Hur var din cykelträning idag?

Tre timmar slöcykling idag. I källaren. Kändes bra.
Bra där. Tid på sadeln är bra. Veva ben är bra. Det blir lättare att cykla ute när man har ben och rumpa som tränats.

Enda gången jag kört så länge eller längre har varit när jag deltagit i Vasaloppsspinning på F&S. Får se om man kan få en plats i år...

Bra där. Tid på sadeln är bra. Veva ben är bra. Det blir lättare att cykla ute när man har ben och rumpa som tränats.

Enda gången jag kört så länge eller längre har varit när jag deltagit i Vasaloppsspinning på F&S. Får se om man kan få en plats i år...
Jag kör en tiomilare i månaden (ibland två) och det brukar ta drygt tre timmar inne, längre ute. Beror ju lite på mängden höjdmeter.

IMG_5220.webp

Jag, fyra tolvåriga grabbar och två pappor körde 3 mil i -13 grader idag. Stronga killar och gubbar!

Senast ändrad:
Du kanske ska jäkta sakta. Ge kroppen mer tid att anpassa sig till löpningen. En kompis som var mycket duktig löpare. Han blev med tiden skadad, något som gjorde att han började byta ut vissa löppass med cykling, något som gjorde att kroppen höll för löpningen och han fortsatte att ta pallplatser. Han blev dessutom en väldigt snabb cyklist.
Ja problemet är nog säkert att jag försöker öka för mycket, för tidigt när kroppen inte är van med löpningen. Men det är svårt att hålla träningstiden nere när man tycker det är kul. Ska försöka ta det lugnare med löpningen framöver. Kanske bara springa zon 2 ett tag, och skippa högintensivt helt.

Att kombinera cykling och löpning verkar fungera bra. Att jag haft en så brant utvecklingskurva på löpningen beror nog främst på att jag cyklat mycket distanspass och byggt upp en bra bas på cykeln. Jag har tänkt fortsätta cykla mycket, men nu under vintern blir det inte alls mycket cykel eftersom jag inte har möjlighet att cykla inomhus på trainer

Det var även min reflektion när jag läste inlägget, dvs för snabb upptrappning och då särskilt mot bakgrunden av tidigare skadeproblematik.

100 m idag. Byter om, monterar andra hjul (släta, breda däck), går ut och........ det var nära vurpan redan 10 m från huset!!! Allt har frusit (på 1 timme). Vägen är svart, + i luften, men isbana på asfalten! Vände hem och ska dricka öl istället.

100 m idag. Byter om, monterar andra hjul (släta, breda däck), går ut och........ det var nära vurpan redan 10 m från huset!!! Allt har frusit (på 1 timme). Vägen är svart, + i luften, men isbana på asfalten! Vände hem och ska dricka öl istället.

Det kan bli halt även vid plusgrader. Bättre att upptäcka det redan vid start än att hamna i Visa din misär-tråden. :sneaky:

Onsdag: Trainer zon2@110/130Watt i 30 minuter.
Torsdag: Trainer 3x10minuter@220watt. Total träningstid 70 minuter.

Iaktagelse: Det är lätt att överskatta sin FTP och köra på som en tok på intervallerna, IT-nördarna skulle troligen kalla det att överklocka*, men för att träningen, speciellt regelbundna intervaller, ska fungera i längden krävs rätt och ärlig 60-minuters FTP. Något som resulterat i att jag sänkt min FTP två gånger på två veckor. Ordspråket: "Ärlighet varar längst" har aldrig kännts så träffande...

* Risker med överklockning inkluderar ökad värmeutveckling och strömförbrukning, vilket kan leda till systeminstabilitet, krascher, minskad livslängd för komponenter och i värsta fall permanenta skador.

1768515590520.webp

Kämpar på med Tour de Zwift. 15 banor av 18 avklarade. Loggat 28 mil i veckan varav dom flesta på Zwift men 6 mil utomhus i modd och is som var som tvättbräda att köra på. Ingen trevlig runda men bygger pannben I guess. Vilodag imorgon och ska försöka avgöra om man ska ut och köra på söndag eller gömma sig i källaren.
Grymt!

Tillbaka
Topp