Mtb på Lanzarote.

Henkerado

Ny medlem
Mtb på Lanzarote.
Är det någon här som har erfarenhet av mtb cykling på Lanzarote och har några tips på bra leder?
Ska åka dit med familjen 6'e Februari en vecka så då åker cykeln med :-)

Mtb på Lanzarote.
Svårt att ge tips mer än att det finns stigar "överallt". Ett tips är stor luftvolym och extraslangar.

Trevlig cykling!

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    82.8 KB · Besök: 96
  • 2.jpg
    2.jpg
    54.9 KB · Besök: 87
  • 3.jpg
    3.jpg
    99.4 KB · Besök: 88
  • 4.jpg
    4.jpg
    63.9 KB · Besök: 86
  • 5.jpg
    5.jpg
    58.7 KB · Besök: 89
  • 6.jpg
    6.jpg
    77.3 KB · Besök: 82
  • 7.jpg
    7.jpg
    83.2 KB · Besök: 94
  • 8.jpg
    8.jpg
    60.8 KB · Besök: 87
Mtb på Lanzarote.
Jo, jag önskar jag haft Nobby Nick 2,25" då jag var där minns jag. Det krävs rejält mönster för att få grepp i lavasanden bitvis...

Mtb på Lanzarote.
Jag var där för några år sedan med familjen. Hyrde en cykel i någon butik där och puttade upp den till den högsta toppen jag hittade. Det var jobbigt.
Väl uppe var det fin utsikt och sjukt ball (men hal) nerförsåka som väntade.

148977_10151499989035456_937916372_n.jpg

Mtb på Lanzarote.
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Svårt att ge tips mer än att det finns stigar
> "överallt".

Var nyligen på Fuerteventura. Blev tyvärr ingen mtb-tur, men hela familjen gled runt på citycyklar i Corralejo.
Funderade på det där med att det ser ut att finnas stigar överallt. Likadant på Fuerteventura. Fast är det OK att bara bränna rakt ut i lavaspenaten eller riskerar man att begå intrång? Allemansrätt känns inte särskilt spanskt.

Mtb på Lanzarote.
Sand och sten säger sällan ifrån... Men i byarna blev man oftast utskälld av hundar. Inte så trevligt med arga hundar springagdes runt cykeln. Spruta vatten på dem!

Mtb på Lanzarote.
Skogling skrev:
> Sand och sten säger sällan ifrån... Men i
> byarna blev man oftast utskälld av hundar. Inte
> så trevligt med arga hundar springagdes runt
> cykeln. Spruta vatten på dem!

Spanska hundar har jag en kanske irrationell rädsla för. Är själv mycket hundvan och kan oftast hantera även stora doggar. Fast mitt självförtroende fick sig en törn när vi gick omkring i Corralejo.

En surfhippie hade parkerat sin VW-buss på en gata och jag skulle skulle knalla förbi. Då kommer plötsligt hippiens ganska kraftiga pitbullsliknande hund mot mig, och kroppsspråket ser inte bra ut. Jag spelar kall och går därifrån, anandes att missfostret följer efter och knappar in. Plötsligt vaknar surfskallen till liv och kallar in Fido. Som tur var stod frun med ungarna en bit bort.

En liten sidoberättelse...

Mtb på Lanzarote.
Jag reste dit för två år sedan. Tanken var två veckors mtb-semester. Vart dock lite besviken.

Stigarna, de få som finns, är av formen rullgrus på sten. Ofta är det mer fråga om skogsväg (fast utan skog - bara sten o grus). Sedan finns det en stor mängd grusvägar med idel tvättbrädeunderlag. Vart lite trött på det skumpandet efter ett tag...

Ngr guldkorn hittades dock:
- området NO om Costa Teguise bjöd på snabba grus/stenvägar à la cykelvasan med stora områden mellan dem som man kunde köra hur som helst på för det bara var lite hårt packad sand/grus där.
- sedan fanns det fina utförslöpor från toppen av bergs"kedjan" i NV ner mot östkusten.
- även kullarna söder om Femés/väster om Puerto del Carmen/ner mot Castillo del Aguia är skoj.

Så om du nu ändå befinner dig i grustaget Lanzarote skulle jag rekommendera dessa områden för förströelse på mtb. Annars är landsvägarna väldigt välhållna. Många fler som cyklade på asfalt än på grus!

Trevlig resa!

/H

Mtb på Lanzarote.
När jag var där så körde jag bara landsväg. Men att planera turerna med hjälp av stravas heat map var värdelöst. De mest populära vägarna var tydligen grusvägar, så man fick tänka om hela tiden. Så åtminstonde bland stravas användare är det fler som kör mtb än landsväg. Det verkade dock inte vara några mtb stigar som lockade mig.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Mtb på Lanzarote.
Lanzarote är inte paradiset för cykling.

Jag anser att all solskenscykling (t.o.m. asfaltscykling med mtb) i 2o° alltid är bättre än all cykling i Sverige under februari månad.

Mtb på Lanzarote.
Kanarieöarna är som klippt och skurna för landsväg, mtb lär man vara bra sugen på (riktigt) taskig grusväg om man skall utsätta sig för det...men kanske avsaknaden av den blandade upplevelsen svensk stigcykling ger.
Kanarieöarna är ett kargt landskap med sten, sten och åter sten.

Jag var nyss på Fuerteventura en vecka och körde lite terränglöpning, stökigt nog det utan cykel.

Mtb på Lanzarote.
Husabuse skrev:
> Kanarieöarna är som klippt och skurna för
> landsväg, mtb lär man vara bra sugen på
> (riktigt) taskig grusväg om man skall utsätta
> sig för det...men kanske avsaknaden av den
> blandade upplevelsen svensk stigcykling ger.
> Kanarieöarna är ett kargt landskap med sten,
> sten och åter sten.

Kargt? Tre bilder från olika Kanarieöar som visar att så inte alls behöver vara fallet.
P1020603Medium.JPG

P1030140Medium.JPG

P1030316Medium.JPG

Mtb på Lanzarote.
Jag har varit runt gran canaria, fuerteventura och sett en stor del av lanzarote - och med undantag av de norra delarna på gran canaria har det bara varit sten och grus.

Mtb på Lanzarote.
Skogling skrev:
> La Gomera, El Hierro samt Santa Cruz?

La Palma, La Gomera samt Anagahalvön på Teneriffa.

Mtb på Lanzarote.
Husabuse skrev:
> Jag har varit runt gran canaria, fuerteventura och
> sett en stor del av lanzarote - och med undantag
> av de norra delarna på gran canaria har det bara
> varit sten och grus.

Jag säger inte att du har fel i att det finns karga miljöer. Jag ville bara påpeka att Kanarieöarna faktiskt har mer att bjuda på om man väljer vart man åker.

Har själv bara varit på La Palma, La Gomera, Teneriffa och GC. Om jag fattat det rätt är dock Fuerteventura den riktiga "sandhögen", följt av Lanzarote som är grönare på våren, men på hösten kan vara rätt steril. De öar jag besökt är sådana att sydsidorna är rätt torra medan nordsidorna och/eller de centrala mer höglänta delarna bjuder på betydligt mer varierad växtlighet. I synnerhet La Palma är en ö med många olika ansikten.

Senast ändrad:
Mtb på Lanzarote.
Själv skulle jag vilja testa El Hierro någon gång. Mindre trakterad av Lanza och Fuerte - kvoten blåst genom riktigt häftiga backar verkar vara för dålig. Dessutom för karga. ;-)

Mtb på Lanzarote.
Plockar upp den här tråden, sådär 10 år senare. Ska till Lanzarote vecka 7 (Playa Blanca, längst söderut) och vill cykla MTB alt eMTB några dagar.

Tittade lite på Trailforks men där var det ganska tomt. Komoot hade en del.

Är det ngn annan app eller webbsida som är bättre, eller vad är det som gäller på Lanzarote om man vill hitta bra leder?

Mtb på Lanzarote.
Plockar upp den här tråden, sådär 10 år senare. Ska till Lanzarote vecka 7 (Playa Blanca, längst söderut) och vill cykla MTB alt eMTB några dagar.

Tittade lite på Trailforks men där var det ganska tomt. Komoot hade en del.

Är det ngn annan app eller webbsida som är bättre, eller vad är det som gäller på Lanzarote om man vill hitta bra leder?
Här är en iaf. https://www.komoot.com/tour/328665465?ref=itd
EO körde en massa då, går du tillbaka till mars 21 på hennes Strava hittar du dom nog.

Mtb på Lanzarote.
Har smält mina intryck från MTB på Lanzarote.

Inte direkt värt det kan jag tycka. Möjligt att jag åkte på fel ställen (södra Lanzarote) men det är knaggligt, skumpigt och bitvis halvt ocyklingsbart när man kört fel, vilket är lätt hänt. Om ngn är intresserad så har jag gjort en video om min runda, men som sagt är cyklingen inte så mkt att ha imo.

Tillbaka
Topp