Visa din Miyata!

Visa din Miyata!
Jag har en on/off med original-växelsystem som säkert många här känner igen, se foton nedan. När jag tog över cykeln var de rejält tröga, jag sprutade in WD-40 efter tips här som gjorde det betydligt bättre.

Men nu är jag i läget att det går toppen att växla upp till tyngre växel. Men att växla ner funkar bara ibland. Det kan ta typ 20 min under en cykeltur och det funkar inte, jag trycker reglaget i botten utan att något händer, och sen helt plötsligt funkar det igen. Gäller alltså bakväxeln, framväxel funkar fint.

Någon som vet vad det kan bero på, och hur man löser det?

20260325_190029.webp
20260325_190012.webp

Visa din Miyata!
Jag har en on/off med original-växelsystem som säkert många här känner igen, se foton nedan. När jag tog över cykeln var de rejält tröga, jag sprutade in WD-40 efter tips här som gjorde det betydligt bättre.

Men nu är jag i läget att det går toppen att växla upp till tyngre växel. Men att växla ner funkar bara ibland. Det kan ta typ 20 min under en cykeltur och det funkar inte, jag trycker reglaget i botten utan att något händer, och sen helt plötsligt funkar det igen. Gäller alltså bakväxeln, framväxel funkar fint.

Visa bilaga 825300Visa bilaga 825301
Det finns små, fjäderbelastade spärrhakar i reglaget som måste kunna löpa helt fritt. Dina är nästan garanterat igensatta med gammalt, stelnat fett som Shimano i sin eviga visdom var mycket generösa med vid tillverkningen. När du sprutade in 5-56 i reglaget löste det upp en del av fettet men nu har det stelnat igen. Det är en så kallad tattarmetod (ursäkta uttrycket) som bara gör det tillfälligt bättre.

Du måste plocka isär reglaget och göra rent. Det är lugnt - växelmekanismen sitter som en klump och kommer inte att falla isär och skjuta fjädrar och grejer omkring sig. Du måste bara öppna så att du kommer åt den. Har du en ultraljudstvätt kan du köra mekanismen i den, annars går du till Mekonomen och köper:

https://www.mekonomen.se/forgasarrengoring-promeister-10210015

vilket är mycket bättre än till exempel bromsrengöring. Sedan får du spruta på och sitta med tandborste och liten skruvmejsel och göra riktigt rent.

Sedan smörjer du med exempelvis PTFE-sprej och återmonterar.

Miyagi has hope for you.

Visa din Miyata!
Jo tajt justerad mellan reglage och ytterläge på backväxeln hak går i men släpper inte. Det märkte jag vid prov justera funktion skall helst gå en liten my bit till och tillbaka i ytterläge lågväxel största drev blir för trög hak gräpp för lossa index extra ansatt fjäder vajer mot hak stumm tryck spänning på också är lite fin justera även inn fäste för parallella radie matning sedan att fjädrar jobbar samordnat i leder för drev storlek på väl fungerande orginal sti mot backväxeln och dreven.

Visa din Miyata!

Visa bilaga 825300Visa bilaga 825301
Ta av kåpan och spola med mycket hett vatten. Det löste upp det hårda fettet i reglaget på en cykel jag servade av samma modell. Spruta i lite 5-56 efteråt.

Tillbaka
Topp