[OT] Skidskyttetråden

[OT] Skidskyttetråden
Bra sträckor av Linn och Hanna dock.

Plocka in Sebastian på herrsidan och kanske en åkstark Elvira till OS och håll tummarna för att Ponsi (som jag gissar ändå är förstahandstipset i nuläget) får skyttet att funka så finns det väl visst hopp om medalj.

[OT] Skidskyttetråden
Riktigt kul med singelmixstaffeten. Världsklass !!

Och kul att det funkade så bra för Linn G i comebacken - måste vara riktigt skönt & bra inspiration.

Sen finns 2 snubbar med krokig pipa som missar det mesta, dags att byta till långlopp ?

[OT] Skidskyttetråden
Spännande tävling idag.

Tre svenskor topp-10. En bom från seger för öbergskorna och en bom från pallen för Magnusson. Övriga svenskor inte riktigt med i matchen.

Noterbart i övrigt är att Wierer var näst snabbast i skyttet och tog 12 sekunder på Leinamo där. Gissar att båda är rätt nöjda och att finskan kanske trots allt är mest nöjd.

1764712903700.webp

1764712963798.webp

1764712986010.webp

1764713004762.webp

[OT] Skidskyttetråden
Två svenska nollskyttar (Anna och Ella), två med en bom (Elvira och Sara), två bom för Skottheim och fem bom för Hanna som klarade sig till jaktstarten med strax över sex sekunders marginal. Lampic åker fort även denna säsong, men med fem bom spelar det ingen roll. Blev 36:a idag.

1764971677871.webp

1764971735093.webp

1764971756472.webp

[OT] Skidskyttetråden
Och ny seger för Dale-Skjevdal på herrsidan. Även denna gång trots en bom, men med snabb skidåkning.

Lite kul faktum som nämndes i VC-sändningen: Lozbers, som hade tredje åktid, är tydligen 16 år!

1765034612583.webp

1765034653225.webp

1765034677176.webp

1765034700664.webp

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Kul med bra skytte på Brandt, Stefansson och Nordgren idag. Den sistnämnda klarade sig vidare till jaktstarten med 12,5 sekunders marginal. Sen är det ju lite jobbigt/träligt med den norska dominansen - fem stycken topp-7.

1765042173334.webp

1765042207296.webp

1765042250140.webp

[OT] Skidskyttetråden
Dags för Ponsi att leva upp till snacket om att han matchar längdåkarna i ren åkfart, d.v.s. testa skidåkning utan bössa?
Men varför ska han det egentligen? Skidåkning utan bössa har väl runt 10 ggr färre tittare än skidskytte? Det är ett jättestort nedbyte, nästan i klass som att gå ner till tex skidorientering

[OT] Skidskyttetråden
Men varför ska han det egentligen? Skidåkning utan bössa har väl runt 10 ggr färre tittare än skidskytte? Det är ett jättestort nedbyte, nästan i klass som att gå ner till tex skidorientering
Om han är så bra som de försökt hävda på att åka skidor så borde han ha bättre chans till individuell OS-medalj utan bössa än med.

Går ju en 10 km fristil i Scand Cup i Östersund nästa söndag. Skippa Hochfilzen, stanna hemma och träna och släng in ett bra fartpass på söndagen och se hur det går. Scand Cup i eller nära Norge brukar ju innebära ett tjog eller två med norrmän i topp, utblandat med någon enstaka svensk och finne. Så konkurrensen lär nog bli god.

F.ö. låter 10 ggr färre tittare som en släkting till trumpska prissänkningar med 1000 %.

Edit: Har en känsla av att du har en lite förvrängd bild av skidorienteringens mediala och publikmässiga genomslag. Jämför t.ex. antal timmar som större kanaler sänt med längdskidor resp. skidorientering i länder som sänder skidor över huvud taget. Du kan begränsa undersökningen till 2020-talet.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Seger även i jaktstarten för Heijdenberg. Sköt en bom i första ligg och fick med knapp marginal släppa Passler förbi sig. Drog sen ifrån och sköt fullt i andra och tredje skyttet. In till sista skyttet var norskan Dokken 19 sekunder bakom. Heijdenberg missade ett skott, men det gjorde även Dokken och Heijdenberg hade 16 sekunders ledning ut på slutvarvet.

Riktigt bra helg för henne med placeringsraden 5, 1 och 1.

Bra insats av Nilsson som klarade sig med en bom och hade fjärde tid på själva jaktstartsmomentet.

1765110603573.webp

DNS på Nordqvist

1765110662966.webp

[OT] Skidskyttetråden
På herrsidan tog Dale-Skjevdal tredje segern av tre möjliga i IBU-cupen denna helg. Gick ut med 13 sekunders ledning, sköt fullt i de två första skyttena och hade en ledning med över 1:24 in till tredje skyttet. Bommade ett skott i var och en av de två avslutande skyttena men hade trots det en ledning med 50 sekunder ut från sista skyttet. Verkar ha defilerat in till mål för avståndet minskade till 31 sekunder i mål.

Av svenskarna bommade Sjökvist bara ett skott, i första skyttet. Låg sjua ut från sista skyttet men tappade ett par placeringar på spurtvarvet.

1765113798510.webp

Berglund blev avplockad då han blev varvad.
1765113845148.webp

[OT] Skidskyttetråden
Kan Ola försöka vara med lite i matchen när han ska kommentera. Sitta och dilla om blomsterceremoni när Hauser tar in kraftigt på Minkkinen i fajten om segern. Suck!

[OT] Skidskyttetråden
Kan Ola försöka vara med lite i matchen när han ska kommentera. Sitta och dilla om blomsterceremoni när Hauser tar in kraftigt på Minkkinen i fajten om segern. Suck!
Tänkte precis detsamma, dom kom att det bara var 6 sekunder upp till minken efter lååång tid 😂

”Nämen titta där det är bara 6 sekunder. Det här är inte klart. Grattis Ola du är otroligt vass som kommentator.

[OT] Skidskyttetråden
Gott om svenskor topp-12 i VC efter Östersundstävlingarna. Lite överraskande kanske med Magnusson högst upp av de svenska som tvåa.

1765126800021.webp

1765126886056.webp

Svenskt på andraplats även bland herrarna genom Samuelsson.

1765126862258.webp

[OT] Skidskyttetråden
Truppen till Hochfilzen:

Magnusson, Halvarsson, 2xÖberg, Gestblom och Andersson
Nelin, Stefansson, Ponsiluoma, Nordgren, Samuelsson och Brandt

Får erkänna att jag trodde Heijdenberg skulle få chansen efter två segrar i IBU-cupen. Men det kanske blir i sista VC-rundan innan jul om hon fortsätter att prestera denna helg i IBU-cupen som kör i Ridnaun.

[OT] Skidskyttetråden
Ingen riktig fullträff för herrarna men de tre topp-herrarna alla topp-12 är som laginsats helt klart godkänt. Stefansson kom ner lite på jorden efter en 10:e och en 15:e plats i Östersund. Nordgren missade jaktstarten med drygt 16 sekunder.

Noterbart att ingen norrman är på pallen. Eder raskast i skyttet (och tio träff). Åkfarten räckte dock inte till mer än en 31:a plats. Gissar att detta blir hans sista säsong.

1765583628034.webp

1765583701338.webp

1765583724795.webp

1765583888184.webp

[OT] Skidskyttetråden
Tredje raka pallplatsen för Magnusson och upp i totalledning i VC!

Litet för många bom på i alla fall Elvira, Linn och Sara. Den sistnämnda missade jaktstarten med knappa 14 sekunder (om ingen stryker sig).

Lite ovanligt att se Gestblom skjuta tre bom, i alla fall om man jämför med hur hon var innan skadan. Tycker dock det är positivt att åkfarten är såpass bra som den är. Knappt nio sekunder upp till 6:e åktid.

Trodde ju redan efter Östersund att Adersson låg lite pyrt till för IBU-cupen, men hon fick en vecka till i VC. Om Heijdenberg gör en bra sprint imorgon i IBU-cupen tycker jag dock att de borde byta plats sista tävlingsveckan före jul. Heijdenberg har väl placeringsraden 5, 1, 1 och 5 hittills. Visst, IBU-cupen är inte VC, men jag tror ändå det kan vara bra att låta dem byta. Skulle kunna vara bra för Andersson också om hon lyckas göra några skapliga resultat där och kan bygga lite självförtroende istället för att göra halvknackiga insatser i VC och snarast bryta ner självförtroendet.

1765584134274.webp

1765584216171.webp

1765584244587.webp

[OT] Skidskyttetråden
Pers för Berglund i IBU-cupen idag. Gamla perset var en 13:e plats från i torsdags. Gick ut från andra skyttet på femte plats men åkfarten räckte inte riktigt till för topp-10.

1765625652320.webp

1765625688664.webp

[OT] Skidskyttetråden
Ingen av de svenska VC-herrarna som riktigt lyckades hålla i bössan bra idag - tre eller fyra bom per gubbe är för mycket för att det ska bli några riktigt bra placeringar när det är så bra förhållanden.

[OT] Skidskyttetråden
Riktigt bra dag för Frankrike i IBU-cupen. Fyra franska åkare i topp i herrloppet och tre i damloppet.

Skottheim var på väg att ta sig in på pallen men tappade fyra sekunder på Henaff på sista varvet och blev passerad med en dryg sekund.

Heijdenberg pallade uppenbarligen inte min haussning igår och gjorde årets sämsta IBU-cupsresultat med en 11:e plats med tre bom.

1765637549341.webp

1765637594262.webp

1765637612792.webp

1765637640247.webp

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
Svenska damerna var tidsmässigt jämna i stafetten. Sen är första och sista sträckan annorlunda, men om man bortser från det så.

Halvarsson: 16:44
Magnusson: 16:45
E. Öberg: 16:43
H. Öberg: 16:41

[OT] Skidskyttetråden
Om man jämför varvtid (åkning + tid på vallen) på mellanvarvet på de olika sträckorna har man följande. Lite överraskande kanske att Weidel är raskast av alla, knappt före Kuzmina:
1765646626483.webp

1765646647693.webp

[OT] Skidskyttetråden
Trippelt franskt igen idag på herrsidan i IBU-cupen.

Bra insatser av Andersson och Sjökvist som klättrade 19 resp. 12 platser och slutade på 12:e resp. 8:e plats totalt med 7:e och 8:e tid på jaktstartsdelen.

Sämre dag för Berglund som tappade 16 platser. Nykvist klättrade 15, men från blygsammare startnummer.

1765707728285.webp

1765707815459.webp

[OT] Skidskyttetråden
Har Kücükaslan över huvud taget något intresse för skidskytte? Han har nu varit med på skidskyttetävlingar ett tag nu och ändå kommer det frågor som känns som han inte kan ha tittat speciellt mkt på skidskytte.

Efter Nelins skytte visar Hagström upp detta:
1765715053602.webp

Kücükaslan tycker då att det där ser jättekonstigt ut med en bom till höger och en till vänster och frågar Hagström hur vanligt det är.

Dessutom får jag känslan att frågorna ställs utifrån en förutbestämd mall vilket gör att frågor som i vissa situationer är relevanta kan ställas även i situationer där de är mkt mindre intressanta. Jag kan förstå det om det är en person som slängts in med kort varsel och inte kan så mycket om sporten men den frisedeln tycker jag upphört för ett bra tag sen för Kücükaslan.

[OT] Skidskyttetråden
Stabil laginsats på damsidan i Hochfilzen med placeringsraden: 2, 5, 11, 23 och 26

Hanna var 22,6 sekunder från tredjeplatsen och en bom i sista skyttet.
Ella var 56 sekunder från tredjeplatsen och bommade tre i sista skyttet.

VC-tabellen rätt trevlig läsning med svenska ögon:
1765742708413.webp

På herrsidan får man väl ändå säga att Botn är säsongens utropstecken så här långt. Två segrar, två tredjeplatser och en fjärdeplats av en åkare som innan säsongen åkt sju VC-lopp.
1765742761316.webp

[OT] Skidskyttetråden
Bra dag även för franska damerna i IBU-cupen - fyra i topp!

Skottheim bästa svenska som femma men i själva jaktstartsdelen var Heijdenberg och Nilsson klart bättre. Och det trots fem bom på Heijdenberg. Dock snabbast i skidåkningen och tredje snabbast i skyttet. Totalt tre svenskor på topp-10 är dock klart godkänt.

1765747199646.webp

Lind varvad

1765747393135.webp

[OT] Skidskyttetråden
Har Kücükaslan över huvud taget något intresse för skidskytte? Han har nu varit med på skidskyttetävlingar ett tag nu och ändå kommer det frågor som känns som han inte kan ha tittat speciellt mkt på skidskytte.

Efter Nelins skytte visar Hagström upp detta:
Visa bilaga 807876
Kücükaslan tycker då att det där ser jättekonstigt ut med en bom till höger och en till vänster och frågar Hagström hur vanligt det är.

Dessutom får jag känslan att frågorna ställs utifrån en förutbestämd mall vilket gör att frågor som i vissa situationer är relevanta kan ställas även i situationer där de är mkt mindre intressanta. Jag kan förstå det om det är en person som slängts in med kort varsel och inte kan så mycket om sporten men den frisedeln tycker jag upphört för ett bra tag sen för Kücükaslan.
Har tänkt precis samma. Ingen som helst känsla för sammanhanget eller vad som hänt utan bara frågar samma sak om och om igen. Precis som någon har sagt vad hans ska fråga vid någon upptaktsträff i november och så kör han på det hela vintern. Värdelöst. Vilket man också får känslan att de han intervjuar tycker...

[OT] Skidskyttetråden
Växte upp med skidskytte som en avig paramilitär sport för misslyckade skidåkare. Sedan växte, med kontinentala kommersiella krafter, sporten förbi skidåkningen. Detta samtidigt som Schweden med Pichlers ledning växte till en ledande nation med riktiga specialiteter som har växt upp med sporten.

Kul som tusan. Jag kan dock inte få in detta i min gubbiga skalle. Visst spännande ibland men det är det många saker som är.

Senast ändrad:
[OT] Skidskyttetråden
jag är riktigt glad över att längdåkningen försvann från SVT för genom detta öppnades mina ögon för skidskytte. Mycket roligare och med mycket mer spänning!

Även hur de aktiva kör mer tävlingar osv, det är för stor skillnad mellan sprint och distans i längd som gör att tex de bästa på distans skippade förra helgen då det var för lite tävlande..

Extra bonus är ju att det inte endast är damerna som är riktigt bra utan även herrarna står sig i skidskytte, inte riktigt lika roligt med de svenska herrprestationerna på på längd.

[OT] Skidskyttetråden
Jag tycker det kan vara kul med skidskytte. Ett problem i TV-hänseende är att skyttena trots allt ligger ganska tätt och att det blir svårt även för en duktig producent att riktigt hinna täcka allt som händer av vikt för tävlingen. T.ex. kan man ha att en åkare passerar sista mellantiden och är i tät fajt om att kunna ta ledningen samtidigt som VC-ledaren skjuter för första gången och samtidigt som en annan åkare kommer in till andra skyttet i ledningen. Lägg där till att två svenska åkare är inne på vallen och skjuter.

Tyvärr har längdåkningen med korta lopp och ganska många mellantider satt sig i lite liknande problem. I synnerhet som producenterna där ofta är rätt medelmåttiga och fokuserar på fel saker, ffa i intervallstartslopp.

Personligen hade jag gärna sett ett skidskyttelopp över 5 mil med med fyra skjutningar och en straffrunda som tar ca två minuter. Skippa mellantider under varven med undantag för sista och ev. första varvet. Inser att sannolikheten att det skulle inträffa är väsentligen noll, men jag tror att i alla fall jag skulle gilla det formatet med lite mindre stressigt förlopp.

[OT] Skidskyttetråden
Själv tycker jag att det roliga med skidskyttet är just masstarterna och jaktstarterna, när det blir action på vallen. Intervallstartsloppen lite mindre intressanta i mina ögon.
I längdåkningen tycker jag precis tvärtom. Där kan ju ett masstartslopp ”dö” ganska snabbt, medan i skidskyttet kan det vara en helt ny situation efter nästa skjutning.

Tillbaka
Topp