Fairlight Faran/Strael/Secan

Är det ett lampfäste? Jag vill ha något bättre att sätta fast lampan på än styret.
Det ser ut som ett Son Schmidt Delux-fäste.
Som jag har skrivit här tidigare har jag ett sådant + MER för att få till lamplösningen på en av mina cyklar
lamphallare-jpg.537880

På styrröret under styrtappen sitter min Minoura CS-500 På den sitter en SON Bracket Schmidt delux long (för att få lampan fri från slangar o vajrar) och på den är lampan, en B+M Luxos, monterad.

@glitch Jag håller med. Men det var någon bild på Instagram där de klämt in gamla Conti RaceKing 2.2” och jag har svårt att förstå att man skulle vilja ha grövre däck.

Jag vill kunna få in snabba XC däck med godtagbar marginal. Contis Dubnital som ersätter RaceKing anges till 55 mm, så även om det skulle gå på nåder lär det bli väldigt tight med lera. Med några mm till har man mer marginal och mer utrymme att experimentera, vilket alltid är kul. :)

Med andra ord jag vill ha en Sour Purple Haze fast från Fairlight - nedan med 2.25" Rick XC
Screenshot_2026-02-21-10-21-29-636_com.instagram.android.webp

Senast ändrad:
Det ser ut som ett Son Schmidt Delux-fäste.
Som jag har skrivit här tidigare har jag ett sådant + MER för att få till lamplösningen på en av mina cyklar
lamphallare-jpg.537880

På styrröret under styrtappen sitter min Minoura CS-500 På den sitter en SON Bracket Schmidt delux long (för att få lampan fri från slangar o vajrar) och på den är lampan, en B+M Luxos, monterad.
Ok! Men jag har ju ett skärmfäste med skruv jag tänkte använda.

Nu siktar jag på:

Eller

1771666666208.webp

En sån lampa har jag. Vad tror ni?

Men jag har ju ett skärmfäste med skruv jag tänkte använda.
Det är ju det vanliga och brukar fungera bra.
Men jag såg det inte som ngn nackdel att få upp lampan högre över hjulet,
utan som en fördel.

En sån lampa har jag. Vad tror ni?
Det ser ut som en (olagligt?) bländande lampa med oring-fäste, vill du ha den permanent monterad kan det därför vara bra att byta fästet på lampan till ett där du kan skruva fast ngt av dina länkade gaffelfästen.

Det är ju det vanliga och brukar fungera bra.
Men jag såg det inte som ngn nackdel att få upp lampan högre över hjulet,
utan som en fördel.

Det ser ut som en (olagligt?) bländande lampa med oring-fäste, vill du ha den permanent monterad kan det därför vara bra att byta fästet på lampan till ett där du kan skruva fast ngt av dina länkade gaffelfästen.
Olaglig? 😳

Är det ett lampfäste? Jag vill ha något bättre att sätta fast lampan på än styret.

@glitch Jag håller med. Men det var någon bild på Instagram där de klämt in gamla Conti RaceKing 2.2” och jag har svårt att förstå att man skulle vilja ha grövre däck.
Det är deras prototyprack. Det är långt kvar till produktion enligt deras inlägg på Instagram:

IMG_0080.webp

Klart bättre när man ser färgen i sin helhet. Snygg, men fortfarande inte min likör. Men är inte så förtjust i effekt / flip lacker i grunden heller.

Oavsett vad jag har sagt och skrivit innan om låga bra fälgar är högre fälgar tuffare. Nu valde jag inte färgen själv på denna cykeln så det är mest ett sammanträffande, men finns några små likheter i övrigt, trots 10 år mellan ramarna eller så. Högre fälgar hade varit fint på den här!

IMG_6459.webp

Notera framklinga som åtminstone litegrann ger sken av att ha fartambitioner som motiverar tunga höga fälgar!

Jag har idag mekaniska Shimano Ultegra på min Strael 2.0 (2018) och börjar bli sugen på att uppgradera till DI2.

Är det “bara” att köpa ett komplett kit vs uppgraderings kit och montera, eller är det något särskilt jag bör vara uppmärksam på när man går från mekaniskt till elektroniskt?

Tänker på saker som kompatibilitet med ram, intern kabeldragning, vevlager/ vevparti, bromsar osv.

Samt hur ska man resonera kring 105 DI2 vs Ultegra DI2?

Är det någon praktisk skillnad i funktion och känsla, eller handlar det mest om vikt och prestige?

Beror på vilket Di2 och om du har och tänker behålla Ultegra-vevparti.
Det går inte att ha 30mm axel och kabel förbi.

Annars är det väl inget konstigt, behåll vevar, bromsar och kassett.

Jag har idag mekaniska Shimano Ultegra på min Strael 2.0 (2018) och börjar bli sugen på att uppgradera till DI2.

Är det “bara” att köpa ett komplett kit vs uppgraderings kit och montera, eller är det något särskilt jag bör vara uppmärksam på när man går från mekaniskt till elektroniskt?

Tänker på saker som kompatibilitet med ram, intern kabeldragning, vevlager/ vevparti, bromsar osv.

Samt hur ska man resonera kring 105 DI2 vs Ultegra DI2?

Är det någon praktisk skillnad i funktion och känsla, eller handlar det mest om vikt och prestige?
Kolla batteritiden bara. Jag har hittills valt bort Di2 pga för kort batteritid, behöver inte ytterligare en pryl till som måste laddas när det ska långcyklas. Men, det kan ju ha blivit bättre sedan jag kollade senast.

Jag laddade min i Östersund på Sverigetempot men det hade inte behövts.
Hur ser laddaren ut till nya?

Klar fördel SRAM där, när det kommer till 11-delat.

Kolla batteritiden bara. Jag har hittills valt bort Di2 pga för kort batteritid, behöver inte ytterligare en pryl till som måste laddas när det ska långcyklas. Men, det kan ju ha blivit bättre sedan jag kollade senast.
Jag har för mig att jag läst att de ska hålla ca1000km. Sen hur de är så i praktiken o vilket väder (temp) är oklart.

Kolla batteritiden bara. Jag har hittills valt bort Di2 pga för kort batteritid, behöver inte ytterligare en pryl till som måste laddas när det ska långcyklas. Men, det kan ju ha blivit bättre sedan jag kollade senast
Jag kör med kabel mellan reglage och batteri på min strael. DI2 8100. På ett sätt helt onödigt för mig. Jag cyklar som längst 20 mil i nuläget.

Det tog väl någon timme extra att installera men det funkar klockrent. Syns i princip inte alls. Det största problemet var att få ner sadelstolpen när det är tre kablar i sadelröret. Jag fick knö och trixa rätt mycket.

Jag har för mig att jag läst att de ska hålla ca1000km. Sen hur de är så i praktiken o vilket väder (temp) är oklart.
Jag har kört både 1200 och 1500 på en laddning men då var det inte så förtvivlat tätt mellan växlingarna. Batterier i reglagen har jag inte bytt men ett reglage har bytts på goodwill. Cykeln har rullat bra över 10 000 km.

Äntligen! Tvåsiffrigt på termometern och sol!

Straelen har fått nytt styre och styrlinda under vintern och bytet blev verkligen till det bättre avseende styregenskaper och komfort (styrlinda bort med Brools Cambium, på med billig korklinda, styre byte rån 36 över hoodsen till 38).
3 bar i däcken och skärmar - underbart! Bekvämt och man kom hem ren och hel trots allt från issörja, lera, dödsgrus, lätt gravel och bitvis grusfri asfalt.
IMG_20260309_103804.webp

La en order igår på en Desert Secan 54T GRX610 1x12
Beräknad leverans i slutet på april, sweeeet!
Smart drag! Själv beställde jag min (Strael) feb/mars förra året. Fick den i nov. Hann bara en runda. Sen har den stått hemma och glott på mig hela vintern.

Men nu äntligen har Lvg säsongen startat, och vi är redan bästa polare. Nya hjul också.
IMG_4339.webp

Från gårdagens (200k) Rando, lätt packad med enbart en verktygsburk. Gillar verkligen det extra flaskstället. Sidomatade Specialized Zee på alla flaskställ för att inte bråka med ramväskan som ska på när rundorna blir längre i vår.

IMG_4382.webp

Underbar cykel!

IMG_8152.webp

Lite blyg. 🙈
Nej, nu fan blir det 2,1”-are och av med stänkskärmarna snart. Någon rekommendation? Sådana orange:a Panaracers kanske? 🍊

Tillbaka
Topp