Nästa byggfråga.
Här jag faktiskt försökt googla efter regler, men till skillnad från el hittar jag inte i klartext vad som gäller och vad man får/inte får göra själv.
Enda regel jag har stenkoll på: Föreningen tillåter inte att fläkten kopplas direkt till utsuget (överst i skåpet), eftersom det trycker ut luften till grannen då, och att det därför är kolfilter (plasmafilter?) som gäller.
Problemet då:
Fläkten låter satan.
Den suger inte i sig oset från spisen annat än på max.
Det är uppenbart att skåpet bromsar, öppnar jag dörren på glänt går fläkten med hörbart mindre motstånd.
Så vad jag skulle vilja göra:
Byta fläkten, till nåt med lite högre kapacitet på lägre varvtal så det inte låter så jävligt. Är beredd att offra skåpsutrymme för att få det tystare.
Flytta kolfiltret till övre skåpet, offrar hellre det utrymmet jag ändå inte når till os som oundvikligen kommer att läcka ut över tid.
För att undvika att det blir tryck och kämpar emot fläkten eller trycker ut luft i kanalen, göra ett större/snyggare galler på sidan av skåpet som luft kan cirkulera genom.
Något här som låter fel eller som man inte bör göra själv? Prio 1 är nog att flytta upp filtret och göra hålet lite större, eftersom det är nästan gratis.
Finns det några uppenbart bättre modeller av filter än det universal som sitter där idag? Antar att det ger högre flöde än ex IKEAs så puckar man klickar direkt på motorn? (Som fläkten är byggd för.)