåt som är runt. Och rostfria är nog rätt hårda också. Ska se om jag hittar nån i verkstan, så ska jag pröva på nåt runt. Men min erfarenhet av sådana där clips är sådär.
För min del är planen att trampa runt med tältet på pakethållaren.Har alltid förespråkat en rejäl pakethållare. Den väger inte så mkt, (inte ett bra ställe att snåla på), och då har man flexibilitet att ta med vad man vill & behöver. Stora eller små väskor, en drybag eller ryggsäck ovanpå, osv.
Söker på Racktimes hemsida för att få fram mer info om den där pakethållaren. Ingen framgång!Kanske Racktime ride+ vara ett alternativ?
Fattar bara inte riktigt hur infästningen fram mot sadelstagen funkar. Billigt och kanske lätt?
För lätt packning med tält och/eller drybag där bak vill man kanske ha lite bredare platform än de mer traditionella pakethållare för sidoväskor. OMM, Mica och TW har ju det.
![]()
Racktime Pakethållare Bak Ride+ Lightweight
Pakethållaren Racktime Ride+ är den perfekta lösningen för alla cyklister som behöver extra utrymme för att transportera sina ägodelar. Denna pakethållare är speciellt utformad för 28-tums cyklar och är tillverkad av lättviktsmaterial...www.bikester.se
Nä. Skitfult. Stål är lätt om man kan bygga så att det triangulerar väl. Typ som alla klassiska racks. Spider och liknande kan väl vara funkis på FS om man måste.De kostar premium, men Aeroe spiderrack kanske kan vara något om man bara skall ha tält eller sovsäck på hållaren? (går att komplettera med fler hållare senare)
![]()
Spider Rear Rack
The Rack is the base layer of the aeroe system and includes one Cradle to carry your drybag or tent, which can be mounted on the top or sides of the rack. Secure easily with built-in straps - no fit-kits or fiddly axle mountings required. Customise your ride with additional Cradles (up to...aeroe.com
Finns bla hos Rose
![]()
Shop aeroe Spider Pannier Rear Rack Pannier Mount now | Rose Bikes
aeroe Spider Pannier Rear Rack Pannier Mount at Rose Bikes. • 30 days free returns in EU • Fast delivery • Many items directly availablewww.rosebikes.se
Nä det är skumt. Inte jag heller.Söker på Racktimes hemsida för att få fram mer info om den där pakethållaren. Ingen framgång!
Funderar på att komplettera med någon plast (typ tallriksunderlägg från IKEA) för att förlänga ytan som tältpåsen vilar mot plus lite skvättskydd. Den skall följa formen på tältpåsen och inte bara ligga plant mot pakethållaren.
rockgeist.com
Ja, som den där Armadillo har jag tänkt mig att det skall se ut. Få lite spänst i tältsäcken så att ingen del får för sig att ligga och nöta mot däcket. Plus minskat slitage och väta med denna ”stänkskärm”.Nä det är skumt. Inte jag heller.
Något typ av skydd är nog att föredra också för att fördela vikt. Går nog lätt att klippa till i valfri mjukare plast. Gör hål och trä skistraps igenom samt under pakethållaren så sitter lasten nog riktigt bra.
Hår är ett exempel men det du snackar om ska kanske vara lite mer robust.
![]()
Armadillo Dry Bag Protector | Rockgeist Bikepack USA
A sleeve that wraps around any dry bag to protect against abrasion holes while bikepacking. Made in USA from Hypalon rubber and elastic.rockgeist.com
Obs, blev engagerad för jag går i samma tankar som du.
Edit: eller bygg ett i kolplast! Men då går 3-pack hållare bort.
Jag sökte med, men lärde mig åtminstone att Racktime är ett dotterbolag till Tubus numer.Söker på Racktimes hemsida för att få fram mer info om den där pakethållaren. Ingen framgång!
Funderar på att komplettera med någon plast (typ tallriksunderlägg från IKEA) för att förlänga ytan som tältpåsen vilar mot plus lite skvättskydd. Den skall följa formen på tältpåsen och inte bara ligga plant mot pakethållaren.
Jag har kört med en anything-ish cage under downtube, håller den på plats med voilestrap.Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
Jag har kört Blackburn Outpost-ställ på sadelröret (mest för att jag saknade fästen under diagonalröret). Gillade inte lösningen något vidare, och med en stor vanlig flaska handlar det bara om någon deciliters differens.Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
Denna?Jag har kört Blackburn Outpost-ställ på sadelröret (mest för att jag saknade fästen under diagonalröret). Gillade inte lösningen något vidare, och med en stor vanlig flaska handlar det bara om någon deciliters differens.
Jag kör också Blackburn Outpost. Dom är funkis. Remmarna som följer med är inga höjdare. Kräver 2 händer för att spänna och något fippliga. Bättre att uppgradera remmarna till Fixplus som Jormvngandr säger.
Nalgeneflaskan har jag redan och den gillar jag, därför har jag tänkt att den skall med ut på trampandet.Jag kör också Blackburn Outpost. Dom är funkis. Remmarna som följer med är inga höjdare. Kräver 2 händer för att spänna och något fippliga. Bättre att uppgradera remmarna till Fixplus som Jormvngandr säger.
Jag skulle köra 2 anything cages med 1l flaskor, antingen 1 flaska på vardera gaffelben eller på sidan av pakethållare om man har skruvhål där. Dessa flaskor blir då reserv för att ha till matlagningen och till att fylla på flaskorna man dricker ur. Flaskorna behöver inte vara Nalgene. Dom är överdrivet tunga och inte jättekul att dricka ur. Pet-flaskor är lättare och stryktåliga nog.
Jag brukar ha 2 snack bags, 1 på vardera sida av styrstammen där man har antingen 1 eller 2 vanliga cykelflaskor att dricka ur medan man cyklar. Väljer man att bara ha 1 flaska på styrstammen kan man utnyttja den andra snack bagen till just snacks, rätt trevligt att ha sånt nära till hands
Då får man med sig ca 2.5-3l vatten.
Jag gillar den här approachen för då håller jag ramtriangeln fri och kan istället utnyttja den platsen helt med en fullstor ramväska.
Rent allmänt brukar man kalla dessa flaskställ för anything/ cargo cages samt diverse andra namn, jag syftar inte på någon speciell modell när jag skriver så.Nalgeneflaskan har jag redan och den gillar jag, därför har jag tänkt att den skall med ut på trampandet.
Anything aches, är det någon speciell modell som du menar eller menar du any anything cage?
Okej, bra att veta att Outpost-remmarna är kass och bör bytas ut.
Blir man less på dem känns det som det ingår i kass.Rent allmänt brukar man kalla dessa flaskställ för anything/ cargo cages samt diverse andra namn, jag syftar inte på någon speciell modell när jag skriver så.
Skulle inte vilja hävda att remmarna som följer med Blackburns anything cages är kassa, dom håller fast flaskor och gör det man kan önska sig av remmar. Bara att man kan bli ganska lack på remmarna när man är ute på långtur och måste fippla med dom varje dag flera månader i sträck. Fixplus är trevligare att använda.
Rent allmänt brukar man kalla dessa flaskställ för anything/ cargo cages samt diverse andra namn, jag syftar inte på någon speciell modell när jag skriver så.
Skulle inte vilja hävda att remmarna som följer med Blackburns anything cages är kassa, dom håller fast flaskor och gör det man kan önska sig av remmar. Bara att man kan bli ganska lack på remmarna när man är ute på långtur och måste fippla med dom varje dag flera månader i sträck. Fixplus är trevligare att använda.
Japp, densamma. Inget designunder direkt.
Velo Orange har två varianter som ser ut som vanliga flaskhållare.Ni som kör med en Nalgene-flaska i någon sorts hållare på cykeln, vilken hållare använder ni och var på cykeln är den monterad?
This, fantastiskt mångsidigFördelen med Nalgene är ju framförallt under den kalla delen av året då den tål kokande vatten och kan användas som värme i sovsäck eller under tröjan. Annars för tung imho.

RockFront https://rockfront.eu/ tillverkas i Ukraina. Får bra betyg och de har väldigt bra priser.Om man vill ha en sovsäck för att sova runt Göteborg vid den här tiden på året (runt nollan) och vill att den ska vara lätt att packa ner - är det då en Cumulus man ska ha? Eller borde jag kolla på något annat märke? Köper gärna tillverkat i Europa!
Visa bilaga 807090Panyam 600 down sleeping bag Cumulus® outdoor
Lightweight, 3-season sleeping bag: optimal for early spring and late autumn but also perfect for moderately cold winter nights. The design features the 29-gram Pertex® Quantum fabric filled with ethically sourced 850 FP Polish goose down. Made in Poland.cumulus.equipment
- Jag snurrar mycket i sömnen så vågar inte chansa på quilt även om det lockar.
- jag snurrar så mycket att huvan brukar vara ett problem men finns det sovsäck utan huva?
- gissar att -6r skönt om man ändå köper en så dyr säck. Kallare än så kommer jag inte vara ute.
- är det här en jättedålig idé? Ser så mysigt ut och inte överdrivet tung. Men lite sval kanske.
Visa bilaga 807091Spotter 400 down sleeping bag Cumulus® outdoor
Designed for those who spend hours outdoors, the Spotter is more than just a sleeping bag: it's your all-in-one basecamp essential.cumulus.equipment
Quilt! Köp en från Vilse, då är den ju sydd i Malmö. https://www.vilseequipment.com/Om man vill ha en sovsäck för att sova runt Göteborg vid den här tiden på året (runt nollan) och vill att den ska vara lätt att packa ner - är det då en Cumulus man ska ha? Eller borde jag kolla på något annat märke? Köper gärna tillverkat i Europa!
Visa bilaga 807090Panyam 600 down sleeping bag Cumulus® outdoor
Lightweight, 3-season sleeping bag: optimal for early spring and late autumn but also perfect for moderately cold winter nights. The design features the 29-gram Pertex® Quantum fabric filled with ethically sourced 850 FP Polish goose down. Made in Poland.cumulus.equipment
- Jag snurrar mycket i sömnen så vågar inte chansa på quilt även om det lockar.
- jag snurrar så mycket att huvan brukar vara ett problem men finns det sovsäck utan huva?
- gissar att -6r skönt om man ändå köper en så dyr säck. Kallare än så kommer jag inte vara ute.
- är det här en jättedålig idé? Ser så mysigt ut och inte överdrivet tung. Men lite sval kanske.
Visa bilaga 807091Spotter 400 down sleeping bag Cumulus® outdoor
Designed for those who spend hours outdoors, the Spotter is more than just a sleeping bag: it's your all-in-one basecamp essential.cumulus.equipment
Riktigt riktigt sugen men svårt utan att testa. Känner ingen med quilt och vet inte hur nära man hamnar med ett vanligt täcke?Quilt! Köp en från Vilse, då är den ju sydd i Malmö. https://www.vilseequipment.com/
Kan du inte testa någons en gång så du vet om du gillar det. Vikt och snurrandet talar ju till quiltens fördel.
Annars är ju Cumulus både prisvärda och erkända. Går också att konfigurera som du vill.
Med det sagt så har jag iofs en mycket lätt sovsäck från Cumulus som jag är nöjd med sommartid. De var snabba att skicka och enkla att kommunicera med, så helt klart nöjd med dem.RockFront https://rockfront.eu/ tillverkas i Ukraina. Får bra betyg och de har väldigt bra priser.