Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Körde i morse från Haninge till Södertälje, sugen på att knipa ett KOM, men benen ville inte i morse, så det blev chill hela vägen.
På eftermiddagen så blåste det något kopiöst med ostlig vind=rak motvind för mig och det blev bara chill-culling igen.
Det var ca 9gr och småkallt så det fick bli väst på. Hemfärden var perfekt i temperatur 👌
IMG_2931.webp
IMG_2932.webp
IMG_2935.webp
IMG_2934.webp
IMG_2936.webp
IMG_2937.webp
IMG_2938.webp
IMG_2940.webp

Körde i morse från Haninge till Södertälje, sugen på att knipa ett KOM, men benen ville inte i morse, så det blev chill hela vägen.
På eftermiddagen så blåste det något kopiöst med ostlig vind=rak motvind för mig och det blev bara chill-culling igen.
Det var ca 9gr och småkallt så det fick bli väst på. Hemfärden var perfekt i temperatur 👌
Visa bilaga 833714Visa bilaga 833715Visa bilaga 833716Visa bilaga 833717Visa bilaga 833718Visa bilaga 833719Visa bilaga 833720Visa bilaga 833721
Det var nog den största trafikskylten jag har sett!

"idiotens fastighet" - spännande. Man ser en del hemmasnickrade förbud, och knäppskallar har man mött... Men kan inte minnas något kring Lövtorp nu...
Vet ej men du drog ju med mej ut i skogen härom året något väster om ådranvägen var det väl en gubbe som lagt ut allsköns pinnar grenar trädstammar och jox över stigen. Var inte det Lövtorp?

Vet ej men du drog ju med mej ut i skogen härom året något väster om ådranvägen var det väl en gubbe som lagt ut allsköns pinnar grenar trädstammar och jox över stigen. Var inte det Lövtorp?.

Kan ha hänt. Minns inget sånt. Eller vänta... Jo... Kanske.. Eller... Vad det där? Nä, det är hopplöst. Får väl cykla ut och kolla

Visa bilaga 833714Visa bilaga 833715Visa bilaga 833716Visa bilaga 833717Visa bilaga 833718Visa bilaga 833719Visa bilaga 833720Visa bilaga 833721

En Baertling på hjul?

Ingen aning om varför men plötsligt går det 2-3 minuter snabbare till och från jobbet. En sträcka på 7,5 km. Var ofta 20 minuter något men nu den här veckan har det varit 17 minuter något även i motvinden. Tror knappast det är för att jag lämnade in cykeln på service nyligen. Kanske är för att med kortben och kortärmat blir jag aldrig för varm eller något och behöver inte hålla igen pga det.

Kom iväg senare än vanligt.
Dubbla led med cyklister vid Skanstull, men de flesta skötte sig bra.
Missbedömde temperaturen och blev tokkokt på väg till jobbet trots att jag rev av mig ett lager. Note to selt, titta alltid på termometern innan avfärd

1000037339.webp

Planen var en omväg till jobbet idag. Förberedde lite igår kväll och kände mig laddad.. Somnade alldeles för tidigt vid nattning av dottern, vaknade halv ett och blev vaken till fyra.... Vad det innebar idag? Kortaste möjliga väg.

Skön pendling idag men galet med cyklister vid Hornstull. Blir lite rädd när folk ska gå om bussarna , till höger, som är på väg in till hållplatsen.

Mmmm, många spännande idéer om hur man skall ta sig fram vid Hornstull. Brukar skratta åt eländet, ibland är det inte läge att skratta.

Angående Hornstrulls-problematiken så antar jag att är när man kommer från söderort det är struligt? Noterat att det är en helt massiv skillnad i trafikflöde mellan riktningarna. Det är ju kul att det blivit populärt med cykel samt "elfordons"-pendling men vissa dagar får man verkligen ha koll, i synnerhet mornarna. Det är väl ungefär från slutet av april till slutet av juni varje år vi har en topp (eller möjligen till midsommar), sedan något mer utspritt även om mitten av augusti till och med september kan vara ungefär lika intensiv. Så totalt ca 3-4 månader mer hysteri per år då man tvingas vara klart mera skärpt. Något som kan störa mig en hel del är att många långsamma cyklister i högerled cyklar provocerande brett. Men oftast är det så klart inte att de medvetet brer ut sig utan de känner sig säkrare så helt enkelt, de vill ha lite marginal till trottoar etc, man får helt enkelt ta det, bromsa in och lukta på avgaserna, slappna av. Däremot får det effekten att det köar upp sig samt att vissa blir stressade och ger sig på mera vågade omkörningar. Om då någon längre fram i ledet som också ger sig ut samtidigt brister lite uppmärksamhet bakåt så kan man lätt ha en incident så det behövs inte så mycket.

Det här med uppmärksamhet bakåt under tät Stockholmspendling tycker jag är ett kapitel för sig. Jag skulle nog ändå vilja hävda att huvudansvaret ligger på snabbpendlarna här som kontinuerligt kör om folk. Vi snackar ju i vissa fall om ruskigt snabba/starka cyklister (elitmotionärer), det går snabbt. Tycker inte man kan trycka på i typ 275-500W och sedan klaga på att folk brister i uppmärksamhet, så enkelt är det inte.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp