Hans__L
Aktiv medlem
Hur var din cykelträning idag?
/h?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
/h?
Med din träningsiver och träningsmängd skulle jag bli riktigt förvånad om du inte skulle få ännu mer utdelning av din träning och du hade en träningsplan med bra struktur.Sjukt imponerad av alla träningspass. Själv cyklar jag bara lite planlöst.Ska erkänna att jag längtar till våren för källaren börjar bli trång!
Mycket möjligt, men skulle det bli roligare?Med din träningsiver och träningsmängd skulle jag bli riktigt förvånad om du inte skulle få ännu mer utdelning av din träning och du hade en träningsplan med bra struktur.
Svårt att säga, men resultatet skulle göra dig nöjd!Mycket möjligt, men skulle det bli roligare?![]()
Regel 10 säger att det aldrig blir lättare. Du kommer bara köra snabbare.Mycket möjligt, men skulle det bli roligare?![]()
Inget är som väntans tider...Regel 10 säger att det aldrig blir lättare. Du kommer bara köra snabbare.
Regel 10 säger att det aldrig blir lättare. Du kommer bara köra snabbare.
Hur många var ni på söndagsträningen?
3, men en vände lite tidigare.Hur många var ni på söndagsträningen?
Ser på din display att du har flera färdiga intervallprogram att välja mellan. Kör du någon eller alla?Intervaller 200-225W
Visa bilaga 812680
Riktigt bra träningspass! Ligger din LT1 på ~255watt?Söndag
5,5h
5x30 min LT1
10 min 360
15 min på 390
Karaktärsbyggande väder summerar det hela.
Visa bilaga 812702
Finns en massa program. Testade olika i början men kom fram till att jag ställer in vilka watt jag vill ha och kör intervaller som jag känner för. När jag började för tre år sedan så hade jag en idé att klara 4x4@250 watt, 2 vila. Är inte där än. Tror jag måste gå ner minst 10 kg i vikt för att greja det och cykla ännu mer i år än tidigare och bli några år yngre. Var nog från den här tråden jag fick idén https://happyride.se/forum/threads/halla-250-watt-pa-testcykel-i-6-minuter.778486/Ser på din display att du har flera färdiga intervallprogram att välja mellan. Kör du någon eller alla?
Hmm, låter som en extremt hög kalorimängd. Jag brukar bränna 750 kcal under ett zon 3-pass på en timma. Då är hälften av tiden 250 watt och hälften aktiv återhämtning. För du har inte kört en timma med 250 watt i snitt, eller?Lite hårdare än igår vilket kcal.förbrukningen skvallar om. Inte för att den stämmer med det är sällan jag kommer över 1500 på en timme. 2x2@250W sista 10 min. Går att klämma ut mer när psyket tillåter.
Visa bilaga 812865
Nä och som jag skrev, "Lite hårdare än igår vilket kcal.förbrukningen skvallar om. Inte för att den stämmer..." Det är lite därför jag också tror att det är annat som inte heller stämmer. Ingen aning om hur väl watten stämmer. Hur pålitliga är dina värden tror du?Hmm, låter som en extremt hög kalorimängd. Jag brukar bränna 750 kcal under ett zon 3-pass på en timma. Då är hälften av tiden 250 watt och hälften aktiv återhämtning. För du har inte kört en timma med 250 watt i snitt, eller?
Alltså, jag har själv funderat på hur tillförlitliga mina värden är, framförallt nu när jag såg dina.Nä och som jag skrev, "Lite hårdare än igår vilket kcal.förbrukningen skvallar om. Inte för att den stämmer..." Det är lite därför jag också tror att det är annat som inte heller stämmer. Ingen aning om hur väl watten stämmer. Hur pålitliga är dina värden tror du?
AINä och som jag skrev, "Lite hårdare än igår vilket kcal.förbrukningen skvallar om. Inte för att den stämmer..." Det är lite därför jag också tror att det är annat som inte heller stämmer. Ingen aning om hur väl watten stämmer. Hur pålitliga är dina värden tror du?
Det har jag varje pass. Dubbel mätning. Ibland vid vissa watt är det prefekt när jag kör på ERG. Men ändrar man effekt och kadens stup i kvarten, så hinner ERGn inte med då kan värdet bli rätt skevt, typ 10-15 watt.Alltså, jag har själv funderat på hur tillförlitliga mina värden är, framförallt nu när jag såg dina.
Jag kör Zwift och har egentligen bara matat in längd och vikt. Sedan går den väl på ett snitt på något sätt, baserat på hur många watt man trycker ut.
Edit: Det skulle vara intressant att slänga på wattmätarpedalerna och köra med Wahoon också, för att kolla hur mycket det diffar.
Den här affischen satt på väggen i CK Unis träningslokal i Fyrishallen 1983. Trodde ett tag jag kanske kunde bli som Freddy Maertens.Lite hårdare än igår vilket kcal.förbrukningen skvallar om. Inte för att den stämmer med det är sällan jag kommer över 1500 på en timme. 2x2@250W sista 10 min. Går att klämma ut mer när psyket tillåter.
Visa bilaga 812865
Jag anser. Cyklar man så mycket som du gör, borde du kosta på dig ett par SPD-pedaler och ett par riktiga cykelskor. Finns vettigt på Köp&Sälj för en liten slant.Får nog vila i morrn. Trampdynan vä. fot börjar bli öm efter allt cyklande på Abilican. Kört med vanliga gympaskor och glömt bort att jag har dessa i garderoben sedan ett par år. Hittade dem igår. https://soderscykel.se/cykelskor/10...vj4U5kAbIwJocDy410buambBIGEmiOQTZNidCkuGvy5AI
För ett antal år sedan upptäckte jag att när jag cyklade med effektmätare så beräknade min Garmin kcal-förbrukningen linjärt med snitteffekten som 3,6 x tid (h) x snitteffekt. Dvs om jag cyklade i 2h med 200W i snitt så gav den 1440 kcal i förbränning.Hmm, låter som en extremt hög kalorimängd. Jag brukar bränna 750 kcal under ett zon 3-pass på en timma. Då är hälften av tiden 250 watt och hälften aktiv återhämtning. För du har inte kört en timma med 250 watt i snitt, eller?
Jag har gjort flera tester i lab, med mask och hela köret. Men det är länge sedan 1840 Kcal/dygn i vila, då. Vilket blev högsta värdet i testgruppen. Samt under maxtest några minuter, så att man kunde extrapolera upp till 60 min. Blev en hel del. Men ändå långt ifrån de siffror jag sett att olika pulsklockor och spottar ur sig.För ett antal år sedan upptäckte jag att när jag cyklade med effektmätare så beräknade min Garmin kcal-förbrukningen linjärt med snitteffekten som 3,6 x tid (h) x snitteffekt. Dvs om jag cyklade i 2h med 200W i snitt så gav den 1440 kcal i förbränning.
Det är ju en schablonmässig formel som naturligtvis inte stämmer exakt, bl.a. så borde förhållandet mellan effekt och kcal-förbrukning vara individuellt beroende på kroppens "verkningsgrad" etc. Men jag har använt det som en höftning sedan dess. I så fall skulle 1500 kcal på 1h motsvara 417 W i snitt, vilket är typ Pogacar-nivå.![]()
Dessvärre så funkar det inte med SPD på Ablican, annan diam på gängningen. Byta vevarmar funkar inte heller. Det är nog tänkt att den inte ska funka som en spinningscykel.Jag anser. Cyklar man så mycket som du gör, borde du kosta på dig ett par SPD-pedaler och ett par riktiga cykelskor. Finns vettigt på Köp&Sälj för en liten slant.
Nu vet jag att det kostar en del pengar och att många (däribland jag) inte har superstor ekonomi, men hade jag varit som du hade jag köpt en smarttrainer begagnat på K&S. Det är något av det bästa jag har gjort som cyklist.Dessvärre så funkar det inte med SPD på Ablican, annan diam på gängningen. Byta vevarmar funkar inte heller. Det är nog tänkt att den inte ska funka som en spinningscykel.
Jo. Men nu är det så här att jag har en fru med kraftig tinnitus och som är väldigt ljudkänslig. Vad jag har hört så låter en trainer rätt mycket. En spinningcykel låter väl också mer än en motionscykel. Annars hade jag slått till för länge sedan.Nu vet jag att det kostar en del pengar och att många (däribland jag) inte har superstor ekonomi, men hade jag varit som du hade jag köpt en smarttrainer begagnat på K&S. Det är något av det bästa jag har gjort som cyklist.
Jo. Men nu är det så här att jag har en fru med kraftig tinnitus och som är väldigt ljudkänslig. Vad jag har hört så låter en trainer rätt mycket. En spinningcykel låter väl också mer än en motionscykel. Annars hade jag slått till för länge sedan.
Aha. Jag har en Tacx Flux 2 och den låter kanske en del, men ingenting jag tänkt på direkt. Jag hade nog läst på om vilka trainers som är tystast och sedan slagit till på en sådan. En välsmord drivlina på det så är du nog hemma.Jo. Men nu är det så här att jag har en fru med kraftig tinnitus och som är väldigt ljudkänslig. Vad jag har hört så låter en trainer rätt mycket. En spinningcykel låter väl också mer än en motionscykel. Annars hade jag slått till för länge sedan.
Min sambos bror köpte precis en Zwift bike: Bild på cykeln! Den är verkligten inte bullrig, jämförbar med en spinningcykel/motionscykel med rem över svänghjulet. Hur som helst mycket tystare än en traditionell trainer. Jag blev riktigt överraskad.Jo. Men nu är det så här att jag har en fru med kraftig tinnitus och som är väldigt ljudkänslig. Vad jag har hört så låter en trainer rätt mycket. En spinningcykel låter väl också mer än en motionscykel. Annars hade jag slått till för länge sedan.