SPD pedaler på militärcykeln? Fartökning?

Varför skulle man vid tävling hålla tillbaka på den lättare cykeln?
Kör du i klunga blir det högre belastning på den tyngre cykeln för att hålla en viss fart, såklart, framför allt om det är en oväxlad sådan. Det blir dessutom en massa effekttoppar jämfört med en lätt, växlad cykel. Känns rätt okontroversiellt.

Med SPD-pedalerna, som sannolikt inte är av lika gott gods som de ursprungliga, kommer dessutom mer av cyklistens kraft ner.

Ja herregud. Vissa har varken deltagit på fysiklektionerna eller i ett cykellopp, det är ju en sak som är säker!

TS är grym som härjar på med sin militärcykel tycker jag! Utifrån ovanstående resonemang hade han dessutom inte cyklat snabbare på en mer ändamålsenlig cykel utan han hade bara blivit lite svagare över de där ca 3 timmarna. Det vill man ju inte vara, så lika bra att cykla vidare på den tunga cykeln!🤪

Måste alla cykla lika fort oavsett vilka cyklar de har? Även om det är tävling? Jag tror att det är din politiska ideologi som spökar för dig här. Alla ska med! 😙

Du har nog inte haft en Kungsvelocipeden.. 😉

Helt outslitliga lager, vetifan vad de är gjorda av för stål, men det är nog inte en kvalitet som finns på marknaden i dag i alla fall.
Du menar att det inte är ett helt vanligt lager av denna typ?

Det är garanterat inget speciellt stål, och det behöver skötas och justeras precis som alla andra lager.

Du menar att det inte är ett helt vanligt lager av denna typ?

Det är garanterat inget speciellt stål, och det behöver skötas och justeras precis som alla andra lager.
Haha, kom förbi och kika så ska jag visa dig lagret. Har servat det är flertal gånger. 👌🏻

Jo, det är garanterat bättre stål i ett lager från 1936 än i dagens.

Måste alla cykla lika fort oavsett vilka cyklar de har? Även om det är tävling? Jag tror att det är din politiska ideologi som spökar för dig här. Alla ska med! 😙
Touché. Men det här med klungkörning tycks inte alls vara med på. Högst sällan man sitter och trycker max i ett helt lopp, snarare anpassar man farten till klungan. Sedan sker det ju attacker och så vidare, men SJÄLVKLART kommer man att få slita hårdare för att hålla farten uppe med en tung cykel än med en lätt.

Men så är det ju inte. Du tar slut fortare bara. Blir en jäkla massa effekttoppar på en tung, oväxlad cykel. Som att köra intervall hela tiden. Tro mig, jag har en racer från 1924. Två växlar: Tung utan frihjul, görtung med frihjul.
Visa bilaga 823141
Kanske OT men satan vilken cool cykel. Önskar att cyklar såg ut så idag också! Fast med fler växlar bara.

Ta gärna kort på det och lägg upp här nästa gång du servar det. Skulle vara kul att se hur ett lager som inte slits är byggt!
Räcker nog att ta typ världens bästa stål och serva det regelbundet. 👌🏻

Jag tar inga bilder - det är ockulär besiktning på plats som gäller.

PS. Det ser ut som ett helt vanligt Fauberlager. DS.

Senast ändrad:
Räcker nog att ta världens bästa stål och serva det regelbundet. 👌🏻

Jag tar inga bilder - det är ockulär besiktning på plats som gäller.
Ja, jag vet inte. Normalt sätt knakar lagar när de är slitna, vilket de blir med tiden. Men du har uppenbarligen något enastående stål i lagren och riktigt ruttet stål i vevarmarna i och med att det är armarna som knakar och inte lagren. Märkligt stål som knakar i sig självt!

Ja, jag vet inte. Normalt sätt knakar lagar när de är slitna, vilket de blir med tiden. Men du har uppenbarligen något enastående stål i lagren och riktigt ruttet stål i vevarmarna i och med att det är armarna som knakar och inte lagren. Märkligt stål som knakar i sig självt!
”Knakar ju i vevarna” = uttryck för att ta i väldigt mycket.

”Helt outslitliga” = inte outslitliga men väldigt god kvalitet.

Jag borde lära mig att inte använda ironi och skämtsam ton på internet. Skäms på mig. 🙈

Touché. Men det här med klungkörning tycks inte alls vara med på. Högst sällan man sitter och trycker max i ett helt lopp, snarare anpassar man farten till klungan. Sedan sker det ju attacker och så vidare, men SJÄLVKLART kommer man att få slita hårdare för att hålla farten uppe med en tung cykel än med en lätt.…
…men om premissen är att det är tävling, och att man därför ger allt för att få så bra tid/placering som möjligt, så kommer man ju med en tung militärcykel till slut att tvingas släppa den klunga som man hade kunnat bita sig kvar i med en lättare/snabbare cykel.

Har man kapacitet för att hålla säg 250W under en cykelvasa så kommer man ju att kunna göra det oavsett vilken cykel man har, bara att man kommer få en mycket sämre tid/placering med militärcykel. Du kommer inte helt plötsligt kunna trycka 300W bara för att du har en tyngre cykel.

”Knakar ju i vevarna” = uttryck för att ta i väldigt mycket.

”Helt outslitliga” = inte outslitliga men väldigt god kvalitet.

Jag borde lära mig att inte använda ironi och skämtsam ton på internet. Skäms på mig. 🙈
Jaha okej, då missuppfattade jag. Jag trodde att det handlade om att belastningen i cykeln på något sätt blev för hög för att den är tung (det knakar). Men du har helt rätt i att man får ta i i uppförsbackar när man cyklar.

…men om premissen är att det är tävling, och att man därför ger allt för att få så bra tid/placering som möjligt, så kommer man ju med en tung militärcykel till slut att tvingas släppa den klunga som man hade kunnat bita sig kvar i med en lättare/snabbare cykel.

Har man kapacitet för att hålla säg 250W under en cykelvasa så kommer man ju att kunna göra det oavsett vilken cykel man har, bara att man kommer få en mycket sämre tid/placering med militärcykel. Du kommer inte helt plötsligt kunna trycka 300W bara för att du har en tyngre cykel.
Förlåt om jag är lite tyken nu, men du får nog läsa igen alltså. Vad jag menar är:
1. Att klungan håller en viss fart och den med tung cykel kommer att få kämpa hårdare för att hålla sig kvar i den. Helt okontroversiellt. Det kan hända att det finns andra, snabbare klungor som du kan hänga på med en lättare cykel, men det är ett annat scenario. De med lättare cyklar i klungan kommer att konservera sin energi och ha en fördel i slutet av loppet.

2. En tung, oväxlad cykel kommer att belastas mer ojämnt och hårdare. Cyklisten kommer att behöva ta i som fan i backar och sedan försöka ta igen det vid eventuellt bättre rull i nedförsbackarna där tyngden kommer till sin rätt. Materialet, i det här fallet de där pedaladaptrarna, kommer att belastas rejält hårt vid ganska många tillfällen, fler än om de satt på en lätt cykel med växlar.

Att man skulle bli starkare för att man har en tyngre cykel är ju löjligt, det är en halmgubbe som någon tidigare i tråden har konstruerat. Ingen hävdar det.

Fast hela din premiss är jättekonstig. Om det är en tävling där man får förmoda att deltagarna anstränger sig så mycket de kan för att få en bra tid/placering, så är ju det som kommer hända för två lika starka cyklister att den som åker med en lättcyklad cykel kan gå med i snabbare klungor än den som har en 25 kg tung militärcykel. Ditt scenario, att de hela loppet åker i samma klunga, är ett märkligt specialfall. Varför skulle cyklisten med en lättcyklad cykel bara stanna kvar i vad som för henom är en fikatempo-klunga (där kompisen med militärcykel sliter hund för att följa med), när hen istället kan gå med en snabbare klunga?

Fast hela din premiss är jättekonstig. Om det är en tävling där man får förmoda att deltagarna anstränger sig så mycket de kan för att få en bra tid/placering, så är ju det som kommer hända för två lika starka cyklister att den som åker med en lättcyklad cykel kan gå med i snabbare klungor än den som har en 25 kg tung militärcykel. Ditt scenario, att de hela loppet åker i samma klunga, är ett märkligt specialfall. Varför skulle cyklisten med en lättcyklad cykel bara stanna kvar i vad som för henom är en fikatempo-klunga (där kompisen med militärcykel sliter hund för att följa med), när hen istället kan gå med en snabbare klunga?
Ett tänkt scenario är ett tänkt scenario. Jag måste bara fråga: Har du kört lopp där du inte tagit i maximalt i en klunga? Det har nämligen jag, flera gånger. Det händer ofta att det samlas folk i en stor tätklunga, men det är långt ifrån alltid den håller en sådan hög fart att alla ligger och maxar. Det har inte varit fikatempo för det, kan jag lova dig. Bara för att någon i klungan kan hålla ett högre tempo, är det inte alls säkert att denna kommer att göra en soloutbrytning. Premissen är alltså inte ett dugg konstig.

Jag undrar också om du kan hålla med om punkt nummer två, vilket förstås är den viktigaste punkten, alltså att en tyngre cykel kommer att belastas hårdare?

Jag inser plötsligt att det inte är någon idé att fortsätta diskussionen. Sist av alla, som vanligt. 😅

Tipsar ändå om att skippa halmgubbarna och inte ta tvärsäkra uttalanden som sanna. Det är alltid något fishy med sådana.

Önskar er alla en plad gåsk!

OK, jag kan hålla med om att en tyngre cykel kan behöva belastas hårdare under korta tider för att komma upp för backar, göra snabba accelerationer etc, så att belastningen blir ojämnare. Låt oss kalla det en dag där då. 🙂

Det här är generellt en dålig livsfilosofi:

Skärmbild 2026-04-04 232824.webp

😉

Dra åt ordentligt! Blir väl ett jäkla moment med så tung cykel, fast jag vet inte vad den väger.

Kanske lite skämtsamt inlägg ovan men…. Kanske slår in en öppen dörr också.
Jaja 😊

Dra åt med korrekt moment, varken mer eller mindre. Många pedaler och axlar har en insex så man kan använda momentnyckel om man vill. Lägg fett eller kopparpasta på gängan så den inte fastnar. Den skall kännas ”lätt” att gänga in, pedalgängor tillhör de där sakerna där man INTE skall tänka ”det blir nog bra ändå”.

Högst belastning i ren kraft får du när du står och bryter och antingen accelerationen eller lutningen är sådan att du helt kan hålla emot med styret nära höften (sök på ”BMX start”)

Som många redan har skrivit får du nog stor fördel av SPD just då du kör enväxlat och lite onödigt hög systemvikt 😉 så det kommer bli en del brytande på låg kadens.

Kul projekt - jag har cyklat en del på modellen efter din och det är en … eh … härlig cykel men ganska krävande! 😂

NU har jag testat SPD pedalerna och kolfiberskor en vecka.
Resultatet:
De gick snabbare med arbetsskor och Bitemas plast pedaler...

Jag kör en steäcka på 20km varje dag nu. Exat samma varje dag.
När jag testade SPD pedalerna tappadde jag fart. Ca 1.5-2 min pä 20km.

Jag har en teori. Med vanliga standard pedaler kan jag fkytta foten. Jag har ju inga växlar. Vill jag köra fort cyklar jag med tårna. Vill jag ha kraft upp för backarna flyttar jag fram fötterna oå pedalerna. Detta fungerar som mina växlar.
Blir mer snärt i pedalerna arr bara trycka neråt upplever jag.

SPD skorna kan vara bra att ha den dagen jag akaffar MTB.

Jag ska uppdatera min Instagram lite oftare nu. Följ den så lägger jag upp lite trevlig info då och då :)

Det där med att flytta fram foten långt och ta stöd mot styret kommer jag ihåg från när jag var liten och utan växlar. Kändes som att man fick mer kraft och kunde cykla ända upp för den branta backen.

Blev en fruktansvärt massa dravel på sidan innan.

Kanske får du jämförbar eller högre effekt i klickat efter mer övning och vana. Men du vet bäst och att kunna flytta runt på cykeln som du säger är nog en viktig faktor.

Kör på! Heja dig!

Resultatet:

Jag har en teori. Med vanliga standard pedaler kan jag fkytta foten. Jag har ju inga växlar. Vill jag köra fort cyklar jag med tårna. Vill jag ha kraft upp för backarna flyttar jag fram fötterna oå pedalerna. Detta fungerar som mina växlar.

Jag ska uppdatera min Instagram lite oftare nu. Följ den så lägger jag upp lite trevlig info då och då :)

Hade ju varit väldigt intressant att ta reda på lite mer. Även om jag inte trott att det skulle bli några dramatiska förbättringar med SPD så hade jag inte heller trott att du skulle få en sådan stor försämring.

Har du möjlighet att mäta skillnad under helt kontrollerade former, dvs med cykel på en trainer eller en cykel på gym med effektmätare?

Eller behöver du mer tillvänjning med SPD-pedalerna? Men det låter ju som du har koll på läget och gjort testet flera gånger med varje pedal? Finns ju några fysikkunniga i tråden som kanske kan bekräfta din teori?

PS. jag är också imponerad av satsningen du gör och hade varit trevligt med uppdateringar på happy också för oss som inte använder instagram även om jag förstår att det är där den större publiken finns.

Tveksam om mer övning hjälper. Först fick man väl i så fall mäta skillnad mot plattis utan att flytta foten (så mycket)

Läge för SPD som man kan justera klossplaceringen med under cykling?
Lite som med skidbindningar fast med någon mekanism som gör det enkelt att justera medan man trampar.

Resultatet:

Du kanske är mer betjänt av s k pedalkorgar? https://bikable.se/reservdelar/peda...e=google&utm_medium=cpc&utm_content=non_brand

I princip alla oberoende test visar att fastspänt ger från ingenting till pytte-pytte-lite i effekt. Hade du inte problem sist med att fötterna halkade av så finns inget att vinna.

Kör så det ryker i sommar!

Nja, det får du visa på, för det stämmer inte med mina erfarenheter: Orkade längre distanser i högre tempo, och tog mig på turer jag aldrig vågat annars. Prova en 10-milare först med rätt inställda skor/pedaler, och sedan utan, så får du något att utgå ifrån.

På oväxlad cykel? Jag fortsätter tro att man kan trycka hårdare på pedalerna i låg kadens när man står upp och trampar med pedalen i hålfoten. Det blir mindre flex i fotleden då.

Nja, det får du visa på, för det stämmer inte med mina erfarenheter: Orkade längre distanser i högre tempo, och tog mig på turer jag aldrig vågat annars. Prova en 10-milare först med rätt inställda skor/pedaler, och sedan utan, så får du något att utgå ifrån.
Erfarenheter skiter jag i. Menar enligt vetenskapliga tester.

Har du länk till något test som visar någon större vinning? Bara sett tester som visar motsatsen, dvs marginell förbättring.

Brukar vara två youtuber som brukade tävla i dirt jump som kommer fram till plattis kan vara bra om man är skraj för att sitta fast. Och / eller att det skiljer 2s mätt med sekundvisaren.

Tillbaka
Topp