Skyerider
Aktiv medlem
Visa din Miyata!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett kilo, så ingen originaldetalj till en Miyata ATB.
Berätta mer!
Shimano är den sansade budgetvarianten av flådigare dynamonav och DH-3N72 är den sansade varianten av deras DH-3N80 (XT). Eller ”var” kanske är riktigare. Nu är båda sorterna svåra att få tag i utan skivbromsfäste, så fastän jag inte står i totalt mörker än så nöp jag det här navet när jag hittade det.Berätta mer!
Minst sagt.En 610. Bra pris.
Gott att se! Håll oss uppdaterade.Visa bilaga 813243
Medans snön faller utanför garagedörren.
JapanDet ligger något vemodigt och spännande över att kannibalisera och kapa upp gamla favoriter.
Visa bilaga 813301
100:an som jag byggde för två år sedan, kommer ge nytt liv åt tusingen. Det blir en copy paste av komponenter bortsett vevpartiet.
Detta vevparti, som nu sitter monterat, köpte jag en ruggig höstkväll 2014 i Frihamnen, redan då ordentligt inslitet och bättre begagnat.
Inledningsvis rullade det under några somrar fastskruvat på en ”Kinarello” (under en tid i livet då jag, i brist på bättre vetande, trodde fiberarmerad plast var det bästa materialet för en cykel) för att sedan hamna på hyllan i väntan på något roligare objekt, under tiden min materialkunskap mognade.
Visa bilaga 813303
Fortsättning följer.
Det bar sig inte sämre än att just detta skedde idag. Det ledde först och främst till att Snickar-Sextian blev ett par tramptag mer körsbärsblomningscyklingsfähig, men det ledde också till nya kunskaper om var 610 och 3X ligger över ens och var de skiljer sig.Det lutar åt att jag kommer att kannibalisera Mustaschkryssar’n på diverse delar, bl.a. Shimano 600 bromshandtag och Miyata original alu-skärmar.
Edit:
Det är ju bara alltför passande att man dagen efter vaknar till denna avisering:
Visa bilaga 813308
Axelns längd styrs av vilka vevarmar du har. Om det är en stålis så är vevlagerhylsan 68 mm, om alu så är det 73 mm.Är det någon av miyatafanati...tasterna här i tråden som har koll på vilken axellängd som kan tänkas vara lagom till en lila valley runner om man helt hypotetiskt skulle ha råkat impulsköpa ett mycket snyggare och mer tidstypiskt vevparti som passar för fyrkantsaxel?
Axelmakterna.JapanItalien med andra ord
![]()
Fattas bara ett par stycken. Men man kan ju komplettera med tyska däck och ungerskt mustaschvax.Axelmakterna.![]()
Glöm inte Rumänien!Fattas bara ett par stycken. Men man kan ju komplettera med tyska däck och ungerskt mustaschvax.
frågan är bara vad man kan sourca därifrån.Glöm inte Rumänien!
Bilen, som man emellanåt har under cykeln.Glöm inte Rumänien!
Det är alu-varianten och vevlagerhylsan är 73 mm. Vevarna är ett par deore LX M570, och enligt Sheldon borde det då vara lagom med 110-113 mm axel.Axelns längd styrs av vilka vevarmar du har. Om det är en stålis så är vevlagerhylsan 68 mm, om alu så är det 73 mm.
Här finns uppgifter om vilken axellängd olika vevar drar: https://www.sheldonbrown.com/bbsize.html
Det är alu-varianten och vevlagerhylsan är 73 mm. Vevarna är ett par deore LX M570, och enligt Sheldon borde det då vara lagom med 110-113 mm axel.
Tanken är att köra med en klinga. Sätter jag den på mellanklingans position borde det ge en rimlig kedjelinje med föreslagen axellängd om jag inte tänker fel? Snyggast hade varit att ha den på utsidan, men då tar nog vevarna i ramen om jag ska få till kedjelinjen.
Jag har ett 73-vevlager som är 113 brett med BSA-gänga. Dra ett SMS.Det är alu-varianten och vevlagerhylsan är 73 mm. Vevarna är ett par deore LX M570, och enligt Sheldon borde det då vara lagom med 110-113 mm axel.
Tanken är att köra med en klinga. Sätter jag den på mellanklingans position borde det ge en rimlig kedjelinje med föreslagen axellängd om jag inte tänker fel? Snyggast hade varit att ha den på utsidan, men då tar nog vevarna i ramen om jag ska få till kedjelinjen.
Du kan ju göra som mr romance och sätta en extra ring utanför som inte används bara för utseendet skull.Det är alu-varianten och vevlagerhylsan är 73 mm. Vevarna är ett par deore LX M570, och enligt Sheldon borde det då vara lagom med 110-113 mm axel.
Den stora frågan är ju vad slangen/höljet som går genom toppröret tar vägen efter att ha vänt upp i sadeln!Paparazzi-dags! Behövde inte gå många meter från hotellet i ett ohyggligt kallt Malmö innan jag mötte denna 712-footie. Skulle kanske behöva lite kärlek, och vad är det med påsen som är lindad runt ena veven? Ändå: värmande att se.
Visa bilaga 814041
Den stora frågan är ju vad slangen/höljet som går genom toppröret tar vägen efter att ha vänt upp i sadeln!
Det ser ju nästan ut som att det är höljet från frambromsen som går till sadeln, men det måste ju vara en synvilla. Ska reda ut detta om jag passerar igen.Den stora frågan är ju vad slangen/höljet som går genom toppröret tar vägen efter att ha vänt upp i sadeln!
Ser övergiven ut med tanke på däcken som knappt håller luft och kedjan som hängerPaparazzi-dags! Behövde inte gå många meter från hotellet i ett ohyggligt kallt Malmö innan jag mötte denna 712-footie. Skulle kanske behöva lite kärlek, och vad är det med påsen som är lindad runt ena veven? Ändå: värmande att se.
Visa bilaga 814041
Det kan vara historiens första 712 med dropper postDen stora frågan är ju vad slangen/höljet som går genom toppröret tar vägen efter att ha vänt upp i sadeln!
Tack för tipset! Jag är nu den nya vårdnadshavaren men byter gärna mot en annan ram av mindre dam modell.Äkta Miyata för rimliga pengar på K&S nu. Med fastsittande sadelstolpe och allt!
![]()
Säljes: (Paxad) PROJEKT 26” retro mtb med fina dubbdäck
Det mindre bra: 1. Sadelstolpen sitter fast och saknar delar för att fästa sadel. Omatchade delar satt tidigahappyride.se
Du är mkt snäll. Ingen panik att få ihop den så jag avvaktar lite. Tack ändåJag har en väldigt trött SLX för 34,nånting som du kan få om du bara vill ha cykeln rullande i avvaktan på rätt framväxel.
Jag! Var i sthlm finns det?Nån som är intresserad av ett framhjul samt ett skevt bakhjul som suttit på en Miyata 1000?
Suzue-nav 36t.
Wolber-fälgar 700c
Skickar inte, upphämtning i Stockholm
Visa bilaga 815233Visa bilaga 815234Visa bilaga 815235Visa bilaga 815236Visa bilaga 815237
.
Hittat något? Eller kan en Univega ViaCarisma vara intressant?Upprop:
En bekant till en bekant letar efter 18,5-20,5” stålis-ATB för touringcykel-bygge. Någon som har en On/Off eller Sportis att avyttra?
Inget napp, men en VC kunde säkert vara intressant. Vad är det för storlek?Hittat något? Eller kan en Univega ViaCarisma vara intressant?