Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Outar min idiotmanöver men det gick bra. Marginaler fanns.
Centrala Nacka är ju ett enda byggprojekt. På någon km förväntas cyklister byta sida, via rödljus, om Värmdövägen 4-5 gånger. Indignerat rullar jag, tillsammans med andra, i körfälten. Skulle upp på g/c igen. Kollade över axeln efter folk i döda vinkeln. Missade damen på cykel bakom skyltar och annat som laxade uppför som mötande för att slippa byta sida igen. Jag lyckades precis undvika krock där jag rundade henne. Den relativa hastigheten i mötet kan ha varit 50 km/h.

Bra minnesbeta.

Glad Påskkärring på er.

Pendlingen är alltså utdöd nu?
Det som blivit så välsopat till Sävar! Inga renar kvar, men väl tio mufflon-får helt i det fria. Mysigt också, med den frigående gruppen gamlingar, som tinat fram för rast-plats-fika! Fick mig att tänka på salig morfar och mormor, som alltid skulle svettas bil i bästa solskenet. Campingbordet redo i skuffen. Rutig termos, med kork-kork!

Outar min idiotmanöver men det gick bra. Marginaler fanns.
Centrala Nacka är ju ett enda byggprojekt. På någon km förväntas cyklister byta sida, via rödljus, om Värmdövägen 4-5 gånger. Indignerat rullar jag, tillsammans med andra, i körfälten. Skulle upp på g/c igen. Kollade över axeln efter folk i döda vinkeln. Missade damen på cykel bakom skyltar och annat som laxade uppför som mötande för att slippa byta sida igen. Jag lyckades precis undvika krock där jag rundade henne. Den relativa hastigheten i mötet kan ha varit 50 km/h.

Bra minnesbeta.

Glad Påskkärring på er.
Så jäkla farlig den där sträckan. Även om man följer dom temporära anvisningarna.

Försökte ta det lite lugnt genom stan på väg hem då jag slutade aningen tidigare och inte hade bråttom hem.

På Vasagatan i höjd med Centralen hade en taxibil parkerat väldigt märkligt, halvvägs över cykelbanan.
Ungefär 20m framför mig ligger en annan cyklist och precis när den passerar taxin så slängs bakre passagerardörren upp över cykelbanan.
Med ett gymnastlikt hopp lyckas cyklisten hoppa av cykeln i farten och i luften, medan själva cykeln gör en framåtvolt!
Cyklisten hamnar i princip på fötterna i denna makalösa manöver!!
Jag saktar in och frågar om det gick bra och får ett någorlunda jakande svar.
Sen ropar jag in i taxin att det inte är ett jättebra ställe att parkera på!!
Taxins passagerare drar därefter igen dörren och taxin åker iväg, utan att nån av dem i bilen går ut och kollar hur det gick med cyklisten!!!

Så var rädda om er där ute och ha en jätteskön påsk!

Så jäkla farlig den där sträckan. Även om man följer dom temporära anvisningarna.
På tal om en annan sträckning; vad hände med förbjudet för cyklister vid Kungsträdgården norrifrån? Där de gör nån typ av vägarbete så vägen är smalare.
Cyklade där på lördag morgon och tänkte va fan det här är en av stockholms mest cykeltrafikerade gator, ingen cyklist kommer vända upp in i kungsan.
Idag var de skyltarna borta. Nån middle manager på trafikverket med hybris i farten igen?

Ja, man undrar när det här ska ta slut. Men Nacka känns som ett enda långt kontinuerligt byggprojekt. Och det finns ingen riktigt vettig väg runt sk*ten heller.
Jo. Kranglans söder om Järlasjön eller via Kvarnholmen. Båda är utomordentligt trevliga alternativ och tar 5 minuter längre än Värmdövägsskiten.

På tal om en annan sträckning; vad hände med förbjudet för cyklister vid Kungsträdgården norrifrån? Där de gör nån typ av vägarbete så vägen är smalare.
Cyklade där på lördag morgon och tänkte va fan det här är en av stockholms mest cykeltrafikerade gator, ingen cyklist kommer vända upp in i kungsan.
Idag var de skyltarna borta. Nån middle manager på trafikverket med hybris i farten igen?
Såg nåt inlägg om detta i Facebookgruppen vi som cyklar i Stockholm. Kanske togs bort efter det?

Stämplade ut o hade glömt bort att ja fick punka imorse. Bara sätta igång o byta slang i regnet innan jag kunde cykla hem.
PXL_20260403_101318012.MP.webp

Ledsen att jag skriver här men Såg din Kona Unit X men kunde inte skriva meddelande till dig konstigt nog. Du får gärna skriva till mig!

Tar med mig en 14" laptop till och från jobbet mer eller mindre varje dag. Idag åker den i en ryggsäck och på vintern - inget problem. På sommaren - ja, det går ju det med men jag är inte jätteförtjust i varm rygg, speciellt inte om jag tar en längre omväg.

Funderar därför över alternativ. Jag pendlar med en av två cyklar, antingen en "pendlare" med bockstyre och skärmar och allt sånt, eller min vanliga gravel som ju är roligare och därmed är den som får åka när det inte regnar, också den som får åka längre omvägar både på asfalt och något stökigare underlag. Så om jag monterar något rack eller liknande på cykeln måste det gå ganska enkelt att flytta mellan två olika cyklar. Vill ju inte ha en massa extra på cykeln om det blir någon längre dagstur på helgen heller.

Alt 1. Fortsätt med ryggsäck, lite HTFU helt enkelt, ingen har dött av en svettig rygg. Enkelt, billigt, svettigt.
Alt 2. Styrväska, rack eller liknande. Fastnat lite för Jack the bike rack https://wholegraincycles.com/en-eu/products/row-jack-the-bike-rack-black. Hyfsat enkelt att flytta mellan cyklar, fördelen är att man har koll på datorn när man pendlar genom stan, kan vara bra ifall man någon gång tvingas stanna för ett rödljus...
Alt 3. Pakethållare och i så fall kanske en väska eftersom man inte har lika bra koll på datorn om den är bakom en. Funderar i så fall på Ortliebs quick rack https://de.ortlieb.com/en/products/quick-rack med en Gravel pack, litet stor kanske men rymmer en 14-tummare och är vattentät. Ska klara lite stök utan att falla av. https://de.ortlieb.com/en/products/gravel-pack

Vad funkar bäst tror ni? Hur gör ni andra som tar med er datorn till jobbet varje dag?

Jo. Kranglans söder om Järlasjön eller via Kvarnholmen. Båda är utomordentligt trevliga alternativ och tar 5 minuter längre än Värmdövägsskiten.
Kranglans väg söder om järlasjön var en enda stor arbetsplats härom veckan, de håller på att gräva ner nån sorts ledningar eller rör längs hela vägen.
Även häromdan när jag rundade ändan av vägen var det lastbilar och jord på vägen

Kranglans väg söder om järlasjön var en enda stor arbetsplats härom veckan, de håller på att gräva ner nån sorts ledningar eller rör längs hela vägen.
Även häromdan när jag rundade ändan av vägen var det lastbilar och jord på vägen
Har gått att ta sig runt alla gånger jag har cyklat där den här våren. Men lite bökigt. Snart är det nog färdigt.

Har gått att ta sig runt alla gånger jag har cyklat där den här våren. Men lite bökigt. Snart är det nog färdigt.
Enda gången jag försökte så kom jag förbi, men jag behövde bokstavligen tränga mig förbi 2 arbetande grävskopor, inte något jag lockas av. Inte heller av att vägen var en ler-sörja. Har blivit skogen eller trainern sen dess. Säg gärna till när vägarbetet är färdigt!

En dator på jobbet och en hemma. Pendlade tidigare som du i många år med samma funderingar och frustration. Dumpar ombyte på jobbet så jag är väskfri 6/7 dagar. Kan ta vilken cykel i stallet jag vill beroende på väder och humör.
"One device policy"... Har lyckats någon kortare tid men är tyvärr ingen lösning över tid. Har kläder på jobbet annars så hade klarat mig utan väska om det inte var för den förbenade datorn.

Tar med mig en 14" laptop till och från jobbet mer eller mindre varje dag. Idag åker den i en ryggsäck och på vintern - inget problem. På sommaren - ja, det går ju det med men jag är inte jätteförtjust i varm rygg, speciellt inte om jag tar en längre omväg.

Funderar därför över alternativ. Jag pendlar med en av två cyklar, antingen en "pendlare" med bockstyre och skärmar och allt sånt, eller min vanliga gravel som ju är roligare och därmed är den som får åka när det inte regnar, också den som får åka längre omvägar både på asfalt och något stökigare underlag. Så om jag monterar något rack eller liknande på cykeln måste det gå ganska enkelt att flytta mellan två olika cyklar. Vill ju inte ha en massa extra på cykeln om det blir någon längre dagstur på helgen heller.

Alt 1. Fortsätt med ryggsäck, lite HTFU helt enkelt, ingen har dött av en svettig rygg. Enkelt, billigt, svettigt.
Alt 2. Styrväska, rack eller liknande. Fastnat lite för Jack the bike rack https://wholegraincycles.com/en-eu/products/row-jack-the-bike-rack-black. Hyfsat enkelt att flytta mellan cyklar, fördelen är att man har koll på datorn när man pendlar genom stan, kan vara bra ifall man någon gång tvingas stanna för ett rödljus...
Alt 3. Pakethållare och i så fall kanske en väska eftersom man inte har lika bra koll på datorn om den är bakom en. Funderar i så fall på Ortliebs quick rack https://de.ortlieb.com/en/products/quick-rack med en Gravel pack, litet stor kanske men rymmer en 14-tummare och är vattentät. Ska klara lite stök utan att falla av. https://de.ortlieb.com/en/products/gravel-pack

Vad funkar bäst tror ni? Hur gör ni andra som tar med er datorn till jobbet varje dag?
4. Carradice Super C Tour och dubbla fästen till mina två pendlarcyklar. https://carradice.co.uk/products/su...2&_sid=d97fe9e4c&_ss=r?variant=51099184529735

Ojoj.. Racer, duktig medvind och nästan lite för bra fart när jag flög om elcyklarna. Smällde in i en trottoarkant. Jag hann precis bromsa ner från 30 blås till kanske runt 15. Framhjulet verkar ha klarat sig bra. Mitt nya bakhjul kommer förmodligen idag. Det hade varit tråkigt att hamna i nån sorts hjulbeställningsloop. 😄

Mötte en tant (säkert 50+!) Elhoj såklart. Hon skulle prompt cykla vänstertrafik, vid mässan. Så vi kom till full stop.
Högertrafik sa jag.
Ja ursäkta, förlåt log hon brett (tyckte antagligen jag var dagens snyggaste)
Ingen fara ljög jag tillbaks och log lite också.
(Iof så var det inte heller nån fara, vi stannade ju)

Jag ser till att jag har hela jobbet online. Med mac hemma och en på jobbet så slipper jag släpa hårdvara. Svinlätt rygga med underkläder, skjorta, regnjacka och lite slangar samt verktyg får räcka.

Idag fin sida-mot med regnstänk in. Lyckades i någon mån veva bort söndagens lättare ryggskott lätt kokt i regnjacka.

Angående ryggsäcksproblemet köpte jag en separat beater med rack/ställ jag kan ha ryggan på. Nackdelen är att den är mycket tyngre, äldre och har mycket färre växlar. Det tar dubbla tiden att pendla. Är det värt det? Jag vet inte. Så jobbigt var det inte att duscha och det kanske jag behöver göra ändå nu på sommaren. Men det är fantastiskt mycket enklare att ta beatern runt omkring i området med bara vanliga kläder och platta pedaler/vanliga skor.

Plus att jag kan ha beatern nere i cykelrummet utan att oroa mig. Blir den stulen köper jag en ny. Tar ändå igen det på att inte köpa SL-kort just nu.

Men om ni redan kör en beater och ändå har problemet så kanske ni kan installera något rack på den permanent? Om det inte är fincykeln ni tar till jobbet alltså.

Senast ändrad:
Vad fan är en beater?
Motvind till jobbet, motvind hem. Inget onormalt med det….
En billig cykel som är lite mer slit och släng som man kanske inte bryr sig om hur fin/ful den är. Enklare att permanent fästa ett rack osv på en sån än lvg-cykeln man tar till träningen där man måste plocka av sånt igen. Kan även ha permanenta skärmar utan att skämmas.

Tillbaka
Topp