Är PTU-slangar mer känsliga för punka?

Hade också pyspunka på en tpu slang i höstas, fick vara väldigt försiktig och leta länge i vattenbadet innan jag fann hålet

Hade också pyspunka på en tpu slang i höstas, fick vara väldigt försiktig och leta länge i vattenbadet innan jag fann hålet

Nu med slangen utanför däcket verkar den hållit trycket från igår, men problemet är att det ju är begränsat tryck, inte nog för att det ska gå att hitta läckan enkelt, och mer tryck lär sabba slangen.

Hur svarar TPU på tätvätska? Tänkte om man skulle spruta in lite gucka så kanske det kunde täta till?

Hål hittat! Pumpade liiiiite till och se där, i skarven invid ventilförstärkningen fanns ett ytte pytte litet stickhål. Ciclami 26" slang hade emellertid inte löstagbar ventilkärna, trots metallventil. Blev en laglapp, så får vi se om det håller.

TPU-slangar köps ju billigt och tar ingen plats så varför leta pyspunkor? Investera i en elektrisk pump så går lagning i fält snabbt.

Vill man öka tåligheten finns det sealant för TPU. Då tappar man lite vikt och det fina ljudet.

TPU-slangar köps ju billigt och tar ingen plats så varför leta pyspunkor? Investera i en elektrisk pump så går lagning i fält snabbt.

Vill man öka tåligheten finns det sealant för TPU. Då tappar man lite vikt och det fina ljudet.
Billigt vet jag inte riktigt. Betalade strax under 400 kr styck för mina tubolito lättvikts TPU slangar

Billigt och billigt....Kostar väl närmare en hundring även från ali om du ska ha med metallventil.
Betalade 150 kr för en liter sealant sist från bikeinn som räcker för massor med däck.

Ska man kasta en snudd på helt ny slang pga. minimalt pys?

Billigt och billigt....Kostar väl närmare en hundring även från ali om du ska ha med metallventil.
Betalade 150 kr för en liter sealant sist från bikeinn som räcker för massor med däck.

Ska man kasta en snudd på helt ny slang pga. minimalt pys?
Finns ju lagkapper. Och ja, har också varit med om att TPU går sönder via microskopiska hål.

Jag köpte senast i fyrpack för 269kr inkl frakt. Det känns inte så brutalt.

Finns ju lagkapper. Och ja, har också varit med om att TPU går sönder via microskopiska hål.

Jag köpte senast i fyrpack för 269kr inkl frakt. Det känns inte så brutalt.

269 kr, med metallventil? Väldigt bra pris i så fall.
Jamen precis, att dra på en av de medföljande laglapparna känns som det rimliga att göra snarare än att kasta:)

269 kr, med metallventil? Väldigt bra pris i så fall.
Jamen precis, att dra på en av de medföljande laglapparna känns som det rimliga att göra snarare än att kasta:)
Det funkar oftast. Men man måste vara noggrann när man limmar lapparna. Har både lyckats och inte med olika slangar.
Jag har en lagad Tubolito som har funkat i två säsonger nu.

116 kr får jag i pris när jag sen faktiskt väljer slangmodell.
Screenshot_2026-01-19-07-35-52-868_com.alibaba.aliexpresshd.webp

Sen *tror* jag denna modell är något bättre:
Screenshot_2026-01-19-07-36-58-386_com.alibaba.aliexpresshd.webp

116 kr får jag i pris när jag sen faktiskt väljer slangmodell.
Enl min erfarenhet håller AliE ordning på kakorna, är man inloggad o klickar runt bland flera säljare av samma vara dyker det ofta upp som ett "Bundle deal".

Jag kollade bla på TPU-slangar för några dagar sedan, när jag gick in igen idag fanns den här högt upp (inte ens som "Bundle deal")
AliE_TPU_slang - 2026-01-19.webp

<REDIGERAT>
Jag missade
Gravelslang med gängad metallventil(enl bilden) för 45,13 SEK
Men "tyngre": 50g

Senast ändrad:
Med risk för att återföra tråden OT: den avgörande fördelen för mig att köra med TL på grus och landsväg är att det är så mycket enklare att laga den ganska ovanliga punkteringen. I med en korv och pumpa bara istället för att plocka av hjul och byta slang.

Med risk för att återföra tråden OT: den avgörande fördelen för mig att köra med TL på grus och landsväg är att det är så mycket enklare att laga den ganska ovanliga punkteringen. I med en korv och pumpa bara istället för att plocka av hjul och byta slang.
Absolut.
Och när korven inte tätar? Vid 2 av 2 sprutpunkor har korven inte gjort jobbet. Det kan bli väldigt kladdigt.

Absolut.
Och när korven inte tätar? Vid 2 av 2 sprutpunkor har korven inte gjort jobbet. Det kan bli väldigt kladdigt.
I de flesta fall tätas det ju utmärkt med en korv. Om inte så får man slänga i en slang, precis som man haft slang från början. Att en sprutpunka kan bli kladdig är förstås inte positivt, men ändå ett för mig hittills obefintligt problem.

Ber om ursäkt men "korv", vad avses? (kör ej tube less men kanske testar i år)

I de flesta fall tätas det ju utmärkt med en korv. Om inte så får man slänga i en slang, precis som man haft slang från början. Att en sprutpunka kan bli kladdig är förstås inte positivt, men ändå ett för mig hittills obefintligt problem.
om man har tålamod att cykla en stund med lite lägre tryck tätar nästan alla slanglösa punkor utan att hjälpa till med salami (korv)

ponerat att man sett till att det finns tillgång till fräsch och flytande gucka i däcket. öht är misslyckad tätning korrelerat till brist på gucka, eller att den blivit gammal och vattnig

inte testat, men för landsväg, där det möjligen kan vara vanskligt med en stunds lägre tryck för att avvakta polymeriseringen av guckan; kan man också tänka tanken att en stund stötta denna med hjälp av några varv eltejp. men för ett mönstrat däck lär ett sådant upplägg vara svårt att få till.

för landsväg fortsätter jag dock tills vidare njuta av latexsslangars förföriska rull, i lättare och följsamma icke slanglöst anpassade däck.

när det gäller tpu tycks det i nuläget finnas för många jag-också-produkter? svårfunna småläckor i membraner och undermåliga ventiler tycks vara ett tema. det lär väl efterhand klarna vilka som tål verklig användning på ett optimalt sätt. men även latexslangar kan vara vanskliga därvidlag, eftersom de fritt utan däck tål endast ett ganska lågt tryck innan de förvandlas till en ballong....

Fortsätter OT: slang, slanglöst och tubdäck har funnits parallellt ganska länge nu. Inget av sätten att hålla luft i däcken har varit så överlägset att det konkurrerat ut de andra snabbt. (Även om det tyvärr börjar se lite mörkt ut för tubdäcket.) jag har använt alla system på både väg och i skog. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Den dagen slanglöst cykeldäck funkar som bil- och MC-däck, dvs att de tätar utan gucka men ändå inte är bökiga att få på fälgen eller rullar sämre så tänker jag mig att slangens tid är förbi på finare cyklar. Då kunde man ju på landsväg där man sällan punkterar köra ”torrt” och bara fylla på lite kladd om man punkar. Eller köra med lite förebyggande kladd som nu om man vill vara på den säkra sidan.
Mitt nyaste par gravelhjul utan ekerhål i fälgbanan klarar nästan av det nu - man poppar det med handpump och det läcker inget via fälg eller ventil. Men de däck jag testat håller inte luften tillräckligt torrt. Men framtiden är ljus på cykelhjulsfronten tror jag!

Fortsätter OT: slang, slanglöst och tubdäck har funnits parallellt ganska länge nu. Inget av sätten att hålla luft i däcken har varit så överlägset att det konkurrerat ut de andra snabbt. (Även om det tyvärr börjar se lite mörkt ut för tubdäcket.) jag har använt alla system på både väg och i skog. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Den dagen slanglöst cykeldäck funkar som bil- och MC-däck, dvs att de tätar utan gucka men ändå inte är bökiga att få på fälgen eller rullar sämre så tänker jag mig att slangens tid är förbi på finare cyklar. Då kunde man ju på landsväg där man sällan punkterar köra ”torrt” och bara fylla på lite kladd om man punkar. Eller köra med lite förebyggande kladd som nu om man vill vara på den säkra sidan.
Mitt nyaste par gravelhjul utan ekerhål i fälgbanan klarar nästan av det nu - man poppar det med handpump och det läcker inget via fälg eller ventil. Men de däck jag testat håller inte luften tillräckligt torrt. Men framtiden är ljus på cykelhjulsfronten tror jag!
Jag tror att ”problemet” (jag uppfattar det inte som ett problem) att slanglösa cykeldäck vs mc/bildäck är att de måste vara tunna, lätta och följsamma i en helt annan division. Det finns ju mer eller mindre punkasäkra kanttrådsdäck men de dras ju med en del nackdelar jmf landsvägsdäck. Att kolla o pumpa nåt slag innan avfärd känns inte som betungande för mig utan bara ett moment i paritet med att snöra på sig skorna, kolla att bromsarna tar osv.

Jag tror att ”problemet” (jag uppfattar det inte som ett problem) att slanglösa cykeldäck vs mc/bildäck är att de måste vara tunna, lätta och följsamma i en helt annan division. Det finns ju mer eller mindre punkasäkra kanttrådsdäck men de dras ju med en del nackdelar jmf landsvägsdäck. Att kolla o pumpa nåt slag innan avfärd känns inte som betungande för mig utan bara ett moment i paritet med att snöra på sig skorna, kolla att bromsarna tar osv.
Sant, men vi kan ju åka till månen och bygga atombomber, då borde man fanimig kunna tillverka ett mjukt, lättrullande och följsamt cykeldäck som håller luften utan slang!

Sant, men vi kan ju åka till månen och bygga atombomber, då borde man fanimig kunna tillverka ett mjukt, lättrullande och följsamt cykeldäck som håller luften utan slang!
Det skulle väl handla om en membran nånstans i däcklagren. Det finns säkert ett sånt material i någon applikation, frågan är om landsvägscykeldäcksmarknaden är stort nog för att satsas på och till överkomligt pris. Har graphen den egenskapen?
Jag slås ibland av att ett bra cykeldäck kostar nästan som ett bättre bildäck - som håller för fart, påkänningar och bortåt 5000 mil eller mer utan att falla sönder….

om man har tålamod att cykla en stund med lite lägre tryck tätar nästan alla slanglösa punkor utan att hjälpa till med salami (korv)
Delar inte riktigt den erfarenheten. Är det stickhål på slitbanan är det lätt hänt att det först tätar för att sen öppnas igen. Och då är det korv som gäller även om hålet är väldigt litet.

Det skulle väl handla om en membran nånstans i däcklagren. Det finns säkert ett sånt material i någon applikation, frågan är om landsvägscykeldäcksmarknaden är stort nog för att satsas på och till överkomligt pris. Har graphen den egenskapen?
Jag slås ibland av att ett bra cykeldäck kostar nästan som ett bättre bildäck - som håller för fart, påkänningar och bortåt 5000 mil eller mer utan att falla sönder….
Håller med. Nästan lika knäppt som att en bra cykel kostar som en high-end MC.

Vet inte var jag läst om det men såg något om ett Thermoplastic Polyurethane membran som skulle kunna vara applicerbart.

när det gäller punkaskyddande lager internt i däcken är aramid populärt. vanligaste produkten har handelsnamn kevlar. finns flätad/stickad och vävd. osäker på om det finns som membran.

marathon plus har som lök på laxen någon form av expanderad plast aka skumplast under slitbanan, som en spacer.

rullar det trögt? jajamensan;)

eftermonterade liners för användning på däckens insida har jag inte riktigt koll på, men misstänker där att polyuretan är vanligt förekommande.

Jaha. Då har jag lagd på mitt livs första - och förhoppningsvis näst sista - plastslang! Det är ju för fan som att dra en kondom på en slak kuk. Ett under att den inte fick punka efter sista rycket med däckjärn på kanttrådsdäcket. Verkligen inget jag vill stå med i fält.
Och ventilen se'n. Jorå, metall men den är ju inte gängat så att mutter för prestaventil (vem vill ha annat?) passar in i schraderhålet! Fick borra ut och skruva dit men om den sitter kvar återstår att se.
20260325_164059.webp
Tur att de hjulen ska sitta på en cykel som kommer att användas lika sällan som snö i Skåne.

Jaha. Då har jag lagd på mitt livs första - och förhoppningsvis näst sista - plastslang! Det är ju för fan som att dra en kondom på en slak kuk. Ett under att den inte fick punka efter sista rycket med däckjärn på kanttrådsdäcket. Verkligen inget jag vill stå med i fält.
Det finns som alltid många besvärliga kombinationer av däck och fälg,
men att slangens material skulle påverka har jag aldrig varit med om.
Med lagom med luft i slangen tycker jag att däckpåkrängning med båda tpu och butyl-slangar går enklast.
Men det är jag det.

Det finns som alltid många besvärliga kombinationer av däck och fälg,
men att slangens material skulle påverka har jag aldrig varit med om.
Med lagom med luft i slangen tycker jag att däckpåkrängning med båda tpu och butyl-slangar går enklast.
Men det är jag det.
Med lite luft i såklart. Och en och annan butylslang har jag lagd på genom decennierna. Men detta sladdriga ostyrliga eländet!
Tacka vet jag slanglöst.

Tillbaka
Topp