Frågetråden om dämparservice

Mer linjär än om man inte har megneg och istället fyller pos med token.

Det jag ville säga är att MegNeg ger mer linjär beteende i första hälften av slag men mer progressiv i sista hälften/kvart. Det är därför nästan samma burk nu kallas för "progressive".

Ja, fram är jag rätt säker på att det blir segt. Nu blir det visserligen 2.1 istället för 2.0 men har ingen aning om hur det skiljer. Nu är vi uppe på 170mm Lyrik ultimate. Ja, det är overkill men då får vi se hur det funkar.
Tråkigt att det inte finns mer att göra fram. Det är dubbla POS eller den andra grejen som jag glömt vad den heter

Med mindre slag behöver man mer tryck fram. Min son kam när 3,5 bar när vi höjde gaffeln. Innan var det ingen problem.

Nu är jag inte petrokemist, men slabbande med diverse oljor i verkstan säger mig att en rak 30W är rena sirapen jämfört med 0W30. En vild gissning är att 30W får en rimlig viskositet för att smörja en motor när motorn nått arbetstemp så allt är 90 grader varmt. 0W30 är rimlig både kall och varm. I en gaffel är det alltid med de måtten mätt kallt.
Ja, jag har svårt att hänga med i vad det betyder men light Lube ska vara 7.5wt och ersätta 0w-30 med heavy som sagt är 30wt. Så det stämmer väl med vad du säger.

Heavy ersätter vad jag vet inget och finns inte med i 2020 års manual.
Antingen har de kommit på att det är bättre med 30wt eller kommit på att det är kul att sälja variant #5 till mig.
Jag tvivlar inte på att det som funkade 2020 funkar 2026 men har inte bestämt hur jag ska göra. Jag behöver ju inte hojen så kan fixa rätt olja.

Ja, jag har svårt att hänga med i vad det betyder men light Lube ska vara 7.5wt och ersätta 0w-30 med heavy som sagt är 30wt. Så det stämmer väl med vad du säger.

Heavy ersätter vad jag vet inget och finns inte med i 2020 års manual.
Antingen har de kommit på att det är bättre med 30wt eller kommit på att det är kul att sälja variant #5 till mig.
Jag tvivlar inte på att det som funkade 2020 funkar 2026 men har inte bestämt hur jag ska göra. Jag behöver ju inte hojen så kan fixa rätt olja.
Light/Plush/0W30 gissar jag utifrån egenskaper kan vara utbytbara.

30W är något annat, för ställen där man nästan kunde haft fett istället eller där segheten spelar mindre roll. Jag gissar att det kan ersättas med valfri lite tjockare olja utan att något rasar, men en tjockare olja är inte någon av de jag listade först.

Det jag ville säga är att MegNeg ger mer linjär beteende i första hälften av slag men mer progressiv i sista hälften/kvart. Det är därför nästan samma burk nu kallas för "progressive".

Med mindre slag behöver man mer tryck fram. Min son kam när 3,5 bar när vi höjde gaffeln. Innan var det ingen problem.
Ok, vi får testa. Jag hade gärna meckat med en Tank men det blir svårt om man inte får någon feedback från cyklisten så vi får se.

Light/Plush/0W30 gissar jag utifrån egenskaper kan vara utbytbara.

30W är något annat, för ställen där man nästan kunde haft fett istället eller där segheten spelar mindre roll. Jag gissar att det kan ersättas med valfri lite tjockare olja utan att något rasar, men en tjockare olja är inte någon av de jag listade först.

Jo, men eftersom det gick med några droppa 0w 30 2020 så tänker jag att det går 2026 också om det kniper.
1769271425895.webp

Jag körde 0w 30 förra året eftersom jag inte laddat ner en ny fil förrän idag pga en snäppet nyare gaffel - men det är samma debonair.

men jag har tid att göra rätt så fixar väl 30wt.

Jo, men eftersom det gick med några droppa 0w 30 2020 så tänker jag att det går 2026 också om det kniper.
Visa bilaga 813251
Jag körde 0w 30 förra året eftersom jag inte laddat ner en ny fil förrän idag pga en snäppet nyare gaffel - men det är samma debonair.

men jag har tid att göra rätt så fixar väl 30wt.
Det är rätt svårt att förstå exakt vad du frågar, eftersom du verkar fråga flera saker samtidigt om olika delar av cykeln.

Är det air spring som ska smörjas så är det ju inte total raketforskning. Har du Butter hemma - kör med det. Har du Grease, kör med det och en droppe olja. Har du nån tjock olja, kör med den.

Det är rätt svårt att förstå exakt vad du frågar, eftersom du verkar fråga flera saker samtidigt om olika delar av cykeln.

Är det air spring som ska smörjas så är det ju inte total raketforskning. Har du Butter hemma - kör med det. Har du Grease, kör med det och en droppe olja. Har du nån tjock olja, kör med den.
Angående oljan är det olja i positiva kammaren. Att berk svarade på en gammal fråga istället är en annan sak.

Det blir lite rörigt eftersom rs bytt namn från 0w30 till light och för ändamålet bytt rekommendation från 0w30 till heavy men strunt samma. Tror ev jag hade 15wt

Angående oljan är det olja i positiva kammaren. Att berk svarade på en gammal fråga istället är en annan sak.

Det blir lite rörigt eftersom rs bytt namn från 0w30 till light och för ändamålet bytt rekommendation från 0w30 till heavy men strunt samma. Tror ev jag hade 15wt

Deb olja ska bara smörja kontakten mellan o-ringen och burken. Borde inte vara särskilt kritisk. På vår C2 står: "Maxima Extra 15w50 Suspension Oil or Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light". Jag ser inte att olika dämpare skulle behöva olika olja i positivkammaren.

Deb olja ska bara smörja kontakten mellan o-ringen och burken. Borde inte vara särskilt kritisk. På vår C2 står: "Maxima Extra 15w50 Suspension Oil or Maxima PLUSH Dynamic Suspension Lube Light". Jag ser inte att olika dämpare skulle behöva olika olja i positivkammaren.
Nä precis, men just därför intressant att de tyckt det var nödvändigt att byta från det ena till det andra. När alla har tillgång till light/0w30....

Nä precis, men just därför intressant att de tyckt det var nödvändigt att byta från det ena till det andra. När alla har tillgång till light/0w30....
Men har de verkligen rekommenderat så tunn olja i luftburken innan? Fox har ju iaf varit konsekventa med tjockare olja där, även om de också bytt.

Det som förvirrar är att du klippt in skärmdumpar som bara behandlar lower leg.

Men har de verkligen rekommenderat så tunn olja i luftburken innan? Fox har ju iaf varit konsekventa med tjockare olja där, även om de också bytt.

Det som förvirrar är att du klippt in skärmdumpar som bara behandlar lower leg.

Ja, fair enough, jag beklagade mig först över light lube och att de bara hade med lower i tabellen fast man ska in och rota även i upper (klippet är från air spring upgrade).
Sen läste jag vidare och började gråta över detta istället. Jag hade inte fattat att de introducerat en ny olja jag inte har.
1769276016220.webp

1769276045514.webp

edit, ja det är det jag säger 2020 så ville man ha in
1769276842008.webp

EDIT 2. 15w50 rear shock air can olja har jag också. Det är enligt flaskan Maxima motorolja...

Senast ändrad:
Ah, vi pratar gafflar. Då är det 0w30 eller Maxima Plush till våra Pike. Men jag använder fortfarande en flaska Fox där vi inte har gafflar till längre.

Ah, vi pratar gafflar. Då är det 0w30 eller Maxima Plush till våra Pike. Men jag använder fortfarande en flaska Fox där vi inte har gafflar till längre.

om det är 2019 - 2022 Pike så är det samma om lyrik dvs rekommendation är ändrad från Plush light till Plush heavy. I + och - upper spring då som sagt.
I lower så är det som valigt light (0w-30).

Edit. Jag säger inte att det spelar roll, jag säger att det är skojigt att de ändrat. Speciellt skojigt är det om det INTE spelar roll.
1769279540623.webp

Det här är alltid en följetong på Happy Jag kan väl säga att jag använder inte Öhlins olja i min Öhlinare men oljan som används har samma smörjegenskaper som en Öhlins olja.
Och varken Gaffel eller stötdämpare har inploderat.

Det här är alltid en följetong på Happy Jag kan väl säga att jag använder inte Öhlins olja i min Öhlinare men oljan som används har samma smörjegenskaper som en Öhlins olja.
Och varken Gaffel eller stötdämpare har inploderat.
Jag är oftast inte rädd att använda andra grejor men just olja och dämpare verkar jag ha svårt att fatta men främst hade jag velat veta bakgrunden till de ändrade rekommendationen.
Jo, jag vet att det går bra-ish för jag gjorde exakt samma sak förra året efter 2020 års instruktion. Nu när jag vet irriterar det mig.
Jag får gå o hälla biltema olja i mina bromsar så känns det bättre.

I en manitou-servicemanual står det att jag ska ha 20-50wt olja; vad ska jag köpa (som helst finns på biltema...)?

Jag har nog bara 5wt och 15wt rockshox hemma. Lite olika motoroljor finns dock.

15w50 till air can är i alla fall motorolja till MC. Vet inte om det kan duga

det är alltså till luftkammaren. Till gaffeln är det väl numera 30wt (heavy lube) på en rockshox.
Denna typ?

Den var ju inte speciellt billig och går inte att få tag på lokalt vad jag vet.

Kanske bara ska ta den 15wt rockshoxolja jag har och va nöjd. Så stor betydelse kanske det ändå inte har.
Det kommer nog att fungera med den med utan problem utan vad man är ute efter här är hur bra smörjer oljan bussningarna.

Jag ska köpa olja för att serva min rockshox framgaffel, ska enligt sram ha 0W-30.
Har då läst olika forum där folk skriver attman kan använda motorolja i samma densitet.

Nån som vet om det funkar bra eller om det kan skada ev packningar eller annat i gaffeln?

Gjorde vanlig underbensservice (50hr) på sonens framgaffel (RS Pike) häromdan och upptäckte att returkolven glappar lite grann (den på dämparsidan). Hade den inlämnad i somras när verkstan bytte underbenen (lång historia varför...) men gissar att den inte drogs åt tillräckligt då eller så har den skruvat upp sig själv sen dess? Google säger att den inte är ett helt ovanligt fel på Pike/Lyrik men jag har inte varit med om det tidigare.

- Frågan är hur lätt det är att åtgärda det här själv? Har bara gjort enkel underbensservice tidigare och aldrig helservice eller bytt något i gaffeln. Hur mycket jobb och hur avancerat jämfört med underbensservice? Är det för krångligt (eller kräver verktyg jag inte har) lämnar jag nog in den. Har ändå en lång lista på grejer som jag ska fixa själv på båda hojarna...

Gjorde vanlig underbensservice (50hr) på sonens framgaffel (RS Pike) häromdan och upptäckte att returkolven glappar lite grann (den på dämparsidan). Hade den inlämnad i somras när verkstan bytte underbenen (lång historia varför...) men gissar att den inte drogs åt tillräckligt då eller så har den skruvat upp sig själv sen dess? Google säger att den inte är ett helt ovanligt fel på Pike/Lyrik men jag har inte varit med om det tidigare.

- Frågan är hur lätt det är att åtgärda det här själv? Har bara gjort enkel underbensservice tidigare och aldrig helservice eller bytt något i gaffeln. Hur mycket jobb och hur avancerat jämfört med underbensservice? Är det för krångligt (eller kräver verktyg jag inte har) lämnar jag nog in den. Har ändå en lång lista på grejer som jag ska fixa själv på båda hojarna...

Jag förstår inte vad där är som glappar. Om det bara vara underbenbyte så var det precis samma steg somvidi din underbenservice, så det borde du kunna fixa.

Jag förstår inte vad där är som glappar. Om det bara vara underbenbyte så var det precis samma steg somvidi din underbenservice, så det borde du kunna fixa.
Det är alltså den smala returkolven (den silvriga) som sticker ut ur underbenen längst ner. Den man skruvar fast rebound-knappen mot (efter att man satt på ytterbenen). Den glappar alltså mot det bredare (svarta) underbenet.

Det är alltså den smala returkolven (den silvriga) som sticker ut ur underbenen längst ner. Den man skruvar fast rebound-knappen mot (efter att man satt på ytterbenen). Den glappar alltså mot det bredare (svarta) underbenet.

Om du menar gaffeln underben med "det bredare (svarta) underbenet" så är det väl bara att skruva fast dämparen, precis som efter man har sätt på underben vid underbenservice. Men kanske har jag förstått något fel.

Om du menar gaffeln underben med "det bredare (svarta) underbenet" så är det väl bara att skruva fast dämparen, precis som efter man har sätt på underben vid underbenservice. Men kanske har jag förstått något fel.
Lite osäker på om vi pratar om samma del. Tog tyvärr ingen bild när gaffeln var isärplockad men hittade den här på YouTube. Det är alltså den inringade kolven som glappar. Och det verkar som att jag måste montera bort den uppifrån (som man gör på 200hr service). Gör man en vanlig underbensservice (50hr) brukar man ju normalt sett inte röra dom här. Men kanske lite för krångligt för min del. Vet ju heller inte vad som orsakar själva glappet (även om jag skulle lyckas montera loss returkolven).

IMG_0098.webp

På vilket sätt menar du att den glappar? Att den går att vicka på lite är inga konstigheter. Hela dämparenheten sitter ju bara fast högst upp, så den blir rätt lealös.

Senast ändrad:
På vilket sätt menar du att den glappar? Att den går att vicka på lite är inga konstigheter. Hela dämparenheten sitter ju bara fast högst upp, så den blir rätt lealös.
Gjorde underbensservice på min Lyrik precis innan och det var rätt stor skillnad hur mycket kolven ”glappade” på grabbens Pike jämfört med min Lyrik. Hade t.o.m. lite problem att få dit rebound-vredet då kolven inte hamnade rakt mot hålet i dom yttre benen. Men det kanske inte är någon fara.

Jag vet inte hur de moderna RS-gafflarna med IFP istället för blåsa ska kännas, men på de "gamla" sitter det ju en gummiblåsa högst upp som gör att det kan röra sig rätt ordentligt. Det låter inte jättekonstigt att man kan behöva "sikta" lite för att träffa rätt med ytterbenet mot änden på stången, och det rätar ju upp sig när allt sitter på plats, men det är så klart svårt att bedöma om din gaffel är normal eller inte utan att känna själv.

Om dämparen funkar som den ska hade jag nog inte funderat mer på saken.

Ok! Tack för betryggande svar. Såvitt jag kan se verkar allt fungera som det ska med gaffeln (lite svårt att testköra än så länge bara med tanke på snön och kylan). Men då utgår jag från att det inte är något att oroa sig för. Skönt.

Men då utgår jag från att det inte är något att oroa sig för. Skönt.
Det är likadant på de flesta gafflar, även Fox, även om själva infästningen kan se lite annorlunda ut. Antingen så är det bulten som gängar in i dämparenheten eller så fäster bulten runt dämparnheten.
Oavsett sitter det en tätningsbricka (crushwasher) mellan ytterben och bulten som håller dämparenheten på plats, det skall bli tätt även om det finns ett spel/glapp. Viktigt att den är hel, och av rätt storlek. Har varit med om att den bytts mot en godtycklig som tyvärr inte haft samma mått som original.
1771917811594.webp

För mig är det lite trixande att få ut dämparnheten genom hålet i ytterbenen innan jag kan dra bulten, för dig svårt att pricka rätt med bulten.

Jag har en Fox 2022 PERFORMANCE ELITE 34 FLOAT 29 140 som jag tänkte göra liten service på.

Glad i hågen skriver jag in serienummer och tror att jag ska komma till en sida som ger info om den specifika gaffeln, men icke. Det leder till en generisk sida med diverse gafflar, som har sidor som hänvisar vidare till sidor i rena rama cirkel referensen.

Jag tror dock att jag hittat det mesta jag behöver (längre ner) men har två specifika frågor

-Moment damper side lyckas jag dock inte hitta
-Behövs det en Driver a EUR 47?
1772570106994.webp

Det jag tror jag har koll på
803-00-945 Kit: Dust Wiper, Forx, 34mm, Low Friction, No Flange
FOX 20wt. Gold bath oil. (Vad jag förstår ska det vara den i bägge benen)
Moment Air side: 5,7Nm
Moment damper side lyckas jag dock inte hitta

Step by step

Man behöver inte men det är rätt drygt utan. Jag köpte efter att ha gjort det utan. Har förträngt förnedringen men motiverade köp i både 32 och 35mm.

Tillbaka
Topp