[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Har alltid haft faktiskt, 93 kr/kW dygnet runt ink moms har har för mig. Det är ett effektabonnemang då säkringarna är över 63A.

Men vi är många som delar på kostnaden som tur är. Och även innan vi började ladda bilar betalade vi för 17 kW, har styrt så vi max landar på 25kW nu.

Oftast finns det runt 20kW ledigt med vår gräns om ingen annan laddar.

Snökedjor är på inköpslistan. När snön smälte kom vi inte ut från torpet på några timmar tills vägen var grusad. Delvis pga hade parkerat dumt så fick backa upp 200m i en kurva men ändå.

Fyrhjulsdrift hade kanske varit värt xD men snökedjor kanske ännu mer. Iaf billigare än ny bil då vi i dagsläget lånar xD
Fortsätter vela.

Bilen har dubbdäck. Den körde fast i snön häromdagen i 15-20 cm nysnö på packad snö/is. Fick dras loss med traktor.

Snowsocks verkar hjälpa marginellt jämfört med bra vinterdäck med dubb om jag förstår internet rätt? Snökedjor kommer jag kanske ta på men aldrig mina föräldrar etc. För krångligt.

Har någon testat snow socks ovanpå bra dubbdäck? eller ska jag ta den som en test-kostnad?

Annars får jag väl köpa en winch så vi kan dra loss oss själva…

Fortsätter vela.

Bilen har dubbdäck. Den körde fast i snön häromdagen i 15-20 cm nysnö på packad snö/is. Fick dras loss med traktor.

Snowsocks verkar hjälpa marginellt jämfört med bra vinterdäck med dubb om jag förstår internet rätt? Snökedjor kommer jag kanske ta på men aldrig mina föräldrar etc. För krångligt.

Har någon testat snow socks ovanpå bra dubbdäck? eller ska jag ta den som en test-kostnad?

Annars får jag väl köpa en winch så vi kan dra loss oss själva…
Är det din egen privata väg eller allmän väg som inte är snöröjd? Låter ju snarare som det är plogning/skottning och sandning som behövs.

Är den tvåhjulsdriven? Med ojämnt underlag kanske det aldrig blir helt bra med drift på bara två hjul. Kanske bättre att ha med spade och såg till att såga till granruskor.

Hur ofta är ni i torpet vintertid? Snökedjor är ju brutalt effektiva för att harva sig fram korta sträckor i dåligt underlag. Men det är ganska mkt jobb att montera dem.

Markfrigång är nästan lika viktigt som 4wd när det är mycket snö. Bra däck förstås. Dubbfria kan vara bättre på snö än dubbdäck.
Fast å andra sidan behövs det knappt nån snö alls för att man ska kunna köra fast om det är lite isigt/hårdpackat under med 2-hjulsdrift.

Jag bor med jäkla knepig uppfart som jag inte fixat utan fyrhjulsdrift den här vintern. Fast behöver man det bara vid enstaka tillfällen så kanske snökedjor är rimligare.

Vägförening, brukar vara skottad tidigt men inte den här gången.

Framhjulsdriven diesel. Dubbdäck. Har man fart går det bra men förlorar man momentumet i en backe är det kört.

Snökedjor vore nog effektivt men ingen av de som använder bilen utom jag kommer lägga 10 min på att få på och sedan 10 min att få av. Jag är ofta inte med.

Bästa lösningen är kanske att parkera en bit bort där staten/kommunen får det plogat och gå sista 300 meter om det är risk för snö innan det plogas igen på morgonen.

Eller köpa en Subaru 1800 eller fyrhjuling - det vore roligare!!

Fast å andra sidan behövs det knappt nån snö alls för att man ska kunna köra fast om det är lite isigt/hårdpackat under med 2-hjulsdrift.

Jo det beror lite på vad problemet är. Har också bott så det krävdes fyrhjulsdrift för att komma upp för backen till huset så fort det låg snö. Men på den platta vägen nedanför var det markfrigången som var problemet när det kom mycket snö. Det var några rejäla snövintrar då också.
Jag bor med jäkla knepig uppfart som jag inte fixat utan fyrhjulsdrift den här vintern. Fast behöver man det bara vid enstaka tillfällen så kanske snökedjor är rimligare.

Rätt skönt att slippa mecka med det om det är oftare än enstaka gånger tycker jag, inte superkul att ställa sig och greja med det. Lär ju alltid var vid fel tillfälle det behövs.

Jo det beror lite på vad problemet är. Har också bott så det krävdes fyrhjulsdrift för att komma upp för backen till huset så fort det låg snö. Men på den platta vägen nedanför var det markfrigången som var problemet när det kom mycket snö. Det var några rejäla snövintrar då också.
Körde fast med en framhjulsdriven Golf Variant, årsmodell 2018-2020 ungefär, i en brant oplogad backe. Det jag upplevde som mest begränsande då var dess undermåliga automatlåda, diffspärr och antisladd (ikopplad eller ej).

Rätt skönt att slippa mecka med det om det är oftare än enstaka gånger tycker jag, inte superkul att ställa sig och greja med det. Lär ju alltid var vid fel tillfälle det behövs.
Förmodligen behövs det ju när man kommit för långt för att sätta på dem också. Man börjar köra för ”det går nog”. Sedan är det för sent.

Dagarna som gått har varit maximalt svåra:

Snö - plusgrader - hårdkörd snöväg som fryser över natten - 15-20 cm snö ovanpå isen - plusgrader.

Alltså - is med ett tjockt lager blöt snö ovanpå.

Alltså antagligen maximalt usla förutsättningar. En kedja hade nog grävt sig ner genom den blöta snön, nått islagret under den blöta snön och fått fäste. Hade det varit 9 minus hade det nog gått. Då får däcken fäste i den torra snön är min erfarenhet.

Nu gick det ju bra så länge man hade fart hela vägen upp för backen men start i backe gick inte.

Kanske får landa i att en dag om året är det nästan omöjligt att ta bilen.

Ja snö kan vara på många olika sätt. Hade några incidenter där snön var svinhal mot sig själv på något vis, om jag minns rätt var det runt nollan och började bli varmare. Åkte baklänges ner för backen (som var brantare mot slutet), kolsvart ute så jag såg inget alls. Slutade rakt ut i skogen, som tur var med bara decimeter åt varje håll till träd.

Jo, jag är vän av fyrhjulsdrift i allmänhet, men det är ju inte alltid ett alternativ (dyrt och/eller ej valbart på många bilar). Det är grymt fint på vintern överlag, om det kommer snö.

Vad gäller bilolyckor skulle nog jag hävda att det är kombinationen människa och bil som är problemet. Ta bort en så ...
Med tanke på vad jag ser varje dag så vill jag hävda att om man eliminerade alla galenpannor så skulle olyckorna minska till nästan noll. Går inte en dag utan att man blir utsatt för lobotomerade grottmänniskor som använder sina bilar som vapen och hotar och trakasserar sin omgivning. Aggressivt beteende måste rimligen vara betydligt farligare än att missbedöma underlaget på grund av fyrhjulsdrift.

Edit: Jag tror faktiskt inte det finns nåt annat som fått mig att så totalt tappa hoppet om mänskligheten, som människor i bil.

Jo, jag betvivlar ju inte ett dugg att idioter lyckas hålla högre hastighet när det går åt helvete om de har fyrhjulsdrift. Men det är ju inte fyrhjulsdriften som är orsaken, utan idioterna.

Själv stänger jag ofta av antisladd när det är halt, eftersom det då är mycket lättare att känna hur underlaget är och anpassa framfarten därefter. Kan tänka mig att antisladd på tvåhjulsdrivna bilar också "ökar olycksrisken" på samma sätt (återigen för att många inte begriper att ta det piano när omständigheterna kräver det).

Edit: Alltså ytterligare säkerhetssystem som minskar säkerheten om systemen innebär att föraren tror sig inte behöva bry sig om omvärlden.

Jo, jag betvivlar ju inte ett dugg att idioter lyckas hålla högre hastighet när det går åt helvete om de har fyrhjulsdrift. Men det är ju inte fyrhjulsdriften som är orsaken, utan idioterna.

Själv stänger jag ofta av antisladd när det är halt, eftersom det då är mycket lättare att känna hur underlaget är och anpassa framfarten därefter. Kan tänka mig att antisladd på tvåhjulsdrivna bilar också "ökar olycksrisken" på samma sätt (återigen för att många inte begriper att ta det piano när omständigheterna kräver det).

Edit: Alltså ytterligare säkerhetssystem som minskar säkerheten om systemen innebär att föraren tror sig inte behöva bry sig om omvärlden.
Samma fräscha argument som vapenlobbyn in USA kör med. Att vapen inte dödar. Det är såklart en åsikt man kan ha men lite kontraproduktivt om man är intresserad av säkrare trafik.

Samma fräscha argument som vapenlobbyn in USA kör med. Att vapen inte dödar. Det är såklart en åsikt man kan ha men lite kontraproduktivt om man är intresserad av säkrare trafik.
Det är varken vapen eller bilar som är grundproblemet med mord och bilolyckor. Spelar föga roll vad du anser vara "fräscht" eller inte. I min mening vore det betydligt trevligare om människor lät bli att bete sig som rövhål istället för att man förbjuder vapen eller bilar.

Ett steg på vägen kunde vara att ha synliga poliser i trafiken. Ett annat vore att kolla vad det är för tomtar som vill ha vapenlicens och varför.

Edit: Jag såg 4-5 bilister idag under min pendling som borde sitta inlåsta. Hade varit grymt skönt att göra sig av med alla arslen istället för att tramsa med funktioner som inte behövs om man inte tar risker på andras bekostnad.

Det är varken vapen eller bilar som är grundproblemet med mord och bilolyckor. Spelar föga roll vad du anser vara "fräscht" eller inte. I min mening vore det betydligt trevligare om människor lät bli att bete sig som rövhål istället för att man förbjuder vapen eller bilar.

Ett steg på vägen kunde vara att ha synliga poliser i trafiken. Ett annat vore att kolla vad det är för tomtar som vill ha vapenlicens och varför.

Edit: Jag såg 4-5 bilister idag under min pendling som borde sitta inlåsta. Hade varit grymt skönt att göra sig av med alla arslen istället för att tramsa med funktioner som inte behövs om man inte tar risker på andras bekostnad.
Man kan vara för fler poliser och säkrare bilar samtidigt =)
Hade du känt dig säkrare i sverige om alla bar vapen?

Man kan vara för fler poliser och säkrare bilar samtidigt =)
Visst. Men det verkar ju inte som om "säkrare" bilar faktiskt är säkrare. Du länkade ju själv till ett delbevis om det, även om det som sagt är människorna som gör dem osäkrare.

Hade du känt dig säkrare i sverige om alla bar vapen?
Beror helt på omständigheterna. Nu är det ju bara kriminella som bär vapen.

Jag är ingen vapenlobbyist, men jag vill heller inte förbjuda vapen. Särskilt inte i ett land där rättsväsendet inte klarar av att upprätthålla ordningen. Till slut kommer man inte ha något alternativ annat än att beväpna sig själv. Och sluta köra bil när tillräckligt många tillåts utsätta andra för stora risker för att de är sååååå sjukt viktiga och egotrippade.

Jag undrar varje dag varför jag måste utsättas för alla dessa sjuka jävlar som leker med andras säkerhet. Vidrigt.

Visst. Men det verkar ju inte som om "säkrare" bilar faktiskt är säkrare. Du länkade ju själv till ett delbevis om det, även om det som sagt är människorna som gör dem osäkrare.

Beror helt på omständigheterna. Nu är det ju bara kriminella som bär vapen.

Jag är ingen vapenlobbyist, men jag vill heller inte förbjuda vapen. Särskilt inte i ett land där rättsväsendet inte klarar av att upprätthålla ordningen. Till slut kommer man inte ha något alternativ annat än att beväpna sig själv. Och sluta köra bil när tillräckligt många tillåts utsätta andra för stora risker för att de är sååååå sjukt viktiga och egotrippade.

Jag undrar varje dag varför jag måste utsättas för alla dessa sjuka jävlar som leker med andras säkerhet. Vidrigt.
Jag håller med om att färre borde ha körkort. Man borde vara mycket mer restriktiva med att ge tillbaka körkort om man gjort sig skyldig till brott. Man borde kunna frånta brottslingars körkort för alltid.

Det stora problemet med fyrhjulsdrift är att många inte verkar fatta att fysikens lagar fortfarande gäller när man behöver sakta ned farten, oavsett hur bilen driver.

Det stora problemet med fyrhjulsdrift är att många inte verkar fatta att fysikens lagar fortfarande gäller när man behöver sakta ned farten, oavsett hur bilen driver.
Exakt. Och det är ju inte fyrhjulsdriftens fel.

För övrigt tror jag att många inte har en susning om fysikens lagar oavsett.

Mot bättre vetande öppnar jag den här tråden ibland och min reaktion är alltid densamma: "Håller ni fortfarande på?"

Exakt. Gör detsamma med ojämna mellanrum. Happys mest tragiska tråd.

Nu fick man lite till livs om vapen också. En smula rövhål och någonting om dyra elbilar. 👌🏻

I jämförelse är @Koltrastens icke OT-märkta OT-trådar rena njutningen. Jag försöker hålla mig från att titta in här, men det är som att se en bilolycka i slow motion.

Senast ändrad:

Fattar hur du tänker, men just antisladd/esc/esp är väl extremt väl belagt att det minskar antalet olyckor
Se t.ex. https://road-safety.transport.ec.eu...ion studies have shown that,of fatal ones:56%).

/J

Möjligt, men de där undersökningarna är å andra sidan väldigt gamla i sammanhanget. Vad jag menar med det är att jag antar att moderna bilar har såpass effektiva system att man antagligen kan luras mycket längre "ut på svag is" så att säga innan det går åt pipan.

Precis som med fyrhjulsdriften gör man oavsett nog bäst i att försöka lista ut hur halt det är och inte använda tekniken för att kunna låta bli att ta det lugnt.

Edit: Något säger mig också att människors attityd har ändrats dramatiskt de senaste 20 åren. Kanske på grund av dylika system, bland mycket annat som bäddar in oss i trygghet istället för att vi faktiskt känner och vet riskerna.

Såg en danskreggad bil i diket på väg i backen mot Orsa Grönklitt igår, ny fin BMW 5-serie. Det var rejält halt (även med fyrhjulsdrift och vinterdäck). Gissar på sommardäck på den.. antisladd hjälper inte mot fysikens lagar.

Körde i 30-40 själv trots skyltat 70, det verkar de flesta ha gjort för den var "kömarkerad" i navigatorn.

I flödet av konkurser, dök det upp ett företag med amerikanska V8:or igår igen. Fun cars? Borde kunna trilla löst något billigare därifrån. Kategorin verkar inte påverkas bestående av bränslepris eller miljö-ångest. En tuffare pojke hade hamstrat dem under skolåren, när de var iskalla en stund. De tillsammans med vårt skrotade försvar.

Det tråkiga i den historien är nog försäljningsuppdragen. Andra människors bilar som någon konkursförvaltare nog lagt händerna på.

I flödet av konkurser, dök det upp ett företag med amerikanska V8:or igår igen. Fun cars? Borde kunna trilla löst något billigare därifrån. Kategorin verkar inte påverkas bestående av bränslepris eller miljö-ångest.
Vat int riktigt hur du kom ifrån att ytterligare ett företag i området gått i konkurs till att kategorin inte påverkas... Men intresset finns säkert kvar.
Det tråkiga i den historien är nog försäljningsuppdragen. Andra människors bilar som någon konkursförvaltare nog lagt händerna på.
Gäller att ha rätt papper om man lämnar ifrån sig sin bil i sådana sammanhang. Var det där det dessutom var så att någon hade betalt men inte fått bil, och säljaren inte fått sina pengar? Den blir inte rolig att reda ut... två ägare som båda har rätt. Hoppas det löser sig.

Exakt. Gör detsamma med ojämna mellanrum. Happys mest tragiska tråd.

Nu fick man lite till livs om vapen också. En smula rövhål och någonting om dyra elbilar. 👌🏻

I jämförelse är @Koltrastens icke OT-märkta OT-trådar rena njutningen. Jag försöker hålla mig från att titta in här, men det är som att se en bilolycka i slow motion.
Ibland behöver man ju bara få bli upprörd på något. ;)

Hade firmans volvo Ocean Race xc70 (2014) med ADW blir väldigt lurad på svart is i korsningen gled ut på från svart is sidväg till salt fäste väg huvud led lurar mycket tror man har bättre fäste än vad verkligheten under däcken är som tur var tom väg att få fäste på.

Senaste Volvon jag hade var en V70 Greyline som vi hade en sommarsemester när vår Renault slutade fungera. Den var trevlig. Och visst har det gått utför med inte bara Volvo utan även Mercedes och BMW sedan dess. BMW E39 var t ex trevlig och hyfsat tillförlitlig... MB W203 likaså för att inte tala om W201. Men nyare... är de inte för blingiga och plastiga?

Tillbaka
Topp