Visa dina Gains! Styrketräning för cyklister

Okej då, kör en timme då om ni vill, men då tycker jag både uppvärmning och stretching bör vara 10 min. minst. 2 timmar? Det känns som något annat än styrketräning. Har för mig att mitt maratonlopp tog litet över 3 timmar...
Om du stannat efter varje set så hade det nog tagit längre tid

Okej då, kör en timme då om ni vill, men då tycker jag både uppvärmning och stretching bör vara 10 min. minst. 2 timmar? Det känns som något annat än styrketräning. Har för mig att mitt maratonlopp tog litet över 3 timmar...
Du måste sprungit något annat än ett marathonlopp, det tar väl just över 2 timmar?

Uppvärmningsseten tar en stor del av tiden i anspråk, cirkus 20%.

1766873736914.gif

Två timmar och tjugo minuters axel- och armpass. Denna splitten ger definitivt ömma muskler och inte mycket utrymme att slarva med sömn och annan återhämtning. Snackade träning med 82-åring på gymmet. Inspirerande.

image.webp

Varför skulle ett styrketräningspass inte kunna vara två timmar långt?

Man bygger inte muskelstyrka på det sättet. Uthållighet möjligen, men två timmar... Då kanske den sociala biten är viktigare än träningen?

Man bygger inte muskelstyrka på det sättet. Uthållighet möjligen, men två timmar... Då kanske den sociala biten är viktigare än träningen?
Säg för enkelhetens skull att man gör 5 övningar om 5 reps med 5 set och 2 minuters setvila. Varje övning har även +/- 3 uppvärmningsset (flera på helkroppslyft, färre på isolationsövningar), så i praktiken blir det 8 set per övning. Om lyften tar 1 minut per set har man alltså (förenklar lite) 3 minuter gånger 8 set = 24 minuter per övning, dvs 120 minuter för att komplettera samtliga 5 övningar. Addera därtill lite tid för att hantera vikter och man är lätt uppe en bra bit över två timmar.

Till ditt försvar ska man ändå tillägga följande från Gemini: "Idag rekommenderar Arnold själv kortare och mer effektiva pass för motionärer, ofta runt 15–30 minuter, då hans historiska träningsmängd kräver extrem återhämtningsförmåga". Läste att Arnold tränade två pass per dag under långa perioder. Det är verkligen extremt.

5 övningar om 5 omgångar om 5 upprepningar är för många. 4 x 4 x 5-10 eller så skulle jag vilja rekommendera. Övningarna etc. tar ju inte alls lång tid, utan möjligen slappandet efteråt. Kanske 20 sekunder mellan omgångarna, och 1 eller 1,5 minut eller så mellan övningarna? Schwarzenegger var body-builder, om man får göra den distinktionen: I princip en muskel i taget.

5 övningar om 5 omgångar om 5 upprepningar är för många. 4 x 4 x 5-10 eller så skulle jag vilja rekommendera. Övningarna etc. tar ju inte alls lång tid, utan möjligen slappandet efteråt. Kanske 20 sekunder mellan omgångarna, och 1 eller 1,5 minut eller så mellan övningarna? Schwarzenegger var body-builder, om man får göra den distinktionen: I princip en muskel i taget.
Du kan verkligen mycket om styrketräning.
Vem har lärt dig allt det här?

On topic.
Stege upp till 150 i bänk
Sen 10km zon 2 löpning

Alla blir ju saliga på sin egen tro, men om målet är just gains (dvs inte motion eller s k vardagsträning, utan en ambition att drastiskt öka muskelmassa och/eller styrka) som trådtiteln antyder så pekar all forskning jag har läst på att din väg ovan är fel väg att gå. Men såklart bättre än ingen träning alls.. dock med risk att undermåliga resultat leder till brist på motivation och sedan ingen träning alls.

Glömde skriva: Sista omgångens sista repetion ska du ha panikkänslor när du lyfter eller pressar. När du klarar denna sista, utan större bekymmer, är det dags att öka vikten ett halvkilo eller nåt.

Glömde skriva: Sista omgångens sista repetion ska du ha panikkänslor när du lyfter eller pressar. När du klarar denna sista, utan större bekymmer, är det dags att öka vikten ett halvkilo eller nåt.
Nej. Att träna till failure är ett verktyg, att använda rätt vid rätt tillfälle. Läs på lite.

Nej. Att träna till failure är ett verktyg, att använda rätt vid rätt tillfälle. Läs på lite.
Jag tar gärna tips där. Har kört följande metoder för progressiv överbelastning.

- 8 till 12 repetitioner per set (lite beroende på övning.. inga tolvor knäböj t ex), när jag klarar 12:orna höjer jag vikten och börjar om på 8:or och ökar gradvis antal reps till 12.

- Konstant antal repetitioner, klarar jag fullt set så ökar jag vikten nästa gång och harvar på tills jag klarar fullt set på den nya vikten. Ibland kan det gå veckor utan att jag klarar det, då blir jag demotiverad och ändrar något.

- 2for2: konstant antal repetitioner, klarar jag två extra reps i slutet av sista setet så lägger jag på mer vikt. Även här har jag lätt att fastna, det känns som en avgrundsdjup skillnad att precis klara sin sista rep vs att klara två reps till.

Jag kanske har svarat mig själv här, heja metod 1? Käkar i kaloribalans, inga magrutor f n så det borde finnas lite att plocka av. 72 kg/183 cm, förra vintern käkade jag upp mig till 78 kg, visst kom det gains men inte i motsvarande proportion. Då körde jag iofs SS, satte några nya PB, men det såg mest ut som att jag adderade vikt runt midjan.

image.webp

Med risk för att tråka ut er med ständiga gymrapporter, men det blev ett morgonpass för ben och rumpa idag. Utfallsstegen är riktigt jobbiga. Känner att jag inte är så stabil i knäna.

Edit: Upptäckte att man i StrengthLog kan kopiera övningarna från föregående pass med valfri justering av vikten till passet man tränar nu så att man jobbar med ständiga progressioner. Utmärkt.

Senast ändrad:
Gott nytt år på er skrotnissar! Avslutade träningsåret nyss med en fail på 100 i marklyft (se bild). Störigt, men jag lättade iaf stången lite från marken 🤣. Nya tag 2026 💪, känns inte helt orimligt att jag fixar 100 då.Visa bilaga 810041
Gott nytt på dig också och kämpa på med marklyften. 💪

Senast ändrad:
En dag i år händer det som du önskat så länge! Envist och bra jobbat!

Du verkar liksom framtung, om du ursäktar. Kanske du kan få med benen i jobbet lite mer. Sänka rumpan eller så, hihi!

Avslutade året med nytt PB i marken, nu står valet mellan att försöka gå ner till cirka 90kg eller stanna kvar på 100-105 och bygga mer styrka. Watt/kg vs Watt...

Avslutade året med nytt PB i marken, nu står valet mellan att försöka gå ner till cirka 90kg eller stanna kvar på 100-105 och bygga mer styrka. Watt/kg vs Watt...
Beror väl på vad man tycker är roligast.

Jsg har insett att alla mina hobbies kommer bli roligare om jag väger 90 än om jag bänkar 170. Så börjat omprioritera träningen helt nu

Beror väl på vad man tycker är roligast.

Jsg har insett att alla mina hobbies kommer bli roligare om jag väger 90 än om jag bänkar 170. Så börjat omprioritera träningen helt nu
Börja kör skoter, det är jäkligt bra att kunna pressa upp den om du hamnat under!

Annars håller jag med dig, jag cyklade fortare kring 85 än 95 kg.. 🫣

Åtta och en halv timmes sömn, därefter benpass och nu 16-20 matlådor på spisen. Upptäckte att röda linser har massor av protein, 25% i torkad form. Utfallsstegen fortsatt extremt jobbiga.

IMG_9479.webp

Några veckor in på Arnold-spltten: väldigt bra utveckling och enormt behov av vila och mat. På jobbet är vi några som pratar om att köra Vätternrundan 2027 så tänkte fortsätta med Arnold-splitten till i höst i kombination med lite cykling och därefter lägga om till att bevara muskler, tappa fett och öka konditionen fram tills juni 2027.

Kommer inte 200 i mark i vinter lär det aldrig göra det. Skulle köra en tung 10:a på dagens pass. Kändes så bra på 10x120 så jag drog några tunga singlar efteråt. Har aldrig dragit 180 så enkelt.

Men har haft ont i armen efter en skoterresa efter nyår så jag stannade där och det var nog bra för nu ömmar den 😩🫣. Men lite vila och fortsatt gnugg så kommer den.

Kommer inte 200 i mark i vinter lär det aldrig göra det. Skulle köra en tung 10:a på dagens pass. Kändes så bra på 10x120 så jag drog några tunga singlar efteråt. Har aldrig dragit 180 så enkelt.

Men har haft ont i armen efter en skoterresa efter nyår så jag stannade där och det var nog bra för nu ömmar den 😩🫣. Men lite vila och fortsatt gnugg så kommer den.
Fick också bromsa igår pga ont i triceps längst ner mot armbågen efter några set scull crushers. Får byta ut den övningen mot någon annan. Man får träna runt sina skador så gott det går.

Tillbaka
Topp