[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Spacers för klingan från Zwift Cog.

1769630244436.webp
sp.webp

[OT] Visa din 3D-print
Det jag printat mest är förvaring av olika slag. Det finns ju aldrig exakt det man behöver.

Svampförvaring samt förvaring för de där eländiga kompostpåsarna som alltid dräller runt.
PXL_20260129_191631389.webp

Avdelare till större klädlådor.
PXL_20260129_192316088.webp

Beställning från sambon för morgonrutinen. Hon hävdar att det sparar henne 10 minuter om dagen..
PXL_20260129_191909309.webp

Lackstift för att laga märken i lacken på cyklarna. Tror jag.
PXL_20260129_191931043.webp

[OT] Visa din 3D-print
Det jag printat mest är förvaring av olika slag. Det finns ju aldrig exakt det man behöver.

Svampförvaring samt förvaring för de där eländiga kompostpåsarna som alltid dräller runt.
Visa bilaga 813799

Avdelare till större klädlådor.
Visa bilaga 813800

Beställning från sambon för morgonrutinen. Hon hävdar att det sparar henne 10 minuter om dagen..
Visa bilaga 813802

Lackstift för att laga märken i lacken på cyklarna. Tror jag.
Visa bilaga 813801
Custom förvaringslösningar är bland det bästa med 3D printing. Har plan att gå loss på några av kökslådorna där saker ligger huller om buller, dock inte prio just nu.

[OT] Visa din 3D-print
Jag gillar fusion 360. Har inte testat onshape men har mycket tid med Solidworks, inventor och catia.
Väldigt enkla grejjer kan man göra i thinkercad på en ipad.
Annars är en dator att föredra.
Fusion 360 är bästa gratisprogrammet skulle jag säga.
OK. Fusion kanske man får ta och ladda hem. Provat Onshape lite och verkade lovande på dator men på iPaden var det inte alls lika smärtfritt...men kanske bara behöver lära mig.
Är lite beroende av att kunna rita på ipaden då jag reser i jobbet, har mycket dötid och inte äger nån laptop dock
Shapr3d tycker jag funkar rätt bra på iPad men kräver penna. Annars Fusion360 på dator. TinkerCAD är ju toppen (på iPad & dator) för att lära sig förstå men man växer snabbt ur det!
Shapr3d hade jag siktet på från början pga bra ipad app och stöd för pennan. Men det är helt sinnesjukt dyrt för en hobbyist

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Vad är det för filament du kör med? Tjocklek på det genomskinliga? Annat att tänka på?
Den är printad i PETG HF. Genomskinligt vet jag inte vad du menar, bikakemönstret är ju hålrum och det gick bra att printa utan supports. Om du har en bedslinger skulle jag säga att man måste printa den med långsidan i Y-riktning.

[OT] Visa din 3D-print
Den är printad i PETG HF. Genomskinligt vet jag inte vad du menar, bikakemönstret är ju hålrum och det gick bra att printa utan supports. Om du har en bedslinger skulle jag säga att man måste printa den med långsidan i Y-riktning.
Jag tänkte på själva skärmen och hur det som ser ut som opalglas är gjort, men det är alltså ett bikakemönster? Det syns inte på fotot efter internets komprimering. I vitt bara?

[OT] Visa din 3D-print
Jag tänkte på själva skärmen och hur det som ser ut som opalglas är gjort, men det är alltså ett bikakemönster? Det syns inte på fotot efter internets komprimering. I vitt bara?
Hehe. Har inte vaknat än. Trodde du menade pappershållaren jag laddade upp.
Lampskärmen är också utskriven i vit PETG HF i "vase mode".
Här är modellen på makerworld:

[OT] Visa din 3D-print
Överhäng vid 3D utskrifter är svårt att få till med snygga ytor. Här en test med PLA (grönt) som support material och PETG i själva delen. Support ytan (svart) under hatten blev lika "snygg" som övriga ytor!!
3D_Support_20260202_071_copyr_OlofA.webp

Färdig del nere till vänster. Övrigt är support material. Pla och Petg fäster inte vid varann, därför inga "skadade" ytor vid plundring.
3D_Support_20260202_069_copyr_OlofA.webp

Note: Enklast förståss att skriva ut med stora ytan nedåt MEN detta är ju en test...

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Det här var ju världens bästa investering :D A1:an har gått konstant sen den kom känns det som. Fortfarande inte satt mig ner och börjat lära mig cad ordentligt men det finns ju 1000 saker som någon annan redan ritat upp lika bra som man själv hade tänkt.
Körde på köksbordet första dagarna men med en katt i hushållet så kändes det lite riskabelt. Så det blev ut i garaget en vända och plocka i skräphögen. Några limträskivor senare så stod den på en egen hylla med låsbar hjul.
Första utskriften så stod den direkt på hyllan = väckte hela huset när den körde vibrationskalibreringen
Lösning - ett par knäskydd i cellgummi och en överbliven bit björkplywood (ska väll snyggas till nån gång). Nu hörs den knappt :D
20260209_151530.webp

[OT] Visa din 3D-print
Det här var ju världens bästa investering :D A1:an har gått konstant sen den kom känns det som. Fortfarande inte satt mig ner och börjat lära mig cad ordentligt men det finns ju 1000 saker som någon annan redan ritat upp lika bra som man själv hade tänkt.
Körde på köksbordet första dagarna men med en katt i hushållet så kändes det lite riskabelt. Så det blev ut i garaget en vända och plocka i skräphögen. Några limträskivor senare så stod den på en egen hylla med låsbar hjul.
Första utskriften så stod den direkt på hyllan = väckte hela huset när den körde vibrationskalibreringen
Lösning - ett par knäskydd i cellgummi och en överbliven bit björkplywood (ska väll snyggas till nån gång). Nu hörs den knappt :D
Visa bilaga 815523
Står nog bättre i ett garage än köksbänken!

[OT] Visa din 3D-print
Står nog bättre i ett garage än köksbänken!

Står den i ett kök? Otroligt litet kök på bilden i så fall ;)
Står iofs inte i garaget heller för där är det nog aldeles för kallt

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Testade att göra egna nålfilshandtag också, först med färdiga designer från printables sen kunde jag inte låta bli att rita egen från scratch också😄 dom grå är från printables, den blåa en riktig Noga och den svarta min egen design

Bilagor

• IMG20260212080335.webp
    IMG20260212080335.webp
    171.8 KB · Besök: 41
  • IMG20260216110022.webp
    IMG20260216110022.webp
    214 KB · Besök: 37
  • IMG20260216110007.webp
    IMG20260216110007.webp
    348.8 KB · Besök: 36
[OT] Visa din 3D-print
Jag spontanbeställde en till 3d printer igår. En Anycubic Cobra x. Tyckte det var så smart med materialbyte direkt i extrudern att jag inte kunde hålla mig. Har funderat på att köpa en AMS till min bambu ett tag, här får man ju en hel printer med materialbyte för typ samma kostnad. Skall bli intressant att testa något annat än bambu lab.

[OT] Visa din 3D-print
Det ser ju riktigt intressant ut!
Min Bambu A1 mini fungerar bra för nästa allt. Skulle gärna ha möjlighet att ha multi-filament för snygga skyltar med text direkt. Och lite större printyta önskar jag mig 2ggr/år eller så.

Du får återkomma med erfarenheter!

[OT] Visa din 3D-print
Det ser ju riktigt intressant ut!
Min Bambu A1 mini fungerar bra för nästa allt. Skulle gärna ha möjlighet att ha multi-filament för snygga skyltar med text direkt. Och lite större printyta önskar jag mig 2ggr/år eller så.

Du får återkomma med erfarenheter!

Kommer nog dröja några veckor innan den dyker upp. De har sålt mycket verkar det som. Mobilappen har fått mycket sämre betyg än Bambus men hoppas den är funktionell ändå.

[OT] Visa din 3D-print
Om man ska köpa en 3d printer.
Vad behövs mer, förutom material att skriva ut.

Lim till platta?
Rengöring?
Smörjning?
Olika plattor?

Vad är need to och good to have
Tips tack.

[OT] Visa din 3D-print

Lim till platta?
Rengöring?
Smörjning?
Olika plattor?

Tips tack.
Enda erfarenheten jag har är från Creality, bra rengöringsmedel till plattan kan vara bra att ha, annars följde det med allt som behövdes.

[OT] Visa din 3D-print

Lim till platta?
Rengöring?
Smörjning?
Olika plattor?

Tips tack.

Om du köper en bambu ingår lite olja och silikonfett, den säger till när du skall smörja. Jag köpte lim men har aldrig använt det. På PEI byggplattan som ingår har jag lärt mig att det inte är lämpligt med lim alls. Den har en ojämn struktur. Lim var mest aktuellt på äldre 3d printers med glas som byggplatta. Jag har också en bambu supertack cold plate som har mer fäste för PLA och PETG om man skall skriva ut något som täcker stor del av plattan och riskerar att lyfta i hörnen.
Yes och en ren tvättsvamp har funkat fint att tvätta plattorna med hittils.

Tillbaka
Topp