TPU innerslang

TPU innerslang
Kanske tvåa på bollen - men Heine skriver om deras suveräna TPU-slangar som alltså är exakt samma som Silcas (men fler bredder):

Båda märken tillverkas av deras supplier in germany så jag antar det är Schwalbe.

Smart av gubben Heine att leja ut allt på lego eller rebranda bara.

TPU innerslang
Jag läser normalt inte tråden men mer blyga personer blir upprörda och pm:ar just mig 🤔
Kanske mer är jag som inte hänger med i utvecklingen som 55 åring men det är ju här happyride kommer in i bilden. 🥲

Var inte själv medveten om att man höll på att lappa slangar i denna utsträckning. Tror inte jag själv roat mig med det sedan tonåren. Sedan dess har jag nog bytt hela slangen. (Så just nu har jag enormt dåligt miljösamvete och tom fått lite sömnproblem, skruvar mig och tänker på alla slangar jag slängt i onödan.)

Men visst, i denna tråd om TPU slangars totala överlägsenhet/förträfflighet har väldigt mycket komma att handla om hur man bäst lappar dem. Lite skojigt är det allt. :sneaky:

Ur ett strikt miljöperspektiv är jag dock ödmjuk/imponerad/överraskad att folk lappar sina slangar så mycket som det går för att spara på miljön, ett sådan helt exceptionell medvetenhet får man respektera. (y)

Dock tydligen inte enbart ur ett miljöperspektiv, även allas vår happy-guru HåkanC skrev:
"en lagad slang är en säkrare slang än en helt ny, oprövad och oanvänd slang."

(en💡tändes i min 55-åriga skalle)

Men det är det jag gillar med happyride, att jag får lära mig saker av folk som kan (och att jag själv nästan alltid har fel :cry:).

Senast ändrad:
TPU innerslang
Angående TPU för MTB som jag aldrig (?) fick svar på så finns det

Tungt som bly för den som kör 120ml gucka men kanske nåt för den som köra slang. Frågan är om den häller för 2,6''

EDIT.
Här finns också

edit 2
Ojdå
1762766593425.webp

där "sprack" det (hihi)

Senast ändrad:
TPU innerslang
Det vet i fan om en lagad släng är säkrare. Jag kan köpa det i just håkans fall, men övriga klåpare?
Varifrån har du fått att jag inte skulle vara en av klåparna som postar på detta Forum?
Vad jag gör för att lyckas med mina punkalagningar (för det mesta) är att
ute längs vägen byter jag till en av de medhavda slangarna (jag brukar ha två) och tar med den trasiga hem
sedan när jag kommer hem lagar jag den trasiga slangen och wefter ~1 dygn byter jag tillbaka
så att jag har den nylagade slangen tillbaka i däcket och reservslangen är återigen just reservslang.

Att byta slang hemma är inga problem med rentvättat hjul, ljus, värme, däcktång och golvpump
BBB_däckverktyg_STOR.webp
SKS_RennK.webp

Iofs mest Förtiplus som aldrig får punktering med slang, för övriga mera oklart?
Jag har tidigare skrivit här om den punka jag fick för ungefär ~1 månad sedan
haftklammer_punka-20251011-webp.798664

Den 2ndra i år, om jag kommer ihåg rätt

TPU innerslang
Varifrån har du fått att jag inte skulle vara en av klåparna som postar på detta Forum?
Vad jag gör för att lyckas med mina punkalagningar (för det mesta) är att
ute längs vägen byter jag till en av de medhavda slangarna (jag brukar ha två) och tar med den trasiga hem
sedan när jag kommer hem lagar jag den trasiga slangen och wefter ~1 dygn byter jag tillbaka
så att jag har den nylagade slangen tillbaka i däcket och reservslangen är återigen just reservslang.

Att byta slang hemma är inga problem med rentvättat hjul, ljus, värme, däcktång och golvpump
Visa bilaga 803080 Visa bilaga 803082

Jag har tidigare skrivit här om den punka jag fick för ungefär ~1 månad sedan

Den 2ndra i år, om jag kommer ihåg rätt
Ja, det förutsätter jag nästan att man göra det hemma. Börjar fundera på hur det var back in the day och det var nog att pumpa och cykla allt vad man kunde. Utan pump så fick man gå hem.

TPU innerslang
Nu blir det lättare att ta sig till jobbet...
Blev faktiskt en märkbart stor skillnad men beror nog mest på att jag bytte från billiga indonesiska däck på 50mm till riktig kvalitet på 42mm. Skillnaden blev att snitthastigheten ökade med över 2km/h på en sträcka på 27km men då maxade jag min egna prestation på 50mm däcken medan jag tog det lite lugnare på 42mm däcken så skillnaden är nog egentligen ännu större.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Blev faktiskt en märkbart stor skillnad men beror nog mest på att jag bytte från billiga indonesiska däck på 50mm till riktig kvalitet på 42mm. Skillnaden blev att snitthastigheten ökade med över 3km/h på en sträcka på 27km men då maxade jag min egna prestation på 50mm däcken medan jag tog det lite lugnare på 42mm däcken så skillnaden är nog egentligen ännu större.
Brutal skillnad!
Det där skulle man verkligen velat ha mätt med puls och kraftmätare! Hur som, glad för din skull. Full fart mot framtiden!

TPU innerslang
Brutal skillnad!
Det där skulle man verkligen velat ha mätt med puls och kraftmätare! Hur som, glad för din skull. Full fart mot framtiden!
Oj såg att jag skrev fel! Ska vara 2km/h snabbare i snitt (har ändrat det nu i mitt förra inlägg). Ja tyvärr har jag ingen wattmätare och det är inget jag kommer skaffa till en pendlingscykel för 3500kr heller😂 Men i puls så hade jag i snitt 163bpm på 50mm och 146bpm med 42mm. Väldigt lika väderförhållanden på båda rundorna, så gott som vindstilla men det var ca 5 grader kallare när jag cyklade med 42mm.

TPU innerslang
Oj såg att jag skrev fel! Ska vara 2km/h snabbare i snitt (har ändrat det nu i mitt förra inlägg). Ja tyvärr har jag ingen wattmätare och det är inget jag kommer skaffa till en pendlingscykel för 3500kr heller😂 Men i puls så hade jag i snitt 163bpm på 50mm och 146bpm med 42mm. Väldigt lika väderförhållanden på båda rundorna, så gott som vindstilla men det var ca 5 grader kallare när jag cyklade med 42mm.
Tryck på bilderna så ser ni snitthastigheten och snittpulsen.

Bilagor

• Screenshot_20251111_132700_Strava.webp
    Screenshot_20251111_132700_Strava.webp
    65.4 KB · Besök: 51
  • Screenshot_20251111_132609_Strava.webp
    Screenshot_20251111_132609_Strava.webp
    67.3 KB · Besök: 53
TPU innerslang
Och skiten går typ inte att laga heller väl? Heeelt galet! Vissa grejer inom cyklingen är för mig helt obegripligt att man orkar bemöda sig med...
Går väl visst att laga? Fick som sagt göra det på ny slang på "härket" 😀, funkade fint med laglapparna som kom med. Tids nog ska den dock få nya däck och då blir det så klart tubelessdäck.

Sen tycker jag alltid man gärna ska ha lite egna erfarenheter av det man vill häckla - därav mitt TPU experiment 🤣

TPU innerslang
Går väl visst att laga? Fick som sagt göra det på ny slang på "härket" 😀, funkade fint med laglapparna som kom med. Tids nog ska den dock få nya däck och då blir det så klart tubelessdäck.

Sen tycker jag alltid man gärna ska ha lite egna erfarenheter av det man vill häckla - därav mitt TPU experiment 🤣
I och med att du lyckades kan du nu inte häckla. Vilket nederlag!

TPU innerslang
Köpte en ny Tubolito för 430 spänn.
Du kunde ha köpt en TPU-slang av mig för halva priset :sneaky:

Hoppas slippa en häftklammer i däcket igen... 😡
Som jag skrev för några månader sedan har även jag råkat ut för det nu 😡

Och skiten går typ inte att laga heller väl?
Slangen ovan är sedan flera månader framgångsrikt lagad med de självhäftande laglappar som följde med slangen och återmonterad.
Första punkan på TPU-slang och den var enklare att laga jmf med en vanlig butylslang.
Men eftersom jag under flera år bara har haft 1-2 punkor/år är det inte ofta det behövs,
nu har jag säkert jinxat det...

TPU innerslang
Och skiten går typ inte att laga heller väl? Heeelt galet! Vissa grejer inom cyklingen är för mig helt obegripligt att man orkar bemöda sig med...
Det är klart att TPU-slangar går att laga. Görs hela tiden och framgångsrikt av många cyklister. Ibland är det för trasigt, eller sitter för dumt till - då byter man slang. Lätt som en plätt.

Att minska roterande vikt gör rätt mycket för känslan, dessutom, och TPU är det lättaste alternativet.

TPU innerslang
Det är klart att TPU-slangar går att laga.
+1
Ibland är det för trasigt, eller sitter för dumt till - då byter man slang.
Det finns även tätvätska för TPU-slangar, för steget innan slangbyte
Som jag har skrivit tidigare i tråden säljer Jan Heine sådan tätvätska
Inject_TPU_sealant_8124-1024x684.jpg

https://www.renehersecycles.com/rene-herse-introduces-tpu-tube-sealant/
Men det är inget jag har provat

Att minska roterande vikt gör rätt mycket för känslan, dessutom, och TPU är det lättaste alternativet.
+1

Senast ändrad:
TPU innerslang
Det är klart att TPU-slangar går att laga. Görs hela tiden och framgångsrikt av många cyklister. Ibland är det för trasigt, eller sitter för dumt till - då byter man slang. Lätt som en plätt.

Jag tycker det låter lite som att någon precis upptäckt fördelarna med faxmaskinen i e-postens värld.☺️

Ska sägas att jag absolut inte är helt nöjd med hur tubeless fungerar alla gånger (jobbigt att byta däck, svårt att täta de allra lättaste däcken osv) och att jag gillar tanken på att tpu är skitlätt, men det verkar helt enkelt för skört.

På tal om att laga saker så har jag några gånger senaste åren träffat på vanliga butylslangar där laglapparna helt enkelt inte fastnar. Ytterst märkligt och extremt störigt!

TPU innerslang
Jag tycker det låter lite som att någon precis upptäckt fördelarna med faxmaskinen i e-postens värld.☺️
Jo, du har ju dina uppfattningar om det mesta, så att säga.

Som tur är, gör man precis som man vill! 👌🏻

Analogin hade fungerat om datorn inte hade gått att använda till någonting annat, att den ändå var dyrare och klumpigare än faxen och att man var tvungen att lägga väldigt lång tid på att starta datorn innan man kunde börja mejla. Samt att den ibland kraschade utan att mejlen gått fram.

Med en punktering på tre år är jag inte överdrivet orolig för skörheten.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Jag föreslår att du för den där diskussionen med dig själv och låter bli att interagera med mig om det jag skriver inte passar.
Då föreslår jag att du tänker på vad du skriver om andra. Så sätter vi punkt här.

Ska tillägga att jag gjort många fel och fortfarande gör fel varje dag. Det vet jag oftast om. Och försöker be om ursäkt för när jag gör, om jag vet om det.

Men det blir aldrig business as usual efter att gränser passerats, så är det. Jag har blivit ledsen och illa berörd (och det problemet äger jag, förstås). Jag kan helt enkelt inte relatera till vad och hur du väljer att skriva.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp