Dan C
Aktiv medlem
[OT] Datafrågor - En samlingstråd
Jag skaffade nytt bank-id på fil i förra veckan.Ja min bank har skrotat det sen ett tag tillbaka. Befintliga funkar men inga nya ges ut.
Det gäller i 2 år verkar det som.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skaffade nytt bank-id på fil i förra veckan.Ja min bank har skrotat det sen ett tag tillbaka. Befintliga funkar men inga nya ges ut.
Det behövs nog bara om man vägrar köpa smart phone.När behövs BankID på fil? Jag är inte medveten om att det fortfarande finns, har nog inte använt det på jättemånga år...
När din smartphone går sönder och du har ingen annan enhet där du har mobilt bank-id.När behövs BankID på fil? Jag är inte medveten om att det fortfarande finns, har nog inte använt det på jättemånga år...
Klokt! En i familjen råkade ut för detta och den gamla bankdosan man aldrig använder var utan batterier. Det krävdes till slut bokning av tid på banken, vilket de hade 9 dagar senare (kallade det för akuttid!). Att livet utan bankid inte är enkelt märkets väldigt tydligt under den perioden.Måste kolla min backup....
Bra att ha en platta med mobilt bank-id som alternativ. Brukar vara betydligt billigare än mobiltelfoner och trevligare att surfa på internet.När din smartphone går sönder och du har ingen annan enhet där du har mobilt bank-id.
Ja, men man får komma ihåg att t.ex. Nordea bara accepterar plattor/telefoner med NFC-läsare. Eller det går eventuellt att ta med platta utan NFC till ett bankkontor och få den aktiverad, men man kan inte göra det hemma på egen hand, inte ens om man redan har ett aktivt mobilt bank-ID på annan enhet.Bra att ha en platta med mobilt bank-id som alternativ. Brukar vara betydligt billigare än mobiltelfoner och trevligare att surfa på internet.
JaDet blir värre och värre det här...
Stämmer det att man måste ha ett pass eller nationellt id kort för att skaffa
nytt Mobilt- Bankid?
Det finns inget NFC-chip i svenska körkort.Körkort duger inte alltså?
Jösses...Ja
Åtminstone behövde jag det när jag förnyade mitt för ~1 månad sedan
Det finns inget NFC-chip i svenska körkort.
Ptjae vilket som? Pass funkar bättre för utlandsresor, ID-kort är smidigare att ha i plånboken.OK, vad är att bäst att skaffa då?
Pass eller nationellt ID?
Jag skaffade båda, merkostnaden var såpass liten och de hade samma leveranstid.OK, vad är att bäst att skaffa då?
Pass eller nationellt ID?
Min platta saknar nfc, men uppdaterade certifikated förra vintern. Var lite krångel och var i kontakt med supporten pga felmedelandet om nfc, men enligt dem var flödet lite luddigt. Utan mobiltelefon med nfc och giltigt cert hade det nog inte fungerat.Ja, men man får komma ihåg att t.ex. Nordea bara accepterar plattor/telefoner med NFC-läsare. Eller det går eventuellt att ta med platta utan NFC till ett bankkontor och få den aktiverad, men man kan inte göra det hemma på egen hand, inte ens om man redan har ett aktivt mobilt bank-ID på annan enhet.
Njae. De får faktiskt inte behålla det, även i länder där de ibland ber om det (ex spanien). Men oftast tycker jag de sköter sig och nöjer sig med att ex ta en kopia och lämna tillbaka det på studs. Kopierandet borde iofs också förbjudas med tanke på hur osäker hanteringen är.Jag skaffade båda, merkostnaden var såpass liten och de hade samma leveranstid.
Det är ju inte helt ovanligt att när man bor på hotell utomlands vill de behålla passet under vistelsen
och samtidigt finns kravet att man måste kunna legitimera sig när man är ute och svenska körkort är ingen godkänd legitimation utomlands.
(Även om det i praktiken säkert skulle funka bra i typiska turistmål inom EU, typ: malliscykling)
Du hade redan bank-ID på plattan som du uppdaterade eller? Kanske är det som är skillnaden. Jag försökte skaffa det på en platta som jag aldrig haft bank-ID på.Min platta saknar nfc, men uppdaterade certifikated förra vintern. Var lite krångel och var i kontakt med supporten pga felmedelandet om nfc, men enligt dem var flödet lite luddigt. Utan mobiltelefon med nfc och giltigt cert hade det nog inte fungerat.
Eller har de ändrat kraven?
Det eller tuffare krav på teknikneutrala lösningar.Det vore nog på sin plats snart med både en statlig e-leg
Jo, jag hade sedan tidigare mobilt bank-id på plattan, men jag var tvungen att verifiera/signera med mobiltelefonen som har nfc för att uppdatera certifikatet på plattan.Du hade redan bank-ID på plattan som du uppdaterade eller? Kanske är det som är skillnaden. Jag försökte skaffa det på en platta som jag aldrig haft bank-ID på.
Eller så har det ändrats sedan förra vintern.
Är det inte lite märkvärdigt att man måste vara kund hos minst ett amerikanskt it-oligopolbolag för att vara fullvärdig medborgare i Sverige? Bank-ID, parkera bil, etc...När din smartphone går sönder och du har ingen annan enhet där du har mobilt bank-id.
Ja, det "ska" finnas, men jag har aldrig sett någon i butik. Kanske blir vanligare framöver...Nfc är eller i alla fall var ovanligt på plattor
Datorn ifråga vill inte låta sig laddas över huvud taget av mina Samsung-mobilladdare (<15 W). Datorns USB-PD-laddare är på jobbet. På jobbet finns också den mobilladdare som jag har lyckats driva datorn med.Okej, så jag har begåvats med en jobbdator som strömförsörjs via USB-C.
Ansluter jag min mobilladdare (för snabbladdning) så gnäller datorn på låg effekt. Så jag antar att det finns flera standarder för strömförsörjning > 5 V * 1,5 A via USB. Och då undrar jag givetvis om jag riskerar att steka telefonen om jag ansluter den till datorladdaren, eller reder USB-standarden ut lämplig effekt på egen hand?
Datorn ifråga vill inte låta sig laddas över huvud taget av mina Samsung-mobilladdare (<15 W). Datorns USB-PD-laddare är på jobbet. På jobbet finns också den mobilladdare som jag har lyckats driva datorn med.
Den gamla jobbdatorn, som inte hade USB som primär strömförsörjning, lät sig gladeligen drivas och laddas av mina mobilladdare. Den nya är kinkig. Är detta något som går att lösa?
Vill inte ge några absoluta svar, men min Acer laptop gnäller eller vägrar ladda från mobilladdare så för att driva o ha möjlighet till lite annat köpte jag en Ugreen 200w laddare med 6 portar (USB-C o USB-A)Datorn ifråga vill inte låta sig laddas över huvud taget av mina Samsung-mobilladdare (<15 W). Datorns USB-PD-laddare är på jobbet. På jobbet finns också den mobilladdare som jag har lyckats driva datorn med.
Den gamla jobbdatorn, som inte hade USB som primär strömförsörjning, lät sig gladeligen drivas och laddas av mina mobilladdare. Den nya är kinkig. Är detta något som går att lösa?
eu.ugreen.com
Detta tror jag också är pudelns kärna, så att säga.Utan att säkert veta så skulle jag säga att datorer som vägrar ladda från för små laddare (till skillnad från de fall då de säger till en laddar ändå) handlar om fel spänning.
PD kan väl ge 5,9,15och 20 V med olika ampere. Alla laddare klarar inte alla spänningar.
En del datorer kräver 15, för att ladda en del kräver 20.
Tror 65w laddare alltid kan ge 20v men enklast är att läsa specen.
Nästan alla moderna snabbladdare stödjer USB-PD, men det kan ibland heta fler saker. Tillägg: Men alla USB-PD prylar ger inte 20 V.Efter att ha läst på om alla olika strömförsörjningsstandarder på USB (det finns jättemånga) så gissar jag att mina Samsung-laddare använder en standard som datorn inte tar (Samsung Adaptive Fast Charging). Mobilladdaren på jobbet är nyare och erbjuder förmodligen även andra standarder vilket är anledningen till att den, men inte mina privata laddare, kan driva datorn. (Alla laddarna klarar i övrigt att snabbladda mobiltelefoner och surfplattor från både Samsung och Apple.)
Jag har förresten provat olika sladdar och med datorn avstängd. Den tar inte emot ström alls.
Nå, jag får väl köpa en ny laddare av modern kraftig typ.
Sen finns alla telefontillverkares egna som är mer eller mindre kompatibla i olika delar, utöver den officiella specen.Finns några versioner av usb-laddning.
Visa bilaga 810776
Då är det ju bara att dator ev drar mer än laddaren kan leverera. Dvs batteriet kan ev laddas ur vid användning.På mina grejor funkar i alla fall ovan från kjelles oavsett varför det är så.
Rätt säker på att dell laptopen klagar på watt inte volt och bara vid boot.
Min Dell klagar på alla möjliga laddare som inte är deras egen, och just på effekten. I de flesta fall funkar det sedan utmärkt, möjligen laddas den liiite långsammare. Tror det mest är ett sätt att få folk att köpa Dells egna laddare...Då är det ju bara att dator ev drar mer än laddaren kan leverera. Dvs batteriet kan ev laddas ur vid användning.
Telefoner, liksom de flesta andra USB-laddbara "apparater", brukar inte skadas av en kraftig laddare, däremot kan det bli så att det inte blir ngn snabbladdning öht.Det som gör att jag inte är 100% säker på mitt svar är om en äldre mobil som inte har utltrasnabb laddning tål att laddas på det uttag som lämnar max effekt
Alla älskar standarder, nästan lika mkt verkar särskilt elektronikkonstruktörer älska att hitta på nya standarderEfter att ha läst på om alla olika strömförsörjningsstandarder på USB (det finns jättemånga) så gissar jag att mina Samsung-laddare använder en standard som datorn inte tar (Samsung Adaptive Fast Charging).
standarderna säger alltid: släpp bara ut mer spänning om apparaten sagt att den kan ta emot det.Det som gör att jag inte är 100% säker på mitt svar är om en äldre mobil som inte har utltrasnabb laddning tål att laddas på det uttag som lämnar max effekt, men då finns på denna laddare uttag som lämnar lägre effekt
Nu har jag kollat datorn, på etiketten undertill står det 20 V = 3,25 A, så jag antar att den kräver 20 V och kan ladda med högst 65 W. Mina mobilladdare ger högst 9 V.
Men om jag är snål och köper en 30-watts laddare istället så borde det väl funka så länge den ger 20 V ut? Jag är inte intresserad av att driva datorn under lång tid, bara av att ladda den eller förlänga batteritiden i nödfall.
Finns tom en för 399Jag skulle säga dumsnål, om du ändå behöver köpa. Annat om du hade en som hade 30W, då kanske det hade varit onödigt att uppgradera.
Om vi håller oss till Kjelles laddare så skiljer det 200 kr mellan en på 33 och en på 65 W. Det finns säkert billigare på andra ställen. Jag vet vad jag skulle köpa.