Fairlight Faran/Strael/Secan

Från:

På Nic Morales 54R:
IMG_0115.webp

…inget jag skulle våga mig på. Själv skulle jag köra 650b ifall jag ville gå 2.2 eller större på denna ram.

Jag hade valt Thunder Burt.
Det har en kompis jag kör måndagskvällarna med och han är också supernöjd. 2,1” spec:ar ju också Fairlight att det går in.

Till er gravel-talibaner: Jag bryr mig mer om att inte skaka sönder eller köra vält så jag vill ha snabbare och bekvämare däck. 🫨

G One RS eller vad de heter har jag haft på min tidigare MB31 i 35 mm och de var totalt poänglösa. 💩

Jag har Thunder Burt på min "monstergravel". Tröga som fan jmf de G-one RS som sitter på gruscykeln. Och som är trögare än Caracal som omringar sommarhjulen på densamma.
@HåkanC har förstås änmu lättrulligare alternativ.

Läser det som att det är två olika cyklar med olika hjulpar? För min högst subjektiva upplevelse av TB är att det inte är "tröga som fan" på asfalt. De låter mer vilket kan ge en känsla av tröghet men rent hastighetsmässigt har jag inte märkt någon större skillnad jämfört med t.e.x Thundero 48 mm monterade på samma cykel med samma hjul dvs. bara däcken som bytts.

Men har inte cyklat på något modernt G One däck och Caracal är ju i princip racerdäck - så kör man mycket asfalt och snällt grus är det säkert snabbare.

Sett till luftkammare, grepp och komfort är TB ändå suveränt snabba och det behöver inte vara superstökigt för att man ska dra nytta av storleken. Speciellt om man också har lite packning osv. men återigen då är det kanske inte "snabbgravel" längre för de flesta.

Läser det som att det är två olika cyklar med olika hjulpar? För min högst subjektiva upplevelse av TB är att det inte är "tröga som fan" på asfalt. De låter mer vilket kan ge en känsla av tröghet men rent hastighetsmässigt har jag inte märkt någon större skillnad jämfört med t.e.x Thundero 48 mm monterade på samma cykel med samma hjul dvs. bara däcken som bytts.

Men har inte cyklat på något modernt G One däck och Caracal är ju i princip racerdäck - så kör man mycket asfalt och snällt grus är det säkert snabbare.
För min del är diskussionen klar. Det blir Thunder Burts 2,1”. 🚴‍♂️ Kul att däck berör. Ska vi fortsätta diskutera engelska stålramar?

Äh, lite däckdiskussion har aldrig skadat, speciellt som däcken i princip är viktigare än ramen för den upplevda känslan i cykeln imho.☺️ Jag har en Fairlight ska dock sägas!😂

@glitch et al: Thunderburt är lite lockande givet hypen, men finns inte de som alla andra mtb-däck i tusen varianter? Jag har uteslutande kört Maxxis på mtb och köper man däck med fel gummiblandning är det två helt olika världar. Jag har ett par på nuvarande mtbn som är sjukt snabba men i princip ocykelbara i skogen om det ens känns som att det ska börja regna (allt enligt förväntningarna). Är Schwalbe verkligen så enkla att man kan säga "köp Thunderburt" och sen löser sig allt? Syftar på exempelvis @Pfaff s upplevelse, men med ett par Performance-däck (som de åtminstone hette förr) är nog upplevelsen katastrofal.

Sen har jag svårt att se varför man ska släpa alla de där kantdobbarna med sig varv efter varv när man så sällan klarar att lägga något tryck på dem i faktiska livet och därmed få ut någon nytta av dem. På mtb viker man ner cykeln på ett sätt som varken bockstyre eller högt topprör möjliggör på gravel tycker jag. Fast det ser såklart ganska tufft ut!☺️

Är verkligen inte helt skeptisk till mtb-däck på gravel och vill gilla det men kan inte helt omfamna tanken, som säkert märks.😛 Glad för utbyte av tankar på ovan om ni pallar!

Jag har Thunder Burt på min "monstergravel". Tröga som fan jmf de G-one RS som sitter på gruscykeln. Och som är trögare än Caracal som omringar sommarhjulen på densamma.
@HåkanC har förstås änmu lättrulligare alternativ.
Jag hade precis motsatt upplevelse när jag (tillfälligt) bytte bort från TB till G-one RS på min monstercross. De sistnämnda fick vandra vidare, och nu rullar jag glatt omkring på TB igen.

Den här tråden borde ligga här.
Förmodligen dålig lackering?

Den här tråden borde ligga här.
Förmodligen dålig lackering?
Skojar du? Hela jävla lacken är ju bortskavd? 😂 Man får ju lacka över hål i lacken för att rostskydda. 😅 Tro fan att det kedjestaget rostat…

Hur gick det med cykeln? Är precis lika lång som du och långbent, har precis lagt handpenning på en Faran (samma stack och reach) men är nyfiken på passformen. Känns storleken bra? 😊
Ska bara slänga på lite styrlinda och sen börja köra senare i veckan . Återkommer då om känslan.
Har du fått din Faran ännu?

Bilagor

• IMG20260414191419.webp
    IMG20260414191419.webp
    916.8 KB · Besök: 60
Tillbaka
Topp