Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror inte man behöver vara läkare för att bedöma att det inte var smart ur medicinsk synvinkel?![]()
Alpint: Läkaren om Lindsey Vonns beslut att tävla utan korsband: ”Inte jättesmart”
Lindsey Vonns beslut att ställa upp i söndagens störtlopp med en korsbandsskada applåderas inte av läkarkåren. – Det är inte jättesmart, säger idrottsläkaren Björn Waldebäck till SVT Sport.www.svt.se
Jo, men kanske inte med färska skadorFinns åkare som åkt/åker utan korsband.
Struntar man i det som händer efter loppet (dvs försvårar för återhämtning/läkning) är det fortfarande inget korsband och inget korsband. Det lät ju som att skyddet skulle ersätta stabiliteten (vilket det även gör för dem utan korsband).Jo, men kanske inte med färska skador
Apropå Vonn, det var ju inte tidigare skador som gjorde att det fick åt helvete idag. Oansvarigt- mot vem då?
Inte får spela hockey i OS? Vad menar du?Är det inte de gamla reglerna där de inte får spela hockey i OS?
Inte får spela hockey i OS? Vad menar du?
Trist, men hockey är ju inte bara tacklingar. Jag förstår nu vad du menar med ditt inlägg, när det framgår att det inte var bokstavligt menat.![]()
Tjejer får fortfarande inte tacklas i OS: ”Att man inte kommit längre”
Sverige gick i bräschen för att låta damer tacklas men Internationella ishockeyförbundet har inte hakat på.www.dn.se
Jo det stämmer tydligen.
Att utöva elitidrott öht är väl iofs inget som generellt rekommenderas ur hälsosynpunkt.![]()
Alpint: Läkaren om Lindsey Vonns beslut att tävla utan korsband: ”Inte jättesmart”
Lindsey Vonns beslut att ställa upp i söndagens störtlopp med en korsbandsskada applåderas inte av läkarkåren. – Det är inte jättesmart, säger idrottsläkaren Björn Waldebäck till SVT Sport.www.svt.se
Nej, det är förvisso sant. Sen finns det ju olika grader av risker och möjliga skadeverkningar i olika idrotter och olika situationer.Att utöva elitidrott öht är väl iofs inget som generellt rekommenderas ur hälsosynpunkt.
Så är det, men min tolkning är att hon medvetet väljer risken att få men för livet, för att få chansen att uppleva det magiska ögonblicket att uppnå någonting, en sista chans.Nej, det är förvisso sant. Sen finns det ju olika grader av risker och möjliga skadeverkningar i olika idrotter och olika situationer.
Har halvhjärtat följt mixdubbeln i curling, det går bra för svenska syskonen.
Nej, det är ju säkerligen hon själv som tagit beslutet och haft drivet att göra det. Sen är det inte alla beslut som är smarta bara för att de aktiva själv fattar dem. Är ju, om man ska ta något mer extremt, frivilligt att ställa upp i power slap, men ingen kan få mig att tycka att det under rimliga förutsättningar är speciellt smart.Så är det, men min tolkning är att hon medvetet väljer risken att få men för livet, för att få chansen att uppleva det magiska ögonblicket att uppnå någonting, en sista chans.
Hon själv var beredd att betala priset för att ge sig själv chansen. När hon egentligen kunde parkerat på närmaste lyx-resort och suttit i vip-logerna och sippat på någon dyr dryck, så har hon troligen lagt ner ofattbara mängder träningstimmar och nivåer av träningslidande, samt sin egen hälsa i potten för att få uppleva det sportsliga ögonblicket ytterligare en gång. Som jag förstår så är det ingen annan som satt press på henne att göra detta.
Vi förlorade mot USA, men Norge vann mot Schweiz vilket gjorde att Sverige gick vidare ändå.Mot Norge gick det väl sådär.. kul om det går bättre nu :D
Är väl ganska många val i livet du inte vet om i förväg om det är smart eller inte? Och vad som är smart är ganska ofta Individuellt tyckande.Nej, det är ju säkerligen hon själv som tagit beslutet och haft drivet att göra det. Sen är det inte alla beslut som är smarta bara för att de aktiva själv fattar dem. Är ju, om man ska ta något mer extremt, frivilligt att ställa upp i power slap, men ingen kan få mig att tycka att det under rimliga förutsättningar är speciellt smart.
Som jag ser det handlar det om en sammantagen bedömning av risk för att det går åt pepparn, hur dåligt resultatet blir om det går åt pepparn samt hur bra utfallet blir om det inte går åt pepparn.Är väl ganska många val i livet du inte vet om i förväg om det är smart eller inte? Och vad som är smart är ganska ofta Individuellt tyckande.
Finns nog rätt många som anser att det är allt annat än smart att köpa en cykel för massor av pengar, och spendera sin lediga tid på att cykla uppför en lång backe och ta en glass, när det kostar några tior att ta bussen upp och slippa svettas och riskera skador genom att cykla på trafikerade vägar. Men vi är rätt många som gör det ändå, för det är vårt val, och kanske ångrar vi oss i fråga om vi hamnar svårt skadade efter att kraschat in i en bil eller bergvägg, och tycker att det var osmart, men innan så handlade det inte om det är smart eller inte, det handlade om ögonblick av glädje och tillfredsställelse.
Inser att det kanske inte framgick så tydligt men jag resonerar inte kring det smarta i Vonns åkande eller icke åkande utan kring tesen att smartheten i att göra något är fullkomligen subjektivt, d.v.s. att så länge den aktiva tycker det är smart så är det smart, oavsett vad resten av världen tycker.Att utöva idrott med en skada (där värsta utfallet är att skadan blir värre) är inte som att ställa upp i en örfilstävling (där det är 100% chans/risk för en örfil).
Det finns alltid en chans till en krasch. För en frisk störtloppsåkare (eller en bilförare med fungerande bromsar). Att medvetet köra utan bromsar eller att köra med bromsar är inte heller samma sak.
Risk/reward är olika hos olika människor, absolut. Vissa cyklar till ett fik några mil bort, andra "cyklar" Red Bull Rampage.Inser att det kanske inte framgick så tydligt men jag resonerar inte kring det smarta i Vonns åkande eller icke åkande utan kring tesen att smartheten i att göra något är fullkomligen subjektivt, d.v.s. att så länge den aktiva tycker det är smart så är det smart, oavsett vad resten av världen tycker.
Hm, får erkänna att jag inte fattar vad den har med OS att göra.För att vara OnT:
Som sagt, jag diskuterar inte Vonns fall.Risk/reward är olika hos olika människor, absolut. Vissa cyklar till ett fik några mil bort, andra "cyklar" Red Bull Rampage.
I Vonns fall (no phun intended) var det sista chansen att göra det hon kämpat för i många år. Risken, relativt liten (skadad hur som). Rewarden, en storslagen avslutning (oavsett placering), revansch, "visa tvivlarna", bevisa (nåt helt onödigt, enligt vissa) för sig själv.
Jag förstår att hon körde.
Hm, får erkänna att jag inte fattar vad den har med OS att göra.
Ok. Risk/reward är olika hos olika människor, absolut. Vissa cyklar till ett fik några mil bort, andra "cyklar" Red Bull Rampage.Som sagt, jag diskuterar inte Vonns fall.
Får erkänna att jag inte riktigt förstår vart du vill komma och om vi har någon åsiktsskillnad eller inte. Jag känner dock att jag sagt vad jag har att säga i ämnet.Ok. Risk/reward är olika hos olika människor, absolut. Vissa cyklar till ett fik några mil bort, andra "cyklar" Red Bull Rampage.
OS i allmänhet, du diskuterar inte Vonn (som kraschade i OS) men powerslap och bilar utan bromsar. Jag har också sagt vad jag tycker.Får erkänna att jag inte riktigt förstår vart du vill komma och om vi har någon åsiktsskillnad eller inte. Jag känner dock att jag sagt vad jag har att säga i ämnet.
Rasmus är född i Råsunda, om han är AIKare vet jag inget om.. men ändå
Stark öppning i alla fall!Nu börjar kvarten i mixdubbeln mot Skottarna (GBR), dom är väl rankade som världsetta så något magiskt måste hända för vinst.
Det är ju så fantastiskt roligt för Isabella ser så timid ut, men hon skriker, styr och ställer för fullt!
bonus; Rasmus är född i Råsunda, om han är AIKare vet jag inget om.. men ändå
Nja, nu är det faktiskt för att de jag har sett hittills har varit 100% bildsköna.Frågar åt kompis?
Det kanske är så att man hellre ägnar sig åt motorsport om man ser ut som ett rävgryt i ansiktet.Nja, nu är det faktiskt för att de jag har sett hittills har varit 100% bildsköna.
Det stavas med två L. Och svaret är att om stjärnorna står i rätt läge och du har brutal tur med spontana ofrivilliga aktiviteter i muskelmassan så kan det gå.Kan man nå OS i isdans om man är, ehm, ful?