Graveldäck - vilket är er favorit?

Graveldäck - vilket är er favorit?
Förra året när det diskuterades så var väl konsensus att på en heldämpad hoj på vissa specifika banor så är graveldäck snabbare/bättre. På en helstel gravel på svenska skiftande förhållanden kan mtb däck vara bättre. Men det beror ju såklart på var man bor, cyklar osv.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Ramlade in i brevlådan idag.

IMG_4693.webp

IMG_4694.webp

IMG_4695.webp

Får se om det blir någon favorit också.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Blir intressant att höra hur dom är ! Var beställde du ? Svåårt hitta 50 mm & hel svarta.
Bike24. Hade lagt bevakning på dessa däck och de kom in och försvann lika fort som de kom in.
Kom in 10 st enligt saldot och när jag lade beställningen fanns det 6 st kvar och när orderbekräftelsen ramlade in så fanns inga kvar.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
IMG_4703.webp
IMG_4705.webp
IMG_4698.webp


Raka och fina. Efter ett par omgångar med Continental som slår i sidled hela tiden, är det skönt med däck som sitter rakt och fint.
Komfort är det första som jag märkte, det andra är att däcken sjunger som MTB-däck på asfalten. Inte konstigt när man ser mönstret och vilken bredd däcket har.

En timme blev det på asfalt, vanligt grus, sprängsten, sand och skogsstig.
Bra grepp både framåt och åt sidorna.
Har en sträcka där gruset är lite lösare plus att det är mycket kurvor där. När jag trycker på lite längs den sträckan brukar vanligtvis mina bakdäck driva ut lite i sidled i kurvorna, det slapp jag med dessa däck.

Första intrycket är gott. Kastar upp en hel del smågrus i luften, det är väl det enda negativa just nu.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Visa bilaga 828543Visa bilaga 828544Visa bilaga 828545

Raka och fina. Efter ett par omgångar med Continental som slår i sidled hela tiden, är det skönt med däck som sitter rakt och fint.
Komfort är det första som jag märkte, det andra är att däcken sjunger som MTB-däck på asfalten. Inte konstigt när man ser mönstret och vilken bredd däcket har.

En timme blev det på asfalt, vanligt grus, sprängsten, sand och skogsstig.
Bra grepp både framåt och åt sidorna.
Har en sträcka där gruset är lite lösare plus att det är mycket kurvor där. När jag trycker på lite längs den sträckan brukar vanligtvis mina bakdäck driva ut lite i sidled i kurvorna, det slapp jag med dessa däck.

Första intrycket är gott. Kastar upp en hel del smågrus i luften, det är väl det enda negativa just nu.
Hur breda blev de?
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Visa bilaga 828543Visa bilaga 828544Visa bilaga 828545

Raka och fina. Efter ett par omgångar med Continental som slår i sidled hela tiden, är det skönt med däck som sitter rakt och fint.
Komfort är det första som jag märkte, det andra är att däcken sjunger som MTB-däck på asfalten. Inte konstigt när man ser mönstret och vilken bredd däcket har.

En timme blev det på asfalt, vanligt grus, sprängsten, sand och skogsstig.
Bra grepp både framåt och åt sidorna.
Har en sträcka där gruset är lite lösare plus att det är mycket kurvor där. När jag trycker på lite längs den sträckan brukar vanligtvis mina bakdäck driva ut lite i sidled i kurvorna, det slapp jag med dessa däck.

Första intrycket är gott. Kastar upp en hel del smågrus i luften, det är väl det enda negativa just nu.
Vad för Continental? Mina Dubnital i 2,0" är ju 50g lättare än de där styck.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Kul med ganska stort test!
Synd att det som vanligt är mest smalare däck, bara två 50mm, ett 2.1" och ett 2.2" däck provade.
Största överraskningen för mig var att Caracal Race hade så lågt punkteringsskydd och nya Maxxis låga rullmotstånd, dock verkar allt testat bara på trumma vilket mest brukar ge indikation på rull på asfaltsliknande vägar

Hade jag cyklat i såna grova vägar och terräng som på bilderna hade jag kört XC-hoj med låsning och tumgrepp, finns mkt stigar i såna där skogar och terräng XC-hoj med lättrullade däck för roliga avstickare. Emil Lindgren brukade ju köra sina 100km pass på XC-cykeln istället för landsväg, gillade att alltid köra samma cykel tydligen.
Ett par här i Åre har någon XC-hoj med bockstyre för bekvämligheten :D
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Är ute efter nya graveldäck. Jag har nu kört med Tufo Gravel Swampero ett tag, och är halvnöjd. Jag tycker att mönstret har slitits mer än vad mina tidigare däck har gjort vid samma däcktryck, samt att de är helt omöjliga att jobba med vid punkteringar, (inte ofta, men punkade idag, och bröt två däckavtagare), i kombination med mina fälgar.

Positivt med däcken är att de funkar helt okej på dem flesta underlagen, inte för lite grepp på dåliga grusvägar, men rullar fortfarande bra på asfalt.

Skulle uppskatta att däcken kommer rulla 75% grus, och 25% asfalt.

Inne på Pirelli Cinturato Gravel M, men tycker att de är på gränsen till för dyra. Någon som har bra förslag? Tack på förhand!

Tillägg: Tanwall är bonus, och däcken kommer högst troligen köras med slang. Runt 40 mm i däckbredd, även om 45 kanske hade funkat
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Är väldigt nöjd med G-One R Pro 50 mm på min Grizl. Massor med grepp, gott om komfort och lättrullat även fast de har ganska rejält mönster.
Måste erkänna att jag är lite sugen på att prova RS Pro 50 mm bak, men nu skall jag lugna mig en stund med däckbyten.

Trampade iväg till Posten på Grizln idag för att hämta ut ett paket.
IMG_4856.webp
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Nu finns G-One R Pro 50-622 (svarta) i lager på bike24 igen. Jag beställde ett par så i skrivande stund finns det 8 st kvar.


[EDIT] 3 minuter senare finns det 6 st kvar.
Tack, tok bevakad dessa, fick mail 13:55 fråm bike24 men missat det..
Tack! beställt 2 nu! :-)
har nog kollat helar världen typ, Mantel ska få hem i veckan, finns även på rose och amazon (förra veckan)
men vill inte handla på amazon
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Är G-One RS Pro ett rimligt alternativ om man vill ha en ersättare till Gravelking SS+?

Vill gå upp från 35 till 40mm och ha ett däck som funkar bra på både asfalt och grus. Är målet renodlad grusrunda så kör jag redan på Thunderburt 2.1 så fetare än 40 vill jag inte ha här.

Gärna hyfsat punkasäkert då det är dessa hjulen som brukar användas för touring/bikepacking.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Är G-One RS Pro ett rimligt alternativ om man vill ha en ersättare till Gravelking SS+?

Vill gå upp från 35 till 40mm och ha ett däck som funkar bra på både asfalt och grus. Är målet renodlad grusrunda så kör jag redan på Thunderburt 2.1 så fetare än 40 vill jag inte ha här.

Gärna hyfsat punkasäkert då det är dessa hjulen som brukar användas för touring/bikepacking.
Tycker att du skall kika på Pirelli Cinturato Gravel H. Speciellt om du tror att det blir mycket asfalt.
G-One RS har suveränt kantgrepp i grus med sina rejäla sidoklackar. På asfalt hör man verkligen hur dessa klackar viner i vinden.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Sådärja, fick mina nya Schwalbe G One R Pro i Tisdags, första rundan 40 km igår på favoritvägarna. Som innehåller 3 tuffa traktorvägar, en som inte har funkat bra med 40 mm. Annars alla möjliga underlag, lite sportgrus, lite "vanliga grusvägar mm. Körde med 1,8/1,85 bar. Haft 2.05/2.15 i mina 40 mm som var samma model. Säger bara wow! Riktiigt bra känsla! Aldrig mer 40 mm, t om på enkla asfalts gupp märker man skillnad. På roliga traktorvägar rockar dom grymt bra. På ett 800 meters sportgrus segment, körde jag lite snabbare 1 km i snitt, med 30 watt mindre, beror ju såklart på annat oxå, men lite intressant. Ska sänka luftrycket 1 snäpp nästa runda. Väldigt nöjd med 40 mm däcken, men detta blir ju nästa nivå!
20260528_153507.webp
20260528_161149.webp
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Sådärja, fick mina nya Schwalbe G One R Pro i Tisdags, första rundan 40 km igår på favoritvägarna. Som innehåller 3 tuffa traktorvägar, en som inte har funkat bra med 40 mm. Annars alla möjliga underlag, lite sportgrus, lite "vanliga grusvägar mm. Körde med 1,8/1,85 bar. Haft 2.05/2.15 i mina 40 mm som var samma model. Säger bara wow! Riktiigt bra känsla! Aldrig mer 40 mm, t om på enkla asfalts gupp märker man skillnad. På roliga traktorvägar rockar dom grymt bra. På ett 800 meters sportgrus segment, körde jag lite snabbare 1 km i snitt, med 30 watt mindre, beror ju såklart på annat oxå, men lite intressant. Ska sänka luftrycket 1 snäpp nästa runda. Väldigt nöjd med 40 mm däcken, men detta blir ju nästa nivå! Visa bilaga 833062Visa bilaga 833063
Från 40mm till 50mm!
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Om man skall ha något till typ 50% asfalt, 40% sportgrus och 10% grus, vad hade ni gått på?
Blir tvungen att hålla mig till 40 mm eller 45 om dem mäter åt det smala hållet.

Har väl kollat på Terra Competition, G-one RS Pro, Caracal Race(verkar vara långsammare i svart dock) och Cinturato Gravel RH där jag nog lutar mest åt Terra Comp. i nuläget.
Får inte vara tanwall, kan tilläggas.

Rena slicks tror jag att jag undviker. Vill nog ändå komma bort lite från känslan av racer på grusväg, men ändå ha något snabbt.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
Om man skall ha något till typ 50% asfalt, 40% sportgrus och 10% grus, vad hade ni gått på?
Blir tvungen att hålla mig till 40 mm eller 45 om dem mäter åt det smala hållet.

Har väl kollat på Terra Competition, G-one RS Pro, Caracal Race(verkar vara långsammare i svart dock) och Cinturato Gravel RH där jag nog lutar mest åt Terra Comp. i nuläget.
Får inte vara tanwall, kan tilläggas.

Rena slicks tror jag att jag undviker. Vill nog ändå komma bort lite från känslan av racer på grusväg, men ändå ha något snabbt.
Jag hade även kikat in på tufo thundero (vet ej om de finns utan tan-wall).

Jag körde de ett kort tag innan jag köpte mig ett till hjulpar och gick för ett par med slicks och ett par med grövre mönster, inget att anmärka på då, förutom att jag upplevde de som väldigt tajta att få på fälgen.
 
Graveldäck - vilket är er favorit?
På RR är svarta Caracal race ändå snabbare än allt annat. Välj det som passar din terräng och däckfärg ;)
Jag har kört Thundero HD 48 förra året och i vår terräng hade jag aldrig valt Caracal race eller G-One RS, pga klättergrepp, lite mönster är mer än ingenting ;) Ska gå över till Thunder Burt o prova nu. En del av våra vägar runt Åre är riktigt dåliga så ser inte någon nackdel med större däck, är mer långrundor än snittfart.
 
Senast ändrad:
Graveldäck - vilket är er favorit?
Är ute efter nya graveldäck. Jag har nu kört med Tufo Gravel Swampero ett tag, och är halvnöjd. Jag tycker att mönstret har slitits mer än vad mina tidigare däck har gjort vid samma däcktryck, samt att de är helt omöjliga att jobba med vid punkteringar, (inte ofta, men punkade idag, och bröt två däckavtagare), i kombination med mina fälgar.

Positivt med däcken är att de funkar helt okej på dem flesta underlagen, inte för lite grepp på dåliga grusvägar, men rullar fortfarande bra på asfalt.

Skulle uppskatta att däcken kommer rulla 75% grus, och 25% asfalt.

Inne på Pirelli Cinturato Gravel M, men tycker att de är på gränsen till för dyra. Någon som har bra förslag? Tack på förhand!

Tillägg: Tanwall är bonus, och däcken kommer högst troligen köras med slang. Runt 40 mm i däckbredd, även om 45 kanske hade funkat
Cinturato Adventure borde fungera för dig om du vill ha Pirelli. De borde hålla lite längre än de mer renodlade däck för raceduglig grepp?🤔 De fungerade bra för mig genom regniga Gravel Birken 100 ifjol. De sitter kvar på den hojen och verkar hålla många mil till, jag cyklar dock med många cyklar så jag har inte så bra koll på hur många mil mina däck får innan de byts. Alltså jag tycker att de är väldigt prisvärda däck om man cyklar mycket på timmer- och grusvägar iallafall, för mig blir det asfalt bara för transporter mellan grusiga körningar, men de rullar väl även på asfalt.
 
Tillbaka
Topp