Systemvikt

Oliverla

Medlem
Systemvikt
Hej,

Kikar på ny gravel för bikepacking. Ska användas till annat också.

De flesta cyklar verkar vara specade till ungefär 120-125 kg. Jag som väger 90, lägger till cykelns vikt på ca 10 har endast 20 kg kvar att leka med om jag skulle slå till på den jag varit mest sugen på (Bergamont Grandurance 8 eller 20). Dessa 20 kg ska ju täcka all packning som tält och kläder, kost samt allt vatten för dagen. Känns tight.

Tycker ni på forumet att dessa 20 räcker? Eller har ni tips på andra cyklar som klarar mer? Är medveten om att det är framförallt hjulen som bestämmer detta. Vill helst inte köpa nya hjul separat, men kanske tvingar till det då. Är det DT Swiss 1900 som gäller då? Blir dyrt med nya cykeln och allt.

Tack på förhand,
Oliver

Systemvikt
Om du har skapligt lätta prylar, kan köpa mat varje dag och inte släpar med en systemkamera med massor av objektiv borde det fungera. Jag har fjällvandrat med mat för en vecka och systemkamera, utan allt för extrema prylar hamnade jag på 16 kg.

Systemvikt
Ska du lasta generöst (väskor fram och bak) och ta med dig allt du behöver kommer du att hamna över 20 kg. Tveksamt om du behöver allt detta. Bikepackers klarar sig ju med rätt lite. Och tveksamt att cykeln inte skulle hålla om du överlastar med några kilon. Med packning brukar det för mig bli mest väg (även om bortregnade grusvägar kan vara rätt gropiga). Där det är stökigt sänker jag farten (från låg till ännu lägre) för att skona mig och cykeln.

Systemvikt
jag tänker säga att det räcker och oroa dig inte. men det är en god idé att ha multiverktyg med ekernyckel och kolla ekrarna regelbundet och dra åt om någon blir lös.

med det sagt så tycker jag det är lite lotteri hur välbyggda hjul du får från fabrik. tryggast är att bli lite bekväm med att justera hjul själv.

Systemvikt
Kona Sutra, om det kan vara ett alternativ, anger max systemvikt till 150 kilo. Ser att den finns på nån sorts reapris på K&S hos någon handlare.
IMG_2770.webp

Systemvikt
Om du har skapligt lätta prylar, kan köpa mat varje dag och inte släpar med en systemkamera med massor av objektiv borde det fungera. Jag har fjällvandrat med mat för en vecka och systemkamera, utan allt för extrema prylar hamnade jag på 16 kg.
Nja lätta prylar har jag inte. Men ingen redig kamera ska med och jag räknar med att kunna handla mat varje dag mer eller mindre. Så du har nog rätt

Systemvikt
Ska du lasta generöst (väskor fram och bak) och ta med dig allt du behöver kommer du att hamna över 20 kg. Tveksamt om du behöver allt detta. Bikepackers klarar sig ju med rätt lite. Och tveksamt att cykeln inte skulle hålla om du överlastar med några kilon. Med packning brukar det för mig bli mest väg (även om bortregnade grusvägar kan vara rätt gropiga). Där det är stökigt sänker jag farten (från låg till ännu lägre) för att skona mig och cykeln.
Tack för input.

Systemvikt
jag tänker säga att det räcker och oroa dig inte. men det är en god idé att ha multiverktyg med ekernyckel och kolla ekrarna regelbundet och dra åt om någon blir lös.

med det sagt så tycker jag det är lite lotteri hur välbyggda hjul du får från fabrik. tryggast är att bli lite bekväm med att justera hjul själv.
Yes det tar jag med! Har ju cyklat andra cyklar med väl över 130kg totalt. Men det är korta sträckor inne i stan. Tråkigare om något skulle gå sönder ute på vischan.

Systemvikt
Det finns ju fälgar som klarar betydligt mer utan att gå på kompromis med vikten - Newmen har bland annat en fälg som går upp till 180 kg om jag minns rätt.

Men! Jag är i samma båt, alltså samma vikt. Nu vet jag inte vad mina hjul egentligen kan klara men har aldrig haft problem. För 2-4 dagar skulle jag gissa på att min packning väger 8-10 kg med vatten men utan mat. Nu har jag iofs relativt lätta grejor men vikten ökar ju inte linjärt för flera dagar. Antalet/mängden tält, sovsäckar, liggeunderlag, reservdelar, verktyg och vatten är ju den samma och det är här den stora delen av vikten ligger.

Och så skulle jag våga påstå att man inte har lust att släpa runt på mycket mer om man kan slippa.

Jag skulle inte oroa mig, och så beror det ju på vilken terräng du cyklar i. Om det är stig skulle jag nog tendera att ha mer respekt för gränsen än om det är landsväg eller grusväg.

Systemvikt
Jag träffade en tjomme som hade kört bikepacking i australien. Då hade han 35 liter vatten på cykeln och körde fatbike. Men han kunde nog köra en lätt sovsäck och lämna dunjackan hemma.

Systemvikt
20 kg last ska verkligen räcka kan jag tycka om du inte ska korsa djungel eller öken. Hälften borde egentligen vara mer än nog om du bara låter bli att ta med alldeles för mycket onödigt och tungt. Sikta ffa på att ha rimligt lätt kök, sovsäck, liggunderlag och tält. Det är där du sparar mycket vikt (och volym). Lätta grejer måste inte vara dyra även om de kan vara det. Tex Decathlon har väldigt prisvärda hyfsat lätta tält (om du kan handla från dem utomlands).

Systemvikt
Hej,

Kikar på ny gravel för bikepacking. Ska användas till annat också.

De flesta cyklar verkar vara specade till ungefär 120-125 kg. Jag som väger 90, lägger till cykelns vikt på ca 10 har endast 20 kg kvar att leka med om jag skulle slå till på den jag varit mest sugen på (Bergamont Grandurance 8 eller 20). Dessa 20 kg ska ju täcka all packning som tält och kläder, kost samt allt vatten för dagen. Känns tight.

Tycker ni på forumet att dessa 20 räcker? Eller har ni tips på andra cyklar som klarar mer? Är medveten om att det är framförallt hjulen som bestämmer detta. Vill helst inte köpa nya hjul separat, men kanske tvingar till det då. Är det DT Swiss 1900 som gäller då? Blir dyrt med nya cykeln och allt.

Tack på förhand,
Oliver
Det det där med vikt är inte svart eller vitt utan beror på hur du kör. Har du dåligt justerad växel och får ett frivarv bak och sedan fäste i uppförsbacke så ryker lätt en eker. Generellt sätt uppförsbackar och lätta växlar äter ekrar, likaså starka ben och mycket packning. Jag har haft mycket problem med många sönderkörda bakhjul genom åren. Jag ser till att ha väljusterade växlar, bra rundtramp och bra bakhjul. Jag kör med lite högprofil fälgar vilket gör bakhjulet styvare och därmed fler ekrar som få bära belatningen bak. För mig har CXP33 funkat bra men allt beror på vikt, bansträcka, växejustering och rundtramp. Det finns styvare fälgar. Jag skulle dock om jag vore du prova orginalhjulen och se till att ha med några extra ekrar ifall man åker långt i där det inte finns cykelbutiker. Har man otur så är ekern inte svagaste punkten utan fälg eller navfläns. Kör man standardhjul brukar man dock kunna hitta nytt bakhjul på en cykelbutik. När jag var nybörjare på touring så cyklade jag bara. Första långturen i franska berg rök mycket ekrar och jag besökte flera cykelbutiker. Andra turen i berg så hade jag med kedjepiska kasettavdragare och ekrar (det impar mycket på andra cyklister som frågar om de kan hjälpa dig). Tredje bergsturen bra bakhjul. Kör fortfarande sönder många bakhjul men klarar mig med cykelbutiker och har numera inga extar ekrar med. Har man styva hjul så kan man köra förvånansvärt långt med flera knäckta ekrar.

Systemvikt
Det det där med vikt är inte svart eller vitt utan beror på hur du kör. Har du dåligt justerad växel och får ett frivarv bak och sedan fäste i uppförsbacke så ryker lätt en eker. Generellt sätt uppförsbackar och lätta växlar äter ekrar, likaså starka ben och mycket packning. Jag har haft mycket problem med många sönderkörda bakhjul genom åren. Jag ser till att ha väljusterade växlar, bra rundtramp och bra bakhjul. Jag kör med lite högprofil fälgar vilket gör bakhjulet styvare och därmed fler ekrar som få bära belatningen bak. För mig har CXP33 funkat bra men allt beror på vikt, bansträcka, växejustering och rundtramp. Det finns styvare fälgar. Jag skulle dock om jag vore du prova orginalhjulen och se till att ha med några extra ekrar ifall man åker långt i där det inte finns cykelbutiker. Har man otur så är ekern inte svagaste punkten utan fälg eller navfläns. Kör man standardhjul brukar man dock kunna hitta nytt bakhjul på en cykelbutik. När jag var nybörjare på touring så cyklade jag bara. Första långturen i franska berg rök mycket ekrar och jag besökte flera cykelbutiker. Andra turen i berg så hade jag med kedjepiska kasettavdragare och ekrar (det impar mycket på andra cyklister som frågar om de kan hjälpa dig). Tredje bergsturen bra bakhjul. Kör fortfarande sönder många bakhjul men klarar mig med cykelbutiker och har numera inga extar ekrar med. Har man styva hjul så kan man köra förvånansvärt långt med flera knäckta ekrar.
Tack för utförligt svar.
Får helt enkelt bestämma mig för att köra på tills ursprungshjulen brister, om det sker.

Systemvikt
Jag tror diskussionen är på väg in på något viktigare här. Att övertrassera systemvikten med några procent är rimligen inget problem för något annat än garantin. Men om cykeln inte har anpassadde fästpunkter, kan man lita på att cykeln håller för de brytkrafter det blir på ställen som konstruktören inte räknat med? Det skulle jag vara mer orolig för. Som tex ett tung belastat räcke som trycker på sadelstagen...
Men jag är inte bikepacker, finns säkert många som testat.

Systemvikt
Tack för utförligt svar.
Får helt enkelt bestämma mig för att köra på tills ursprungshjulen brister, om det sker.
Jag är inte riktigt i din viktklass men har aldrig nånsin lyckats köra sönder ett hjul eller knäckt en eker under några som helst omständigheter, med eller utan last. Har du blivit nervös efter all skrämmande läsning här, skaffa ett välbyggd bakhjul med 36 ekrar.

Systemvikt
En del tillverkare lägger nog maxvikten i underkant för att få mindre garantiärenden så jag tror inte den är något större problem för de flesta cyklar. Men större vikt frestar helt klart mer på cykeln och när man börjar komma upp i 120-130 kg i systemvikt så får man vara mera noga med saker som hjul och hur man lastar om det är en lite klenare cykel. Jag tror man har roligare om man vet att cykeln är byggd lite starkare, då kan man köra hårdare. Jag väger själv runt 80 kg och på längre turer blir det en systemvikt på ca 125 kg, för min ena cykel är det nog inte så långt från gränsen trots att den är byggd för touring och med den hoppar jag av och går om vägen blir för ojämn för att skona cykeln. Därför blir det numera mest min andra, en heavy duty äventyrs/epeditionscykel, en Miyata Runner , som tåler långt mer, inte alls samma flex i ram och gaffel på den. Och ett eller två kilo tyngre cykel har ingen betydelse för min del.

Systemvikt
Jag har med mig minst ett tiotal ekrar i packning och det har hänt några gånger att bakhjulet överbelastats och ekrarna på drivsidan börjat gå av, på två nav har flänsen på baknavet gått av och med den gamla typen av frihjulskrans håller inte bakaxeln, har blivit ett antal som gått av och med den cykeln har jag med en extra axel i verktygspåsen för att inte behöva gå hem om det händer. Så bakhjulet får man ha lite extra koll på om man belastar det mer.

Senast ändrad:
Systemvikt
men 20 tusen för bergamonten tycker jag är lite dyrt för vad en får. och 40/42 med 622-hjul är en i min mening alldeles för tung lättaste växel för att köra med packning på långtur.

skulle jag köpa en ny aluminiumgruscykel för bikepacking skulle jag mycket hellre köpa en billigare white gx och byta till starkare 584-hjul, som @Murdock gjort här: https://happyride.se/forum/threads/white-gx-ltd-arsmodell-2022-och-framat.3701290/#post-4498688 den har även lättare lättaste växel och bättre fästen för pakethållare.

alternativt skulle jag köpt en färdig "Cube Nuroad Race FE" som har max systemvikt 130 kg, lättare lättaste växel och kommer färdig med skärmar och bakre skärmstag som går att hänga väskor på, för mindre pengar än bergamonten.

men trots att jag orsakat utmattningsbrott på både stål-, aluminium- och kolfiberramar så skulle jag personligen titta efter en inte allt för lätt stålram istället, och ännu lättare utväxling. typ https://www.justpedal.nl/en/jp606352/surly-straggler-bike-shaggy-carpet-700c-cues-1x11.html och kanske bett justpedal 584-konvertera den.

Systemvikt
White'n fungerar fortfarande bra. Visst, nu är det inte mycket originaldelar kvar på cykeln förutom ramen och GRXgruppen:

1765734278943.webp

Jag kör med 10l sadelväska ibland och väger runt 90 pannor, än så länge håller ramen för ganska mycket stök (jag fick hemläxa att fästa undre lampan lite bättre efter denna tur). Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra lite lätt bikepacking med lösningar för att klämma fast lite väskor här och där, men jag skulle personligen välja en cykel med framgaffel i stål och med en geometri som är anpassad för last framtill om jag skulle vilja cykla med 20+ kg i packning.

Systemvikt
White'n fungerar fortfarande bra. Visst, nu är det inte mycket originaldelar kvar på cykeln förutom ramen och GRXgruppen:

Visa bilaga 807922

Jag kör med 10l sadelväska ibland och väger runt 90 pannor, än så länge håller ramen för ganska mycket stök (jag fick hemläxa att fästa undre lampan lite bättre efter denna tur). Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra lite lätt bikepacking med lösningar för att klämma fast lite väskor här och där, men jag skulle personligen välja en cykel med framgaffel i stål och med en geometri som är anpassad för last framtill om jag skulle vilja cykla med 20+ kg i packning.
Då bumpar jag Konan igen.

17’ hos nån stockholmsförsäljare, tror jag. JMC.

Systemvikt
Jag tror diskussionen är på väg in på något viktigare här. Att övertrassera systemvikten med några procent är rimligen inget problem för något annat än garantin. Men om cykeln inte har anpassadde fästpunkter, kan man lita på att cykeln håller för de brytkrafter det blir på ställen som konstruktören inte räknat med? Det skulle jag vara mer orolig för. Som tex ett tung belastat räcke som trycker på sadelstagen...
Men jag är inte bikepacker, finns säkert många som testat.
Klassikern tunga matkassar på ett tunt racerstyre i kolfiber.. har inga bevis för detta, men känns som en sån situation som konstruktionen inte är gjord för.

Systemvikt
Fast borde inte styret vara utformat just precis för sån belastning? Man kan ju inte ha ett styre som går av när man håller där och lägger på lite vikt?
Jo, i vanligt bruk utan extra vikt som hänger och slänger i ändarna. Och vid vanligt bruk går dom ändå sönder exakt där. Det är en svag punkt längst ut på styret jämfört med mitten. Tänk dig en lång planka som du håller ut från ett tak och så sätter du en tung sten i änden som fortfarande är kvar på taket. Sen går du ut på plankan på delen som hänger i luften och så hoppar du på den. Var knäcks plankan?

Systemvikt

Visa bilaga 807922

Har du bytt hjulen till 27,5? Vilka däck och storlek har du på dessa? Ser rejäla ut!

PS. Feta däck skonar hjul och cykel.

Systemvikt
Då bumpar jag Konan igen.

17’ hos nån stockholmsförsäljare, tror jag. JMC.

Kona har dock WTB fälgar, som verkar går sönder oftare än andra fabrikat. I år var det två här som fick sprickor vid ekerhål i WTB fälg på bakhjulet vid bikepacking.

Systemvikt
Jag har med mig minst ett tiotal ekrar i packning och det har hänt några gånger att bakhjulet överbelastats och ekrarna på drivsidan börjat gå av, på två nav har flänsen på baknavet gått av och med den gamla typen av frihjulskrans håller inte bakaxeln, har blivit ett antal som gått av och med den cykeln har jag med en extra axel i verktygspåsen för att inte behöva gå hem om det händer. Så bakhjulet får man ha lite extra koll på om man belastar det mer.
Vad brukar du köra med för eker/nav när det har hänt att det fallerat ?

Systemvikt
Kona har dock WTB fälgar, som verkar går sönder oftare än andra fabrikat. I år var det två här som fick sprickor vid ekerhål i WTB fälg på bakhjulet vid bikepacking.
Samma fälg eller bara en WTB-fälg?
Om Kona anger en total systemvikt om 150+ kg måste det väl även innefatta hjulen?

Systemvikt
Samma fälg eller bara en WTB-fälg?
Om Kona anger en total systemvikt om 150+ kg måste det väl även innefatta hjulen?

Jag tror att alla Kona bikepacking cyklar använder samma WTB ST i23. Jag har också läst om problem med ST i30 på MTB. Jag tycker att Kona inte borde skriva 150+ kg med dessa fälgar på cykeln.

EDIT: jag borde har noterat att fälgarna är märkt "TCS 2.0" nuförtiden (gamla är TCS utan 2.0) Jag vet inte om dessa nyare version kanske är lite starkare. Och jag vet inte när nya versionen kam och vilken versionen spräckte.

Senast ändrad:
Systemvikt
Vad brukar du köra med för eker/nav när det har hänt att det fallerat ?
Ett 40-hålat Suzenav och ett nytt Shinamo 105 36-hål, ekrarna som gick var återanvända men höll bra ända fram till jag cyklade i Norge, som @Grimpeur skrev ovan så blir vridmomentet på de lägsta växlar ihop med långa uppförsbackar rena bakhjulsknäckaren om man själv är lite tyngre. DT kallar sina kraftigare ekrar Alpine och inte utan anledning.

Systemvikt
Ett 40-hålat Suzenav och ett nytt Shinamo 105 36-hål, ekrarna som gick var återanvända men höll bra ända fram till jag cyklade i Norge, som @Grimpeur skrev ovan så blir vridmomentet på de lägsta växlar ihop med långa uppförsbackar rena bakhjulsknäckaren om man själv är lite tyngre. DT kallar sina kraftigare ekrar Alpine och inte utan anledning.

Det förvånar mig. På MTB är lättaste växel riktigt lätt och den används ofta. Cyklister står då på pedalerna och på en brant backe är nästan allt vikt på bakhjulet. Nav där brukar vara 28 eller 32-håls. Jag har aldrig hört att ekrar eller nav går sönder i såna situationer. Det brukar vara frihjulsmekaniken som fallerar. Och jag hat brott av bakaxeln. Men kanske är nav till MTB starkare än en Shimano lvg-nav. Jag har ingen aning om Suze (Suzue?).

Systemvikt
Det förvånar mig. På MTB är lättaste växel riktigt lätt och den används ofta. Cyklister står då på pedalerna och på en brant backe är nästan allt vikt på bakhjulet. Nav där brukar vara 28 eller 32-håls. Jag har aldrig hört att ekrar eller nav går sönder i såna situationer. Det brukar vara frihjulsmekaniken som fallerar. Och jag hat brott av bakaxeln. Men kanske är nav till MTB starkare än en Shimano lvg-nav. Jag har ingen aning om Suze (Suzue?).
Du hade rätt det stavas Suzue, skillnaden mot mtb kan vara att distansen är så mycket längre och det är ett utmattningsbrott, inte att helt nya ekrar går av. Sen har tyngden också stor betydelse, jag väger med kläder runt 80-85 kg och det ger ett mycket högre moment jämfört med en lättare person. Och att lasten på cykeln kommer till så det blir både last och vridmoment

Senast ändrad:
Systemvikt
var det 130 mm lvg-nav med lång body för 11-delade kassetter? det ger ju lite sämre ekervinkel på drivsidan.

sämsta hjulet jag byggt var med sådant lvg-nav. dock 28h och då var det fälgen som sprack.

anekdotiskt har jag 28h dt straightpull-nav på min packåsna, som jag regelbundet överlastar betydligt över ramtillverkares och pakethållartillverkares siffror. väger själv 85-90 kg och den går branta backar och mtb-kassett med 42t-kugg. inte pajat en enda eker ännu (sapim race), efter typ 1000 mil med 622-fälg och 1200-till med 584. bara återbrukade alu-nipplar som korroderat sönder.

Systemvikt
Ett 40-hålat Suzenav och ett nytt Shinamo 105 36-hål, ekrarna som gick var återanvända men höll bra ända fram till jag cyklade i Norge, som @Grimpeur skrev ovan så blir vridmomentet på de lägsta växlar ihop med långa uppförsbackar rena bakhjulsknäckaren om man själv är lite tyngre.
Nja som du själv skriver är det troligare att du fick ekerbrott utmattningsbrott, inte överbelastning.
Exakt varför är förstås svårt att veta men gissningsvis blev det nya spänningar i dina begagnade ekrar som du sedan inte minimerade genom att spänningsbefria dem,
typ så här
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .webp

En spänningsbefrielse av de inbyggda spänningarna i ekrarna(engelska: stress relieving) gör man alltså enl bilden ovan, varför man bör göra det förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html

Ytterligare en bidragande orsak till dina ekerbrott kan vara att ekerhålen i naven var större än 2,4mm, det vet jag att de är tex i 105-nav och det är tyvärr inte ovanligt för nav som ofta används i maskinbyggda hjul. Onödigt stora hål ger ekerböjen för dåligt stöd vilket kan ha bidragit till utmattningsbrotten.

DT kallar sina kraftigare ekrar Alpine och inte utan anledning.
DTs Alpine-ekrar är inte starkare än de vanliga DT Comp eftersom båda är 1,8mm som tunnast.

Som jag har tipsat dig om tidigare:
Om du hade använt ekerbrickor, spänt ekrarna hårt och jämnt och slutligen spänningsbefriat ekrarna hade risken för ekerbrott minimerats

Systemvikt
Du hade rätt det stavas Suzue, skillnaden mot mtb kan vara att distansen är så mycket längre och det är ett utmattningsbrott, inte att helt nya ekrar går av. Sen har tyngden också stor betydelse, jag väger med kläder runt 80-85 kg och det ger ett mycket högre moment jämfört med en lättare person. Och att lasten på cykeln kommer till så det blir både last och vridmoment

Det är klart utmattningsbrot. 80-85 kg är inte särskilt tungt. Jag skulle också tänka att en tävlingscyklist sätter större krafter på bakhjulet när den trampar stående uppför en brant backe. På MTB är krafterna klart större men mjuka däck dämpar något. Var naven gammal?

var det 130 mm lvg-nav med lång body för 11-delade kassetter? det ger ju lite sämre ekervinkel på drivsidan.

Det borde inte spela in. Maximala ekerspänningen skiljer sig inte mycket mellan olika nav och fälgar. Kort flänsdistans ger mjukare hjul. En annan sak är, såklart, när man överskrider max spänningen för att får en tillräckligt styvt hjul. Då kan många saker går sönder.

Tillbaka
Topp