Cykla för att sänka puls och högt blodtryck

Att @miyatafarfar har ett stressproblem är rätt uppenbart när hen pratar om klockans stressmätning....klart man blir stressad om man ska låta en klocka styra ens liv🤯

Extra läkarbesök för att få gå till beteendevetare/psykolog. Kommentar från läkaren vid blodtryck som åter var förhöjt, "Du är ju både lång och smal. Sänker vi det här trillar du omkull." 😀

Inte mätt på länge. Drog fram maskinen nu precis och väntade 5 minuter. Eller 3 minuter 40 sekunder ungefär innan jag kände att nu får det vara nog.

113/76, puls 78

Får mäta lite mer över veckan som kommer för att se om det står sig.

Inte mätt på länge. Drog fram maskinen nu precis och väntade 5 minuter. Eller 3 minuter 40 sekunder ungefär innan jag kände att nu får det vara nog.

113/76, puls 78

Får mäta lite mer över veckan som kommer för att se om det står sig.
Min sambo som jobbar på HIA tycker du har ett UTMÄRKT blodtryck.

När man bara sätter sig ner och börjar mäta.

20251108_183705.webp

När man suttit 20 minuter helt lugn. Samma låga puls men dåliga värden.
Tur man inte är psykolog, det känns svårjobbat.
20251108_192955.webp

Skaffa katt! Sänker pulsen nästan direkt. Octocyn tror jag mirakelmedlet heter i det fallet, hihi!
Jag går från 75-80 till knappa 60 av litet gos.
God natts sömn sänker också, ja, det är bra till det mesta. Cykling någon timme inte alltför nära sänggåendet kan bidra till att man sover bättre.
Litet konstigt är det, men ur minnet har 'sova' och 'sömn' samma ursprung.

Skaffa katt! Sänker pulsen nästan direkt. Octocyn tror jag mirakelmedlet heter i det fallet, hihi!
God natts sömn sänker också, ja, det är bra till det mesta. Cykling någon timme inte alltför nära sänggåendet kan bidra till att man sover bättre.
Jag har skaffat två sedan tråden startades. Det kanske är det som gjort det?

Fast när katten ska ut kl 04 varje natt så är det ju sådär bra för pulsen, lite gungor och karuseller.😉

Extra läkarbesök för att få gå till beteendevetare/psykolog. Kommentar från läkaren vid blodtryck som åter var förhöjt, "Du är ju både lång och smal. Sänker vi det här trillar du omkull." 😀
Läkaren har verkligen en rolig kommentar 😄 Men samtidigt är det skönt att de tar blodtrycket på allvar och följer upp med rätt åtgärder, även om det ibland innebär extra besök.

Läkaren har verkligen en rolig kommentar 😄 Men samtidigt är det skönt att de tar blodtrycket på allvar och följer upp med rätt åtgärder, även om det ibland innebär extra besök.
Ny test pågår. Jag har fått skitont i ett knä sen två månader. Tre veckor på GC nyss gav inte önskad träningsdos pga detta. Jag anar/tror pågående test leder till medicinering. Jag har i alla fall kämpat emot efter bästa förmåga. Men vill ju inte stupa för gott pga envishet. Återkommer, 24H mätning pågår nu.

Har du varit hos en bra fysioterapeut ang knät? Det kan vara komplicerade samband som kräver lite envishet att reda ut.

Mitt blodtryck verkar ha trillat ner lite efter att ha tappat lite vikt, 135/75 ca med medicin. Men det är mentalt extremt störigt att jag ligger högt, har aldrig rökt, alltid tränat och varit moderat med alkohol, det enda som jag har mot mig är att det ligger i släkten.

Har du varit hos en bra fysioterapeut ang knät? Det kan vara komplicerade samband som kräver lite envishet att reda ut.

Mitt blodtryck verkar ha trillat ner lite efter att ha tappat lite vikt, 135/75 ca med medicin. Men det är mentalt extremt störigt att jag ligger högt, har aldrig rökt, alltid tränat och varit moderat med alkohol, det enda som jag har mot mig är att det ligger i släkten.
Googla aldosteronism…

Jäkligt störigt att åka på grejer trots att man gör sitt bästa för att sköta sig. Min lärdom nu är att det bara är att uttömma sina möjligheter och sedan följa praxis. Bättre ha tillgång till medicin, än att önska sig att den fanns. Mitt utfall från igår. Ingen balans på blodtrycket, inte ens på natten. Accepterat lågdos på kombipreparat, ej betablockerare. Har även accepterat lågdos för behandling av kolesterol. Fått remiss för slätröntgen av knä. Jag vill veta förutsättningar innan jag nöter det mer på felaktiga grunder. Det är mycket muskulatur och infästningar som blir överansträngda. Är det artros eller annat?

Min lärdom av alltihop med blodtrycket. Försök med allt, men räkna med att det slutar med behandling. På vägen hinner man bli bättre på saker som är viktiga att ha med sig. Tex att hålla vikt. Allt är bättre än att leva i förnekelse, för att man låtsas vara yngre än man är. Konsekvenserna av ignorans är inte önskvärda. Varken för mig eller dig.

Tror det är viktigt att också inse att om man gjort ett gott förebyggande arbete så har man förmodligen gott av att läget är under förutsättningarna bra. Lätt att gå på det faktiska resultatet, när det i nästan alla fall är det nedlagda arbetet som ska premieras. Utan dina insatser hade det förmodligen varit sämre och mindre hanterbart, kanske?

Ett rejält arbete nedlagt av någon med icke-perfekta förutsättningar slår högre än ett medelmåttigt arbete utfört av någon med perfekta förutsättningar imho.

Jag står på ett läkemedel som höjer blodtrycket vid hög dos (och min är väldigt hög på grund av ultrasnabb metabolism kopplad till CYP2D6). Lägg därtill att jag har högt tryck i släkten. Slutade med Losartan och Amlopidin samt tränade hårt i några månader. Mätte trycket: Ingen förändring alls. Tillbaka på medicin nu.

Man måste gilla läget, gilla-la-la-la läget.

Jäkligt störigt att åka på grejer trots att man gör sitt bästa för att sköta sig. Min lärdom nu är att det bara är att uttömma sina möjligheter och sedan följa praxis. Bättre ha tillgång till medicin, än att önska sig att den fanns. Mitt utfall från igår. Ingen balans på blodtrycket, inte ens på natten. Accepterat lågdos på kombipreparat, ej betablockerare. Har även accepterat lågdos för behandling av kolesterol. Fått remiss för slätröntgen av knä. Jag vill veta förutsättningar innan jag nöter det mer på felaktiga grunder. Det är mycket muskulatur och infästningar som blir överansträngda. Är det artros eller annat?

Har större förtroende till min sjukgymnast än läkare men det gäller ju att hitta rätt med såna här saker, i mitt fall har jag verkligen det. Han är envis som få och kollar alltid ett steg "längre bak" än jag är van vid, kör alltid ultraljud om han tycker det behövs och blir geniumt glad när saker blir bättre.

Ex 1 - jag fick ont i vaderna vid löpning - han hittade att det är en disk i ryggen som klämmer på en nerv. Med rätt övningar (främst mckenzie-övningar) kan jag bli av med det akuta på ett kick och sen har jag core-övningar jag gör för att stärka muskulaturen. Ex 2 - Gemensam envishet med mitt hopparknä, förklarade från början att det kommer ta tid men nu är jag uppe i 20 km som längst och 40 km i veckan, inte symptomfri men fortfarande på bättringsväg och i princip smärtfri.

Med fel vård får man nån trist gubbe som säger "du börjar bli för gammal för sånt här nu", det råkade min fru ut för för 5-6 år sen när hon hade en liten skada. Och det var en idrottsläkare.. hon gick till en annan, fick hjälp och det gick över tämligen omgående.

Min lärdom av alltihop med blodtrycket. Försök med allt, men räkna med att det slutar med behandling. På vägen hinner man bli bättre på saker som är viktiga att ha med sig. Tex att hålla vikt. Allt är bättre än att leva i förnekelse, för att man låtsas vara yngre än man är. Konsekvenserna av ignorans är inte önskvärda. Varken för mig eller dig.

Så är det verkligen. Vill man fortsätta leva ett fysiskt aktivt liv gäller det att ta hand om sig. På många sätt är jag i bättre fysisk form idag än någonsin tidigare. Lättare, starkare (eftersom rehabövningarna ovan ledde till regelbunden styrkegräning av hela kroppen), kanske inte på topp konditionsmässigt men ändå riktigt bra. Det är kul att numera fixa pull-ups och dips strax före 50 :-)

Tillbaka
Topp