TPU innerslang

TPU innerslang
Hur är referensen vad gäller att tappa tryck? Har själv nu kört med pirelli och ngn dryg vecka tappar det strax under 0,5 bar om min pump-manometer stämmer. Utgångsläge är strax under 5.0 bar.

Känns dock lite opålitligt dels pga manometern i sig, och sedan momentet med pump i sig trollar väl lite tex när man trycker på respektive av pumpen mot ventilen?

TPU innerslang
Hur är referensen vad gäller att tappa tryck? Har själv nu kört med pirelli och ngn dryg vecka tappar det strax under 0,5 bar om min pump-manometer stämmer. Utgångsläge är strax under 5.0 bar.

Känns dock lite opålitligt dels pga manometern i sig, och sedan momentet med pump i sig trollar väl lite tex när man trycker på respektive av pumpen mot ventilen?
På min pendelcykel har jag två TPU-slangar som jag underhåller mellan 1,3 bar of 2,0 bar. Jag pumpar upp dem ungefär varannan vecka.

TPU innerslang

Tycker det ofta går ur lite luft dagen eller två efter, inte jättemycket. Men sen håller det sig stabilt en längre tid. Pumpar ändå någon gång per vecka för att säkerställa att jag har rätt tryck. Svårt att känna med fingerspitzengefühl när man kör lite lägre tryck nu för tiden än 120 psi stenhårt.

TPU innerslang

Hur mkt tryck som du tappar på att ta bort och sätta tillbaka pumpmunstycket kan du väl enkelt testa genom att göra just det.

Vill du vara extra nördig i lufttryckstapptestandet (vem vill inte det) kan du även ta hänsyn till temperaturen, den stiger ju när trycket ökar och sjunker när temperaturen sjunker: Boyles lag och allmänna gaslagen
Dvs om du låter däcket/hjulet stå i solen en stund innan du pumpar och sedan tar in det i en jordkällare/kylrum en stund(~20min?) och mäter trycket igen vad är det då?

TPU innerslang
Hur mkt tryck som du tappar på att ta bort och sätta tillbaka pumpmunstycket kan du väl enkelt testa genom att göra just det.

Vill du vara extra nördig i lufttryckstapptestandet (vem vill inte det) kan du även ta hänsyn till temperaturen, den stiger ju när trycket ökar och sjunker när temperaturen sjunker: Boyles lag och allmänna gaslagen
Dvs om du låter däcket/hjulet stå i solen en stund innan du pumpar och sedan tar in det i en jordkällare/kylrum en stund(~20min?) och mäter trycket igen vad är det då?
Ja, primärt är nog min manometer som inte är ”kalibrerad tysk perfektion” om man säger så. Tempen i mitt fall är nog väldigt exakt då cyklarna förvaras och meckas med i källaren där tempen nog inte ens varierar en halv grad c över året. Och när jag pumpar/mäter så har ju cykeln stått där i minst ett dygn sedan fg cykeltur.

Men sammanfattningsvis, så är det ju så att det känns som att det räcker med att pumpa ngn gång i veckan. Vilket är ungefär samma rutin jag haft m butylslang.

TPU innerslang
Jag försökte köpa Ridenow hos Ali. Pris 9 kr för första slangen, sen mer för de följande. 8 st skulle landa på typ 635:-

Lägger i korgen och behöver då registrera mig.

När registrationen är klar, ligger det en enda slang i korgen. Nu för 85 kr.

så de 8 slangarna kostar nu 711. Fortfarande OK pris

klickar runt lite till för att se om priset kommer tillbaka, vilket det inte gör. Rensar cookies, men så fort jag loggar in så höjs priset.

Raderar kontot eftersom jag hellre betalar mer hos någon annan är handlar av skojare.
Jag vet förstås inte vad som har hänt för dig, men när jag idag gick in på AliE fick jag inloggad ett erbjudande på TPU-slangar för endast 24,83/slang (inkl svensk moms)

När jag ökade på till 8st gick även det bra
AliE_TPU_2 -  2026-05-21.webp

Jag beställde dem inte, utan raderade och provade med 8st gravel-slangar
AliE_TPU_grvl -  2026-05-21.webp

Det jag hittade kostade hela 51,68/slang men jag beställde inte heller de,

Som jag har skrivit här flera ggr tidigare:
AliE, liksom "alla" andra, onlinebutiker håller bra koll på kakorna,
så jag ser fram emot ännu fler erbjudanden och lägre priser nästa gång jag loggar in hos AliE

Tillbaka
Topp